Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?

Vierailija
06.02.2018 |

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja taitaa kirjoitella lähinnä tänne pesiytyneet miesvihaajat joilla ei ole minkäänlaista kokemusta parisuhteessa elämisestä.

Vierailija
2/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja taitaa kirjoitella lähinnä tänne pesiytyneet miesvihaajat joilla ei ole minkäänlaista kokemusta parisuhteessa elämisestä.

Ei se ole miesvihaa jos on sitä mieltä että kotitöiden tekeminen kuuluu miehille ihan yhtä paljon kuin naisillekin.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulle se että mies tekee oman osansa kotitöistä on ainakin ihan itsestäänselvyys. Itseasiassa meillä menee niin, että mies tekee n. 70% ja minä 30% (mies on opiskelija, minä kokopäivätöissä). Se, joka on ensin kotona, tekee kotihommat - tällä säännöllä ollaan päästy aika pitkälle. Minä olen yleensä vastuussa vain pyykkien pesusta, ja sekin vain sen takia, että olen vähän pyykkinatsi. :D 

Viikonloppuisin sitten tietysti tehdään yhdessä ruuat sun muut. Sekin helpottaa että meillä käy kerran viikossa siivooja. 

Vierailija
4/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos miehen pitää kysyä naiselta, mitä tehdään, hän on lapsi.

Kyllä aikuiset ihmiset pitävät huolta yhteisestä kodista. Ei silloin mies "auta" ketään ja tekee osuutensa yhteisistä töistä.

Auttamiseen sisältyy jo ajatuksena se, että työt ovat naisen hommia ja mies jalosti auttaa.

Väärin se on.

Valitkaa naiset miehenne huolella - ei tuollaisia perässävedettäviä reppanoita jotka eivät osaa edes huolehtia aikuisen ihmisen elämään kuuluvista asioista, kuten siivous, ruoanlaitto ja lastenhoito.

Vierailija
5/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tuollainen "sano vaan jos tarviit apua". Apua? Eikö nyt voi ihan itse katsoa mitä voisi tehdä.

Vierailija
6/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on tuollainen "sano vaan jos tarviit apua". Apua? Eikö nyt voi ihan itse katsoa mitä voisi tehdä.

Milloin hän muuttui tuollaiseksi? Mistä arvelet sen johtuneen?

Vierailija
7/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole miesvihaa jos on sitä mieltä että kotitöiden tekeminen kuuluu miehille ihan yhtä paljon kuin naisillekin.

- ap

Ei, mutta se on miesvihaa ajatella kaikkien miesten olevan sohvalla makaavia kaljaa kittaavia kotitöistä luistavia lurjuksia. Kun taan todellisuudessa perheissä pääsäntöisesti ymmärretään puhaltaa yhteen hiileen.

Vierailija
8/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiitetään kaikkia kotitöiden tekemisestä, eikä pidetä kenenkään töitä itsestäänselvyytenä. Niin miehiä, naisia kuin lapsiakin.

Pysyy sillä tavalla parempi fiilis perheessä.

Vierailija
9/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appiukko on just tollanen: vie likaiset sukkansa pyykkikoriin ja kerjää kiitosta siitä kuin häntäänsä heiluttava koira. Sitten käy taas sohvalle makaamaan sanomalehden kanssa. Ja anoppi jatkaa raatamista.

Onneksi anoppi on sentään pojistaan kasvattanut ihan toisenlaisia miehiä.

Vierailija
10/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no ihmiset näkee asiat eri tavalla eli sinä koet että kotityöt kuten siivoominen ja pyykit yms kuuluu miehelle automaattisesti. Toiset yksilöt ja pariskunnat taas näkee asian niin että on miesten hommia ja naisten hommia. Itse pidän hyvänä jos naista auttaa kotitöissä tarvittaessa. Kokkailen myös vkonloppuisin mielelläni.

Vierailija
11/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on tietenkin se, että sekä miehet että naiset haluavat yhtä innokkaasti pitää yllä myyttiä, että suhteen toinen osapuoli ei millään selviydy arjestaan ilman toista. Siis noin yleisesti.

Vierailija
12/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuttua viisikymppistä naista pitää miestäni luojan lahjana kun hän joskus siivoilee ja tekee silloin tällöin ruokaa. Itse olemme 36-vuotiaita. Minua sen sijaan ärsyttää se kun mieheni ei tee tarpeeksi (ei todellakaan puolia kotiaskareista), mutta noiden tätien mielestä hän on suorastaan lahja naiskunnalle. Itse ihmettelen lähinnä, että miten about 15 vuotta voi tehdä noin suuren ajatuseron minun ja noiden tätien välille? 

Vierailija
13/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ajattelutapa on aika outo. Monissa maissa naiset ovat vielä ylpeitä naiseudestaan ja mielellään tekevät kotityöt ja ruuan miehilleen sekä lapsilleen.

Vierailija
14/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxi kirjoitti:

Niin no ihmiset näkee asiat eri tavalla eli sinä koet että kotityöt kuten siivoominen ja pyykit yms kuuluu miehelle automaattisesti. Toiset yksilöt ja pariskunnat taas näkee asian niin että on miesten hommia ja naisten hommia. Itse pidän hyvänä jos naista auttaa kotitöissä tarvittaessa. Kokkailen myös vkonloppuisin mielelläni.

Mitkäs näitä miesten hommia sitten on? :D Ja ai että naisen kontolla on kaikki kotityöt, ja jos osallistut, niin se on automaattisesti "auttamista"? :D 

Vierailija
15/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Sun ajattelutapa on aika outo. Monissa maissa naiset ovat vielä ylpeitä naiseudestaan ja mielellään tekevät kotityöt ja ruuan miehilleen sekä lapsilleen.

Nyt ei ollakaan monissa maissa, joissa naiset on miehen elätettäviä kotivaimoja. Kun nainen käy kokopäivätyössä, mies hoitaa oman osansa kotitöistä.

Vierailija
16/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin ärsyttävää. Sitten kun on tehnyt sen aputyönsä, niin tyynen rauhallisesti istuu katsomaan telkkaa, vaikka näkee että töitä on vielä paljon jäljellä. "Mä leikkasin jo salaatin. Et pyytänyt muuta."

Vierailija
17/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Jos tämä "monissa maissa" on Venäjä (taas kerran), niin venäläinen mies maksaa kaiken. Siksi nainen tekee kotityöt, se on tasapeli. Nuoremmilla voi olla eri systeemi.

Vierailija
18/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kotona yli puolet kaikesta ja oon paljon lasten kanssa. Myös pihat ja autot hoidan. Silti en puolisolleni kelpaa.

Mies.

Vierailija
19/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simeon kirjoitti:

Nyt ei ollakaan monissa maissa, joissa naiset on miehen elätettäviä kotivaimoja. Kun nainen käy kokopäivätyössä, mies hoitaa oman osansa kotitöistä.

Just näin. Mä voisin mielelläni tietysti hoitaa kaikki kotityöt, jos en kävisi töissä. 

Vierailija
20/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei ole itsestäänselvyys. Vaikka parisuhteen alussa oltaisiin kuinka tasa-arvoisia tahansa ja työt tehdään yhdessä lasten syntymä muuttaa kaiken. Äitiysloma vaikuttaa olevan se viimeinen niitti jolloin naisesta tulee se äiti ja kotiorja, joka vastaa kaikesta. Koska äidin näin kuulu tehdä. Paluu tästä on hankalaa.