50-vuotias rapakuntoinen haluaa aloittaa kuntoilun, miten aloittaa?
Lihasvoima huono, yleisolemus veltto, olo aina väsynyt. Ylipainoa ei ole, mutta normaslipainon ylärajalla mennään. Jos olisi lihaksia, olisi ylipainoa.
Miten aloitan? S
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on huono kunto, mutta kuvitteletteko te, että te todella oikeasti jaksatte heilua sen verran, että sillä on mitään merkitystä? Mä en ainakaan usko, että itse jaksaisin. Siinä menee elämästä tavallaan mielestäni koko pointti. Elämä on just kivaa, kun SAA OLLA KUNTOILEMATTA. Saa vain olla ja elää. Siksihän me olemme tähän asti toimineetkin niin, eikö? Emme halua kärsiä, koska liikkuminen on niin ikävää.
Sen sijaan, jos elämä pitää elää niin, että voidakseen muka elää, pitää ensin kärsiä, niin what's the point?
Ikään kuin ensin kärsitään, jottei myöhemmin tarttis kärsiä. Koska kuinka moni teistä ei muka edelleen pärjää, vaan ajattelee lähinnä vanhuutta? Ettei sitten tartte kärsiä? Mä kärsin mieluummin myöhemmin, elän ja nautin nyt.
N45Naurahdin ääneen lukiessani tätä viestiä. 😅
Tuli mieleen lapsi joka ei halua pestä hampaitaan kun se on ihan tyhmää. Jokainen kuitenkin elää kuten itse valitsee, mutta muista että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.Eihän se ole tyhmää. Ja kaikenlisäksi se on sata kertaa helpompaa kuin se, minkä ap on nyt aloittamassa. Aivan turhaa aloittaa sellaista, mikä ei jatku. Siinä vain pettyy itseensä.
Yksi munuutti liikuntaa lisää 7 minuuttia elämää. "Kärsimyksen" saa takaisin lisääntyneenä elinaikana ja sen elää vielä virkeämpänä ja jaksaa enemmän.
Ei pitäisi olla pettynyt, koska jos oikeasti nauttii enemmän liikkumattomuudesta, siinähän pitäisi vain olla iloinen, kun kuntoilun taas lopettaa? Vai onko osa sinusta kuitenkin halunnut aloittaa kuntoilun ja reippaamman elämän, mutta olet joutunut pettymään itseesi. Silloin kuntoilemattomuus hyvän elämän edellytyksenä on vain selittelyä. Oikeasti haluaisit olla paremmassa kunnossa...
Ei vaan olen mä sen aloittanut ja kuvitteletko, että olen lopettanut sen siksi, että kuntoilemattomuus on paljon ikävämpää? En, vaan siksi, että kuntoilevan elämä on paljon ikävämpää. Kuntoilu on tyhmää ja tuntuu tylsältä, elämä kuntoilijana on saastaa. Niin siksi olen sen lopettanut. Mutta totta kai se on pettymys terveyden kannalta. Oletko todella noin tyhmä, että tämä pitää sinulle vääntää ratakiskosta, vai miksi kuvittelet, että ohmiset eivät kuntoile? Newsflash: koska he eivät pidä siitä.
Hyvä . Onnea sinulle. Pian varmaan makaatkin vuodesosatolla tulpan saaneena.
No entä sitten? Niin makaa kuule ne kuntoilleetkin ja he ovat vieläpä tuhlanneet elämänsä sellaiseen, mistä eivät pidä. Ja mulla on ihanteelliset kolesteroliarvot, matala verenpaine ja hyvät geenit, että ei ole kauhean todennäköistä edes. Menkää te vain paskageeniset sairaalaan.
Suurin osa infarkteista ( ja tätä myötä halvaukset ym.)tuleekin juuri heille , joilla kolesteroliarvot ovat hyvät....Onko sinulle tehty varjoainekuvaus, vasta silloin voit tietää sepelvaltimoidesi kunnon. Juuri liikkumattomuus tukkii mm. nämä, sekä aiheuttaa paljon muutakin haittaa...
No ei tietenkään ole tehty, luuletko sä, että ihmisiä sillä tasolla missään hoidetaan? Ellet maksa itse. Ja tiedän kyllä haitoista, mutta koska liikkuminen = kärsiminen niin en ala kärsiä, ettei tarttis kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on huono kunto, mutta kuvitteletteko te, että te todella oikeasti jaksatte heilua sen verran, että sillä on mitään merkitystä? Mä en ainakaan usko, että itse jaksaisin. Siinä menee elämästä tavallaan mielestäni koko pointti. Elämä on just kivaa, kun SAA OLLA KUNTOILEMATTA. Saa vain olla ja elää. Siksihän me olemme tähän asti toimineetkin niin, eikö? Emme halua kärsiä, koska liikkuminen on niin ikävää.
