Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi lopettaa tuhlailun?

Vierailija
10.08.2024 |

Elän välillä pitkiäkin aikoja tosi vähillä rahoilla ja sitten kun sitä rahaa vihdoin saan, niin ostan lohdutukseksi kaikkea ihanaa. En tosin edes mitään älyttömän kallista tai tarpeetonta, mutta vähän parempaa kosmetiikkaa, savukalaa, jäätelöä, alkoholia jne.

Nytkin odotan jo veronpalautuksia ja mietin, että mitä niillä ostan.

Kommentit (210)

Vierailija
1/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta jotain tarpeellista, lopuilla voi vähän hummailla

Vierailija
2/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osta jotain tarpeellista, lopuilla voi vähän hummailla

No kun ei mulla olisi oikeasti varaa hummailla yhtään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.

Toinen on alkoholi. Puolita ainakin kulutus jos et kykene lopettamaan.

Jos ruokaan menee vähän ylimääräistä niin ei haittaa niin paljon.

Vierailija
4/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetoi hupirahaa. Jos normaaleista tuloista se ei ole mahdollista, ota esim niistä veronpalautuksista tai yllättävistä bonuksista, lahjoista tmv tietty prosentti joka on hummailurahaa ja loppu säästöön. Itsellä prosentit ovat 50 % pitkäaikaiseen säästöön, 30 % puskurisäästöön (josta maksetaan vaikka hammaslääkäri tai yllättävä pakollinen meno) ja 20 % voi käyttää miten haluaa. Sinun täytyy itse miettiä oman tilanteesi mukaan, paljonko on varaa käyttää. Mutta nykyisellään käytät varmasti enemmän. 

Vierailija
5/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt joskus samaa asiaa. Mieti miksi ostat? Toisaalta siinähän ei ole mitään pahaa, ainakin itse pidän shoppailusta mutta olen tehnyt linjauksen siitä että ostan vain jos varmasti haluan tai tiedän että tarvitsen.

Mieti myös onko sinulla tunneasioita jotka ohjailevat sinua hakemaan nautintoa ostamisesta? Siinäkään ei ole aina mitään pahaa ja toisaalta kerrot että rahaa ei aina ole joten mielestäni on ymmärrettävää innostua rahan tultua.

Huolehdithan kaikki asumisen ja elämisen kulut kuitenkin? Onko ongelmia muuten käyttää sitä rahaa?

Vierailija
6/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama.

Hetken aikaa (eli parisen viikkoa palkkapäivän jälkeen) pystyn pidättäytymään ostelemisesta, ja on melkein hyveellinen olo, kunnes keksin jotain "todella tärkeää" ostettavaa.

Pystyn todella hyvin perustelemaan itselleni nämä "tarpeelliset" ostokseni.

Ja sitten kärvistelen seuraavaan palkkapäivään asti. 🙈

Vierailija
7/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat vain aivan välttämättätömät tuotteet, et mitään muuta.

Vierailija
8/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nettikauppoja tulee selattua ja tehtyä turhia tilauksia esim pari kertaa kuussa ja ehkä enemmänkin. Siinäkin jo säästää kun lopettaa netistä ostamisen.

Vierailija
9/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on äärimmäisen helppoa, en ikinä ostaa mitään mitä en tarvitse. En ole ikinä käsittänyt tuhlaamista.

Vierailija
10/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukana en oppisi ikinä tuhlailemaan, se on niin vastenmielistä ja luonnotonta että ostetaan turhaa roinaa.

Vierailija
11/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuukana en oppisi ikinä tuhlailemaan, se on niin vastenmielistä ja luonnotonta että ostetaan turhaa roinaa.

En osta turhaa roinaa.

Ap

Vierailija
12/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus samaa asiaa. Mieti miksi ostat? Toisaalta siinähän ei ole mitään pahaa, ainakin itse pidän shoppailusta mutta olen tehnyt linjauksen siitä että ostan vain jos varmasti haluan tai tiedän että tarvitsen.

Mieti myös onko sinulla tunneasioita jotka ohjailevat sinua hakemaan nautintoa ostamisesta? Siinäkään ei ole aina mitään pahaa ja toisaalta kerrot että rahaa ei aina ole joten mielestäni on ymmärrettävää innostua rahan tultua.

Huolehdithan kaikki asumisen ja elämisen kulut kuitenkin? Onko ongelmia muuten käyttää sitä rahaa?

Olen eri, mutta itselläni on vähän samaa ongelmaa kuin ap:llä. On kivaa ostaa jotin, jos on rahaa. Maksan aina laskut ja asumiskulut täsmälisesti, mutta tällä viikolla saatu noin 80 € veronpalautus meni hetkessä. Osa meni ruokakauppaan ja sielläkin perusjuttuihin. En osta ylellisyystuotteita. Ostin uusia T-paitoja alennusmyynnistä. Entiset on ostettu 2-8 vuotta sitten ja joku voi olla vielä vanhempi. Ostin myös sukkapakkauksen liikkeestä, jonka sukat ovat mukavia käytössä. Entisiä on paikattukin, koska en halua luopua niistä ennen kuin on pakko. Mutta nyt jälkeenpäin mietityttää, että ylimääräinen raha meni niin nopeasti. Kuvittelin, että sitä riittää vähän pitempään.

