Olenko liian tiukka kasvattaja? En ole ostanut alakouluikäiselle älypuhelinta.
On ollut puhetta, että saa älypyhelimen kun siirtyy yläkouluun. Mielestäni 5 luokkalainen ei vielä tarvitse jatkuvaa pääsyä internettiin puhelimen kautta.
Monet ovat tätä ihmetelleet ja en nyt enää itsekkään tiedä teenkö oikein vai en.
Kommentit (155)
Kännykkä ON nykypäivää. Oma 5.luokkalaiseni todellakin tarvitsee katsoakseen sieltä esim. piirustusideoita. Ja tietty kuuluu luokan wappi-ryhmään.
Ton ikäset on jo suurin osa whatsappin ja muitten kautta yhteydessä. Jos ei lasta ite häiritse jäädä niistä kuvioista pois niin varmasti ihan ok, mutta jos kokee ulkopuolisuutta asian takia niin joku halpa älypuhelin vois olla hyvä. Niihinkin saa niitä rajottimia ja vanhempi pystyy jatkuvasti seuraamaan mitä lapsi tekee.
miten pität lapsiisi yhteyttä, kun lapsella ei ole puhelinta?
Ei siinä älypuhelimessa nettiä ole vaan siinä liittymässä. Älypuhelin toimii ihan oivasti ilman mobiililiittymää. Puhelimen voi sitten liittää kodin wifiin, jota kautta näkee miten nettiä on käytetty ja whatsupkin toimii. Ihan kiva, jotta kavereiden kanssa tehdyt lörpöttelypuhelut ovat ilmaisia.
Mun mielestä riittää jos kotona on vaikka yhteinen kone/tabletti millä voi esim. pitää kavereihin yhteyttä.
Viimeistään sitä älypuhelinta tarvitaan siinävaiheessa kun aletaan keräämään kasviota. Nykyään kasvioon ei kerätä itse kasveja vaan napataan kuvia puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä riittää jos kotona on vaikka yhteinen kone/tabletti millä voi esim. pitää kavereihin yhteyttä.
Täh? Siis teidän perheessä luetaan kaikkien viestit?
on olemassa puhelimia, joissa on kamera mutta ei nettiä.
Kotona voi käyttää tietokonetta tai tablettia.
Ei noin nuori tarvikaan älypuhelinta.
Meillä on sovittu että nuori saa sitten ostaa oman puhelimen, älylaitteen, tietokoneen ja muut härpäkkeet kun täyttää 18 ja muuttaa omilleen. Siihen asti saa pärjätä yhteisellä kannettavalla ja jos tulee jokin aivan välttämätön pakko soittaa jonnekkin niin voi tietyin reunaehdoin lainata puhelinta meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään sitä älypuhelinta tarvitaan siinävaiheessa kun aletaan keräämään kasviota. Nykyään kasvioon ei kerätä itse kasveja vaan napataan kuvia puhelimella.
voi uusavuttomuutta.
ne kasvit voi kerätä ja viedä kotiinsa ja kuvata. kuvata vaikka tavallisella puhelimella tai kameralla. ootko sellaisista kuullutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu että nuori saa sitten ostaa oman puhelimen, älylaitteen, tietokoneen ja muut härpäkkeet kun täyttää 18 ja muuttaa omilleen. Siihen asti saa pärjätä yhteisellä kannettavalla ja jos tulee jokin aivan välttämätön pakko soittaa jonnekkin niin voi tietyin reunaehdoin lainata puhelinta meiltä.
Tää on provo.
Mun tytär (20+) piti palopuheen vanhemmista, jotka eivät osta lapsilleen älykännykkää. Jäävät kuulema kaikki pois piireistä. Hänelle kännykkä ostettiin aikoinaan.
Olen pitkälti hänen kanssaan samaa mieltä.
tottakai lapsi tarvitsee puhelimen. jos on poissa koulusta niin mistäs sitten hommaa läksyt kavereilta, lähettää postikortin vai? tai kysyy kauempana asuvaa kaveria ulos, kävelee sinne ja tulee surullisena takasin, ei ollutkaan kotona.