Sen sijaan, jos elämä pitää elää niin, että voidakseen muka elää, pitää ensin kärsiä, niin what's the point?
Ikään kuin ensin kärsitään, jottei myöhemmin tarttis kärsiä. Koska kuinka moni teistä ei muka edelleen pärjää, vaan ajattelee lähinnä vanhuutta? Ettei sitten tartte kärsiä? Mä kärsin mieluummin myöhemmin, elän ja nautin nyt.
Tuli mieleen lapsi joka ei halua pestä hampaitaan kun se on ihan tyhmää. Jokainen kuitenkin elää kuten itse valitsee, mutta muista että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.Eihän se ole tyhmää. Ja kaikenlisäksi se on sata kertaa helpompaa kuin se, minkä ap on nyt aloittamassa. Aivan turhaa aloittaa sellaista, mikä ei jatku. Siinä vain pettyy itseensä.
Yksi munuutti liikuntaa lisää 7 minuuttia elämää. "Kärsimyksen" saa takaisin lisääntyneenä elinaikana ja sen elää vielä virkeämpänä ja jaksaa enemmän.
Ei pitäisi olla pettynyt, koska jos oikeasti nauttii enemmän liikkumattomuudesta, siinähän pitäisi vain olla iloinen, kun kuntoilun taas lopettaa? Vai onko osa sinusta kuitenkin halunnut aloittaa kuntoilun ja reippaamman elämän, mutta olet joutunut pettymään itseesi. Silloin kuntoilemattomuus hyvän elämän edellytyksenä on vain selittelyä. Oikeasti haluaisit olla paremmassa kunnossa...
Ei vaan olen mä sen aloittanut ja kuvitteletko, että olen lopettanut sen siksi, että kuntoilemattomuus on paljon ikävämpää? En, vaan siksi, että kuntoilevan elämä on paljon ikävämpää. Kuntoilu on tyhmää ja tuntuu tylsältä, elämä kuntoilijana on saastaa. Niin siksi olen sen lopettanut. Mutta totta kai se on pettymys terveyden kannalta. Oletko todella noin tyhmä, että tämä pitää sinulle vääntää ratakiskosta, vai miksi kuvittelet, että ohmiset eivät kuntoile? Newsflash: koska he eivät pidä siitä.
No entä sitten? Niin makaa kuule ne kuntoilleetkin ja he ovat vieläpä tuhlanneet elämänsä sellaiseen, mistä eivät pidä. Ja mulla on ihanteelliset kolesteroliarvot, matala verenpaine ja hyvät geenit, että ei ole kauhean todennäköistä edes. Menkää te vain paskageeniset sairaalaan.
Suurin osa infarkteista ( ja tätä myötä halvaukset ym.)tuleekin juuri heille , joilla kolesteroliarvot ovat hyvät....Onko sinulle tehty varjoainekuvaus, vasta silloin voit tietää sepelvaltimoidesi kunnon. Juuri liikkumattomuus tukkii mm. nämä, sekä aiheuttaa paljon muutakin haittaa...
Ja... miten niin tulee heille, joilla kolesteroliarvot hyvät? Vai heille, joilla ei ollut lääkitystä niihin? Kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä alkaa olla ohi, turha enää alkaa kuntoilemaan.
Niin se saattaa olla sinullakin vaikka tänään tai huomenna. Kukaan ei voi onneksi tietää päiviensä määrää.
En tiedä tuliko jo vastaus kun en lukenut koko ketjua:
Itse kävin fysioterapiassa (julkisella). Sinne saa todella hyvin aikoja! Menin siksi, että polveen alkoi sattua rankemman liikunnan jälkeen. Aloitin siis liian kovalla treenillä (en vuosiin liikkunut autoa pitempiä matkoja ja yhtäkkiä salille painojen kanssa).
Sain hyvät jumppaohjeet vastusnauhan kanssa. Sellaisen saa tigeristä (se tiimarin tyylinen kauppa 3€), samoin taisi olla jumppapalloja aika halvalla. Kotitreenin saa narun avulla tehtyä vaikka joka päivä ja olen huomannut sen kasvattavan lihaksia paremmin kuin sali :)
En kuitenkaan suosittele salia heti alkuun. Fysioterapeutti sanoi samaa. Uinti on kaikkein paras tapa aloittaa - se kohottaa kuntoa, mutta ei rasita niveliä tms. Myös kävelylenkit ovat hyviä. Panosta kunnon kenkiin - ne todella auttavat.
