Meille tuli kutsu oppilashuoltoryhmään keskustelemaan
lapsen oppimisen haasteista ja psykologin testeistä? Millainen tilaisuus on?
Kommentit (108)
Kyllähän erityinen tuki vaatii jotain isompaa ongelmaa. Tehotettu on vielä sellaista kevyempää tukea.
Tehostetun tuen lapsia löytyy joka luokasta. Erityisen tuen lapsia ei löydy. Ja ne eivät opiskelekaan tavallisessa luokassa vaan pienryhmässä.
Valaisisiko joku asiasta tietävä minua? Eli miten tämä erityinen tuki määräytyy? Mikä ero sillä on yksilöittämiseen? Kuinka sairas täytyy olla, että näihin päätöksiin joudutaan?
Todennäköisesti jotain isompaa ehdotetaan jos oh-kokoukseen kutsutaan.
Yleensä noissa kuullaan kaikkia koska päätökset tehdään yhteistyössä.
Onko tässä kyse erityislapsesta?
Ihan normaaliksi aina luulin lastani. Joku vain mättää hahmoituksessa. Niin luulen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin kauhuissani, että pelkäön todella mennä sinne. Lapsesta ollaan kuulema käytöksen ja oppimishalun kannalta huolissaan. Välttelee ja ei jaksa pitkä jänteisesti tehdä tehtäviä. Lisäksi oppiminen on hidasta. Ja ikään ha ryhmään nähden lukeminen ja kirjoittaminen vaikeaa. Tulen hulluksi kohta.
Ainakin itselläni tuli olo, että olivat lapseni ( ja minun) puolella, eivät (meitä) vastaan.
Ryhmän myötä saimme apua eteenpäin.
Samat sanat. Asperger-pojalla alkoi yläkoulussa mennä koulu tosi huonosti, vaikkei älyssä ole vikaa. Jaksamisessa sitäkin enemmän ja poika sairasti etenkin kasiluokan syksyllä ihan hirveästi. Niiden poissaolojen takia ainakin tuli kutsu tilaisuuteen ja menin sinne hyvin mielelläni. Kysyin suoraan, onko mahdollista keventää lukujärjestystä niin, että poika tekee osan jutuista kotoa käsin ja pääsisi enemmän erityisopettajalle. Vähän pelkäsin, nauravatko minut pihalle, mutta ottivat ihan tosissaan ja apulaisrehtori alkoi saman tien karsia lukujärjestystä. Joitain kuukausia on nyt menty noin, joka jaksoon tulee omanlaisensa lukujärjestys, ja umpiväsynyt ja tunneilla riekkuva poika on nykyisin oma rauhallinen ja hyväntuulinen itsensä (ainakin yleensä, murkkuikäisestä nyt kuitenkin puhutaan). Eli ihan jokainen avuntarjous ei tarkoita sitä, että lasta ollaan ottamassa huostaan :)
Tuo keskittymisvaikeus voi johtua hyvin monesta. Ja erittäin hyvä jo tässä kohtaa hakea apua.
Mä koen kovin syyttävänä nämä keskustelut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä on, että tehotettu tuki muuttuu erityiseen tukeen? Onko silloin jo jokin erityislapsi kyseessä? Siis pitääkö olla joki diagnoosi. Tuskin näitä lapsia joka ryhmästä löytyy.
Erityiseen tukeen mennään silloin, kun se lapsi ei suoriudu edes vitosen tasoisesti, vaikka tuettaisiin tukiopetuksella tms. Useimmilta löytynee diagnoosikin, tai ainakin olisi hyvä tutkia, mistä oppimattomuus johtuu. Erityisen tuen saadan opiskelua karsitaan. Ei tarvi oppia kaikkea, kun ei kerran pysty. Saa "tähtinumeron" todistukseen. Ysi tähtinumerona on huonompi kuin vitonen norminumerona...
Voidaanko todeta jo alkuluokilla, että joku ei vaan pysty?
Tarvitaanko siis siinäkin tapauksessa erityisen tuen päätös, jos lapsi opiskelee osittain pienryhmässä, itselleen vaikeimmat aineet?
Eli kyse on aina isommasta ongelmasta kun pienryhmään siirretään? Tiedän kyllä oppilaita jotka ovat palanneet myöhemmin normiluokalle pienryhmästä. Se ei ole mikään loppuelämän leimaava asia.
Onko se kuitenkin kovin tapauskohtaista minkä tasoisia lapsia niissä ryhmissä on? Oppimivaikeudet ja käytökseen liittyvät hankaluudet. Joukko on kirjava.
Lapsella on ollut tehostettu tuki, ja nyt halutaan teettää psykologin testit ja miettiä ryhmä asiaa. Kuulin siitä nyt. Outoa on, että opiskelu on edennyt kotona, mutta ei koululla. Open mielestä lapsi on koulu vastainen, ja välttelee tehtäviä. Oppiminen on hidasta.
Tuntuu olevan iso ero tehostetun tuen ja erityisen tuen välillä. Erityisen tuen piirissä on enempi erityislapsia, se ei ole mitään kevyttä tukiopetusta.
Ihmettelen vaan , että miten tällainen voi tulla yllätyksenä? Eikö luokanope ole laittanut jo aika monia ilmoituksia wilmaan, että lapsi on vaikea, tai ei keskity, tai jotain? Ei tällainen asia voi tulla yllätyksenä. Ellei asia ole keksitty, ja opettajalla on jotain sun lasta vastaan. Sellaistakin on nähty. Ole varuillasi.
Kuinka yleistä on, että tehotettu tuki muuttuu erityiseen tukeen? Onko silloin jo jokin erityislapsi kyseessä? Siis pitääkö olla joki diagnoosi. Tuskin näitä lapsia joka ryhmästä löytyy.