Aktiivimalli "vuokratyönantajien" kultakaivos
Paljon on puhuttu ja mieltäkin osoitettu "aktiivimallista" ja sen tehokkuudesta. Yksi voittaja on varmaankin firmat, jotka vuokraavat työvoimaa, nyt sitä on saatavilla "ilmaiseksi" ja paljon. Lisäksi tuo järjestelmä tuottaa 20-30000 uutta työtöntä, jotka nyt tekivät lyhyttä työpäivää, heidät kun voidaan korvata aktiivimallin työntekijöillä.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee maine, jos me vuokraamme rupuporukkaa. Tämä on meille takaisku, koska asiakkaat haluavat laadukkaita työntekijöitä.
t. työvoimanvuokraaja
Onko tullut koskaan mieleen mennä oikeisiin töihin, eikä ottaa rahaa muiden selkänahasta?
On. Sekä tämä on joskus aivan oikeata työtä silloin kun asiakkaat ovat vaativia. Silloin joutuu todella tekemään taustatyötä. Jos en ole työntekijästä varma, niin ilmoitan asiakkaalle, että hyväksyykö hän tämmöisen 50/60 tapauksen.
t. työvoimanvuokraaja
Baronalla tarjoavat aina konjakkia kun käyn kylässä. Pidän paikasta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi? Kyllä ne joutuu palkan maksamaan ja kaiken lisäksi jos ne vuokraa epäkuranttia tavaraa, niin uutta toimeksiantosopimusta ei tule.
Vuokrafirmat haluavat muuntokouluttaa työntekijöitä hommiinsa valtion rahoilla.
Etkö katsonut A-studiota, jossa oli baronan jääkylmä nainen ja torkkupeitto vieraana?
Myöskin vuokrafirmat vetävät välistä palkasta, usein törkeän paljon.
Mihin vuokrafirmoja edes tarvitaan?
Yritykset kyllä palkkaisivat ihmisiä, jos kerran tarvitsevat. Kyseessä on tarpeeton välikäsi ja välistä veto.
Ei jatkoon.
Sotket aika taitavasti kaksi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoja tarvitaan siksi, että työllistäminen on tehty Suomessa niin joustamattomaksi. Kuvitellaan, että minulla on yritys, joka toimii alalla, missä työt ovat 4-12 kk projekteja ja jokainen projekti kilpailutetaan eli en koskaan voi tietää, onko nykyisen projektin jälkeen keikkaa tarjolla. Miten voisin ottaa "vakituisen" työntekijän? En tietenkään mitenkään.
Tuo on varmasti totta, mutta älä valehtele itsellesi tai meille muille väittämällä, että kaikki vuokratyöpaikat johtuvat projekteista. Kyllä siellä on vastaanottoapulaisia, siivoojia, kaikenlaista numeronpyörittäjää ja ties mitä sellaista, jota firmat tarvitsevat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat työllistyneet vuokrafirman kautta. Hetken päätä ovat päässeet vakituiseksi firmaan ja yksi kaveri nousi työnjohtajaksikin.
Höpö höpö. Työnantaja joutuu ostamaan vuokrattavan tekijän. Se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi? Kyllä ne joutuu palkan maksamaan ja kaiken lisäksi jos ne vuokraa epäkuranttia tavaraa, niin uutta toimeksiantosopimusta ei tule.
Vuokrafirmat haluavat muuntokouluttaa työntekijöitä hommiinsa valtion rahoilla.
Etkö katsonut A-studiota, jossa oli baronan jääkylmä nainen ja torkkupeitto vieraana?
Myöskin vuokrafirmat vetävät välistä palkasta, usein törkeän paljon.
Mihin vuokrafirmoja edes tarvitaan?
Yritykset kyllä palkkaisivat ihmisiä, jos kerran tarvitsevat. Kyseessä on tarpeeton välikäsi ja välistä veto.
Ei jatkoon.
Sotket aika taitavasti kaksi asiaa.
Ei niin taitavasti.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee maine, jos me vuokraamme rupuporukkaa. Tämä on meille takaisku, koska asiakkaat haluavat laadukkaita työntekijöitä.
t. työvoimanvuokraaja
Vuokrafirmojen maine ei voi huonontua. Olen työkkärin pakottamana listoilla kuten moni muukin. Luojan kiitos vain harvoin tulee soittoja. Ärsyttää kun ammattilaista koitetaan hyödyntää ihan pilailu liksalla.