Vierailija
13/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa ostaa osakkeita. Saa saman ostokokemuksen, paitsi raha on yhä tallella ja tulee jatkossa enemmän itselle.

Vierailija
14/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama.

Hetken aikaa (eli parisen viikkoa palkkapäivän jälkeen) pystyn pidättäytymään ostelemisesta, ja on melkein hyveellinen olo, kunnes keksin jotain "todella tärkeää" ostettavaa.

Pystyn todella hyvin perustelemaan itselleni nämä "tarpeelliset" ostokseni.

Ja sitten kärvistelen seuraavaan palkkapäivään asti. 🙈

Se on inhimillistä "heikkoutta".

Vierailija
15/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa alkaa ostaa osakkeita. Saa saman ostokokemuksen, paitsi raha on yhä tallella ja tulee jatkossa enemmän itselle.

Ei todellakaan saa samaa ostokokemusta, kun osakkeista ei saa mitään konkreettista käteen samantien. 

Vierailija
16/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt viikonloppuna yksi meikkituote, jonka ostat veronpalautuksilla ja aseta ostoon tietty hinta, Samaten vaatteista mieti, mikä olisi pakollisin - itse tiedän, että ainoa pakolinen ostos ensi talvena on kengät, vein jo vanhat roskikseen keväällä. Ruokaan ei kannata tuhlata, valitse normaaliin ruokaankin herkkuja - ei niitä voi syödä tolkuttomasti, tuonne vyötärölle ne kertyy. 

Tuo prosenttijako on erittäin hyvä tapa toimia. Minulla on tapana jakaa auton vuotuiskulut kahdellatoista ja siirtää kuukausittain se vuotuistilille. Voisit laskea vakuutuksesi näin ja käyttää veronpalautuksista osan vuotuistilin perustamiseen, ei tule niin helposti 'kuivia' kuukausia.

Vierailija
17/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo...itsekin olen 'perso' vaatteille - ja kengille. Eikä yhtään helpota se, että oli yt ja liike jossa työskentelen lopetetaan. Yritän olla ostamatta mitään ylimääräistä.

Vierailija
18/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikan jätät ensin pois. Ei uutta ja käytä kaikki entiset tuotteet. Se on mukavampikin kun saa hyllyt joskus kunnolla tyhjäksi.

Toinen on alkoholi. Puolita ainakin kulutus jos et kykene lopettamaan.

Jos ruokaan menee vähän ylimääräistä niin ei haittaa niin paljon.

En todellakaan ole jättämässä kosmetiikkaa pois, aivan hullu ajatuskin luopua melkein ainoasta harrastuksesta. Alkoholi tuo mulle myös valtavasti iloa, ostan sitä ehkä kerran kuukaudessa. Mun tilin saldo ei tiedä mihin se ylimääräinen menee, joten ihan yhtä paljon haittaa, jos se menee ruokaan. Mutta ongelma ei ole se, että mitä ostan vaan se, että ostan vaikka ei ole varaa.

Ap

Vierailija
19/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin juuri tänä aamuna kun katselin nettipankin luokituksia että paljonko on mennyt mihinkin kategoriaan rahaa esim. viime kuussa.. ruokakaupat 750e.. muut ostokset 300e.. välttämättömät 800e.. enkä tosiaan ostele mitään ylellisyystuotteita paitsi ruokakaupassa joskus jotain "parempaa". Ja citymarketista varsinkin tulee kyllä ostettua muutakin kuin ruokaa. Nettishoppailu on paheeni näin pikkupaikkakunnalla kun kivijalkakauppojakaan ei ole niin että voisin tehdä itselle säännön että saan ostaa vain liikkeestä (johon en kumminkaan jaksaisi lähteä).

Silti tuntuu ettei minulla ole mitään ihmeempää eikä tunnu että olisi paljon kaikkea tuonkaan ostelun jälkeen. Mutta en saa mitään korvaavaa fiilistä tilalle siihen mitä saan uusista vaatteista, se pläräys, tilaus ja paketin odotus ja avaus ja sovittelu. Surullista etten keksi juuri mitään mistä saisi yhtä paljon iloa. Tai no, matkustelu, mutta sekin vaatii rahaa ja vapaapäiviä. 

Ja on minulla "varaa" tähän elämäntyyliin mutta ihmettelin että säästöön jää niin vähän kun mielessäni olin kuvitellu että käytännössä kuukauden toinen tili jäisi pelkästään säästöön, hah ei tosiaan näköjään.

Vierailija
20/210 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita Ozempic lääkitys kun se auttaa mielihalujen estossa kuten herkuttelussa.