Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär haluaa toiselle paikkakunnalle lukioon?

Vierailija
04.02.2018 |

Tytär siis haluaisi 150km päähän täältä toiseen lukioon. Asumme nyt Espoossa ja täältä löytyisi kouluja vaikka millä mitalla erikoiskouluista normaaleihin. Syynä siis se, että kaikki hyvät kaverit asuvat toisella paikkakunnalla, eikä täällä ole sellaisia ystäviä kuin sielä.

Tyttö saisi vakituisia töitä kahvilaketjusta, jossa oli viime kesänä töissä, jolla pystyisi maksaa vuokrat ja muun tarvittavan, ja varallekkin jäisi vielä vähän. Kotootakin voisi saada rahallista apua jos sitä joskus tarvitsisi. Lukion kävisi 4 vuodessa, että kerkeisi tehdä töitä arkisinkin useamman tunnin päivässä.

Mitä mieltä olette? Voisiko tuon ikäistä vastuullista nuorta päästää asumaan yksin toiselle paikkakunnalle kauas kotoa? Mitä jos joku ongelma tilanne tulee? Eihän sieltä ihan noin vain voi lähteäkkään. Entäs onnistuuko tuo koulu+työ yhdistelmä vai onko liian rankkaa? Tytär kertoi suunnitelmistaan pari päivää sitten ja pian pitäisi jo hakea kouluun ja sinne on sitten mentävä jos pääsee, muualle ei voi enää mennä. Tuli aika yllättäen tämä eikä tässä nyt ole aikaa kuin hiihtoloman loppuun tehdä päätöksiä.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari sinnikästä tyttöä jotka suorittivat lukion kaukana kotoa. Eivätkä saaneet vanhemmilta mitään ehkä kympin joskus. Olivat iltalukiossa ja päivät töissä. Kumpikin sai akateemisen ammatin. Tämä oli joskus 70-80 luvulla. 

Vierailija
82/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luottaa voi niin antaa mennä vain. Oppii elämisen realitetit. Itse suoritin kaksoistutkinnon ja kävin siihen päälle vielä töissä, tämä kaikki siis alaikäisenä omillaan asuessa. Itselle ainakin teki todella hyvää, kun sai itsenäistyä ja ottaa vastuuta. Tuntui hienolta pyörittää omaa kotia. Tärkeintä on, että tytöstä itsestään tuntuu oikealta. Ei kaikkea tarvitse tehdä samalla tavalla kuin kaikki muut ikäisensä, kaikki ei kasva samaan muottiin ja mielestäni ihmisille pitää olla vapaus omiin valintoihin!

Tähän vielä lisään, että syynä ei siis todellakaan ollut mitkään ongelmia vanhempien kanssa. Hyvissä väleissä ja apua on saanut aina kun on tarvinnut!

Kyllä päästän tytön. Jos järjestelmä toimii niin sehän on vain hieno juttu. Jos ei niin kotiin pääsee aina takaisin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 h viikko on älyttömän paljon töitä lukiolaiselle. Kouluun, läksyjen tekoon ja kokeisiin lukemiseen sekä lepoon pitää jäädä aikaa.

16-vuotias on lapsi. Vanhempien tehtävä on kantaa vastuunsa sen ikäisen elättämisestä. Lapsen kuuluu saada keskittyä kouluun eikä kantaa huolta elatuksesta.

Vierailija
84/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 h viikko on älyttömän paljon töitä lukiolaiselle. Kouluun, läksyjen tekoon ja kokeisiin lukemiseen sekä lepoon pitää jäädä aikaa.

16-vuotias on lapsi. Vanhempien tehtävä on kantaa vastuunsa sen ikäisen elättämisestä. Lapsen kuuluu saada keskittyä kouluun eikä kantaa huolta elatuksesta.

Tämä, tuhat kertaa.

Vierailija
85/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap maksa tytön ruokia?

Vierailija
86/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luottaa voi niin antaa mennä vain. Oppii elämisen realitetit. Itse suoritin kaksoistutkinnon ja kävin siihen päälle vielä töissä, tämä kaikki siis alaikäisenä omillaan asuessa. Itselle ainakin teki todella hyvää, kun sai itsenäistyä ja ottaa vastuuta. Tuntui hienolta pyörittää omaa kotia. Tärkeintä on, että tytöstä itsestään tuntuu oikealta. Ei kaikkea tarvitse tehdä samalla tavalla kuin kaikki muut ikäisensä, kaikki ei kasva samaan muottiin ja mielestäni ihmisille pitää olla vapaus omiin valintoihin!

Tähän vielä lisään, että syynä ei siis todellakaan ollut mitkään ongelmia vanhempien kanssa. Hyvissä väleissä ja apua on saanut aina kun on tarvinnut!

Kyllä päästän tytön. Jos järjestelmä toimii niin sehän on vain hieno juttu. Jos ei niin kotiin pääsee aina takaisin.

AP

Hieno homma! Merkitsee nuorelle varmasti paljon, että häneen luotetaan. Ja luo ihanasti turvaa, että aina voi tulla takaisin ja vaihtaa lähemmäs lukion. Kuulostat oikein loistovanhemmalta, luottoa sekä turvaa. Ymmärrän toki huolesi, se vain kertoo että haluat parasta lapsellesi.

