Vierailija

Lihasvoima huono, yleisolemus veltto, olo aina väsynyt. Ylipainoa ei ole, mutta normaslipainon ylärajalla mennään. Jos olisi lihaksia, olisi ylipainoa.
Miten aloitan? S

  • ylös 30
  • alas 1

Sivut

Kommentit (127)

Vierailija

Katselin äsken uuden kuntosalin nettisivuja. Sali on avattu lähelle työpaikkaani. Jospa menisinkin sinne. Onko noin 50 euroa kuussa ok hinta? Siihen kuuluu vapaasti koko kuntosalin käyttö ja kaikki ryhmäliikuntatunnit.
Ap

  • ylös 32
  • alas 1
Vierailija

Sama tilanne täällä. Ajattelin aloittaa lyhyillä rauhallisilla kävelylenkeillä. Hankin hiljattain nastakengät, kävely on rennompaa, suosittelen. Tsemppiä sinulle!

  • ylös 48
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Täällä toinen rapakuntoinen odottaa asiallisia vastauksia. Tosin olen 10 vuotta vanhempi.

  • ylös 28
  • alas 1
Vierailija

En suosittele kuntosalia sillä se ei periaatteessa NOSTA KUNTOA vaikka on nimeltään kuntosali. Siellä voi kasvattaa lihaksia eli nimen pitäisi olla lihassali.

Ensin kannattaa tehdä reippaita kävelyretkiä ja tehdä siitä päivittäinen tapa. Jos on askelmittari niin se on hyvä. Ensin tavoite voi olla pieni vaikka 5000 askelta per päivä ja joka viikko nostaa tuhannella askeleella tavoitetta. 

Suosittelen tekemään punnerruksia keittiötasoon käsillä nojaten. Eli muuten sama kuin normipunnerrus mutta vaan seisoen. 

Kolmas juttu jota suosittelen on venytykset eli venyttele tarkoituksellisesti kolme kertaa päivässä n. 5 min. kerta.

  • ylös 50
  • alas 19
Vierailija

Aloita lääkärintarkastuksella jossa tsekataan ettei ole mitään suurempaa kremppaa ja että sydämet sun muut ovat kunnossa.

Sitten fysioterapeutille tms. jonka kanssa selvität mitkä ovat realistiset tavoitteet 1kk, 3kk ja 6kk päästä ja millaisella treenillä niihin päästään.

Vaikka olisit nuorempana urheillut paljonkin niin tietämys treenimenetelmistä on muuttunut ja tietämys kannattaa päivittää.

Onnea matkaan!

  • ylös 35
  • alas 11
Vierailija

Liikkeelle vain! Ei sen niin väliä millä tavalla. Tärkeää on saada tehtyä liikunnasta osa elämää ja mukava kokemus, ja tehdä jotain jo heti tänään, ja uudestaan huomenna. Kävelylle, uimaan, ryhmäliikuntaan, mikä vain kivalta vaikuttaa. Olohuoneessakin voi kyykätä, lankuttaa, punnertaa.. vähänkin riittää.

Salilla voi olla hankala aloittaa yksin, hyvä olisi esim. aloittelijoille tarkoitettu starttikurssi jossa laitteet ja liikeradat tulee tutuiksi, tai muutama kerta personal trainerin opastusta. 50€/kk kohtuuhinta.

  • ylös 33
  • alas 1
Vierailija

Eilen ajoin pyörällä neljä kilometriä suurinpiirtein umpihangessa, kun pyöräteitä ei ollut aurattu. Kun pääsin kauppakeskukseen niin piti istua hetkeksi tasaamaan hengitystä ja kuivaamaan silmälaseja.
*
Viereeni istahti laitapuolen kulkija ja hänen kanssaan juteltiin vanhenemisesta. Ihan mukava miekkonen oli. Vielä kuusi vuotta sitten pyöräilin kesät talvet kelillä kuin kelillä hoitamaan lapsenlastani. Kyllä nuo vuodet jo tuntuu tässä päässä ikää enkä enää jaksaisi.

  • ylös 29
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei kiva että on muitakin... tai siis lohdullista. Tsemppiä teille muillekin!
Ap

Mitä kivaa siinä on, että rapakuntoisia on sinunkin lisäksi??

