neuvolakäynnit työaikana tehtävä takaisin vai ei?
Ovatko neuvolakäynnit takaisin korvattavaa työaikaa? Työaikani ovat sellaiset, että käynnit osuvat aina työajalle. Kahdelta esimieheltä sekä palkanlaskijalta olen saanut ristiriitaista tietoa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä saa käydä palkallisena, muut asiat omalla ajalla tai tehdään sisään tai vähennetään palkasta. Näin meillä kunnassa.
Meillä ei saa käydä työterveydessä työaikana.
aloittaja
Kvtessissä muistaakseni saat käydä työaikana jos muu ei ole mahdollista, esim itselläni vuorotyö joten neuvolakäynnit oli helppo sovittaa arkivapaille tai ennen iltavuoroa. Oikeus käydä työaikana siis on, mutta tunnit teet lähtökohtaisesti takaisin. Itselleni kävi niin että rakenneultrapäiväksi toivoin vapaata, sillä matkaa 60km suuntaansa ja aika keskellä päivää, ei siis olisi onnistunut kumpikaan työvuoro täytenä. Pomo ei toivetta huomioinut vaan laittoi aamun, joten lähdin sitten kesken päivän ja näitä tunteja ei lopulta tarvinut korvata, kun kerran olin toivonut ja olisi ollut myös mahdollista saada vapaa.
Kai Ap tiedät mikä Finlex on? Sieltä löytyy tietoa myös sinua askarruttavaan kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta-alan tessiä mun esimies tulkitsi muutama vuosi sitten näin:
Raskausajan nla kuuluvat työaikaan, mutta matkat eivät, ne pitää tehdä takaisin.Nla aika kannatti siis ottaa työvuoron alkuun tai loppuun jos suinkin sai. Matkat kun oisivat vieneet aikaa noin tunnin /siivu.
Olen myös ottanut ajat työpäivän loppuun, ja hoitanut niin että sijaista ei ole tarvittu. Minulla n.1,5tuntia /sivu matkat.
AloittajaTarkista asia KVTESista itse. Nuo matkat menee ainakin omaan piikkiin. Etkö voi saada neuvolaa työpaikkakunnaltasi? Jos mietit tulevaisuuttasi onko lapsen hoitokin 1.5 h per suunta työpaikastasi. Vaikeuttaa elämää aika lailla.
On työnantajia, jotka lukeat työehtoja pilkuntarkasti, siihen pitää sopeutua ja yrittää mukauttaa oma elämänsä asiaan.
neuvola ja hoito yms on kotipaikkakunnallani.
työmatkalle en valitettavasti voi mitään, maalla on vaan pitkät matkat eikä se elämää vaikeuta millään tapaa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt hirveästi lähtisi väittelemään pomon kanssa. Olet kuitenkin vähintään melkein vuoden poissa niin mitä väliä jos et saa neuvolakäyntejä paikallisena.
No eihän sillä mitään väliä olekaan vaikka en saisikaan, pointti on se että tuntien pitää täsmätä palkanlaskussa (leimauksen mukaan toteutuneet ja suunnitellut).
Meidän tesiin nuo kuuluvat. Tai nythän ei mitään tessiä ole enää olemassakaan..
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset asiat pitää selvittää, ennenkuin hankkiutuu raskaaksi.
Ei sitten tarvitsisi kysellä, kun tilanne on päällä.
Ei tässä tieten tahtoen ole hankkiuduttukaan 😡 sille ei voi mitään jos ehkäisy pettää
Meillä saa tehdä työajalla, jos aikaa ei saa aamu- tai iltapäiväliukumalle. Valtiolla.
Palkan laskennassa pitäisi tessit tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Palkan laskennassa pitäisi tessit tuntea.
Ja niin tunteekin, mutta tulkitsee sen kuten yritys käskee. Kyllä TES pitää käsittääkseni olla saatavilla joka työpaikalla. Sitä vaan lukemaan ja oma tulkinnan kanssa asiasta esimiehen kanssa neuvottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että saisit mennä työajalla. Millä ihmeen perusteella?
Sillä perusteella, että työehtosopimukseen on niin neuvoteltu. Meilläkin esim. muuttopäivä on töistä palkallinen vapaa, koska joku on sellaisenkin keksinyt TES:n laatia. Itsekin ihmettelin, kun ekan kerran tuosta kuulin, mutta ihan mielelläni palkallisena banaanilaatikoita kantelin.
