"Kyllä sairaista pidetään suomessa huolta" on puppua!
Toimeentulotuella sitä joutuu kituuttamaan eteenpäin ja kerjätä almuja sukulaisilta. Mä oon sen verran sairas, että saan siivouspalvelua kotiin, mutta joudun maksamaan sen itse kun palveluseteli kattaa siitä kustannuksesta vaan murto-osan, ellei sitten harkinnanvarainen sossun tuki sitä maksa ja he maksaa vaan jos saan kelasta toimeentulotukea. Minimieläkkeestä leijonan osa menee lääkärilaskuihin, lääkkeisiin, fysioterapiaan yms., joista loput kyllä kustantaa sossu, mutta joka kuukausi sitä tukea pitää hakea erikseen. Hain hoitotukea, että saisin tilannettani edes vähän parannettua, mutta se evättiin koska en ole tarpeeksi autettava ja siivousapua ei lasketa enää mukaan siihen. Joku lakimuutos 2015, että kiitos vaan kokoomus!
Just nyt mulla on tulehdustauti päällä ja maksusitoumus lääkkeisiin loppui viime kuun lopussa, mutta eläkkeeni saan vasta huomenna. Tässä välissä antibiootit, jotka maksoivat muuten 46e vaikka omavastuuni kelan lääkekorvauksista eli se 50e tuli täyteen jo tammikuussa, piti maksaa itse. Noh eihän mulla ollu tilillä niihin rahaa, niin sukulaisilta piti siihenkin pyytää rahaa, että sain ne apteekista ulos. Kelasta sanottiin voi voi, saat ne rahat sitten kun haet taas toimeentulotukea tälle kuulle, mitä pystyn hakemaan vasta kun tän kuun kaikki lääkärilaskut, sähkölasku, kotivakuutuslasku sun muut on tulleet. Että ilman sukulaisten tukea olisin varmaan kuollut tuohon tulehdustautiin, kun harkinnanvaraisestakin sanottiin asiaan vaan, että kyllähän sä ne rahat kelasta saat, pistät vaan ne kuitit sinne. Joo, 11 päivän päästä hakemuksesta. Siinä ajassa ehtii jo tulehduskin leviämään vaikka sepsikseksi.
Tunnen oloni kerjäläiseksi tässä yhteiskunnassa ja olis varmaan kaikille helpompaa jos vaan kuolisin pois muiden haitoilta.
Kommentit (32)
Samaa hommaa, ja täytyy sanoa että usein tekee vain mieli tappaa kaikki vastaantulevat ihmiset ja itsensä, koska haluan että muutkin kärsii, kostoksi siitä että kukaan ei välitä. Mutta en kuitenkaan tee sitä ellen sitten jotenkin pimahda joku päivä. Mielisairaalassa on tullut oltua (ja siksi kukaan ei tod näk välitäkään).
Sinä sentään saat apua ja ilmaista rahaa.Jos asuisit esim.Irakissa luuletko että asiat olisivat yhtä hyvin? Sitähän minäkin...
Olisit hukannut paperisi, niin palvelun taso olisi noussut välittömästi.
Sairaana ihminen heikoimmillaan. Silloin juuri eniten tarvitsisi turvallisuudentunnetta ja uskoa pärjäämiseensä. Mielestäni sairaista huolehtiminen on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Sairaana ei edes jaksa vaatia oikeuksiaan. Siksi moni psyykeeltä sairastunut syrjäytyy ihan yhteiskunnan ulkopuolelle. Joutuu asunnottomaksi ja lääkkeet jää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä sentään saat apua ja ilmaista rahaa.Jos asuisit esim.Irakissa luuletko että asiat olisivat yhtä hyvin? Sitähän minäkin...
Noniin, siksi kai ne sieltä tänne änkeääkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta moni työterveyshuolto tai vakuutusta käyttävä luulee, että muillakin on yhtä helppoa. Lääkkeetkin on ihan eri sarjaa. Itselläni oli sairaskuluvakuutus, mutta se meni fuusiossa, enkä uutta saanut. En saanut edes raskaana ollessa lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi kuollut?
Suomessa ei todellakaan pidetä sairaista huolta, täyttä puppua, saa kituuttaa kuin joku kerjäläinen, ja häpäistä itsensä, hake mm. vaatteita kirpputoreilta. :D
Jep, jopa fidan ja uffin vaatteet on melkeinpä liian kalliita ja ruokajonossa oon myös käynyt. ap
Mitäs äänestätte oikeistoporvarilaisia?