Vierailija
87/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet itse se tyttö. Et hämää minua tekeytymällä huoltajaksesi!

Vierailija
88/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko työpaikka oikeasti varma? Suurin osa kun palkkaa vain 18 vuotta täyttäneitä. Ja jos on varma, niin kuinka monesta työtunnista viikossa on sovittu?

Miksi ei voisi johonkin muuhun lukioon pk-seudulla kuin omaan lähilukioon? Varmasti saisi kavereita. Lisäksi voihan sitä tehdä töitä lukion ohella pk-seudullakin, jos työpaikan saa ja näin haluaa.

Erikoispainotteisen lukion vielä ymmärtäisin, mutta kavereiden perässä menemisen en. Ja onko edes varmaa, että nämä kaverit ovat menossa ko. lukioon tai pääsevät sinne? Onko kavereiden vanhemmat teille tuttuja? Oletteko muuttaneet toiselta paikkakunnalta, vai mistä kaverit on peräisin ja miten usein tyttönne näkee näitä kavereita nyt?

Vierailija
89/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko työpaikka oikeasti varma? Suurin osa kun palkkaa vain 18 vuotta täyttäneitä. Ja jos on varma, niin kuinka monesta työtunnista viikossa on sovittu?

Miksi ei voisi johonkin muuhun lukioon pk-seudulla kuin omaan lähilukioon? Varmasti saisi kavereita. Lisäksi voihan sitä tehdä töitä lukion ohella pk-seudullakin, jos työpaikan saa ja näin haluaa.

Erikoispainotteisen lukion vielä ymmärtäisin, mutta kavereiden perässä menemisen en. Ja onko edes varmaa, että nämä kaverit ovat menossa ko. lukioon tai pääsevät sinne? Onko kavereiden vanhemmat teille tuttuja? Oletteko muuttaneet toiselta paikkakunnalta, vai mistä kaverit on peräisin ja miten usein tyttönne näkee näitä kavereita nyt?

Ollaan muutettu toiselta paikkakunnalta jonne tyttö siis haluaisi lukioon kavereiden kanssa. Kaverit ja vanhemmat oikein tuttuja, lähes varmaa että kaikki pääsee samaan lukioon, ei sinne ainakaan yksin joudu. Ollaan luvattu myös auttaa tyttöä joka kuukausi rahallisesti sen verran kuin mahdollista on, mutta se ollaan luvattu, ettei vastaan tule tilannetta ettei raha riitä kunnon ruokaan ja normaaliin elämiseen.

AP

Vierailija
90/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi murheelliseen, että äiti toivoo 16-vuotiaan muuttavan pois jaloista. Ei ole hyvä asenne ollenkaan. Ja vanhemmatko muka ei maksa kotona asuvan ruokia? Vai miksi listassasi, mitä maksaisit kotona asuvalle lapselle ei ole ruokaa? Eikä vaatteita?

Oletteko te vanhemmat käyneet itse lukiota? Tajuatteko te, kuinka paljon lukiossa on läksyjä? Miten itsensä työllä elettävä lapsi pystyy lukemaan koeviikoilla? Millaisia työvuoroja kahvilassa on?

En tiedä mitä olet lukenut, mutta tyttö itse haluaa kustantaa oman elämänsä toisella paikkakunnalla. Itse toivoisin että tyttö jäisi, mutta ymmärrän että haluaa lähteä kun ei ole omaa huonetta. Olen käynyt itse lukion, mutta tuo tyttö oppii ja ymmärtää helposti, enkö usko että oppimisessa olisi mitään vaikeuksia tai että uupuisi työssäkäymisestä.

AP

Mitä ihmettä? Miksei ole omaa huonetta?

Vierailija
91/91 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi murheelliseen, että äiti toivoo 16-vuotiaan muuttavan pois jaloista. Ei ole hyvä asenne ollenkaan. Ja vanhemmatko muka ei maksa kotona asuvan ruokia? Vai miksi listassasi, mitä maksaisit kotona asuvalle lapselle ei ole ruokaa? Eikä vaatteita?

Oletteko te vanhemmat käyneet itse lukiota? Tajuatteko te, kuinka paljon lukiossa on läksyjä? Miten itsensä työllä elettävä lapsi pystyy lukemaan koeviikoilla? Millaisia työvuoroja kahvilassa on?

En tiedä mitä olet lukenut, mutta tyttö itse haluaa kustantaa oman elämänsä toisella paikkakunnalla. Itse toivoisin että tyttö jäisi, mutta ymmärrän että haluaa lähteä kun ei ole omaa huonetta. Olen käynyt itse lukion, mutta tuo tyttö oppii ja ymmärtää helposti, enkö usko että oppimisessa olisi mitään vaikeuksia tai että uupuisi työssäkäymisestä.

AP

Mitä ihmettä? Miksei ole omaa huonetta?

Huoneita yksinkertaisesti liian vähän. PK-seudulle muuttaessa ei ollut niin paljoa varaa, että oltaisiin saatu niin iso talo, että lapsille olisi omat huoneet.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi