Haluatko 16 miljardin Helsinki-Tallinna junatunnelin?
"Helsinki–Tallinna-tunnelin hintalappu: 16 miljardia euroa – Tallinnaan 18 eurolla puolessa tunnissa"
https://yle.fi/uutiset/3-10062616
Saataisiin vironloiset nopeammin ja varmemmin Suomeen töihin ja suomalaisille lisää työttömyyttä.
Puhumattakaan siitä kuka tunnelin maksaisi.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin esitetyt arviot junalipun hinnalle ovat varsin korkeita, verrattuna tämänhetkisiin edullisimpiin laivamatkoihin. Oletuksena näyttää olevan, että ihmiset olisivat ajansäästön vuoksi valmiita maksamaan moninkertaisia hintoja matkastaan laivamatkaan verrattuna. Kaikki eivät varmasti ole, joten matkustajamäärät voivat jäädä odotettua pienemmiksi.
Eli rahdinkin hinta jää korkeammaksi, joten suomalaiset joutuvat maksamaan enemmän että tänne periferiaan saadaan ne tuotteet euroopasta.
Ne samat jotka tulevat nyt Saksasta laivalla.
Eikö ne tajua miten paljon meri painaa????
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne tajua miten paljon meri painaa????
Niin ja aattele, että ne joutuu siirtään sen ensin pois tieltä, että saavat rakennettua.
Vierailija kirjoitti:
Rahat tähän voisi ottaa terveydenhuollosta. Saisi ne hoitajien turvat tukkoon, kun antaisi kaikille potkut. Potilaiden omaiset voivat opetella hoitamaan lääkärin ohjeiden mukaan. Ei oo ruudin keksimistä.
Hoitajiakin tarvitaan, omaiset voisivat Suomessa auttaa hoidossa enemmän, siitä olen samaa mieltä.
Olen ollut sairaalassa jossa omaisten piti huolehtia apuhoitajien töistä, sairaanhoitajia siellä oli tarpeeksi.
Muutaman päivän hoito onnistuu kahdella omaisella, 12h vuoroilla, pitemmilläkin jos potilas ei vaadi jatkuvaa valvontaa ja omainen voi välillä nukkua, pitempiaikainen vaatisi 3-4 omaista.
Montako omaistasi saisit hoitamaan itseäsi, kuinka pitkäksi aikaa?
Kuinka ison vastuun olet valmis ottamaan sairaalahoitoa vaativasta omaisesta?
Käyttäjä8306 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat tähän voisi ottaa terveydenhuollosta. Saisi ne hoitajien turvat tukkoon, kun antaisi kaikille potkut. Potilaiden omaiset voivat opetella hoitamaan lääkärin ohjeiden mukaan. Ei oo ruudin keksimistä.
Hoitajiakin tarvitaan, omaiset voisivat Suomessa auttaa hoidossa enemmän, siitä olen samaa mieltä.
Olen ollut sairaalassa jossa omaisten piti huolehtia apuhoitajien töistä, sairaanhoitajia siellä oli tarpeeksi.
Muutaman päivän hoito onnistuu kahdella omaisella, 12h vuoroilla, pitemmilläkin jos potilas ei vaadi jatkuvaa valvontaa ja omainen voi välillä nukkua, pitempiaikainen vaatisi 3-4 omaista.
Baltiasta odotetaan saatavan halvempaa hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä, kuten muutakin työvoimaa nopean työmatkan ansioista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuonne työntekijät kun kyllä kuumottaa se että onnettomuudessa sitten tajuat hukkuvan muutamassa sekunnissa ilman pakotietä.
Terrorismin uhka on ilmeinen. Tunnelit on pahimpia rotankoloja, mitä vaan voi olla. Pakoteitä ei ole.
Uskoisin, ettö ponttoonisilta olisi helpompi rakentaa ja tulisi halvemmaksi. Laivoille tehtäisiin vain aukko kääntyvistä osista. Siinä seisoisi majakkana jättimäinen angrybird.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8306 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baltiasta odotetaan saatavan halvempaa hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä, kuten muutakin työvoimaa nopean työmatkan ansioista.
Laatu on kyllä sitten valitettvasti(?) suoraan verrannollinen hintaan, tai siihen mitä terveysyritykset maksavat työntekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Myös lääkärit ja kirurgit muuttuvat tarpeettomiksi. Lääkärikirjasta kuvia katsomalla ja netistä juutubettamalla voi koko suvun voimin toteuttaa tee-se-itse leikkauksia ja kliinisiä operaatioita. Varsinkin neurokirurgiset aivoleikkaukset muuttuvat tosi hauskoiksi, kun koko suku häärää potilaan kimpussa. Viihdyttävä ja koko sukua yhdistävä perhetapahtuma. Potilas kiittää. Näin säästyy riihikuivaa rahaa tunnelin kaivamiseen.
Täysin huuhaa-hanke.
Todelliset rakennuskustannukset moninkertaiset esim. Englannin kanaalin tunneliin verrattuna. Matka ainakin kaksinkertainen ja merikin tuplasti syvempi. Potentiaalisia asiakkaita ehkä viisi prosenttia verrattuna siihen, mitä Englannin ja Ranskan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se on aivan sama. Olen 40 vuoden päästä, kun tunneli valmistuu 83 vuotias, joten tuskin siitä ilosta pääsen kauheasti nauttimaan
Mietin itse samaa, sattumoisin saman ikäisiä, että jokohan tulisi sitten ensimmäisen kerran lähdettyä kaljan hakuun:P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle se on aivan sama. Olen 40 vuoden päästä, kun tunneli valmistuu 83 vuotias, joten tuskin siitä ilosta pääsen kauheasti nauttimaan
Mietin itse samaa, sattumoisin saman ikäisiä, että jokohan tulisi sitten ensimmäisen kerran lähdettyä kaljan hakuun:P
Hyvässä lykyssä alkoholi on 40 vuoden päästä laitonta joka puolella niin ei tarvi senkään takia vaivautua. Mut jos tämä toteutuu ja olen silloin vielä elossa ja voimissani, niin mikä ettei sitä kokeilis :)
En näe mitään syytä sille että Helsinki ja Tallinna olisi samaa työssäkäyntialuetta. On täysin keinotekoinen idea vailla mitään markkinatalouden pakottamaa syytä.