Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella
Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.
Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja..
Naurettavaa, aikuiset ihmiset... Kasvisruokaa voi syödä ihan kuka vaan, ei siitä haittaa ole. Kidutettujen eläinten liha sen sijaan aiheuttaa joillekin meistä pahoinvointia ja eettisiä ongelmia.
Kasvisruokavalion takia tapetaan miljardeja eläimiä vai miten ihmeessä kuvittelet, että soijaa voidaan kasvattaa ilman että hyönteiset tuhoavat sadon.
Jos nimimerkkinä on Käytöstavat, niin silloin tapoja vaaditaan myös kirjoittajalta. Kyllä tuo on appivanhempien selkeä näpäytys siitä, että miniä ei halua ottaa heitä mitenkään huomioon. Vähän sama juttu kuin miniältä tarjota teenjuojille aina kahvia.
Siis missä sanottiin ettei miniä ota appivanhempiaan huomioon? En näe sellaista vaikka kuinka etsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä vanhemmista puhutaan?
Vähän päälle viisikymppisistä.
Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.
Minä tein meidän miniälle härkispataa. Kovasti se sitä kehui, vaikka härkiksen ohessa oli 50% jauhelihaa. Sinne kun silppusi sieniä sekaan, niin eihän se miniä huomannut, mitä söi. Meille muille oli samaa pataa 100 % jauhelihalla. Vähän kuin olisi opettanut lasta syömään!
Pala roviossa noita-akka. Miniäsikin pitää sinua varmasti kammottavana ihmisenä. Hyi. Toivottavasti evää sinulta lapsenlapset kun se aika koittaa.
Samaa mieltä, kyllä tuossa on haluttomuudesta kyse eikä tiedon tai taidon puutteesta.. Ja voihan ostaa vaikka valmiina kaupasta sopivaa ruokaa jos ei osaa itse tehdä.Minusta tuo on noloa heille.
Ottaisin oman ruuan mukaan ensi kerralla.
Minä en itse jaksaisi pitkään tuollaisga käytöstä vastaanottaa. Joko sanoisin itse tai mieluummin mieheni sanoisi, että seuraavalla kerralla olisi syytä huomioida kaikki ruokailijat. En menisi kahta kertaa useammin syömään paikkaan, jossa minulle ei ole ruokaa! Eikä mieheni katsoisi vierestä, jos hänen vanhempansa toimisivat noin.
Eli voisiko suun avata? Eikö miehesi oikeasti välitä vähääkään? Onko pakko mennä syömään, jos tarjolla ei ole ruokaa?
Olen siis ollut 10 vuotta kasvissyöjä, eikä siitä ole kukaan tehnyt isompaa ongelmaa. Jotkut miehen sukulaiset stressaa, etteivät muka keksi mitään sopivaa tarjottavaa, ja kerran olinkin sukulaislasten synttäreillä, joilla tarjottiin kanasalaattia, kinkkupiirakkaa, nakkeja ja lihapullia. Se oli lähinnä huvittavaa - en itse edes lihansyöjäaikoinani tunkenut lihaa jokaiseen ruokalajiin. Tuon jälkeen ovat muistaneet minukin, vaikka en todellakaan sanonut mitään asiasta. Oli ihan selvää, että kyse oli todellakin tahattomasta unohduksesta, joka nolotti kutsujia, kun muistivat minut nähdessäni, etten voi ottaa mitään suolaista lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja..
Naurettavaa, aikuiset ihmiset... Kasvisruokaa voi syödä ihan kuka vaan, ei siitä haittaa ole. Kidutettujen eläinten liha sen sijaan aiheuttaa joillekin meistä pahoinvointia ja eettisiä ongelmia.
Kasvisruokavalion takia tapetaan miljardeja eläimiä vai miten ihmeessä kuvittelet, että soijaa voidaan kasvattaa ilman että hyönteiset tuhoavat sadon.
Jos nimimerkkinä on Käytöstavat, niin silloin tapoja vaaditaan myös kirjoittajalta. Kyllä tuo on appivanhempien selkeä näpäytys siitä, että miniä ei halua ottaa heitä mitenkään huomioon. Vähän sama juttu kuin miniältä tarjota teenjuojille aina kahvia.
