Täytyykö vauvan hoitoon ja yövalvomisiin osallistua, jos käy töissä?
Ja töiden jälkeen tekee kotitöitä, käy kaupassa ja laittaa ruokaa joka toinen päivä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä miehiä? Miten olette selvinnet? Meillä miehillä ei ole imetyshormooneja. ap
Okei trolli, imetyshormonit auttavatkin siihen ettei kuukausiin tarvitse ollenkaan unta. Onneksi et ole mieheni.
Meillä oli kolme lasta pienellä ikäerolla ja kahdella nuorimmalla todella laajat allergiat.
Miten me selvittiin
- emme juurikaan käyttäneet aikaa/energiaa riitelyyn vaan teimme yhteistyötä
- mies otti 3kk vuorotteluvapaan pahimmassa kohden tilnannetta ja oltiin molemmat kotona
- mies hoiti itkeviä vauvoja iltaisin myöhään ja katsoi samalla elokuvia. Minä menin illalla nukkumaan jo kahdeksan aikaan esikoisen kanssa
- minä hoidin lapset aamusta ja mies sai nukkua pitkään
- pyrinme jakamaan huonoina öinä lapset eri huoneisiin eli nukuimme eri huoneissa. kummallakin yksi huonosti nukkuva lapsi joten ei tullut kuin 5-10 herätystä/aikuinen yössä.
- jos toinen sai päivällä unen niin heti sai mennä nukkumaan.
- kumpikin teki niin paljon kuin vain jaksoi kotitöitäja lasten hoitoa.
- lisäksi molemmat pyrkivät aktiivisesti löytämään keinoja parantaa lasten oloa eli etsimme aktiivisesti lapsille sopivaa ruokavalioa, hoidimme aktiivisesti lasten ihoa jne.
-käytimme lapsia yksityisellä lääkärillä jne jotta löysimme oikeat lääkkeet jne
Elämä oli vädellä hirvittävän rankkaa. Mutta yhteisellä tekemisellä siitä selvittiin ja suhde on entistä parempi. Ja meillä on hyvä yhteen hiileen puhaltava perhe!
Tsemppiä kaikille joilla vaativat lapset
Kerätääns nyt listaa että mitä ihmiset on täällä ehdottaneet siltä varalta, että ap ei ole jaksanut kaikkea lukea.
- isä hoitaa illat ja viikonloput vauvaa, että äiti saa silloin nukkua
- itse ehdottaisin mikroaterioita ettei kenenkään tarvitse kokata
- refluksivauvoille tarkoitettujen tuotteiden kokeilua
- itse lisäisin tähän refluksivauvojen hoito-ohjeisiin tutustuminen esim. pystyasennossa syöttö ja pystyssä pitäminen syöttämisen jälkeen. Kiinteät aloitetaan 4 kk.n iässä.
- olisiko vauvalla allergiaa eli imettäjä voisi testata jättää jotain pois ruokavaliosta
- koliikkikeinu ja vastaavat tuotteet
- vauvahieronta
- vyöhyketerapia
- lisäisin tähän osteopatian - jostain voisi löytyä koliikkiin erikoistunut osteopaatti
- lisäisin, että voisiko olla maitoallergiaa, tosin sitä kannattaa kysyä lasten gastroenterologilta (jotkut yksityiset lääkärit suostuu puhelinkonsultaatioon, joka on paljon halvempi tai jopa maksuton palvelu) ystäväni vauvalta löydettiin maitoallergia vasta taaperoiässä, kun ei ollut muita oireita kuin huonosti nukkuminen ja itku
- polvien päällä nukuttaminen
- kotipalvelu ja muu ulkopuolinen apu
- kylvetys
- telkkarin katselu tai oman lempimusiikin kuuntelu samalla kun kävelee vauvan kanssa (oma jaksaminen)
Vierailija kirjoitti:
Kerätääns nyt listaa että mitä ihmiset on täällä ehdottaneet siltä varalta, että ap ei ole jaksanut kaikkea lukea.
- itse lisäisin tähän refluksivauvojen hoito-ohjeisiin tutustuminen esim. pystyasennossa syöttö ja pystyssä pitäminen syöttämisen jälkeen. Kiinteät aloitetaan 4 kk.n iässä.