Joka päivä huomaa, kuinka puhelinta tuodaan tykö mitä ihmeellisimmin perusteluin. Jatkuvasti tulee uusia sovelluksia, millä ei tee mitään, viimeisimpänä vaikkapa "ajokortti", jota kukaan viranomainen ei hyväksy miksikään dokumentiksi. Olen monta kertaa miettinyt, miten me aikuisten sukupolvi olemme yleensä voineet kasvaa aikuisiksi, kun ei ollut kännykkää, eikä äitee voinut 5minuutin välein kysellä missä olen. Tuntuu pahalta katsella kun lapset (kaverit) kokoontuvat yhteen lähetellään viestejä (vaikka kaverit on siinä vieressä) ja pelataan kukin omalla puhelimella ja sitten lähdetään kotiin. (Minä ainakin otan pulttia jos kutsun kaverin kylään se räplää kännykkäänsä kokoajan). Samaan aikaan ihmetellään lasten huonoa kuntoa ja sitä kuinka sulkeutuneita he ovat eivät osaa ottaa kontaktia toiseen... eipä tietenkään kun sitä kanssakäymistä ei tehdä kuin puhelimen välityksellä. Oma juttunsa on sitten nämä zombiet, jotka tuolla jalkakäytävillä kävelevät kännykäänsä tuijottaen... heillä ei ole mitään käsitystä, mitä "ulkopuolella" tapahtuu... Puhelin on lapsella oltava, muttei mikään kaiken ajan vievä viihde keskus, koska kun lapsi saapuu kotiin, alkaa/jatkuu pelaaminen muulla laitteella.
Vierailija kirjoitti:
miten pität lapsiisi yhteyttä, kun lapsella ei ole puhelinta?
Miten sinä pidit vanhempiisi yhteyttä kun olit lapsi? Tunnetko olevasi jotenkin hyljeksitty ja ilman vanhempien rakkautta jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä ON nykypäivää. Oma 5.luokkalaiseni todellakin tarvitsee katsoakseen sieltä esim. piirustusideoita. Ja tietty kuuluu luokan wappi-ryhmään.
Kuinkahan monta piirustusideaa hän on sieltä hakenut/löytänyt? voi hyvää päivää näitä perusteluja... wappi on ihna turha, pyydä hänen kavereita poikkeamaan teille leikkimään lapsesi kanssa, ei siinä wappeja tarvita, saa hänkin vähän virikeitä ja hyviä piirustusideoita samalla.
Ei omppu kauas putoa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta piirustusideaa hän on sieltä hakenut/löytänyt? voi hyvää päivää näitä perusteluja... wappi on ihna turha, pyydä hänen kavereita poikkeamaan teille leikkimään lapsesi kanssa, ei siinä wappeja tarvita, saa hänkin vähän virikeitä ja hyviä piirustusideoita samalla.
Huoh. Kyllä meillä jo kolmosluokkalainenkin wapissa sopii kyläilyt sun muut. Halvempaa kuin soittelu ja tekstailu. Mielestäni on parempi että kyläilyjä opitaan sopimaan jo keskenään, toki vanhemmilta kysytään myös lupa mutta oppimistilanne se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär (20+) piti palopuheen vanhemmista, jotka eivät osta lapsilleen älykännykkää. Jäävät kuulema kaikki pois piireistä. Hänelle kännykkä ostettiin aikoinaan.
Olen pitkälti hänen kanssaan samaa mieltä.
Miten ihmeessä puhelin "takaa" ettei jää pois "piireistä"???? Se ei tuohon vaikuta pätkän vertaa.... yksi tekosyy vain lisää
Minusta olisi ihanaa kasvattaa lapset niinkuin itseni on kasvatettu, eli ala-asteella ei esim kännyköitä vielä ennen 5-6.luokkaa, ei saa katsoa vilmiä, pelata tmv ruutujen ääressä jos on ulkona on hyvä keli, eli lapset ulkona paljon. Haluaisin lasten keskittyvän leikkeihin eikä kännyköihin ja tietsikoihin yms. Valitettavasti suurinosa vanhemmista eivät arvosta näin perinteistä kasvatusta, joten pakko antaa aikanaan myönnytyksiä omillekin, koska en halua, että muut lapset karttavat tmv lapsiani siksi, että he eivät saa tehdä samaa kuin muut.
Lapseni ovat vasta 4- ja 6-vuotiaita, joten vielä ei ole nuo älylaitteet niin in juttu, eli leikkivät paljon (tosin päiväkodin palautteesta päätellen monet tuon ikäiset lapset ovat jo zombiintuneet älylaitteista, eivätkä osaa leikkiä, ja meidän lapsia taas kehuttu kun osaavat leikin jalon taidon).
Niin ja olen "vasta" 26-vuotias, eli ei me kaikki nuoremmat äidit olla niitä älypuhelinäitejä..
Teet väärin. Miksi ihmeessä 5lk ei saisi päästä nettiin? Hänen kaikki kaverinsa ovat esim. WhatsAppin keskusteluryhmissä ja keskustelevat siellä ja sinun mielestä lapsen pitäisi lähetellä kavereille varmaan postikortteja...