Siis missä sanottiin ettei miniä ota appivanhempiaan huomioon? En näe sellaista vaikka kuinka etsin.
Otan kyllä huomioon omassa kodissani myös kasvisruokaa vierastavat vieraat ja teen lihavaihtoehdon, teen sitä kylläkin vähän vähemmän kun ylijäänyttä kasvisruokaa voin sitten itse ottaa vaikka töihin evääksi ja kasvisruokaa voi tosiaan syödä kaikki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja. Toisaalta diabeetikkovävyä ei haittaa lainkaan, vaikka heillä on jälkiruuaksi tarjolla kuppikakkuja, joiden valmistuksessa on käytetty sokeria. Siksi otamme vävyn ruokavalion huomioon tarjoiluissa.
Miksi sitä diabeetikkovävyä pitäisi haitata kuppikakut? Provosi kosahti siihen, ettei sokeria ole vuosikymmeniin pidetty kiellettynä diabeetikoille.
Ei se sokeri olekaan kiellettyä, mutta ymmärrätkö miksi? Sokeri ei ole diabeetikolle millään lailla hyväksi edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.
Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.
Minä olen aika varma että kyse on halusta ei osaamisen puutteesta, he osasivat kyllä laittaa vaikka millaista ruokaa ja ovat koulutettuja ja ruuasta ja terveydestä kiinnostuneita ihmisiä. Hyvätapaisia ja ajattelevia, siksi minusta tuntuukin oudolta että he eivät huomioi mitenkään tässä asiassa. Tuntuu jotenkin tosi tökeröltä, jos alan viemään omia eväitä ja ehdottelemaan reseptejä.... AP
Tämän on ehdottomasti oltava joku salaliitto sinua vastaan.
Ja kannattaakin aikuisen ihmisen olla passiivisena tilanteen vietävissä ja uhriutua ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla, kuin ottaa tilanteesta todellista vastuuta keskustelemalla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä vanhemmista puhutaan?
Vähän päälle viisikymppisistä.
Ja haluan vielä tuoda esiin, etten ikinä ole mitenkään paasannut ruuasta, enkä muuten tuonut esiin syömisiäni kuin kertomalla että olen kasvissyöjä. Minusta he itse ajavat illallisen epämukavaan tilanteeseen, kun salaattilautastani tuijotetaan kuin se olisi jokin hiljainen protesti..... Olisi kiva tietysti syödä maha täyteen, mutta en minä mikään mielistelijä ole että alan yhtäkkiä lihaa syömään vaan miellyttämisen vuoksi.
Minä tein meidän miniälle härkispataa. Kovasti se sitä kehui, vaikka härkiksen ohessa oli 50% jauhelihaa. Sinne kun silppusi sieniä sekaan, niin eihän se miniä huomannut, mitä söi. Meille muille oli samaa pataa 100 % jauhelihalla. Vähän kuin olisi opettanut lasta syömään!
Pala roviossa noita-akka. Miniäsikin pitää sinua varmasti kammottavana ihmisenä. Hyi. Toivottavasti evää sinulta lapsenlapset kun se aika koittaa.
Minulla on jo lapsenlapsia eikä enempää tarvita. Miniä ei kuollut syötyään lihaa eikä saanut edes niitä kuuluisia vatsanväänteitä, joten mitään muuta ei tapahtunut kuin se, että voitiin todistaa ihmisen psyvän hengissä myös sekaruualla. Jos on nirso, niin pysyköön kotonaan.
Mulla appivanhemmat on ihan onnessaan kun olen kasvissyöjä. Saavat kuulemma itsekin potkua kokeilla enemmän kasvisruokia (aina joku uusi resepti kokeilussa kun kutsuvat meidät syömään). Tykkäävät myös kysellä reseptiehdotuksia.
Ap:n tilanteessa laittaisin mieheni kysymään vanhemmilta, että miksi näin toimitaan.
Mä ainakin itse haluaisin jutella omien vanhempieni kanssa, tai meillä ainakin toimii niin, että molemmat "hoitaa" omat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.
Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.