  • ylös 3
  • alas 95
Vierailija

Olen myös sitä mieltä että aloita kävelylenkeillä, vaikka on kylmää on myös kaunista, katsele ympärillesi, kävele pieneen hengästymiseen ja hikeen asti, se riittää aluksi. Oletteko uinti- ihmisiä? Jos lähellä on uimahalli niin se olisi aika hyvä juttu. Keväällä voi pyöräillä ja kunto kestää jo pidemmät lenkit ja venyttelyt ulkona, sauvakävelykin toimii, oikea tekniikka on aika tärkeää. Varttuneilla ihmisillä pyörän ei kannata enää olla näitä "sporttimalleja" vaan aika pysty istuma- asento on parempi etteivät kädet kuormitu kauheasti. Onko töissä tai kotona portaita tms? Voit ravata niitä edestakaisin tai olla käyttämättä hissiä. Ihan yksinkertaisia ja arkisia keinoja siis löytyy, kävelylenkit innostavat ja piristävät keksimään niitä lisää. Tsemppiä teille t. 55v arkikuntoilija

  • ylös 30
  • alas 0
Vierailija

Alkuun riittää kävely ulkona. Ensin puolituntia. Myöhemmin tunnin lenkki. Kävellään aina reippaasti. Kun kunto paranee niin kuntosali ja jumppa lisäksi. 3-4 kertaa viikossa tunnin liikkuminen on sopiva määrä.
Kuntosali ei ole pakko jos siitä ei tykkää.

  • ylös 41
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva että on muitakin... tai siis lohdullista. Tsemppiä teille muillekin!
Ap

Mitä kivaa siinä on, että rapakuntoisia on sinunkin lisäksi??


Se vertaistuki. Älä ole ilkeä.

  • ylös 74
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva että on muitakin... tai siis lohdullista. Tsemppiä teille muillekin!
Ap

Mitä kivaa siinä on, että rapakuntoisia on sinunkin lisäksi??


🙈🙊

  • ylös 17
  • alas 4
Vierailija

Kotijumpalla ja kävelylenkeillä on helppo aloittaa :-) youtube on pullollaan jumppavideoita ja esim. kotijumpat.fi tarjoaa pientä maksua vastaan videoita suomeksi.

Kuntosali ei ole välttämätön, oman kehon paino on hyvä vastus alkuun (esim. punnerrukset, lankut, vatsalihakset, kyykyt)

Kotona saa jumpata omaan tahtiin eikä tarvitse hävetä ähinöitä, punaista naamaa tai hien käryä. Ja vaatteiksi kelpaa mikä vaan, voit jumppailla vaikka alasti tai reikäisillä kalsareilla, eikä kukaan nyrpistele nenää :-D hyvä, halpa, kevyt ja helppo alku kunnon kohotukselle.

  • ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Etsi naapureista kaveri kävelylenkeille, kun on mukavaa seuraa niin tulee lähdettyä varmemmin ja pidemmille lenkeille. Juttuseura on sikälikin hyvä, että jos kävelee oikein reippaasti, mutta pystyy silti juttelemaan, niin syketaso on aika sopiva pitkäkestoiseen liikuntaan.

Vierailija

Käyt lääkärissä.
Rapakuntoon syynä voi olla sairaus.
Ja esim. sydämen terveys on hyvä varmistaa.
Sitten liikkeelle pienin tavoittein ja varautuen siihen, että homma kestää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva että on muitakin... tai siis lohdullista. Tsemppiä teille muillekin!
Ap

Mitä kivaa siinä on, että rapakuntoisia on sinunkin lisäksi??


🙈🙊

Mulkuilta (sori) pääsee suusta sammakoita ja he itse eivät sitä edes huomaa.

  • ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Itse aloitin kuntosalilla vuosi sitten sisäpyöräilyllä. 4-6x/viikossa. Alkuun väsyi jo 15min jälkeen, mutta nykyisin jaksaa hyvin näitä ohjattuja spinning tunteja pyöräillä kunnon vastuksilla. Syksyllä aloitin myös pyöräilyn oheen bodypump ja venyttelytunnit. Tekemällä se kunto kasvaa.
Aikaisemmin harrastanut kävelylenkkejä 2-3x/vkossa ja matkat olleet tuollaisia 5-13km pituisia matkoja.
Olen 50-v nainen jolla istumatyö

  • ylös 14
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla