Meille tuli kutsu oppilashuoltoryhmään keskustelemaan
lapsen oppimisen haasteista ja psykologin testeistä? Millainen tilaisuus on?
Kommentit (108)
ADD tai lukihäiriö? Jos ei ole ADHD, niin kannattaa lukea ADD:stä. Minusta on outoa, että sinä vanhempana et ole huomannut mitään "erityistä" lapsessasi? Yleensä tällaisen huomaa kyllä ihan pienestä asti. Ja näitä on niin paljon nykyään, ettei yhtään tarvitse häpeillä. Oletko vaan sulkenut silmäsi lapsen piirteistä? Jos et luota koulun tiimiin, vie lapsi itse neurologille testeihin, saat ainakin luotettavamman tuloksen.
Ihan rehellisesti en ole huomannut mitään erityistä. Lapsesta on sanottu täysin päinvastaista kerhosta ja eskarista. Heti ekaluokalta alkoi ope olla sitä mieltä, että on keskittymisessä huono ja oppii hitaasti. Mutta lopulta aika vähän on saatu informaatiota. Ennenkuin ollaan tässä pisteessä.
Ja noin ylipäätään joka paikasta, missä lapsi on ollut, hän saa hyvää palautetta käytöksestään ja keskittymisestä. Siksi olen hämmästynyt. Ap
Ennen kouluikää riittää että on hyvin kasvatettu. Sitten kouluiässä alkaa ne vaatimukset oppimiselle kasvaa. Eli siksi voi ihan hyvin olla, että vaikeudet tulevat esille vasta nyt ja vain koulutunneilla.
Löytyykö niistä testeistä esim. Tuo Add jos sellainen on? Onko pieryhmä aina hyvä vaihtoehto? Pitääkö tässä alkaa totutella mielessään erityislapsen äidiksi? Ap
Hei ap kiltti kiinnitä huomiosi ketjun niihin viesteihin, joissa kerrotaan lapsen saaneen ison avun tämän kokouksen jälkeen. Mä olen erityisope ja aina mukana näissä yksilöllisissä OHR:ssä. Mä olen AINA siellä nuoren puolella ja nuoren asialla.
Huoli on nyt koulussa kohtalaisen suuri ja siellä halutaan auttaa lastasi. Erityisen tuen päätös ei ole mikään maatamullistava asia ja se voidaan purkaa myöhemmin vaikka yläasteella. Erityisen tuen päätös auttaa lastasi saamaan erilaisia tukitoimia koulussa eikä todellakaan ole suoraan lippu pienluokalle. Meidän kunnassa onnekkaimmat PÄÄSEE, ei joudu, pienryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap kiltti kiinnitä huomiosi ketjun niihin viesteihin, joissa kerrotaan lapsen saaneen ison avun tämän kokouksen jälkeen. Mä olen erityisope ja aina mukana näissä yksilöllisissä OHR:ssä. Mä olen AINA siellä nuoren puolella ja nuoren asialla.
Huoli on nyt koulussa kohtalaisen suuri ja siellä halutaan auttaa lastasi. Erityisen tuen päätös ei ole mikään maatamullistava asia ja se voidaan purkaa myöhemmin vaikka yläasteella. Erityisen tuen päätös auttaa lastasi saamaan erilaisia tukitoimia koulussa eikä todellakaan ole suoraan lippu pienluokalle. Meidän kunnassa onnekkaimmat PÄÄSEE, ei joudu, pienryhmään.
Niin jos huoli on kohtalaisen suuri, niin silloinhan kyse on maata mullistavasta asiasta. Lapsessa on jotain pahasti vialla. Lapsi oirehtii ehkä ja tuo keskustelu tähtää luultavasti lasuun. Tai joku isompi diagnoosi selviää. Jotain outoa se tekee ja oppiminen on vaikeaa.
No mä olen näissä tapaamisissa ehkä noin 25 kertaa vuodessa. Viime vuonna yksi tapaaminen johti lasuun. Useassa muussa se johti parempiin tukitoimin koulussa tai oppilaan ohjaamiseen oikean avun piiriin.
Mun kokemus on myös vahvasti se, että suurin osa huoltajista tulee tapaamiseen jo itsekin tietäen, että jotain on vialla, ja ovat helpottuneita kun mahdollisuuksista apuun heille kerrotaan. Tosi harvassa, onneksi, on huoltajat, jotka tulevat tapaamiseen vihamielisinä tai vastentahtoisina.
Sama yläkoulun erityisope
Millaiset asiat niissä yleensä tulee ilmi? Millaisia tukitoimia tarvitaan? Mikä on yleisin diagnoosi joka, testeistä löytyy? Mietin mitä tässä on odotettavissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä on, että tehotettu tuki muuttuu erityiseen tukeen? Onko silloin jo jokin erityislapsi kyseessä? Siis pitääkö olla joki diagnoosi. Tuskin näitä lapsia joka ryhmästä löytyy.
Koulukohtaista. Joissain paikoissa melkein puolet siirretään erityiseen tukeen. Nykyisessä työssäni rehtori on linjannut, että erityiseen tukeen siirtyminen on "iso juttu" eli siihen tarvitaan käytännössä jo yksilöllistettyjä aineita ja psykologin tutkimukset jne. Sitten jossain noita lätkitään aika kevyestikin.
Ja ap:lle sanon, että nuo palaverit on ihan arkea koulussa. Se on totta, että lapsellasi on kyllä ongelmia, jos palaveri on kutsuttu koolle, mutta paljonhan noita pidetään. Paikalla on meillä vaihtelevasti: terkka, kuraattori, erkka, luokanvalvoja (aina), rehtori. Joskus lääkäriä, sosiaalityöntekijää yms. Riippuu täysin ongelman laadusta, ketkä paikalle tarvitaan.
t. erityisope
Meille ilmoitettiin, että tuo kyseinen kokous pidetään olimme paikalla tai emme olleet. Se on tuona kyseisenä päivänä ja psykologi on sii vakiona mukana. Ap
Mä ehdin ennen tuota ajankohtaa hermoilla niin paljon, että en tiedä miten pysyn nahoissani. Ap
Se kun ei tiedä mikä sen huolen takana ihan lopulta on. Ap
Ja muuttuuko tämän seurauksena asiat paljonkin, jos niistä testeistä löytyy jotain isoja juttuja. Ap
Rauhoitu, kaikki menee kyllä hyvin teillä.
Kaikki diagnoosit tekee lääkäri. Ei mitään isompaa psykologi.
Jos opettaja kohtelee lasta eriarvoisesti kuin muita, lapsi saattaa olla koulu vastainen. Kyselepä vähän lapselta. Koulumaailma on aika raaka, eikä opettajatkaan aina tiedä lapsen parasta, ihmisiä hekin vain ovat. Pahimmassa tapauksessa ovat ärsyyntyneet lapseesi, eivätkä osaa piilottaa sitä. Mutta kun asia on viety näin pitkälle, et pahemmin voi taistella isoa ryhmää vastaan (kuraattorit, psykologit ja muut. He ovat aina toistensa puolella, eli lapsen sana ei merkitse, oli tilanne mikä tahansa)