Minä ainakin kiittäisin miniää tuollaisista tuomisista,laittaisin ne härkäpapupihvit pakastimeen ja tarjoaisin höyrytettyä parsakaalia ja raikasta vihersalaattia paistin ohessa. Ja seuraavan kerran mennessäni miniälle kylään ottaisin mukaan kunnon lihakeittoa. Kertoisin, miten pakkaspäivänä on mukava syödä lihaisaa soppaa ja tarjoaisin tietty pojallekin.
Kylläpä olet ihana anoppi.
Minä anoppina otan aina huomioon lasteni puolisoiden ruokavaliot, allergiat ja erityiset mieltymykset. Ja kas kummaa, tämä toimii myös toisinpäin. - Kun menemme lasten perheisiin syömään, on nimenomaan muistettu mummon erikoisherkku ja sitä on pöydässä.
Nykyisin on hyvin paljon erityisruokavalioita, mutta esimerkiksi juuri kasvisruuat sopivat useimmiten kaikille (allergiat poislukien). En myöskään piilota kasvisruokiin maitotuotteita tai munia, joten meillä ei tarvitse pelätä tällaisia ansoja. Ei tulisi mieleenkään tarjota kutsutuille päivällisvieraille sellaista ruokaa, josta tiedän, ettei se sovi jollekin vieraista terveydellisistä tai eettisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aika varma että kyse on halusta ei osaamisen puutteesta, he osasivat kyllä laittaa vaikka millaista ruokaa ja ovat koulutettuja ja ruuasta ja terveydestä kiinnostuneita ihmisiä. Hyvätapaisia ja ajattelevia, siksi minusta tuntuukin oudolta että he eivät huomioi mitenkään tässä asiassa. Tuntuu jotenkin tosi tökeröltä, jos alan viemään omia eväitä ja ehdottelemaan reseptejä.... AP
Alkaa haiskahtamaan siltä, että mikään ei kelpaa tälle rouvalle...
Mikä oli motiivisi tälle aloitukselle? Aloittaa saatanallinen syyllistäminen kuinka pahat appivanhemmat silkkaa pahuttaan kiusaa kilttiä miniää? Ongelma ei ainakaan tästä korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla appivanhemmat on ihan onnessaan kun olen kasvissyöjä. Saavat kuulemma itsekin potkua kokeilla enemmän kasvisruokia (aina joku uusi resepti kokeilussa kun kutsuvat meidät syömään). Tykkäävät myös kysellä reseptiehdotuksia.
Ap:n tilanteessa laittaisin mieheni kysymään vanhemmilta, että miksi näin toimitaan.
Mä ainakin itse haluaisin jutella omien vanhempieni kanssa, tai meillä ainakin toimii niin, että molemmat "hoitaa" omat vanhempansa.
Itsenäinen nykynainen tarvitseekin sen prinssin pelastamaan itsensä pahan anopin ikeen alta. Avaa se suusi aikuinen ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin kiittäisin miniää tuollaisista tuomisista,laittaisin ne härkäpapupihvit pakastimeen ja tarjoaisin höyrytettyä parsakaalia ja raikasta vihersalaattia paistin ohessa. Ja seuraavan kerran mennessäni miniälle kylään ottaisin mukaan kunnon lihakeittoa. Kertoisin, miten pakkaspäivänä on mukava syödä lihaisaa soppaa ja tarjoaisin tietty pojallekin.
Minä anoppina otan aina huomioon lasteni puolisoiden ruokavaliot, allergiat ja erityiset mieltymykset. Ja kas kummaa, tämä toimii myös toisinpäin. - Kun menemme lasten perheisiin syömään, on nimenomaan muistettu mummon erikoisherkku ja sitä on pöydässä.
Nykyisin on hyvin paljon erityisruokavalioita, mutta esimerkiksi juuri kasvisruuat sopivat useimmiten kaikille (allergiat poislukien). En myöskään piilota kasvisruokiin maitotuotteita tai munia, joten meillä ei tarvitse pelätä tällaisia ansoja. Ei tulisi mieleenkään tarjota kutsutuille päivällisvieraille sellaista ruokaa, josta tiedän, ettei se sovi jollekin vieraista terveydellisistä tai eettisistä syistä.