- olisiko vauvalla allergiaa eli imettäjä voisi testata jättää jotain pois ruokavaliosta
- vauvahieronta
- vyöhyketerapia
- lisäisin tähän osteopatian - jostain voisi löytyä koliikkiin erikoistunut osteopaatti
- lisäisin, että voisiko olla maitoallergiaa, tosin sitä kannattaa kysyä lasten gastroenterologilta (jotkut yksityiset lääkärit suostuu puhelinkonsultaatioon, joka on paljon halvempi tai jopa maksuton palvelu) ystäväni vauvalta löydettiin maitoallergia vasta taaperoiässä, kun ei ollut muita oireita kuin huonosti nukkuminen ja itku
- kylvetys
- telkkarin katselu tai oman lempimusiikin kuuntelu samalla kun kävelee vauvan kanssa (oma jaksaminen)
Hyvä; lisäksi oli:
-peltorit päähän kun kanniskelee itkevää vauvaa
-isä lomalle tai palkattomalle vapaalle hetkeksi
-isä nousee vkl aamuina vauvan kanssa aamuimetyksen jälkeen ja antaa äidin nukkua niin pitkään kuin mahdollista (lähtee vaikka ulos vauvan kanssa vaunukävelylle)
Vierailija kirjoitti:
- vauvahieronta
- vyöhyketerapia
- kylvetys
- korvatulpat
- lomapäivien pitäminen
- katovälineen hommaaminen
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ei ennenkään miehet, elättäjät, hoitaneet vauvoja. ap
Ennen miehet myös oikeasti toivat sen elannon, eivätkä maanneet työttöminä kotona.
Jospa sillä vaan yksinkertaisesti on nälkä ?
Miksi hankkia vauva, jos ei halua hoitaa sitä? Jätätkö myös töihin menemättä, koirasi ruokkimatta ja kämpän siivoamatta jos olet vähän väsynyt?
Ja miten niin ennen miehet eivät muka osallistuneet vauvan hoitoon. Isoisänikin heräsi yöllä rauhoittelemaan vauvaa, rakensi lapsille kehdot, lelut ja leikkimökit, vei rannalle, ja puuhasi pienten lasten kanssa sen lisäksi että kävi töissä. Ainut syy, miksi ei osallistunut vauvojen hoitoon yhtä paljon oli se, ettei kunnon korvikkeita ollut oikein saatavilla ja mummo halusi imettää.
Sellaisilla ihmisillä on kyllä ihmeellisiä neuvoja, jotka ei ole itse koskaan ollut samassa tilanteessa. Oma äitini tuputtaa mulle ajatusta, että pitäisi antaa iltavelli niin ei herää yöllä, mutta ensinnäkään mun ensimmäinen vauvani ei koskaan halunnut yöllä maitoa edes pikkuvauvana ja toinenkin juo enää kipeänä ollessaan. Mutta ovat molemmat tulleet isäänsä, joka heräsi tunnin välein itsekin vauvana. Minä itse ja sisarukseni ollaan siis nukuttu kaikki hyvin. Mun äitini myös selittää että ei mun isäni vaan auttanut lastenhoidossa, mutta jälleen kerran, ihan erilaiset lapset. Kuulemma selvittiin kun oli pakko. Mutta hänellä oli terveet ja hyvin nukkuvat lapset, ja ikäeroa oli lasten välillä sen verran että vanhimmat auttoi nuorempien hoidossa. Itselläni ensimmäisellä oli koliikki ja toisella refluksi.
Muista AP sen, että yritä auttaa! Te olette molemmat väsyneitä ja sinä haluaisit nyt vaan lopettaa. Älä tee sitä, minun mieheni teki. Lähti karkuun, sanoi, että hän tuo rahat kotiin joten yritä pärjätä. Se viha jonka tunsi miestäni kohtaan oli suunnaton. Sitä ei saatu millään teraapialla hoidettua, ei vaikka hän kuinka yritti korvata tuon. Lahjoilla, reissuilla jne. Hän petti silloin kuin olisin tarvinnut sen suurimman avun. Meidän avioliitto kuoli siihen, kun hän teki sen päätöksen, minä tuon rahat, sinä pärjäät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia vauva, jos ei halua hoitaa sitä? Jätätkö myös töihin menemättä, koirasi ruokkimatta ja kämpän siivoamatta jos olet vähän väsynyt?
Ja miten niin ennen miehet eivät muka osallistuneet vauvan hoitoon. Isoisänikin heräsi yöllä rauhoittelemaan vauvaa, rakensi lapsille kehdot, lelut ja leikkimökit, vei rannalle, ja puuhasi pienten lasten kanssa sen lisäksi että kävi töissä. Ainut syy, miksi ei osallistunut vauvojen hoitoon yhtä paljon oli se, ettei kunnon korvikkeita ollut oikein saatavilla ja mummo halusi imettää.
