Teini löi minua - mitä nyt pitäisi tehdä?
Riitelimme jälleen kerran koiran ulosviemisestä. Koputin ja menin hänen huoneeseensa kysymään monelta hän aikoo sen viedä. Hän sanoi tyypilliseen tapaansa vain joo-joo ja käski minun mennä pois. Ilmoitin, että mulle ei puhuta tuolla tavalla ja etten ole menossa mihinkään, ennenkuin hän kertoo, monelta vie koiran. Hän piti kuulokkeita, eikä halunnut kuunnella. Koetin sammuttaa tietokonetta, jolloin hän tarttui ranteisiini ja koetti työntää ja vetää minua ulos huoneesta. Kun ei saanut minua lähtemään hän tarttui minua hetkellisesti kurkusta ja kun sanoin irti, niin löi minua kevyesti avokkaalla toiselle poskelle. Sanoin hänelle silloin, että ei saa lyödä, asiat pitää selvittää keskustelemalla. Kysyin edelleen, mihin aikaan aikoo viedä koiran. Sitten hän löi minua nyrkillä rintaan ja toiseen poskeen.
Edelleen sanoin, ettei saa lyödä ketään. Sitten hän meni huoneesta ulos ja piti ovea suljettuna.
Lopulta avasi oven ja meni itse omaan huoneeseensa. Oven läpi keskustelimme ja koetin sanoittaa hänen tunteitaan ja kertoa, että lyöminen on väärin, asiat pitää selvittää keskustelemalla.
Mulla on nyt tosi turta olo. Voisitteko auttaa neuvomalla, miten tässä tilanteessa kannattaa nyt toimia, ettei uusiudutällainen. Kyse on minua päätä pidemmästä 16v pojasta. Olen käytännössä yksinhuoltaja, pojan isä on täysin alkoholisoitunut, ei juurikaan pidä yhteyttä lapsiinsa. Silti poika sanoi äsken, että kokee isän olevan paljon parempi vanhempi ja ymmärtävän häntä, sen sijaan minä olen ihan paska. Tajusi sitten kyllä sanoa itsekin, että puhuu kuin teini.
Väkivalta mua huolettaa, hänen isänsä olis jonkin verran väkivaltainen mua kohtaan.
Neuvoja, pliis.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap meni varmaan nurkan taakse itkemään.
t.kristallikissaSä oot sakee! Ei kaikki maailman lapset ole alistettuja raukkoja vain koska sinä olit. On olemassa ihan kusipäisiä kersojakin.
On ne, jos äitiinsä käsiksi käy. Älä nyt ole noin naivi.
t.kristallikissaEtkö sä urpå osaa edes lukea?!
Osaan, vai mikä minulta meni muka ohi?
Kaikki.
Sä toitotat omaa traumaasi. Ymmärrä jo, että sinä et ole tuo ap:n teini.
No en ole, mutta jos lapsi ei kunnioita äitiään, niin näetkö, ap ei aio tehdä MITÄÄN asialle?
t.kristallikissa
Hmm sitä vaan mietin, että ulkoiluttaakohan teini koiraa kuten meidän naapurin muksut, jotka pakosta käyttävän koiraa ulkona. Koiraa revitään talutushihnasta, kun nuuskii pissapaikkaa, niin kiskaisu vaan aina niin että koiran pää melkein irtoaa. Ja eipä ole perheen äitiä tai isää ikinä näkynyt koiraa ulkoiluttamassa. Kotiäiti..
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä lastensuojeluun, jos et pärjää pojan kanssa. Siitä voisi olla joka tapauksessa hyötyä, jotta oppisitte toimimaan yhdessä.
Ei tietenkään saa lyödä ketään, mutta onhan tuo nyt aika provosoivaa mennä sammuttamaan tietokone, kun toinen sitä juuri käyttää. Ilmeisesti oli jotain hänelle merkityksellistä kesken, kun noin suuttui. Teinit nyt on tuollaisia joo-joo, ihan just -tyyppejä. Jankkaamaan joutuu ja paljon. Väkisin ei saa tunkeutua teinin tilaan, jos toinen pyytää poistumaan, on poistuttava.
Oliko poika siis luvannut viedä koiran ulos tai onko se muuten sovittu hänen tehtäväkseen?
Minusta olet ihan väärässä. Ei näille keskenkasvuisille voi antaa määräysvaltaa kodissa ja odottaa, että milloinhan se äitiään hakkaava iso-jantteri jaksaa nousta loukostaan pyydettyä tehtävää tekemään.
Jonkinlaista neuvottelua tietysti pitää olla, mutta jos nyrkkejä heiluttaa, niin onhan se jo sellainen homma, että minä en sellaista katselisi.
