Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella

Käytöstavat
06.02.2018 |

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Kommentit (215)

Vierailija
41/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin keskustelusin asiasta koska ymmärtämättömyys kasvisproteiinin päälle on kuitenkin oikeasti mahdollinen. Näkeehän tilanteen jopa monessa lounaspaikassakin.

Omista vanhemmistani äitini on aina halunnut suosia kasvusruokavaliota ja muutenkin kiinnostunut ravinnosta. Siltikin hänen kasvissapuskoistaan puuttuu useimmiten se proteiinin lähde tai se on minimaalinen. Itse olen sekasyöjä mutta teen vaihteluna kasvissapuskaa kunhan täyttävyyspuoli on kunnossa. Vanhemmillani useimmiten näin ei käy vaikka ihan motivoituneena sapuskan tekevätkin.

Vierailija
42/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisiin lapsiin ja miniöihin pätee sama sääntö eli sitä syödään, mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin nirsona saa luvan poistua pöydästä. Jos miniää ei ole kotona kasvatettu olemaan ruokapöydässä ihmisiksi, niin sitten appivanhempien tulee se paikka näyttää. Kasvisruokavalio kaikkine hyönteismyrkkyineen on miniän oma valinta, ei terveydellinen rajoite.

Mitäs hirvenlihaa itse syöt vai luuletko, ettei siihen kasvien määrään, jolla lihakarjaa kasvatetaan, käytetä laisinkaan hyönteismyrkkyjä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla appivanhemmat on ihan onnessaan kun olen kasvissyöjä. Saavat kuulemma itsekin potkua kokeilla enemmän kasvisruokia (aina joku uusi resepti kokeilussa kun kutsuvat meidät syömään). Tykkäävät myös kysellä reseptiehdotuksia.

Ap:n tilanteessa laittaisin mieheni kysymään vanhemmilta, että miksi näin toimitaan.

Mä ainakin itse haluaisin jutella omien vanhempieni kanssa, tai meillä ainakin toimii niin, että molemmat "hoitaa" omat vanhempansa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, mies on ollut näreissään kun hänen vanhempansa eivät huomioi ja viimeksi kyllä kommentoi jälleen asiaa ruuan jälkeen. Mieheni siis tosiaan syö itsekkin kasvisruokaa pääosin, kotona laitetaan vain kasviksista yhdessä, ja toivoisi että tilanteeseen tulisi muutos.

Monen on näköjään aika vaikeaa ymmärtää miltä tuntuu näin "miniänä" alkaa kommentoimaan toisten ruuanlaittoa illallisella heidän kodissaan tai miten hankalaa on tuoda tällainen asia esiin ilman että kuulostaa saarnaamiselta. Enhän minä siihen kuole jos silloin tällöin illallisella syön vain salaattia, halusin vain tietää että mitä mieltä ihmiset ovat, onko liikaa vaadittu että olisi jotakin tarjolla minullekin. En haluaisi muuten hyviä välejä pilata kasvissyönnin takia.

Ehkä miehen voisi pyytää etukäteen lysymään, että mitä vanhemmat aikovat tarjota? Silloin voisi sit todeta, että X on kasvissyöjä muistakaa hänetkin.

En mäkään halua anopin kokkailuja yms. Arvostella. Selkeään vittuiluun puuttuisin, mutta tykkään, että välit on rauhaisat. Toki mun appivanhemmat on mukavia ja mies puuttuisi välittömästi, eikä ole sokea heidän käytökselleen.

En myöskään halua, että mieheni loukkaa vanhempiani. Mun sanomisista he eivät niin suutu, mutta miehen sanomiset tuntisivat varmasti arvosteluna.

Toki molemmilla on normaalit ja mukavat vanhemmat, joilla on omat tapansa (niinkuin meilläkin), joihin heillä on oikeus.

-se kasvissyöjä

Vierailija
44/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin keskustelusin asiasta koska ymmärtämättömyys kasvisproteiinin päälle on kuitenkin oikeasti mahdollinen. Näkeehän tilanteen jopa monessa lounaspaikassakin.

Omista vanhemmistani äitini on aina halunnut suosia kasvusruokavaliota ja muutenkin kiinnostunut ravinnosta. Siltikin hänen kasvissapuskoistaan puuttuu useimmiten se proteiinin lähde tai se on minimaalinen. Itse olen sekasyöjä mutta teen vaihteluna kasvissapuskaa kunhan täyttävyyspuoli on kunnossa. Vanhemmillani useimmiten näin ei käy vaikka ihan motivoituneena sapuskan tekevätkin.

