Ruuan ei tarvitse olla "monipuolista"
Riittää, että ruuasta saa kaiken tarvittavan. Eikä siihen tarvittavan saamiseen todellakaan tarvita kymmeniä eri ruoka-aineita. Suolistokin tykkää enemmän, kun ruuat on vähän samoja joka päivä.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka päivä syötäisiin samaa jollain nimellä mainittua ruokaa, vaan raaka-aineet voi olla samoja.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että ruuasta saa kaiken tarvittavan. Eikä siihen tarvittavan saamiseen todellakaan tarvita kymmeniä eri ruoka-aineita. Suolistokin tykkää enemmän, kun ruuat on vähän samoja joka päivä.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka päivä syötäisiin samaa jollain nimellä mainittua ruokaa, vaan raaka-aineet voi olla samoja.Saisko tuolle tummennetulle jotain tutkimuslinkkejä tms. faktaa, ei mitään "tämä kuulostaa järkevältä minusta koska..."-selityksiä.
Voit aivan hyvin etsiä tietoa ravinnosta ja sen käyttäytymistä kehossa. Et tarvitse tiedonhakuun linkkejä tutkimuksista.
=Väite on mutua eikä perustu tutkimuksiin.
Samaa mieltä miksi se suolisto tottuisi yksipuoliseen ruokaan helpommin kuin monipuoliseen. Esim jos et syö sieniä niin suolistosi ei pilko sienisokeria yhtä tehokkaasti sama hiivojen kanssa tai laktoosin, karkkien jne. Tämän valossa voi vetää johtopäätöksen että, suolisto toimii siten miten se on totutettu toimimaan, monipuolisuus toimii ihan yhtähyvin kuin yksipuolisuuskin. Suoliston kannalta sillä ei ole merkitystä.
Yksi syy miksi variaatiota olisi hyvä olla jonkin verran, on kasveissa esiintyvät, kasvien omat puolustusaineet yms. Jos jotain niistä saa ylenpalttisesti, voi siitä olla haittaa, mutta jos syö monipuolisesti ei mitään yksittäistä ainetta pääse kertymään haitaksi asti. Monia näistä haitta-aineista on pyritty vähentämään jalostuksen kautta sillä ne saattavat olla esim kitkerän makuisia, mutta villivihanneksissa, alkuperäiskannoissa tms pitoisuudet saattavat olla korkeammat.
Lyhyesti tietoa asiasta esim täällä
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.mv.helsi… (pdf-linkki).
Vierailija kirjoitti:
Kaalihullu.
Sama juttu kaalin kanssa, että vatsan on totuttava siihen, tai papujen, lihan, jne.
Olen AP:n kanssa hieman eri mieltä, tai sitten tulkintani monipuolisesta on yksinkertaisempi.
Terveellinen ruokavalio pitää sisällään aika montaa komponenttia. Et saa kaikkia vitamiineja esimerkiksi vain yhdestä kasviksesta.
Eli jotain siemeniä/pähkinöitä, jotain lihaa (tai proteiinin ja raudan lähde muualta), riisiä tai pastaa, useampaa eri kasvista niiden eri ominaisuuksien takia (kaikista ei saa kaikkia ravintoaineita), jotain hedelmää, lehtivihreää ja näin pois päin, niin ollaan hyvässä ruokavaliossa. Omega6-rasvahappojen ja omega3-rasvahappojen suhde tulee olla oikea. Ja tämä lista kuulostaa musta jo hyvin monipuoliselta, pääsi tähän tulokseen mitä kautta tahansa.
Itse en vaihtele juurikaan ruokavaliotani. Syön niin montaa eri raaka-ainetta päivässä, että ei tarvitse. Hedelmät lähinnä vaihtuvat satokauden mukaan, ja sen, että mitä tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka päivä syötäisiin samaa jollain nimellä mainittua ruokaa, vaan raaka-aineet voi olla samoja.Saisko tuolle tummennetulle jotain tutkimuslinkkejä tms. faktaa, ei mitään "tämä kuulostaa järkevältä minusta koska..."-selityksiä.
Jos laitat maahaan lohta ja seitsemään lajia vihanneksia niin joutuuhan se suoli funtsiin minkä sulattaminen on ensisijainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olisin vailla, olen nimittäin ihan päinvastaisessa käsityksessä. Suoliston mikrobikannalle on nimenomaan hyväksi, että ruoka on mahdollisimman monipuolista. Ja luonnollisesti tämä tarkoittaa mahdollisimman monipuolista terveellistä ruokaa, pääpaino erilaisilla kasviksilla.
Voi ei! Nyt laitoin ihan turhaan keittooni kaalia, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, selleriä, purjoa, vihreitä papuja, kesäkurpitsaa, chiliä, pekonia, nautanakkeja, tomaattimurskaa, pastaa ja basilikaa. Ihan liian monipuolista :( Ensi viikolla ajattelin käyttää johonkin ruokaan suppilovahveroita, kananmunia ja juustoa. Kehtaanko enää edes kertoa, että teen myös salaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat maahaan lohta ja seitsemään lajia vihanneksia niin joutuuhan se suoli funtsiin minkä sulattaminen on ensisijainen.
Suoli ei funtsi.
