"Kyllä sairaista pidetään suomessa huolta" on puppua!
Toimeentulotuella sitä joutuu kituuttamaan eteenpäin ja kerjätä almuja sukulaisilta. Mä oon sen verran sairas, että saan siivouspalvelua kotiin, mutta joudun maksamaan sen itse kun palveluseteli kattaa siitä kustannuksesta vaan murto-osan, ellei sitten harkinnanvarainen sossun tuki sitä maksa ja he maksaa vaan jos saan kelasta toimeentulotukea. Minimieläkkeestä leijonan osa menee lääkärilaskuihin, lääkkeisiin, fysioterapiaan yms., joista loput kyllä kustantaa sossu, mutta joka kuukausi sitä tukea pitää hakea erikseen. Hain hoitotukea, että saisin tilannettani edes vähän parannettua, mutta se evättiin koska en ole tarpeeksi autettava ja siivousapua ei lasketa enää mukaan siihen. Joku lakimuutos 2015, että kiitos vaan kokoomus!
Just nyt mulla on tulehdustauti päällä ja maksusitoumus lääkkeisiin loppui viime kuun lopussa, mutta eläkkeeni saan vasta huomenna. Tässä välissä antibiootit, jotka maksoivat muuten 46e vaikka omavastuuni kelan lääkekorvauksista eli se 50e tuli täyteen jo tammikuussa, piti maksaa itse. Noh eihän mulla ollu tilillä niihin rahaa, niin sukulaisilta piti siihenkin pyytää rahaa, että sain ne apteekista ulos. Kelasta sanottiin voi voi, saat ne rahat sitten kun haet taas toimeentulotukea tälle kuulle, mitä pystyn hakemaan vasta kun tän kuun kaikki lääkärilaskut, sähkölasku, kotivakuutuslasku sun muut on tulleet. Että ilman sukulaisten tukea olisin varmaan kuollut tuohon tulehdustautiin, kun harkinnanvaraisestakin sanottiin asiaan vaan, että kyllähän sä ne rahat kelasta saat, pistät vaan ne kuitit sinne. Joo, 11 päivän päästä hakemuksesta. Siinä ajassa ehtii jo tulehduskin leviämään vaikka sepsikseksi.
Tunnen oloni kerjäläiseksi tässä yhteiskunnassa ja olis varmaan kaikille helpompaa jos vaan kuolisin pois muiden haitoilta.
Kommentit (32)
Eipähän se tietysti mikään hoito ja hyysääminen riitä. Suomessa on Euroopan ja todennäköisesti maailman kuudenneksi paras sairaanhoitojärjestelmä. Kriteereinä oli mm hoitoon pääsy jne.
Ruotsi sijoittui sijalle 12, mutta siellä onkin nyt kriisi päällä. Joka päivä on uutisia, kun syöpäleikkauksia ei tehdä ajoissa, sairaat lapset odottavat puoli vuotta lääkäriin, vanhuksia roudataan keskellä yötä toisiin sairaaloihin, kun tulee akuutteja tapauksia jne.
Hoitajat irtisanoutuvat, kun eivät kestä sitä touhua. Vartijoita pitää olla sekä sairaalan ovella että sisällä ja silti saa hoitajat pelätä, mitä potilaiden omaiset tekevät.
Hei ap
Maistraatista voit tiedustella itsellesi edunvalvojaa. Tällöin hänen työnsä on muun muassa hoitaa virastoasiasi. Sairaana ramppaamiseen kun ei voimat luonnollisesti riitä niin saat näin helpotusta :) sinulla säilyy myös itselläsi oikeus hoitaa omia asioitasi aivan kuten nytkin
Eikä nykyään pääse edes tutkimuksiin kun yliopistolliset sairaalat on niin kuninkaita että pyyhkivät perseensä erikoislääkärin lähetteellä ja ilmoittavat potilaalle että ei syytä jatkotutkimuksiin. Sitten kun selviää että tulehdus olikin syöpä, haukutaan potilas kun ei hakeutunut ajoissa tutkimuksiin
Vierailija kirjoitti:
Hei ap
Maistraatista voit tiedustella itsellesi edunvalvojaa. Tällöin hänen työnsä on muun muassa hoitaa virastoasiasi. Sairaana ramppaamiseen kun ei voimat luonnollisesti riitä niin saat näin helpotusta :) sinulla säilyy myös itselläsi oikeus hoitaa omia asioitasi aivan kuten nytkin
Kiitos, mutta ei kiitos. Mikään, paitsi ehkä sukulaisen hoitama, edunvalvonta ei ole ilmaista eli mulle jäisi vielä vähemmän rahaa pärjätä. Vain pakon edessä päätyisin tähän. Velkaa minulla ei kuitenkaan tällä hetkellä onneksi ole. ap
No on asennevamma jos ei kirpparivaatteet kelpaa. Mä haen opiskelijana sieltä suurimman osan vaatteistani, eikä tulisi mieleenkään vinkua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
No on asennevamma jos ei kirpparivaatteet kelpaa. Mä haen opiskelijana sieltä suurimman osan vaatteistani, eikä tulisi mieleenkään vinkua aiheesta.
Kyllä ne mulle ainakin kelpaa. Melkein kaikki mun vaatteet on fida/uff/kierrätyskeskuksesta peräisin. Ongelma on se kun ei meinaa olla varaa edes niihin :(. Eikä niihin lääkkeisiin kun korvaus ja maksusitoumus tulevat jälkijunassa... ap
Ihmettelen suomalaista systeemiä potkia psyykkisesti sairaat pois heidän ensisijaisesta hoitopaikastaan eli psykiatrian poliklinikalta. On ihan tunnettu sääntö ainakin HUS-alueella, että kun potilas aloittaa terapian (yksityisesti yleensä), hän lentää ulos psykiatrian polilta VAIKKA terapeutti ei voi muuttaa/vaihtaa lääkitystä, kirjoittaa Kelalle lausuntoja kuntoutustuen jatkamiseksi ym.! Sitten vissiin oletetaan, että potilas muistaa aina varata puolen vuoden-vuoden välein ajan terveyskeskukseen ja joku yleislääkäri on tarpeeksi pätevä kirjoittamaan Kelaan puoltavia lausuntoja tai säätämään lääkitystä, jonka saaminen kohdilleen vei psykiatriltakin vuosia??
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana olo on väliaikaista ja itse valittu juttu. Yleensä sillä pyritään parempaan elintasoon tietenkin.
Ärsyttää, kun opiskelijat valittaa huonotuloisuuttaan verraten sitä muihin köyhiin
Ymmärrän ap:ta.
Itse olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ( miten on vain osan aikaa kipeä?) ja täysin heitteillä nyt kun tuo päätös on annnettu.
Lisäksi loukkasin selkäni pahasti 9kk sitten ja olen ollut siitä vasta 5kk sairauslomalla, 2 vielä edessä. Kuvissa ei löydy mitään "selkeää" ja nyt lääkäri vain levittelee käsiään. Tutkimukset ja hoidot loppuu tähän, kivut ei.
Ei ole voimia eikä rahaa jatkaa tätä mutta toisaalta ei selviä puolikkailla tuloillakaan.
Katkera olen kaikille näille 20v eläkeläisille joiden ei tarvitse tapella mistöön
Sitten vielä huonommassa asemassa ovat ne sairaat ja vähätuloiset, joilla on omaisuutta ja eivät siksi saa toimeentulotukea ja muita sosiaalitukia.
Ei ole reilua, että säästänyt menettää omaisuutensa elättääkseen itsensä, mutta saman tienannut tuhlari saa tuet.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta moni työterveyshuolto tai vakuutusta käyttävä luulee, että muillakin on yhtä helppoa. Lääkkeetkin on ihan eri sarjaa. Itselläni oli sairaskuluvakuutus, mutta se meni fuusiossa, enkä uutta saanut. En saanut edes raskaana ollessa lapselleni.
Olen havainnut saman. Varsinkin julkisella sektorilla työskentelevät kuvittelevat terveyspalvelujen toimivan kaikille kansalaisille hyvin, käyväthän he itse yksityisellä puolella ja työnantajan puolesta on aina piikki auki. Ei heille uppoa se todellisuus missä muut elävät. Terveyskeskuksessa ei vastata puhelimeen, paikalle jonottamaan tuleva ei saa aikaa ja yksityisellä käynti maksaa 80€ jo pelkästään hetken valohoidosta. Juttelua kummempi hoito maksaa heti satoja euroja.
...koita vaatia apua terveyskeskuksessa, niin tattadadaa: löydät itsesi psykiatrian poliklinikalta. :D