Tsemppiä! T. Nyt 1,5v säännöllisesti treenannut ex- sohvaperuna. Keskimäärin tulee 14 porraskerrosta ja 8km kävelyä. Kuntosalia (kunnon treeniaika siis) yhteensä viikossa 6h. Olo on kuin 10v nuorempana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä ja leppoisa mieli tuntuu sinulla olevan ja nautit elämästäsi täysillä, juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva että on muitakin... tai siis lohdullista. Tsemppiä teille muillekin!
ApMitä kivaa siinä on, että rapakuntoisia on sinunkin lisäksi??
Onko sulla putkinäkö? Vai harmittaako, että ap ehti korjaamaan "erehdyksensä" (kiva) mutta silti pitää yrittää? Hahhaaaaahaaa, ääliö, LOHDULLISTA, lue LOHDULLISTA :D
Ja ap, muista myös hyötyliikunta! Aloita kävelystä ja ota sauvat avuksi, tekee hyvää myös ylävartalolle ja etenkin niskajumille ja-säryille, jos sellaisia on. Uimaan kannattaa mennä, siellä ei rapakunto niin tunnu. Kotijumppaa ensi alkuun ja joskus vielä sinne salillekin. Tsempit.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ohjeita ja ideoita. Ainoa vain, ettei minulla ole mitään 1 kk, 3 kk, 6 kk treenitavoitteita. Minulla on vain tavoitteena, että saisin itseni liikkeelle ja kunnon kohoamaan ja liikunnallisuuden elämääni. Tai eihän nuo ole mitään 'vain'!
Ap
Tavoitteesi voisi olla esim. viikko-ohjelma 2 x lihaskunto, 1 x aerobinen ja 1 x kehonhuolto. Tai mikä nyt itsellesi sopiikaan, mutta ei tavoitteiden tarvitse olla mitään maraton-aikoja tai kyykkytuloksia. Tavoite voi olla myös vaikka että kokeilet 6kk aikana 15 eri lajia.
Viikko-ohjelmassa pitäisi olla venytyksiä, kävelyä ulkona sekä jotain sykettä nostavaa liikuntaa, joka lisää myös lihaskuntoa.
Venytyksiä voi tehdä kotona/työpaikalla taukojumppana. Kerran pari viikossa kevyt kävelylenkki, mutta mielellään maastossa esim. pururadalla ja kunnon jalkineilla joissa iskunvaimennus. Teholiikunnaksi hydrobic, se ei rasita niveliä.
Kuntoa voi lisätä helposti alussa niin että kulkee töissä portaat, jos ennen on mennyt hissillä. Ja lisää muutenkin hyötyliikuntaa.
Sitten kun kunto on alkanut kohota noilla keinoin niin ettei ole mitään vaivoja, sitten lähdetään vasta miettimään seuraava etappia. Lääkärintarkastus, fysioterapia ja personal trainer/kuntosali ovat kaikki hyviä vinkkejä.
Reippaasti salille vaan! Miksi pitäisi tehdä kotijumppaa reikäisissä kalsareissa (kuten joku kirjoitti), jos vieressä on sali? Paremmat tilat ja välineethän siellä varmasti on. Lisäksi kun lähtee salille niin tulee todennäköisemmin tehtyäkin kunnolla jotain.
Salilla voit harrastaa myös aerobista liikuntaa, jos keli on ikävä. Eri ryhmäliikuntatunnit on myös hyviä. Lihaskunnon ja aerobisen lisäksi on hyvä treenata myös koordinaatiota, kehonhallintaa ja liikkuvuutta (venyttely).
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet säälittävä! Miten joku voikaan iloita toisten huonokuntoisuudesta??
Ruokavalio näin alkuun kuntoon. Riittävä määrä hyviä rasvoja, tarpeeksi proteiinia ja karsi turhat hiilihydraatit ruokavaliosta (jauhot, leivät yms.) ja tuloksia alkaa näkymään. Kannattaa etsiä jokin liikuntalaji josta aidosti nauttii. Itse en viihdy kuntosalilla mutta kamppailulajit ja treenien ohella tehtävät lihaskunnot pitävät kyllä kovassa kondiksessa. Kuntosali ei ole se ainoa ja oikea vaihtoehto. Hirveän radikaalit elämäntapamuutokset eivät yleensä tuo kestäviä tuloksia. Valitse siis ruokavalio ja liikuntamuoto josta tulee hyvä olo.
Tsemiä uuteen!