Kyllähä se poikkeus on ollu jos isä on ennen vauvan hoitoon osallistunut , vaihtanu vaippoja ym. Meillä ei ees -70 luvulla .
Kaikki mitä et tee on pois siltä lapselta, ei se perheen aikajärjestely ole mikään kilpailu, naisen nukkuminen tulee aina jossain kohtaa lapsen eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vauvahieronta
- vyöhyketerapia
- kylvetys
Hyvä; lisäksi oli:
-isä nousee vkl aamuina vauvan kanssa aamuimetyksen jälkeen ja antaa äidin nukkua niin pitkään kuin mahdollista (lähtee vaikka ulos vauvan kanssa vaunukävelylle)
Minkä ikäisenä nykyään suositellaan kiinteiden aloittaminen? Kun lapseni oli vauva, kiinteät aloitettiin tavallisesti noin 4 kuukauden iässä, mutta oma lapseni ei sitä kestänyt. Varsinkin peruna oli paha, kuten kerroin aikaisemmin. Lykkäsin kiinteiden aloittamisen parilla kuukaudella, lapsi oli noin 6 kk silloin. Lääkäri kehoitti välttämään lehmänmaitopitoisia ruokia. Imetin häntä vuoden ikäiseksi ja vieroituksen jälkeen hän joi vettä. Kalsiumin hän sai veteen liotetun kalsiumin muodossa lääkärin suosituksesta. Siihen aikaan ei tehty mahatähystyksiä puklautteleville vauvoille. Minulle on tehty, ja se on suorastaan kidutusta. Vauvan alasi tykkäsi myös sisäkeinusta ja nukahti siihen mielellään. Sitäkin kannattaa kokeilla sitten, kun ap:n vauva oppii istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vauvahieronta
- vyöhyketerapia
- kylvetys
Hyvä; lisäksi oli:
Minkä ikäisenä nykyään suositellaan kiinteiden aloittaminen? Kun lapseni oli vauva, kiinteät aloitettiin tavallisesti noin 4 kuukauden iässä, mutta oma lapseni ei sitä kestänyt. Varsinkin peruna oli paha, kuten kerroin aikaisemmin. Lykkäsin kiinteiden aloittamisen parilla kuukaudella, lapsi oli noin 6 kk silloin. Lääkäri kehoitti välttämään lehmänmaitopitoisia ruokia. Imetin häntä vuoden ikäiseksi ja vieroituksen jälkeen hän joi vettä. Kalsiumin hän sai veteen liotetun kalsiumin muodossa lääkärin suosituksesta. Siihen aikaan ei tehty mahatähystyksiä puklautteleville vauvoille. Minulle on tehty, ja se on suorastaan kidutusta. Vauvan alasi tykkäsi myös sisäkeinusta ja nukahti siihen mielellään. Sitäkin kannattaa kokeilla sitten, kun ap:n vauva oppii istumaan.
Tänä päivänä suositellaan kiinteiden aloitusta 4-6 kk:n iässä. Refluksivauvoilla aloitetaan joskus vielä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähä se poikkeus on ollu jos isä on ennen vauvan hoitoon osallistunut , vaihtanu vaippoja ym. Meillä ei ees -70 luvulla .
Olen syntynyt 50-luvulla ja ainakin meillä isä osallistui kotitöihin, teki ruokaa ja hoiti meitä lapsia.
Ja samalla tavalla 70-80-luvulla kun omat lapset syntyivät, oli itsestään selvää, että mieheni teki kotitöitä ja hoiti lapsia. Ja näin oli myös ystäväpiirissäni. Ja olin vielä koti-äitinä, kunnes lapset oli 5v.
Ja mies teki tämä vapaasta halustaa, koska halusi olla rakkaitensa kanssa.
Ja näin se pitäisi olla ja ap. rakkaus lapseensa on kyseenalainen, kun ap. etu ja hyvinvointi menee lapsen edelle, eikä välitä lapsestaan tuon taivaallista, vaan tuijotetaan omaan napaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on jo nähty, että isistä on ihan ok, että äippä valvoo psykoosin partaalla vauvan kanssa. Nainen ei muka samalla tavalla kärsi unenpuutteesta, kuten mies. En ota nyt kantaa, että onko kotona vauvan kanssa raskaampaa kuin töissä, mutta kyllähän se järkikin sanoi, ettei kukaan nukkumatta selviä. Ihan sama mikä sukupuoli tai toimenkuva on päivisin.