Voi olla niinkin, ollaan kyllä anopin kanssa keskusteltu ihan mukavia kasvisruuasta ja siitä että millaista ruokaa laitetaan arkisin ja niin edelleen. Viimeksi annoin reseptinkin kun pyydettiin. Tuntuu hassulta että kun asia on tiedossa ja juteltukin ollaan aiheesta, myös eettisestä näkökannasta, että illalliset kuitenkin toistavat samaa kaavaa. En haluaisi tosiaan mitään palopuheita alkaa toisten kotona pitämään. Ehkä homma saa jatkua, en minä siihen tosiaan kuole. Ihmettelen vain. Ap

Vierailija
45/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisistä vanhemmista puhutaan? 

Vähän päälle viisikymppisistä.

Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.

Minä tein meidän miniälle härkispataa. Kovasti se sitä kehui, vaikka härkiksen ohessa oli 50% jauhelihaa. Sinne kun silppusi sieniä sekaan, niin eihän se miniä huomannut, mitä söi. Meille muille oli samaa pataa 100 % jauhelihalla. Vähän kuin olisi opettanut lasta syömään!

Varastatko myös kaupasta? Tutkitko kyläpaikan vessan kaapin? Huijaatko periaatteen vuoksi korttipelissä tai missä ikinä vain voit? - Vaikken kasvissyöjä olekaan, sinun pöydässäsi en söisi, koska luultavasti juuri sinä tiedät jotain siitä, mihin naapuruston lemmikkikissat katoavat...

Vierailija
46/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla appivanhemmat on ihan onnessaan kun olen kasvissyöjä. Saavat kuulemma itsekin potkua kokeilla enemmän kasvisruokia (aina joku uusi resepti kokeilussa kun kutsuvat meidät syömään). Tykkäävät myös kysellä reseptiehdotuksia.

Ap:n tilanteessa laittaisin mieheni kysymään vanhemmilta, että miksi näin toimitaan.

Mä ainakin itse haluaisin jutella omien vanhempieni kanssa, tai meillä ainakin toimii niin, että molemmat "hoitaa" omat vanhempansa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, mies on ollut näreissään kun hänen vanhempansa eivät huomioi ja viimeksi kyllä kommentoi jälleen asiaa ruuan jälkeen. Mieheni siis tosiaan syö itsekkin kasvisruokaa pääosin, kotona laitetaan vain kasviksista yhdessä, ja toivoisi että tilanteeseen tulisi muutos.

Monen on näköjään aika vaikeaa ymmärtää miltä tuntuu näin "miniänä" alkaa kommentoimaan toisten ruuanlaittoa illallisella heidän kodissaan tai miten hankalaa on tuoda tällainen asia esiin ilman että kuulostaa saarnaamiselta. Enhän minä siihen kuole jos silloin tällöin illallisella syön vain salaattia, halusin vain tietää että mitä mieltä ihmiset ovat, onko liikaa vaadittu että olisi jotakin tarjolla minullekin. En haluaisi muuten hyviä välejä pilata kasvissyönnin takia.

Viime kerralla sinulle oli tarjolla höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia. Noita ei välttämättä olisi ollut tarjolla ilman sinua ja heidän käsitys kasvisruuasta voi olla tuo.

Jos näin on, olisi ihan sopiva veto leipoa esim. mehevä kasvispiirakka ja viedä tuliaisena seuraavalla kerralla. Ei siitä voi kukaan loukkaantua.

Vierailija
47/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kerralla sinulle oli tarjolla höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia. Noita ei välttämättä olisi ollut tarjolla ilman sinua ja heidän käsitys kasvisruuasta voi olla tuo.

Jos näin on, olisi ihan sopiva veto leipoa esim. mehevä kasvispiirakka ja viedä tuliaisena seuraavalla kerralla. Ei siitä voi kukaan loukkaantua.

Juuri näin. Sitten se kasvispiirakka laitetaan jääkaappiin, jolloinsen tuoja joutuu erikseen pyytämään, että hei, entä leipomani piirakka. Emäntä ottaa sen esille, sitä ei syö kukaan muu kuin sen tuoja ja kun vieraat lähtevät, kantaa emäntä piirakan takaisin tuojalle ja sanoo, että olit unohtaa tämän. Kaikki ovat tyytyväisiä, mutta seuraavalla kerralla kysytään, että etkö ottanutkaan eväitä mukaan.