Täällä kanssa yksi kunnallisalan työntekijä, äitiysneuvolakäynnit saa tehdä työajalla (tähän oli kylläkin jotain erityissäädöksiä riippuen työtehtävistä), tämä vielä tarkistettiin erikseen työehtosopimuksesta. Itse olen toimistotyössä.
Edellinen jatkaa: eikä siis tunteja tarvinnut tehdä sisälle kun kuuluivat työaikaan. Toki pidempiä monen tunnin tutkimuksia varten (jotka osuivat keskelle päivää) pyysin kyseiselle päivälle lomapäivän.
Mikä tahansa työaika, jonka on poissa töistä, tulee tehdä takaisin. Tietenkin. Siksihän tuo neuvolajuttu onkin niin törkeä, vie aikaa työltä. En voi ymmärtää, että sellaisessa pitää ravata. Naisten pitäisi saada olla raskausaikana rauhassa ja tehdä töitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa työaika, jonka on poissa töistä, tulee tehdä takaisin. Tietenkin. Siksihän tuo neuvolajuttu onkin niin törkeä, vie aikaa työltä. En voi ymmärtää, että sellaisessa pitää ravata. Naisten pitäisi saada olla raskausaikana rauhassa ja tehdä töitä rauhassa.
Joo, siellähän tehdään ihan turhia tutkimuksia, joilla mm. havaitaan ajoissa raskausmyrkytys.
Tosin luulisi enemmän menevän asiat solmuun, jos työntekijä kuolee raskausmyrkytykseen, ja vieläpä KESKEN TYÖPÄIVÄN! 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausajan nla kuuluvat työaikaan, mutta matkat eivät, ne pitää tehdä takaisin.Nla aika kannatti siis ottaa työvuoron alkuun tai loppuun jos suinkin sai. Matkat kun oisivat vieneet aikaa noin tunnin /siivu.
Olen myös ottanut ajat työpäivän loppuun, ja hoitanut niin että sijaista ei ole tarvittu. Minulla n.1,5tuntia /sivu matkat.
AloittajaTarkista asia KVTESista itse. Nuo matkat menee ainakin omaan piikkiin. Etkö voi saada neuvolaa työpaikkakunnaltasi? Jos mietit tulevaisuuttasi onko lapsen hoitokin 1.5 h per suunta työpaikastasi. Vaikeuttaa elämää aika lailla.
On työnantajia, jotka lukeat työehtoja pilkuntarkasti, siihen pitää sopeutua ja yrittää mukauttaa oma elämänsä asiaan.neuvola ja hoito yms on kotipaikkakunnallani.
työmatkalle en valitettavasti voi mitään, maalla on vaan pitkät matkat eikä se elämää vaikeuta millään tapaa.
Juu, ei näytä vaikeuttavan. Miksi tämä aloitus siis. Edelleen suosittelen neuvolan vaihtamista työpaikkakunnalle. Voisin myös kuvitella, etä paikkakunnalla, jossa työsi on, on isompi kuin maalaispaikkakunta. Myös neuvolan palvelut kattavat isompaa väestöpohjaa eli heillä on enemmän kokemusta ja voivat tehdä jopa parempaa raskaudenseurantaa kuin maalaispitäjässä., jossa raskauksia vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajia, jotka lukeat työehtoja pilkuntarkasti, siihen pitää sopeutua ja yrittää mukauttaa oma elämänsä asiaan.neuvola ja hoito yms on kotipaikkakunnallani.
työmatkalle en valitettavasti voi mitään, maalla on vaan pitkät matkat eikä se elämää vaikeuta millään tapaa.Juu, ei näytä vaikeuttavan. Miksi tämä aloitus siis. Edelleen suosittelen neuvolan vaihtamista työpaikkakunnalle. Voisin myös kuvitella, etä paikkakunnalla, jossa työsi on, on isompi kuin maalaispaikkakunta. Myös neuvolan palvelut kattavat isompaa väestöpohjaa eli heillä on enemmän kokemusta ja voivat tehdä jopa parempaa raskaudenseurantaa kuin maalaispitäjässä., jossa raskauksia vähemmän.
No nyt osui arvelusi päin honkia, kunta jossa käyn töissä on ihan yhtä pieni kuin kotikuntanikin. Ja hoida sinä terveyspalvelusi missä tahdot, niin teen minäkin jatkossakin. Aurinkoista päivänjatkoa :)
aloittaja
Meillä kunnalla, sote-ala, tavisneuvolat olivat omaa aikaa, lääkärintarkastukset työaikaa.