Muttakun pitää selvitä,kun "MIES" käy töissä.Mä olen kolmen lapsen kanssa selvinnyt yksin 14 kohta 15 vuotta.isä on hoitanut hyvin vähän ketään meidän lapsista.Olen valvonut päivät ja yöt,hoitanut kodin ja lapset ja mies on käynyt töissä.Kaikki lomat esim.viime kesänä,jos ei oltu yhdessä jossain oli äidin hoitopäiviä.Yhtään päivää mies ei antanut mulle lomaa lapsen hoidosta.Viime vuonna mulla oli vapaata äitienpäivän aamu.Kaikki kolme lasta ovat olleet hyvin huonoja nukkumaan.Kuopus on myös päivisin erittäin vilkas.Töissä olen myös käynyt välillä ja homma on mennyt näin.Kun olin esim.työpäivällä ja mies lapsen kanssa kotona niin minä otan lapsen heti kun tulen työstä,mies nukkumaan tai ulos kämpän ovesta.Mutta jos minä olen kotona ja mies työssä,niin hoidan koko päivän ja yön perään,sillä olenhan ollut lomapäivällä.Myös kotityöt tekemättä,eli toinen työpäivä alkaa mulle kotona,kun tuun töistä.Ei minkäänlaista vapaata IKINÄ.Rahaa ulkopuoliseen hoitajaan ei ole.Sukulaiset ei hoida. Työkaverit on avoimesti ihmetelleet jaksamistani,mutta se on pakko jaksaa.Sitten mies vielä kehtaa valittaa,kun ei joskus saa nukuttua,ooh olen niiiiinnn väsynyt,kun en SAANUT viime yönä yhtään nukuttua.HALOO mä olen valvonut 15 vuotta YKSIN. Ja vielä kehtaa pettää,kun muija ei vauvaa hoitaessa jaksa jokahetki antaa,vaan on väsynyt ja SYYSTÄ.Tällaisia te miehet olette.SIKOJA.Eikä tartte kysellä,miksi olen kyseisen miehen kanssa vielä.Lasten takia.Teinipoika kaipaa kuitenkin isää.Kun teini on saatu isommaksi lähden.
Tämä ketju täytyykin antaa Jani-Petterin luettavaksi, että tietää mihin ryhtyy. Tai mieluummin on ryhtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kolme lasta pienellä ikäerolla ja kahdella nuorimmalla todella laajat allergiat.
Miten me selvittiin
- emme juurikaan käyttäneet aikaa/energiaa riitelyyn vaan teimme yhteistyötä
- mies otti 3kk vuorotteluvapaan pahimmassa kohden tilnannetta ja oltiin molemmat kotona
- mies hoiti itkeviä vauvoja iltaisin myöhään ja katsoi samalla elokuvia. Minä menin illalla nukkumaan jo kahdeksan aikaan esikoisen kanssa
- minä hoidin lapset aamusta ja mies sai nukkua pitkään
- pyrinme jakamaan huonoina öinä lapset eri huoneisiin eli nukuimme eri huoneissa. kummallakin yksi huonosti nukkuva lapsi joten ei tullut kuin 5-10 herätystä/aikuinen yössä.
- jos toinen sai päivällä unen niin heti sai mennä nukkumaan.
- kumpikin teki niin paljon kuin vain jaksoi kotitöitäja lasten hoitoa.Ihanaa kuulla,että on tällaisiakin miehiä.Onnea miehellesi siinä vasta Isä Isolla I:llä.
- lisäksi molemmat pyrkivät aktiivisesti löytämään keinoja parantaa lasten oloa eli etsimme aktiivisesti lapsille sopivaa ruokavalioa, hoidimme aktiivisesti lasten ihoa jne.
-käytimme lapsia yksityisellä lääkärillä jne jotta löysimme oikeat lääkkeet jneElämä oli vädellä hirvittävän rankkaa. Mutta yhteisellä tekemisellä siitä selvittiin ja suhde on entistä parempi. Ja meillä on hyvä yhteen hiileen puhaltava perhe!