Vierailija
48/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisiin lapsiin ja miniöihin pätee sama sääntö eli sitä syödään, mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin nirsona saa luvan poistua pöydästä. Jos miniää ei ole kotona kasvatettu olemaan ruokapöydässä ihmisiksi, niin sitten appivanhempien tulee se paikka näyttää. Kasvisruokavalio kaikkine hyönteismyrkkyineen on miniän oma valinta, ei terveydellinen rajoite.

Mitäs hirvenlihaa itse syöt vai luuletko, ettei siihen kasvien määrään, jolla lihakarjaa kasvatetaan, käytetä laisinkaan hyönteismyrkkyjä...

Enpä tiedä ketään, joka käyttää kasvinsuojeluaineita laitumella tai heinäpellolla.

Vierailija
49/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.

Minä tein meidän miniälle härkispataa. Kovasti se sitä kehui, vaikka härkiksen ohessa oli 50% jauhelihaa. Sinne kun silppusi sieniä sekaan, niin eihän se miniä huomannut, mitä söi. Meille muille oli samaa pataa 100 % jauhelihalla. Vähän kuin olisi opettanut lasta syömään!

Varastatko myös kaupasta? Tutkitko kyläpaikan vessan kaapin? Huijaatko periaatteen vuoksi korttipelissä tai missä ikinä vain voit? - Vaikken kasvissyöjä olekaan, sinun pöydässäsi en söisi, koska luultavasti juuri sinä tiedät jotain siitä, mihin naapuruston lemmikkikissat katoavat...

En osaa verrata varastamista ja ruuanlaittoa toisiinsa. Kaiken lisäksi miniä sai tavallista enemmän proteiineja syötyään laittamaan ruokaa, joten ihan en ymmärrä, miksi häneltä olisi jotenkin pois saada vähän lihaakin vaihteeksi.

Vierailija
50/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt kyse siitä, että ap ei saanut proteiineja, vaikka muuten hänet kyllä otettiin huomioon?

En minä ainakaan kyläpaikassa laske, että nyt kun syön tuon ja tuon, niin saan tarpeeksi magnesiumia ja sitten haluan vielä avocadoa, että tulee niitä hyvä rasvoja jne. Jos ap proteiineja haluaa, niin miksi ei ota jauhetta mukaan, sekoita veteen ja nauti, siihen vierelle kyllä menee parsakaalit ja kurkut.

Suurin osa kasvissyöjistä kun tyydyttää proteiinintarpeensa keinotekoisilla proteiinipirtelöillä, joten miksi nimenomaan anoppilassa pitäisi ymmärtää, että nyt halutaan vähän kalliimpaa ruokaa.

Vierailija
51/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kasvissyöjistä kun tyydyttää proteiinintarpeensa keinotekoisilla proteiinipirtelöillä, joten miksi nimenomaan anoppilassa pitäisi ymmärtää, että nyt halutaan vähän kalliimpaa ruokaa.

Kalliimpaa? Siis tofua tai papuja, härkistä, ehkäpä kikherneistä jotain? Kasvispihviä tai jotakin soijarouheesta? Kallista? Oon vuosikymmenen kuulunut erilaisiin kasvissyöjäyhteisöihin enkä ole kuullutkaan että proteiinipirtelöllä täydennetään ruokavaliota. Et tiedä yhtään mistä kirjoitat. Vihersalaatti ja parsakaali ei ole illallinen edes kasvissyöjälle.

Vierailija
52/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa verrata varastamista ja ruuanlaittoa toisiinsa. Kaiken lisäksi miniä sai tavallista enemmän proteiineja syötyään laittamaan ruokaa, joten ihan en ymmärrä, miksi häneltä olisi jotenkin pois saada vähän lihaakin vaihteeksi.

Jos tietäisin jonkun tuntemani ihmisen menettelevän tavallasi, en juuri luottaisi hänen rehellisyyteensä muissakaan asioissa.

Menettelysi on yksinkertaisesti törkeätä: valehtelet ja halveksit toisen ihmisen elämäntapaa.

Mitä tuumisit, jos itseäsi kohdeltaisiin noin: halveksittaisiin, valehdeltaisiin, huijattaisiin tekemään jotain, mitä et missään nimessä tieten tekisi?

Vierailija
53/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt kyse siitä, että ap ei saanut proteiineja, vaikka muuten hänet kyllä otettiin huomioon?