Tämäpä helpottava tieto. Olen aina tuntenut jonkin sortin syyllisyyttä siitä, että ostan aina samoja asioita. Kun ne on aina ne samat asiat, jotka mun budjettiin sopii. Mutta että tämä ei haittaakaan? Kiva homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olisin vailla, olen nimittäin ihan päinvastaisessa käsityksessä. Suoliston mikrobikannalle on nimenomaan hyväksi, että ruoka on mahdollisimman monipuolista. Ja luonnollisesti tämä tarkoittaa mahdollisimman monipuolista terveellistä ruokaa, pääpaino erilaisilla kasviksilla.
Mutta jos syö vain yksipuolisesti niin silloin se suolisto on ihan yhtä tyytyväinen siihenkin ja mikrobit tottuvat käsittelemään sitä mitä saavat. Minun vatsa ei kestä mitä en syö joten en syö sitä he he. Olen tuo joka jo aiemmin jo spekuloi ettei sillä suolen kannalta ole merkitystä onko se monipuolista tai niukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä helpottava tieto. Olen aina tuntenut jonkin sortin syyllisyyttä siitä, että ostan aina samoja asioita. Kun ne on aina ne samat asiat, jotka mun budjettiin sopii. Mutta että tämä ei haittaakaan? Kiva homma.
Taisit lukea pelkästään aloitusviestin ja uskoit sen sokeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä yksipuolisesta ruokatarvikkeesta saa kaiken tarvittavan?
Toinen, joka ei ymmärtänyt asiaa.
No kerro tarkemmin.
Voi luoja. Voit syödä loppuelämäsi esim kasvissosekeittoa, jotain kalaruokaa moniviljaleivällä ja vaikka.. Munakasta ja pähkinöitä. Ja tämä on ihan terveellistä.
Jauhelihasalsasalaatti, jeijjj.
Pirjo Porvoost 157 cm/188 kg.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon käyttänyt Chronometer-sovellusta ruokavalion tarkkailemiseen ja ei ole todellakaan helppoa saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ruoasta, mikäli ei halua samalla lihota tai tavoitteena on pudottaa painoa. Ei ole varaa syödä mitään ravintoköyhää salaattia, vaan nekin kalorit kannattaa tuhlata ravintorikkaampiin kasviksiin.
Saat kyllä ne ravintoaineet tavallisesta ruoasta. Voin kertoa että 70-luvulla syötiin talvisin vain perunaa ja kastiketta, mitään salaatteja ei ollut. Ainoa kasvis oli ehkä omena silloin tällöin. Kalaa ei syöty koskaan eikä mitään kalaöljykapseleitakaan. Ja yllätys yllätys ihmiset oli aina terveitä.
Miettikää nyt itsekkin miten on mahdollista että koira saa lihasta kaiken mitä tarvitsee. Ihan samanlainen sen elimistö on. Ihminen ontoki sekasyöjä mutta se kasvisten hyväksikäyttö on lähinnä hyvä optio jos muuta syötävää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit lukea pelkästään aloitusviestin ja uskoit sen sokeasti?
Luin kyllä kaikki viestit, mutta tosiaan uskoin sokeasti aloituksen. "Riittää, että ruuasta saa kaiken tarvittavan." Mitä se moni- tai yksipuolisuus sitten kellekin on... Esim. jos syön kanaa, niin se on melkein aina yksi tietty tuote (= "yksipuolista"), se tietty halvin kanasuikalepaketti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka päivä syötäisiin samaa jollain nimellä mainittua ruokaa, vaan raaka-aineet voi olla samoja.
Joo, varmaan ehkä noin.
Mutta kun ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Pelkät ravintoaineet eivät ratkaise ruuan terveellisyyttä. Myös suutuntumalla, erilaisilla kypsennystavoilla, tavalla syödä on merkitystä. Monet mausteet lisäävät ruuan ravitsevuutta ja syömiseen liittyvää nautintoa. Nautinto taas on tärkeä osa ihmisen kokonaisterveyttä tai -hyvinvointia.
Eri vuodenaikoina ihmiselle on hyväksi syödä eri tavoin. Eli vuodenaikojen mukaiset raaka-aineet kannattaa ottaa huomioon. Nyt talvella kannattaa syödä paljon sitruksia ja muita hedelmiä. Kovilla pakkasilla tekee mieli rasvaisempia ruokia kuin kesän lämmössä. On hyvä paastota välillä, vaikkei ortodoksi olisikaan. Ortodoksien Suuren paaston ruoka vilisee juureksia ja muita kasviksia, hyviä rasvoja, monipuolisia ruokalajeja, vaikka niistä puuttuvat liha, kala, kana ja maitotuotteet.
Ihan sama mitä kukin syö. Tärkeintä on aina syödä kohtuudella: syödä kun on nälkä ja ruokaa joka pitää nälän loitolla. Ja lopettaa syöminen kun on kylläinen.
Jaa-a, no ei kai siitä monipuolisuudesta haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon käyttänyt Chronometer-sovellusta ruokavalion tarkkailemiseen ja ei ole todellakaan helppoa saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ruoasta, mikäli ei halua samalla lihota tai tavoitteena on pudottaa painoa. Ei ole varaa syödä mitään ravintoköyhää salaattia, vaan nekin kalorit kannattaa tuhlata ravintorikkaampiin kasviksiin.
Juu, ei ole varaa syödä salaattia jos ei halua lihoa.
=Väite on mutua eikä perustu tutkimuksiin.