Tsemppiä kaikille joilla vaativat lapset
mä vain tyhmä ja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on jo nähty, että isistä on ihan ok, että äippä valvoo psykoosin partaalla vauvan kanssa. Nainen ei muka samalla tavalla kärsi unenpuutteesta, kuten mies. En ota nyt kantaa, että onko kotona vauvan kanssa raskaampaa kuin töissä, mutta kyllähän se järkikin sanoi, ettei kukaan nukkumatta selviä. Ihan sama mikä sukupuoli tai toimenkuva on päivisin.
Muttakun pitää selvitä,kun "MIES" käy töissä.Mä olen kolmen lapsen kanssa selvinnyt yksin 14 kohta 15 vuotta.isä on hoitanut hyvin vähän ketään meidän lapsista.Olen valvonut päivät ja yöt,hoitanut kodin ja lapset ja mies on käynyt töissä.Kaikki lomat esim.viime kesänä,jos ei oltu yhdessä jossain oli äidin hoitopäiviä.Yhtään päivää mies ei antanut mulle lomaa lapsen hoidosta.Viime vuonna mulla oli vapaata äitienpäivän aamu.Kaikki kolme lasta ovat olleet hyvin huonoja nukkumaan.Kuopus on myös päivisin erittäin vilkas.Töissä olen myös käynyt välillä ja homma on mennyt näin.Kun olin esim.työpäivällä ja mies lapsen kanssa kotona niin minä otan lapsen heti kun tulen työstä,mies nukkumaan tai ulos kämpän ovesta.Mutta jos minä olen kotona ja mies työssä,niin hoidan koko päivän ja yön perään,sillä olenhan ollut lomapäivällä.Myös kotityöt tekemättä,eli toinen työpäivä alkaa mulle kotona,kun tuun töistä.Ei minkäänlaista vapaata IKINÄ.Rahaa ulkopuoliseen hoitajaan ei ole.Sukulaiset ei hoida. Työkaverit on avoimesti ihmetelleet jaksamistani,mutta se on pakko jaksaa.Sitten mies vielä kehtaa valittaa,kun ei joskus saa nukuttua,ooh olen niiiiinnn väsynyt,kun en SAANUT viime yönä yhtään nukuttua.HALOO mä olen valvonut 15 vuotta YKSIN. Ja vielä kehtaa pettää,kun muija ei vauvaa hoitaessa jaksa jokahetki antaa,vaan on väsynyt ja SYYSTÄ.Tällaisia te miehet olette.SIKOJA.Eikä tartte kysellä,miksi olen kyseisen miehen kanssa vielä.Lasten takia.Teinipoika kaipaa kuitenkin isää.Kun teini on saatu isommaksi lähden.
Omassa lapsuuden perheessäni äiti toimi myös noin kuin sinä. Odotti, että pikkusisar on sen-ja-sen ikäinen, sitten lähtee. No meitä on nyt kolme lasta, jotka käyvät aikuistuttuaan terapiassa. Järjestä asiasi ja lähde, itsesi että teinisi vuoksi.
Myös minulla oli itkuinen vauva. Häntä piti kantaa paljon. Vauvahieronta auttoi. Auttaisiko teidän vauvalle lämpimät iltakylvyt? Oma lapseni pelkäsi kylpemistäkin ihan pienenä mutta myöhemmin hän rupesi nauttimaan niistä ja nukkui paremmin kylvetyksen jälkeen. Lapsi oli hyvin allerginen vauvasta asti (nyt aikuinen). Hän sai tuskallisia vatsanväänteitä myös niistä ruumista, joita minä söin. (Ruokavalio vaikuttaa äidinmaidon koostumukseen.) Kiinteiden ruokien antaminen jouduttiin lykkäämään puolivuotiaaksi, kun vauvan vatsa ei kestänyt kiinteää. Siihen aikaan suositeltiin aloittamaan perunalla nelikuisena, mikä oli hirmuinen virhe vauvani kohdalla. Hän sai siitä niin pahat vatsan äänteet, että vein hänet lääkäripäivystykseen. Nukutin häntä polvien päällä vatsallaan ja taputtelin pepulle,kuten joku toinenkin kertoi täällä. Kanniskelin myös vauvaa yötä päivää, sillä sekä päiväunet että yöunet olivat lyhyitä ja katkonaisia. Isänsä osoittautui aika kädettömäksi vauvan suhteen eikä pahemmin osallistunut vauvan hoitoon. Hän ei vain kasvanut isän vastuun kantajaksi. Perhe-elämä ei ollut hänelle tärkeää. Lopulta me sitten erosimmekin.