*Yritykset saa ihan vapaasti päättää, kuten tähänkin asti, palkkaavatko suoraan vai vuokrafirmojen kautta.
*Työntekijä saa normaalia palkkaa, työntilaaja maksaa vuokrafirmalle sen mitä ne laskuttaa työntekijän vuokraamisesta.
*Vuokrafirmat ei anna työntekijöitään ilmaiseksi mihinkään töihin.
*Vuokrafirmojen toimintaan aktiivimalli ei vaikuta mitenkään.
*Edelleenkin vuokrafirmojen tarkoitus on löytää oikeat työntekijät oikeisiin työpaikkoihin, ei niiden intressi ole työllistää ketään vain 18 tuntia aktiivimallin takia.
*Vuokrafirmoja tarvitaan aloilla jossa työmäärä vaihtelee suuresti sesonkien, tilausten, yms mukaan. Tai kun tarvitaan sijainen esim sairastapauksissa.
Ketjussa tuli muuten esiin yksi työllistymisen este, nimittäin sairastumisriski. Jos työtön ottaa vastaan määräaikaisen, vaikka yhden viikon työn ja sattuu sairastumaan, hän ei ole oikeutettu tuolta ajalta yhtään mihinkään rahaan. Liian iso riski jopa minun taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri tällä hetkellä työtön, mutta olisi yksi paikka kiikarissa. Olen kuitenkin niin tuohtunut aktiivimallista, että aion ottaa sen karenssin ennenkuin hankin työtä. Ihan vain todistakseeni ettei aktiivimalli ole se joka minut työllisti. Haluan tästä myös merkinnän papereihini.
Sama täällä, yleensä olen ollut pätkätöissä mutta nyt sapettaa niin paljon, että aion jäädä kotiin.
Jos sinun tes:sin mukainen palkkasi on vaikkapa 10 e/h, niin saat sen myös vuokratyöntekijänä, mutta työnantaja maksaa vuokrafirmalle työstäsi 12 e/h (keksitty summa, en tiedä paljonko oikeasti).
Vuokraavalle yritykselle maksaa suunnilleen 25 euroa. Kannattaa silti paremmin kuin palkata itse. Vastuut ovat täysin vuokrafirmalla: verot, vahingonkorvaukset ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat työllistyneet vuokrafirman kautta. Hetken päätä ovat päässeet vakituiseksi firmaan ja yksi kaveri nousi työnjohtajaksikin.
höpö höpö. Sopimuksessa on aina aika, jolloin työntekijä vapautuu ilmaisesti palkattavaksi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joutuu ostamaan, mutta halvemmaksi se tulee kun huono rekrytointi.
Vuokratyön paras puoli on se, että sitä saa aina tarvittaessa, sekä siitä pääsee aina eroon jos naama (=lue työsuoritukset) ei miellytä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa tuli muuten esiin yksi työllistymisen este, nimittäin sairastumisriski. Jos työtön ottaa vastaan määräaikaisen, vaikka yhden viikon työn ja sattuu sairastumaan, hän ei ole oikeutettu tuolta ajalta yhtään mihinkään rahaan. Liian iso riski jopa minun taloudessa.
Eikö muka Kelan sairauspäivärahaan?
Vierailija kirjoitti:
Elämä on sairastumisriski. Luuletko, että kivikaudella kukaan olisi piitannut jos makaat luolan perällä peläten sairastumista, jos astut ulos maailmaan?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka Kelan sairauspäivärahaan?
Siinähän on viikon omavastuuaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on sairastumisriski. Luuletko, että kivikaudella kukaan olisi piitannut jos makaat luolan perällä peläten sairastumista, jos astut ulos maailmaan?
Sinkkumies
En. Enkä elä muutenkaan kuin kivikaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työvoimanvuokraaja
Onko tullut koskaan mieleen mennä oikeisiin töihin, eikä ottaa rahaa muiden selkänahasta?
Sen "välistävedon" maksaa yritys joka ottaa vuokratyöntekijoitä, EI TYÖNTEKIJÄ. Eikä minkään yrityksen ole pakko ottaa vuokratyöntekijöitä.
Näppärästi jätit tästä roskaturinastasi pois juuri valtion rahoilla vuokratyöntekijöiden kouluttamisen?
Siihen ei tainut löytyä vasta-argumenttia?