Teini löi minua - mitä nyt pitäisi tehdä?
Riitelimme jälleen kerran koiran ulosviemisestä. Koputin ja menin hänen huoneeseensa kysymään monelta hän aikoo sen viedä. Hän sanoi tyypilliseen tapaansa vain joo-joo ja käski minun mennä pois. Ilmoitin, että mulle ei puhuta tuolla tavalla ja etten ole menossa mihinkään, ennenkuin hän kertoo, monelta vie koiran. Hän piti kuulokkeita, eikä halunnut kuunnella. Koetin sammuttaa tietokonetta, jolloin hän tarttui ranteisiini ja koetti työntää ja vetää minua ulos huoneesta. Kun ei saanut minua lähtemään hän tarttui minua hetkellisesti kurkusta ja kun sanoin irti, niin löi minua kevyesti avokkaalla toiselle poskelle. Sanoin hänelle silloin, että ei saa lyödä, asiat pitää selvittää keskustelemalla. Kysyin edelleen, mihin aikaan aikoo viedä koiran. Sitten hän löi minua nyrkillä rintaan ja toiseen poskeen.
Edelleen sanoin, ettei saa lyödä ketään. Sitten hän meni huoneesta ulos ja piti ovea suljettuna.
Lopulta avasi oven ja meni itse omaan huoneeseensa. Oven läpi keskustelimme ja koetin sanoittaa hänen tunteitaan ja kertoa, että lyöminen on väärin, asiat pitää selvittää keskustelemalla.
Mulla on nyt tosi turta olo. Voisitteko auttaa neuvomalla, miten tässä tilanteessa kannattaa nyt toimia, ettei uusiudutällainen. Kyse on minua päätä pidemmästä 16v pojasta. Olen käytännössä yksinhuoltaja, pojan isä on täysin alkoholisoitunut, ei juurikaan pidä yhteyttä lapsiinsa. Silti poika sanoi äsken, että kokee isän olevan paljon parempi vanhempi ja ymmärtävän häntä, sen sijaan minä olen ihan paska. Tajusi sitten kyllä sanoa itsekin, että puhuu kuin teini.
Väkivalta mua huolettaa, hänen isänsä olis jonkin verran väkivaltainen mua kohtaan.
Neuvoja, pliis.
Kommentit (140)
Ota yhteyttä lastensuojeluun, jos et pärjää pojan kanssa. Siitä voisi olla joka tapauksessa hyötyä, jotta oppisitte toimimaan yhdessä.
Ei tietenkään saa lyödä ketään, mutta onhan tuo nyt aika provosoivaa mennä sammuttamaan tietokone, kun toinen sitä juuri käyttää. Ilmeisesti oli jotain hänelle merkityksellistä kesken, kun noin suuttui. Teinit nyt on tuollaisia joo-joo, ihan just -tyyppejä. Jankkaamaan joutuu ja paljon. Väkisin ei saa tunkeutua teinin tilaan, jos toinen pyytää poistumaan, on poistuttava.
Oliko poika siis luvannut viedä koiran ulos tai onko se muuten sovittu hänen tehtäväkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap meni varmaan nurkan taakse itkemään.
t.kristallikissaSä oot sakee! Ei kaikki maailman lapset ole alistettuja raukkoja vain koska sinä olit. On olemassa ihan kusipäisiä kersojakin.
On ne, jos äitiinsä käsiksi käy. Älä nyt ole noin naivi.
t.kristallikissa
Etkö sä urpå osaa edes lukea?!
Vierailija kirjoitti:
Kristallikissa ootko sinä ap:n poika ku noin kärkkäästi tääl kommentoit? 🤔
Kristallikissa = palstan vakiotrolli = av ylläpito.
Nasta mies!
Kun lukee tuon aloituksen niin huomaa, miten ap olettaa, että hänen kanssaan asuu aikuinen. Tais olla vaikeaa kun ei mies tue lastenkasvatuksessa. No, ei tukenut munkaan äitiä JA SILTI HÄNENKIN KANSSAAAN ASUI LAPSI, MINÄ, EI TOINEN AIKUINEN SAATANA.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitvit???
Aikuisen kokoinen teini on kuristanut äitiään ja lyönyt nyrkillä kasvoihin ja täällä ehdotetaan rangaistukseksi tietokonetta ja puhelinta pois määräajaksi?! Jumalauta tytöt ja pojat! Tässä kohtaa mutsi koirineen turvakotiin ja jantterille syyte pahoinpitelystä!T. Kukahattutäti. Kyse oli yhdestä kerrasta. Jos toistuu, sitten tietenkin muita toimenpiteitä.
Kun mies käy käsiksi naiseen, ollaan viemässä miestä vähintään käräjille pahoinpitelystä. Teinillekö voi antaa aina anteeksi koska lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaSä oot sakee! Ei kaikki maailman lapset ole alistettuja raukkoja vain koska sinä olit. On olemassa ihan kusipäisiä kersojakin.
t.kristallikissaEtkö sä urpå osaa edes lukea?!
Osaan, vai mikä minulta meni muka ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitvit???
Aikuisen kokoinen teini on kuristanut äitiään ja lyönyt nyrkillä kasvoihin ja täällä ehdotetaan rangaistukseksi tietokonetta ja puhelinta pois määräajaksi?! Jumalauta tytöt ja pojat! Tässä kohtaa mutsi koirineen turvakotiin ja jantterille syyte pahoinpitelystä!T. Kukahattutäti. Kyse oli yhdestä kerrasta. Jos toistuu, sitten tietenkin muita toimenpiteitä.
Kun mies käy käsiksi naiseen, ollaan viemässä miestä vähintään käräjille pahoinpitelystä. Teinillekö voi antaa aina anteeksi koska lapsi?
No siis se teini ei ole aloittajan mies! Eikä aikuinen! Aloittaja on itse vastuussa siitä, miten kohtelee lastaan ettei tällä mene käämi ja käy käsiksi!
t.kristallikissa
No niin, kerroin pojalle, että käsiksi käyminen on niin vakava asia, että siitä pitäisi tehdä rikosilmoitus ja asia menisi sitten lastensuojeluun ja todennäköisesti joutuisi pois kotoa johonkin laitokseen.
Kysyin, miten hän haluaa tämän asian hoidettavan, teenkö ilmoituksen vai pyytääkö anteeksi ja koiranulkoilutus ja muut asiat alkavat sujumaan. No hän pyysi anteeksi ja halattiin. Keskustelimme, että kun kumpikaan ei pidä huutamisesta, niin miten voimme vastaisuudessa välttyä siltä, ettei mene huutamiseksi. Sovimme, että koska tietää koiranulkoilutuksen olevan jokapäiväinen nakki, hän tästä lähtien alkaa itse kysymään, moneltako se on käytetty ja ihan itse ilmoittamaan milloin käyttää, niin mun ei tarvitse kysellä eikä varsinkaan alkaa huutaa asiasta.
Vannotin vielä lupaamaan, ettei ikinä enää lyö ketään.
Loppu hyvin kaikki hyvin. Kiitos kaikille kommenteista.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee tuon aloituksen niin huomaa, miten ap olettaa, että hänen kanssaan asuu aikuinen. Tais olla vaikeaa kun ei mies tue lastenkasvatuksessa. No, ei tukenut munkaan äitiä JA SILTI HÄNENKIN KANSSAAAN ASUI LAPSI, MINÄ, EI TOINEN AIKUINEN SAATANA.
t.kristallikissa
Lapsen tasolle olet jäänytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitelimme jälleen kerran koiran ulosviemisestä. Koputin ja menin hänen huoneeseensa kysymään monelta hän aikoo sen viedä. Hän sanoi tyypilliseen tapaansa vain joo-joo ja käski minun mennä pois. Ilmoitin, että mulle ei puhuta tuolla tavalla ja etten ole menossa mihinkään, ennenkuin hän kertoo, monelta vie koiran. Hän piti kuulokkeita, eikä halunnut kuunnella. Koetin sammuttaa tietokonetta, jolloin hän tarttui ranteisiini ja koetti työntää ja vetää minua ulos huoneesta. Kun ei saanut minua lähtemään hän tarttui minua hetkellisesti kurkusta ja kun sanoin irti, niin löi minua kevyesti avokkaalla toiselle poskelle. Sanoin hänelle silloin, että ei saa lyödä, asiat pitää selvittää keskustelemalla. Kysyin edelleen, mihin aikaan aikoo viedä koiran. Sitten hän löi minua nyrkillä rintaan ja toiseen poskeen.
Edelleen sanoin, ettei saa lyödä ketään. Sitten hän meni huoneesta ulos ja piti ovea suljettuna.
Lopulta avasi oven ja meni itse omaan huoneeseensa. Oven läpi keskustelimme ja koetin sanoittaa hänen tunteitaan ja kertoa, että lyöminen on väärin, asiat pitää selvittää keskustelemalla.Mulla on nyt tosi turta olo. Voisitteko auttaa neuvomalla, miten tässä tilanteessa kannattaa nyt toimia, ettei uusiudutällainen. Kyse on minua päätä pidemmästä 16v pojasta. Olen käytännössä yksinhuoltaja, pojan isä on täysin alkoholisoitunut, ei juurikaan pidä yhteyttä lapsiinsa. Silti poika sanoi äsken, että kokee isän olevan paljon parempi vanhempi ja ymmärtävän häntä, sen sijaan minä olen ihan paska. Tajusi sitten kyllä sanoa itsekin, että puhuu kuin teini.
Väkivalta mua huolettaa, hänen isänsä olis jonkin verran väkivaltainen mua kohtaan.
Neuvoja, pliis.Mikset antanut alun perin olla pojan rauhassa vaan tivannut "milloin käytät ulkona". Olisit mennyt vaikka puolen tunnin päästä uudelleen ja sanonut "jos vastausta ei tule, laitan koiran huomenna myyntiin" ja jos mitään ei olisi sanonut, niin sitten sillä tavalla toiminut.
Tässä on pointtia. Saman asian jankuttaminen toimii harvoin, sen sijaan napakka puhe menee paremmin perille.
Tämän näkee jo uhmaikäisen kanssa. Esimerkiksi lapsi kinuaa kaupassa karkkia, vastaan ettei saa. Lapsi mankuuu mankumistaan, kiukuttelee ja alkaa vääntää tekoitkua. Ei mene perille nätit selitykset, miksei nyt voida ostaa, huuto vain yltyy.
Sitten totean napakasti, että haluaako lapsi mennä kaupan jäljeen leikkipuistoon, johon ollaan siis kaupan jälkeen menossa. Sillä jos huuto ja mankuminen ei lakkaa, jää puisto väliin ja lähdetäån suoraan kotiin.
Menee perille kerrasta. Ja joo, tosiaan uhkaisiksi vain sellaista mitä voit toteuttaa. Ja etenkin pidetään poissa kaikki väkivallalla uhkailu, tämä on toivottavasti kaikille itsestäänselvää.
Pitää toki osata keskustella ja perustella, mutta toisinaan on oltava lapselle se auktoriteetti, joka kertoo mitä tehdään / mitä tapahtuu jos lapsi ei lopeta huonoa käytöstä. Ne on niitä rajoja, jotka myös tuovat lapselle turvaa.
Tässä on kyse ison koltiaisen äitiinsä kohdistamasta väkivallasta, eikä pikkulapsen itkusta karkkihyllyllä.
Käytinkin sitä verrokkina.
Eli tässä ap:n tilanteessa jos teini ei vastaa mitään, niin ilmoitus että teini vie piskin pihalle tasan klo xx.xx, muuten lähtee tietokone mamman matkaan loppuillaksi + keskustelua koiran tuomista velvollisuuksista, eli koiralle etsitään uusi koti jos tätä ei jakseta ulkoiluttaa.
Ja tosiaan pelkkänä ilmoitusasiana, ei kyselynä tai jankutuksena. Ja ilmoitettuna kellonaikana vaikka sulake irti, jotta kone sammuu.
Ja väkivaltaisuudesta lastensuojeluilmotus, jotta saadaan ammattiapua pojan väkivaltaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea surkealle äidille.
t.kristallikissaTerve Kivikissa äiti/äitihullu!
Tyylistäsi ei voi erehtyä :D
Keskenään juttelun mestari, lähettää itselleen nyt terveisiä 8567 kertaa, varmuudeksi😆
Vierailija kirjoitti:
Tilanteeseen ei ole neuvoja, kun et enää voi aloittaa kasvattaa häntä alusta asti oikein. Kärsi siis nahoissasi.
Ei mikään viittaa että ap olis kasvattanut huonosti. Minulla oli rakkaat vanhemmat, mutta olin aika agressiivinen lapsena ja nuorena. Myöhemmin opin hillitsemään. Mikään erityinen kasvatus ei olisi auttanut.
Ap:lle voimia. Sossuun yhteys tai jonnekin auttavaan tahoon. Ei vanhempaa saa lyödä.
Vierailija kirjoitti:
No niin, kerroin pojalle, että käsiksi käyminen on niin vakava asia, että siitä pitäisi tehdä rikosilmoitus ja asia menisi sitten lastensuojeluun ja todennäköisesti joutuisi pois kotoa johonkin laitokseen.
Kysyin, miten hän haluaa tämän asian hoidettavan, teenkö ilmoituksen vai pyytääkö anteeksi ja koiranulkoilutus ja muut asiat alkavat sujumaan. No hän pyysi anteeksi ja halattiin. Keskustelimme, että kun kumpikaan ei pidä huutamisesta, niin miten voimme vastaisuudessa välttyä siltä, ettei mene huutamiseksi. Sovimme, että koska tietää koiranulkoilutuksen olevan jokapäiväinen nakki, hän tästä lähtien alkaa itse kysymään, moneltako se on käytetty ja ihan itse ilmoittamaan milloin käyttää, niin mun ei tarvitse kysellä eikä varsinkaan alkaa huutaa asiasta.
T. ap
Poika sopi tuosta vain, koska pelästyi itsekin omaa käytöstään. Mites käsittelitte sen kohdan, että hän ei kunnioita sinua? Tuskin mitenkään, eli hän ei jatkossakaan kunnioita sinua.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
T. ap
Suosittelisin edelleen sitä ammattiapua lapselle. Tämä ratkesi onneksi näin, vaan mites kun poika seuraavan kerran suuttuu sinulle?
Pojalle ei saa antaa nyt kuvaa, että tuollainen perheväkivalta on pikkujuttu.
Koiralle uusi parempi koti. Jos ei poikaa velvollisuudet kiinnosta, niin jostain joutuu luopumaan!
Tossa vaiheessa on kyllä menty pieleen jo lapsuudessa. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä heittäisin ulos. Kodissani ei noin käyttäydytä. Ota yhteys perheneuvolaan/sosiaalityöntekijään ja selitä että poika on isäänsä tullut ja käy käsiksi.
Lisäyksenä vielä, että hänen muutamaa vuotta vanhemman isoveljensä kanssa käytiin kanssa samanlaisia tappeluja, kunnes vähännniinkuin heitin hänet ulos eli painostin hankkimaan oman asunnon. Hän oli tosin tuolloin jo 20v.
Nyt tuo poika ei halua olla kanssani missään tekemisissä, joten en voi suositella sitäkään ratkaisua.
Mitä perheneuvolassa/sossussa vois asialle tehdä? Huostaanottaa hänet vai?
Ei siellä nyt ensimmäiseksi huostaanottoa aleta järjestää. Muilla tavoin selvitetään tilannetta. Toki voit tehdä rikosilmoituksen, mutta se tuskin teidän välejänne parantaa. Tilannetta voisi selvittää sosiaali työntekijän kanssa. Sosiaali- ja kriisipäivystys auttaa, jos poika pitää nyt välittömästi saada jonnekin rauhoittumaan. Perheneuvola on pienemmille lapsille, lastensuojelu on oikeampi osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaLapsen tasolle olet jäänytkin.
Sinä se tässä olet lapsen tasolla. Vai oletko nyt ihan että tapu tapu, vaikka poika ei takuulla kunioita edelleenkään äitiään, joka on selkeä nynny? Mitä hyvää tuossa "sovinnossa" oli? Pelkkää teatteria. Mutta huomaatkohan sinä sitä edes? Et.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaEtkö sä urpå osaa edes lukea?!
Osaan, vai mikä minulta meni muka ohi?
Kaikki.
Sä toitotat omaa traumaasi. Ymmärrä jo, että sinä et ole tuo ap:n teini.
Itsellä tuollainen tapaus kun pyysin ulkoiluttamaan, kiukkuisesti vei, parempi itse mennä kuin kränätä. Muita töitä teki kyllä mielellään. Koira pelkää vihaista ihmistä.