MInäkin otin aikanaan miniän ruokavalion huomioon, mutta koska hän ei toiminut vastavuoroisesti, niin ajattelin, että asia ei ole hänelle tärkeä. Helpottaa omaakin elämistä, kun ei kuvittele, että täytyy olla kohtelias, vaikka toinen ei ole.
Syö perunaa ja salaattia ja vie itsellesi kasvispihvi eväsrasiassa. Laita se mikroon ja ohimennen sano että minä otin itselleni tällaisen kasvisvaihtoehdon mukaani, kun en tosiaan lihaa syö. Jos sopii niin lämmitän pihvini mikrossa. Tuo salaatti ja lämpimät kasvikset näyttävät herkullisilta ja niitä syön mielelläni. Älä tee asiasta sen suurempaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta, mies on ollut näreissään kun hänen vanhempansa eivät huomioi ja viimeksi kyllä kommentoi jälleen asiaa ruuan jälkeen. Mieheni siis tosiaan syö itsekkin kasvisruokaa pääosin, kotona laitetaan vain kasviksista yhdessä, ja toivoisi että tilanteeseen tulisi muutos.
Monen on näköjään aika vaikeaa ymmärtää miltä tuntuu näin "miniänä" alkaa kommentoimaan toisten ruuanlaittoa illallisella heidän kodissaan tai miten hankalaa on tuoda tällainen asia esiin ilman että kuulostaa saarnaamiselta. Enhän minä siihen kuole jos silloin tällöin illallisella syön vain salaattia, halusin vain tietää että mitä mieltä ihmiset ovat, onko liikaa vaadittu että olisi jotakin tarjolla minullekin. En haluaisi muuten hyviä välejä pilata kasvissyönnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on jo postissa.
No onpa ilkeää olla huomioimatta sinua.
Meillä jos tulee kasvissyöjiä kylään, niin kaikki syövät kasvisruokaa.
Netissä on niin paljon reseptejä, että ei luulisi olevaan vaikeaa ottaa huomioon mahdolliset idealistiset ruoka"rajoitteet".
Sen lihan voi aivan hyvin valmistaa extrana kasvisruuan kanssa. S.o. kasvissyöjille vaikka kasviscouscousta, ja lihansyöjille sitten erikseen vaikka jotkut lihavartaat siihen päälle. Meillä ollaan toimittu näinkin joskus, jos on olleet isommat kekkerit kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin itse haluaisin jutella omien vanhempieni kanssa, tai meillä ainakin toimii niin, että molemmat "hoitaa" omat vanhempansa.Kiitos asiallisesta vastauksesta, mies on ollut näreissään kun hänen vanhempansa eivät huomioi ja viimeksi kyllä kommentoi jälleen asiaa ruuan jälkeen. Mieheni siis tosiaan syö itsekkin kasvisruokaa pääosin, kotona laitetaan vain kasviksista yhdessä, ja toivoisi että tilanteeseen tulisi muutos.
Monen on näköjään aika vaikeaa ymmärtää miltä tuntuu näin "miniänä" alkaa kommentoimaan toisten ruuanlaittoa illallisella heidän kodissaan tai miten hankalaa on tuoda tällainen asia esiin ilman että kuulostaa saarnaamiselta. Enhän minä siihen kuole jos silloin tällöin illallisella syön vain salaattia, halusin vain tietää että mitä mieltä ihmiset ovat, onko liikaa vaadittu että olisi jotakin tarjolla minullekin. En haluaisi muuten hyviä välejä pilata kasvissyönnin takia.
Viime kerralla sinulle oli tarjolla höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia. Noita ei välttämättä olisi ollut tarjolla ilman sinua ja heidän käsitys kasvisruuasta voi olla tuo.
Entäpä jos ensi kerralla olet raju ja vetäiset paistin poskeen?
En syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Tosin anopin pöydässä pysyttäydyn perunoissa ja ruisleivässä, koska hän jättää kalansa raa'aksi, toisin sanoen ei osaa valmistaa sitä. Tai tarjoaa kaupasta ostetun savukalan semmoisenaan kuumentamatta kunnolla, jolloin se maistuu kauhealta. Onneksi tykkään perunoista ja rukiista :)