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Ei, vaan odottaa sua siellä kirveen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten ap itse toimit ENSI KERRALLA, kun poika ei kunnioita sinua? Vedät taas itkupotkuraivarit
t.kristallikissa
Tää on hyvä kysymys, kristallikissa, jota nyt todella mietin. Kyse on itsenäistymään pyrkivästä teinistä, joten on todennäköistä, että yhteydenottoja vielä tulee. Olisiko ensi kerralla toimiva suhtautumistapa muistuttaa heti kättelyssä tästä nyt tapahtuneesta ja kertoa, että mikäli tilanne etenee yhtä pahaksi kuin nyt, niin en voi enää antaa sen mennä pelkällä anteeksipyynnöllä, vaan sitten on rikosilmoituksen paikka. Voisiko se toimia? Mitä mieltä olet kristallikissa?
Tämä on se syy, miksi pitää erota väkivaltaisesta miehestä heti, eikä jäädä "lasten vvuoksi". Tutkimuksistakin tiedetään, että jos isä on väkivaltainen äitiä kohtaan, poika oppii samanlaiseksi eli väkivaltaiseksi kuten isänsä ja tyttö oppii uhriksi. Ap on nyt vuosikausia opettanut pojilleen oikein mallista, että häntä kuuluu lyödä ja se on okei.
Ota yhteys lastensuojeluun. Auttaisiko miehille tarkoitettu lyömätön lnja-tyyppinen väkivalkaton terapia poikaa (molempia poikia)?
Juu ei tuollaisen kanssa enää keskustella ja sanoiteta tunteita. Se aika meni jo vuosia sitten. Kovat keinot käyttöön. Rahahanat kiinni, netti poikki, kaikki etuudet pois. Hyvällä käytöksellä voi ansaita niitä takaisin. Ja yhteys lastensuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitvit???
Aikuisen kokoinen teini on kuristanut äitiään ja lyönyt nyrkillä kasvoihin ja täällä ehdotetaan rangaistukseksi tietokonetta ja puhelinta pois määräajaksi?! Jumalauta tytöt ja pojat! Tässä kohtaa mutsi koirineen turvakotiin ja jantterille syyte pahoinpitelystä!T. Kukahattutäti. Kyse oli yhdestä kerrasta. Jos toistuu, sitten tietenkin muita toimenpiteitä.
Kun mies käy käsiksi naiseen, ollaan viemässä miestä vähintään käräjille pahoinpitelystä. Teinillekö voi antaa aina anteeksi koska lapsi?
Mies on aikuinen, teini on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaEi, vaan odottaa sua siellä kirveen kanssa.
Kirveellä olisi töitä, mutta hän uskoo, että tulevaisuuden aikuiset äänestävät persuja...
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tuollaisen kanssa enää keskustella ja sanoiteta tunteita. Se aika meni jo vuosia sitten. Kovat keinot käyttöön. Rahahanat kiinni, netti poikki, kaikki etuudet pois. Hyvällä käytöksellä voi ansaita niitä takaisin. Ja yhteys lastensuojeluun.
Kyllä mun mielestä tunteita voi ja on hyväkin sanoittaa ihan kaiken ikäisten kanssa, jotka eivät itse pärjää tunnemyrskyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten ap itse toimit ENSI KERRALLA, kun poika ei kunnioita sinua? Vedät taas itkupotkuraivarit
t.kristallikissaTää on hyvä kysymys, kristallikissa, jota nyt todella mietin. Kyse on itsenäistymään pyrkivästä teinistä, joten on todennäköistä, että yhteydenottoja vielä tulee. Olisiko ensi kerralla toimiva suhtautumistapa muistuttaa heti kättelyssä tästä nyt tapahtuneesta ja kertoa, että mikäli tilanne etenee yhtä pahaksi kuin nyt, niin en voi enää antaa sen mennä pelkällä anteeksipyynnöllä, vaan sitten on rikosilmoituksen paikka. Voisiko se toimia? Mitä mieltä olet kristallikissa?
Minusta teillä on jotenkin yhteys poikki. Se, minkä verran siihen on osuutta alkoholisti-isällä on vaikeaa arvailla, utta siis lapsella voi olla tiedostamattomia kaunoja ja jopa ennemmin ongelmia, kuin halua olla vihainen tai hankala, joiden olemassa oloa ei ole käsitelty ja se kääntyy sinua vastaan, vaikka se ei olisi hänen halunsa. Poika tarttis jonkinlaista vahvistusta, ja niin sinäkin äitinä, jämäkkyyttä. En osaa siinä neuvoa, koska itsekään en sitä ole saanut, ja tämä yhteiskunta on jotenkin ihan sairas, kun kuussa on käyty, mutta hnekimaailmanhommia ei edes haluta oppia ymmärtämään. Toisten atrpeita ja niihin vastaamisia. Kuitenkaan ei niin, että niihin äitikäön vastaa omien voimiensa kustannuksella. Totta kai äitikin tarvitsee lepoa ja jopa huolenpitoa 16-vuotiaalta. Tämän voimien mukaan.
Minusta se ehdotus, että lapselle haettaisiin joitain tukitoimia häntä syyllistämättä (tuki siis ei saa olla syytelyä) oli hyvä idea, mitä joku toinen ehdotti. Eli ettei vain antaisi tilannetta valua jonnekin, vaan sen tulisi olla jonkinlainen herätys, että miksi teidän kommunikaatiossanne on tukoksia?
t.kristallikissa
Taitaa olla trolliketju. Jokin haiskahtaa. Varsinkin kristallikissan kommentit. Mitä aineita oot vetäny? ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitvit???