En minä ainakaan kyläpaikassa laske, että nyt kun syön tuon ja tuon, niin saan tarpeeksi magnesiumia ja sitten haluan vielä avocadoa, että tulee niitä hyvä rasvoja jne. Jos ap proteiineja haluaa, niin miksi ei ota jauhetta mukaan, sekoita veteen ja nauti, siihen vierelle kyllä menee parsakaalit ja kurkut.

Jos saisit itse kutsun illalliselle ja tarjolla olisi ainoastaan keitinperunat mitä voisit syödä, etkö pitäisi sitä yhtään outona?

Vierailija
54/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait kerroit miniälle?:)

Vierailija
55/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat kirjoitti:

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Ei mene montaa vuotta kun heidän on pakko terveyssyistä jättää paistit ja alkaa kyselemään reseptejä ja ohjeita sinulta. Itse olen ottanut itse tehdyt ruoat mukaan sukujuhliin, kun tiedän ettei siellä ole minulle mitään. Olen palkokasviallergikko, sukulaiset ovat kasvisyöjiä ja käyttävät niitä papuja ja herneitä kaikkeen. Oma ruokavalioni on kalaa ja kasviksia joten ei kovin kaukana, mutta aina niissä on niitä papuja sotkettuna joukkoon. 

Vierailija
56/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanin pitää aina tuoda omat ruuat mukana.

Ruuanlaittoastioihin on piintynyt vuosien lihanpaiston rasvamolekyylit.

Jos joku syöttäisi minulle maukasta ihmislihaa ja minulle voitaisiin todistaa että syöty ihminen on kuollut onnettomuudessa..en saisi mitään omantunnontuskia

Vierailija
57/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tuommosia ihmisiä niinkuin ap:n appivanhemmat. Siis että tietävät hänen olevan kasvissyöjä. Ihan jokainen meistä ostaa valmistaa vaikka hieman ruokaisamman salaatin, jos ei oikeasti mitenkään pysty/halua/jaksa valmistaa mitään "monimutkaisia" kasvisruokia. Ihan todella törkeää kutsua syömään ja tarjota sellaista mitä joku ei syö. En minäkään osaisi valmistaa herkullista ja ravitsevaa gluteenitonta vegaaniruokaa, mutta jos minä jonkun gluteenittoman vegaanin syömäänn pyydän, niin kyllä minä HALUAN edes yrittää tarjota hänelle jotain syömäkelpoista. Vaikka sitten kysymällä että olisiko jotain vinkkejä mitä voisin hänelle valmistaa.

Ja toivon että nämä jotka salaa syöttävät lihaa kasvissyöjille ovat trollaajia. Toivon ettei kukaan oikeasti ole noin törkeä ja ilkeä. 

Vierailija
58/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tuommosia ihmisiä niinkuin ap:n appivanhemmat. Siis että tietävät hänen olevan kasvissyöjä. Ihan jokainen meistä ostaa valmistaa vaikka hieman ruokaisamman salaatin, jos ei oikeasti mitenkään pysty/halua/jaksa valmistaa mitään "monimutkaisia" kasvisruokia. Ihan todella törkeää kutsua syömään ja tarjota sellaista mitä joku ei syö. En minäkään osaisi valmistaa herkullista ja ravitsevaa gluteenitonta vegaaniruokaa, mutta jos minä jonkun gluteenittoman vegaanin syömäänn pyydän, niin kyllä minä HALUAN edes yrittää tarjota hänelle jotain syömäkelpoista. Vaikka sitten kysymällä että olisiko jotain vinkkejä mitä voisin hänelle valmistaa.

Ja toivon että nämä jotka salaa syöttävät lihaa kasvissyöjille ovat trollaajia. Toivon ettei kukaan oikeasti ole noin törkeä ja ilkeä. 

Olin kasvissyöjä 80-luvulla.

Vetelin oikein urakalla LIIVATETTA kun popsin karkkia..ym

Vierailija
59/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi oli tarjolla parsakaalia ja vihersaalaatti, joten asia oli huomiotu ilman monimutkaista kasvisruokia. Jos tarjolla olisi ollut pelkkä paisti sen voisi ottaa vittuiluna.

Vierailija
60/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lihansyöjän tulee syödä kaikkea lihaa..

Tarjoa appivanhemmillesi ateria jossa höyrytettyä härän penistä ja lampaanaivomuussea.

Kerro että on kasvisruokaa..

Teurastamolta saat ilmatteks...