Jollakin on nyt jäänyt tautofonia päälle :D
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kuntosali ja ryhmäliikunnan on ihan hyvä yhdistelmä, mutta vaarana on, että aloitat liian kovalla tahdilla ja hyydyt muutaman viikon jälkeen. Jos peruskunto on aivan pohjilla, voivat nuo ryhmäliikunnat olla aika tuskaisia ja liikunnan iloa ei rääkillä löydä. Siksi esim kävelyt ja pyöräilyt sekä kotona tehtävät lihaskuntoliikkeet ovat hyvä keino nostaa kunto ensin kohtuulliselle tasolle. Pääasia kuitenkin, että aloitat jostain. Muista vain kuunnella kehoasi ja älä ota liikuntaa liian vakavasti :)
Ryhmäliikunnassa saa liikkua oman kunnon mukaan. Mä olen aina tehnyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet säälittävä! Miten joku voikaan iloita toisten huonokuntoisuudesta??
Sinä et ole edes säälittävä. Et ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jollakin on nyt jäänyt tautofonia päälle :D
Niinpä. Kun toistaa, toistaa ja toistaa niin alkaa uskoa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45Paskageeniset?
Mistä itse tiedät geenisi? Oletko käynyt jossain laaja-alaisessa kartoituksessa kaikkien riskien suhteen?
Naurahdin ääneen lukiessani tätä viestiä. 😅
Paskageeniset?
Mistä itse tiedät geenisi? Oletko käynyt laaja-alaisessa kartoituksessa jokaisen riskin läpi?
Hyvätkään geenit eivät vällttämättä suojaa. Kyllä se syöpä iskee "hyvägeeniseenkin" joskus.
Oma sukuni on elänyt lähes satavuotiakisi ihan järjestään, tupakkaa on poltettu ja viinaa juotu. Eli hyvät geenit kai minullakin.
MItään en kuitenkaan sen varaan laske, vaan elän melko tervellisesti ilman mitään tiukkapipoisuutta.
Onko muuten rajoittuneeseen mieleesi tullut ajatus, että liikunta on monelle todella kivaa? Ei tosiaan mitään kärsimystä. Rakastan liikkua ja liikun siksi paljon.
Jos taravitsee tsemppariryhmän, niin Suomen ladulla on kävely (sauvakävelyryhmiä). Sauvakävelyillekin voi mennä ilman sauvoja ja aloittaa sillä tavalla. Monet ovat suositelleen aloittamaan kävelyllä ja se on hyvä alku. Ja koska yksi ja sama laji on pitemmän päälle tylsää, voi miettiä että tavoitteena on liikkua ainakin kolmena päivänä viikossa. Keväämmällä toiseksi lajiksi pyöräily tai jokin muu. Uinti on nivelystävällistä. Kuntosalin jos haluaa jossain vaiheessa mukaan, voi aloittaa muutamalla ihan peruslaitteella. Jalkalaitteet vahvistavat kivasti jalan lihaksia ja yksi tärkeä on vahvistaa polven ympärillä olevia lihaksia, koska se estää myös polvivaivoja.
Vierailija kirjoitti:
N45
No tota..kesällä pidän kuntoani yllä puutarhatöillä. Syksyn ja talven olen nyt vain maannut ja alkoi olla fyysisesti ja henkisesti niin huono olo, että oli pakko lähteä liikkeelle. Kotijumppaa ja kävelylenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti salille vaan! Miksi pitäisi tehdä kotijumppaa reikäisissä kalsareissa (kuten joku kirjoitti), jos vieressä on sali? Paremmat tilat ja välineethän siellä varmasti on. Lisäksi kun lähtee salille niin tulee todennäköisemmin tehtyäkin kunnolla jotain.
Salilla voit harrastaa myös aerobista liikuntaa, jos keli on ikävä. Eri ryhmäliikuntatunnit on myös hyviä. Lihaskunnon ja aerobisen lisäksi on hyvä treenata myös koordinaatiota, kehonhallintaa ja liikkuvuutta (venyttely).
No johan tässä ketjussa on mainittu liuta syitä:
- se on kallista eikä ap kuitenkaan jaksa siellä käydä
- se on liian raskasta, ei saa mennä salille kun vasta parin kuukauden päästä kuntoilun aloittamisesta
- se on vaarallista, ihmiset loukkaantuu siellä koko ajan
- se on tylsää eikä ap kuitenkaan osaa
- personal trailerit on huonoja eikä osaa asiaansa
On se nyt kumma jos joku vieläkin puhuu siitä salille menosta! Ei uskota sitten millään. Parempi on vaan olla kotona niissä kalsareissa.
http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka
.