Aikuisen kokoinen teini on kuristanut äitiään ja lyönyt nyrkillä kasvoihin ja täällä ehdotetaan rangaistukseksi tietokonetta ja puhelinta pois määräajaksi?! Jumalauta tytöt ja pojat! Tässä kohtaa mutsi koirineen turvakotiin ja jantterille syyte pahoinpitelystä!T. Kukahattutäti. Kyse oli yhdestä kerrasta. Jos toistuu, sitten tietenkin muita toimenpiteitä.
Kun mies käy käsiksi naiseen, ollaan viemässä miestä vähintään käräjille pahoinpitelystä. Teinillekö voi antaa aina anteeksi koska lapsi?
Mies on aikuinen, teini on lapsi.
Hohhoijaa. Äitiään päätään pitempi 16v jantteri, joka lyö äitiään nyrkillä? Selkään pitäs antaa. Mutta kun ei voi, niin voisihan tuon laittaa vaikka putkaan yöksi selvittään sekavaa teinipäätänsä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla trolliketju. Jokin haiskahtaa. Varsinkin kristallikissan kommentit. Mitä aineita oot vetäny? ...
Se no ei ole vätänyt mitään, umpihullu vain.
Ja siis jos yhteyttä ei saa nyt sujuvaksi, niin jos sinä tuet poikaa saamaan apua isän mahdollisesti tekemiin haavoihin(??) niin poika voi tulla myöhemmin luoksesi aikuisempana luomaan uutta yhteyttä, mutta näkisin, että ennemmin lapselle apua ja tukea, ei keppiä (eiköhän hän tiedä, että se mitä hän teki oli väärin) ja siis jo eräänlaista irtipäästämistä, kunhan se ei ole hylkäämistä. Joku toinen voisi olla pojalle hetken aikaa emotionaalinen vanhempi? Mutta tiedän, että sellaista apua Suomessa on todella vaikea saada. Aina oletetaan, että kaikki osaa kaiken, kaikki pärjää yksin ja resurssejakaan ei ole. Asioiden pitää kehittyä mt-ongelmiksi, että voidaan terveydenhuollossa kääriä hihat. Tai no tämä on mun kokemukseni. Siksi äitien ois oltava äänekkäitä lapsen hyvinvoinnin puolesta.
t.kristalikissa
Finnipepa ei opi kuin rajat laittamalla ja jos ap. ei niitä itse kykene laittamaan on poliisi ja sen johdosta sossu oikea osoite.
Ja tuo yksi äidistään hekumoiva vajak*i voi painua helvet*iin pilaamasta ketjuja.
Nuoret tarvitsevat omaa tilaa ja rauhaa. Koiranviemiset pitää sopia etukäteen (ehkä hän ei voi sopia, kun ei pysty pitämään sitä), ei alkaa yhtäkkä vaatimaan häiriköiden. Voi olla että koiran hoito on jäänyt sinulle - aikuisena olet vastuussa tai kumppanisi kanssa. Et voi tunkeutua toisen huoneeseen luvatta väkisin (vaativana ja vihaisen oloisena), hän on keskittynyt omiin asioihinsa - hän tarvitsee yksityisyyden. Aikuisena pitäisi kunnioittaa toisen omaa tilaa ja käyttäytyä nätisti, hän ei ole enää lapsi. Luultavasti hän ei osannut sanoa mitään, vaan hermostui käytökseesi. Ehkä jatkossa sinä voit toimia toisin ja samoin hän. Lyöminen ei ole oikein, sen hän kai tajuaa kun olet puhunut. Ota vastuu koirasta tai etsi uusi koti, teini ei ole valmis koiran ulos viemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Finnipepa ei opi kuin rajat laittamalla ja jos ap. ei niitä itse kykene laittamaan on poliisi ja sen johdosta sossu oikea osoite.
Ja tuo yksi äidistään hekumoiva vajak*i voi painua helvet*iin pilaamasta ketjuja.
Minusta kuulostaa sille, ettei aloittaja ole yhtään sellainen äiti, joka hekumoinlapsensa kurittamisella, kuten sinä, vaan haluaisi yhteyden lapseensa. Mä olen ehkä siitä harvinainen aikuinen, että mulla säilyi yhteys isääni läpi teinivuosien koko ajan. Aina lotin häneen. Saman soisin muillekin lapsille vanhempiensa kanssa, sukupuoliin katsomatta. Meillä asiaa vain helpotti se, ettemme asuneet saman katon alla isäni kanssa.
t.kristallikissa
Ja kun puhun yhteydestä, puhun tunneyhteydestä. Tunteesta, että tunnemme toisemme. Tu toinen tuntee minut, välillämme ei ole sotaa. Eikä riitaa.
t.kristallikissa
t.kristallikissa