Fidan ja Uffin vaatteet on työssäkäyvällekin kalliita, en ole ikinä ostanut niistä mitään. Ja mihin ylipäänsä aikuinen uusia vaatteita tarvitsee jatkuvasti? Tää on asia jota en ymmärrä. Töissä toki tarvitsee olla siisti, mutta ymmärsin ettei ap käy töissä. Itse olen ostanut vuosia lähes kaikki vaatteet kirpparilta ja jos joutuisin toimeentulotuelle, pärjäisin vanhoilla vaatteilla vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Fidan ja Uffin vaatteet on työssäkäyvällekin kalliita, en ole ikinä ostanut niistä mitään. Ja mihin ylipäänsä aikuinen uusia vaatteita tarvitsee jatkuvasti? Tää on asia jota en ymmärrä. Töissä toki tarvitsee olla siisti, mutta ymmärsin ettei ap käy töissä. Itse olen ostanut vuosia lähes kaikki vaatteet kirpparilta ja jos joutuisin toimeentulotuelle, pärjäisin vanhoilla vaatteilla vuosia.
Fifasta ja Uffista löytää jotain ehkä 1 kerralla 100:sta. No, jos on +40v, tyyli on usein muotoutunut klassiseksi, ja vaatteet laadukkaita, joten menevät useita vuosia.
Jos on nuori ihminen, on mielestäni normaalia seurata muotia, ja ostaa vaatteita sitä mukaan. Jos joutuisi toimeentulotuelle, olisi pahinta näyttää ulkoisestikin siltä, että olisi toimeentulotuella/sairaseläkkeellä/köyhä ym.
On normi olla siisti joka päivä. :D
-Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestätte oikeistoporvarilaisia?
No en todellakaan ole äänestänytkään niitä... ap
Vierailija kirjoitti:
On ne halvempia kuin henkkamaukka yms, reilustikin ja en todellakaan osta joka kuukausi vaatteita, ehei todellakaan ole varaa. Ja on ihan normia olla siisti vaikka olisikin ttt:llä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne halvempia kuin henkkamaukka yms, reilustikin ja en todellakaan osta joka kuukausi vaatteita, ehei todellakaan ole varaa. Ja on ihan normia olla siisti vaikka olisikin ttt:llä. ap
Ei ole, ja ovat jo valmiiksi kulahtaneita. Minä olen tehnyt henkkamaukan ja topshopin aleista uskomattomia löytöjä, esim. bootsit 60e-alennuksesta 20e, ja henkkamaukan kaunis ja muodikas pusero normihinta 20e. alesta 5e.
Moni perhe on syösty perikatoon esim. syöpään sairastumalla. Lääkkeet maksavat maltaita, koska osa ei ole edes peruskorvauksen piirissä. Ambulanssin omavastuut, poliklinikkamaksut, sairaalassaolo. Joo, maksukatto, mutta se korvaa hoitopäivistä vain puolet.
Asut (pankin) omistamassasi asunnossa, et saa sossusta mitään. Puolisonkin pitää lopettaa työnteko, koska hänen aika kuluu sinua hoitaessa. Kunnallinen kotihoito vasta on kallista, vie puolet nettotuloistasi, vaikka kävisivät vain 1- 2 krt viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana ihminen heikoimmillaan. Silloin juuri eniten tarvitsisi turvallisuudentunnetta ja uskoa pärjäämiseensä. Mielestäni sairaista huolehtiminen on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Sairaana ei edes jaksa vaatia oikeuksiaan. Siksi moni psyykeeltä sairastunut syrjäytyy ihan yhteiskunnan ulkopuolelle. Joutuu asunnottomaksi ja lääkkeet jää ostamatta.
Ja hoivavietin sijaan heikkoon kohdistuu raivo ja hylkimisreaktio...
Suomi on paratiisi sairaille jotka ovat tarpeeksi terveitä hankkimaan/vaatimaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana voit joko laihtua monta numeroa tai hoidoista turvota. Ja ne vanhat vaatteet, kodinkoneet yms tarvikkeet kestää aikansa. Joskus niitä pitää uusia.
Joskus sitä vaan sairaana ihmisenä väsyy tähän hakemisrumbaan, jossa jokainen lippulappu pitää toimittaa kelaan ja harkinnanvaraiseen joka hemmetin kuukausi ja sitten taas jännittää, että onko se päätös laskettu varmasti oikein. Viimeksikin se oli väärin ja taas odotat sen 11 päivää, että saavat sen korjattua. ap