Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain huonon arvostelun Airbnb:ssä!

HupsistaKeikkaa
04.02.2018 |

En ollut tutustunut asunnon sääntöihin, joten:

1) Olin tupakoinut parvekkeella (parvekkeella valmiina tuhkis, jossa oli tupakantumppeja)
2) En ollut tiskannut (pari kuppia ja lautanen)
3) En vienyt roskapussia asunnosta

Tämä lukee profiilissani, palautteissa.

Vuokraako kukaan minulle enää asuntoa tällaisen palautteen jälkeen?
Voinko postaa tilini ja luoda täysin uuden tilin (jossa ei nipoteta tiskeistä ja polttamisesta)?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summaan menneen keskustelun. Keskustelu ei ole vastannut siihen, mitä olen kysynyt, vaan on juuttunut kiistaan siitä, kenelle kuuluu airbnb-asunnon siivous.

Suurimmassa osassa kommenteissa ollaan sitä mieltä, että majoittujalle, koska hän majoittuu asunnossa, oli se sitten koti tai sijoitusasunto.

Minä olen taas puolustanut sitä näkökantaa, että majoittajalle, koska hän tarjoaa maksullista majoitusta.

Nyt voidaan siirtyä eteen päin eli siihen varsinaiseen kysymykseeni:

Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia?

Onko joku toinenkin saanut kielteisen arvion majoittajalta?

Miten kielteinen arvio majoittujasta vaikuttaa majoittujan mahdollisuuksiin käyttää airbnb:tä jatkossa?

Voiko airbnb-tilin lopettaa ja avata uusi tili ilman aikaisempia arvosteluja?

Vierailija
62/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit aloittaa kertomalla mikä helvetti on Airbnb. Et taida olla kovin fiksu kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty voit avata väärällä nimellä uuden tilin. Oot näköjään tommonen epärehelline k-pää muutenkin niin hei mitä välii periaatteista tms.

Vierailija
64/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on selvästi porukkaa kommentoimassa ja yläpeukuttamassa älyttömiä kommentteja, jotka eivät ole koskaan kyseistä asumismuotoa testanneet , eivätkä edes tiedä mistä on kyse.

Ja sitten ne, jotka tietävät mistä majoittajat saavat rahansa ja ovat ns. tolkun ihmisiä, saavat alapeukkuja.

Todellakin, suurin osa vähänkään suositummissa turistikohteista valtaosa asunnoista on 100% liiketoimintaa. Ei, ne EIVÄT ole toisten koteja. Ei hotellin omistajakaan kutsu huoneitaan kodeiksi. Useilla majoittajilla on monia kohteita ympäri kaupunkia.

Siivoustoiminta ja avainten luovutus on usein ulkoistettu, siivouksesta peritään erillinen maksu. 

En todellakaan ala pyyhkimään pölyjä ja imuroimaan lyhyellä lomalla, jos ensin maksan majoituksesta, sitten vielä erillistä, usein monen kymmenen euron, siivousmaksua. Tavarani korjaan, teen sen hotellissakin. Vaikka hotellissa ei edes peritä erillistä siivoumaksua.

Voisiko joillekin jankkaajille mennä perille, että ne eivät ole kaikki ihmisten koteja. Osa toki näitä on, niissä pätevät eri säännöt, varsinkin jos erillistä maksua ei peritä.

Ja niille alemmuudentuntoisille ihmisille, jotka tekevät sen suursiivouksen, vaikka ovat maksaneet erikseen, että sinne tulee joku sen tekemään: miettikää nyt oikeasti hetki.

Vierailija
65/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa oikeasti niille majoitusalan yrittäjille. Löytyy hyviä hotelleja ja hostelleja yms kohteita ja jättäkää asunnot vuokralaisille. Jos taas haluaa jotain paikalliselämyksiä on BeWelcome ja CouchSurfing. AirBnB tekee aikalailla huonoa ja rahat menee suursijoittajille.

Annapa jokaisen valita itse. Ja ikäänkuin hotelleissa rahat ei menisi suursijoittajille?

En viihdy hotelleissa, enkä viihdy hostelleissa. Sohvasurffaus ei kiinnosta. Haluan asua matkalla oikeassa asunnossa tavallisten ihmisten asuinalueella, ja haluan itse ostaa kaupasta aamupalatarpeet.

Viime kesänä vuokrasin mm. pienen vanhan maatalon keskeltä ei-mitään. Rahat meni sille omistajalle, joka oli vanha köyhä nainen, ei suursijoittaja. Siivosin jälkeni ja jätin kiitoslahjan. Paikka oli ihana.

Tässä on vain yksi ongelma. Se mikä ennen oli normaali asuinalue voikin nykyään olla täynnä pelkkää AirBnB:tä. Monia paikkoja on jo, joissa ei ihmisten kannata vuokrata asuntojaan kuukausivuokralla vaan AirBnB:n kautta. Ei silloin puhuta mistään normaali asuinalueesta todellakaan. Täällä Kreikassa on jopa asunnottomuutta niillä alueilla jotka on otettu AirBnB käyttöön. Jäljelle jäävissässä kohteissa vuokrat nousee. Opiskelijat on monesti melko ihmeissään. jne. Barcelonassa on myös isoja ongelmia. Totta kai valinta on sinun. Itsehän valitset mihin rahasi laitat vaikuttamaan. Kehotan kumminkin katselemaan asiaa useammalta kantilta.

Vierailija
66/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi avata samalla nimellä toista tiliä saati nollata arvosteluja, lukisit niitä sääntöjä ja ehtoja edes joskus. 

Vierailija
67/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se että toisen kodissa siivoat OMAT jälkesi!

Vierailija
68/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on selvästi porukkaa kommentoimassa ja yläpeukuttamassa älyttömiä kommentteja, jotka eivät ole koskaan kyseistä asumismuotoa testanneet , eivätkä edes tiedä mistä on kyse.

Ja sitten ne, jotka tietävät mistä majoittajat saavat rahansa ja ovat ns. tolkun ihmisiä, saavat alapeukkuja.

Todellakin, suurin osa vähänkään suositummissa turistikohteista valtaosa asunnoista on 100% liiketoimintaa. Ei, ne EIVÄT ole toisten koteja. Ei hotellin omistajakaan kutsu huoneitaan kodeiksi. Useilla majoittajilla on monia kohteita ympäri kaupunkia.

Siivoustoiminta ja avainten luovutus on usein ulkoistettu, siivouksesta peritään erillinen maksu. 

En todellakaan ala pyyhkimään pölyjä ja imuroimaan lyhyellä lomalla, jos ensin maksan majoituksesta, sitten vielä erillistä, usein monen kymmenen euron, siivousmaksua. Tavarani korjaan, teen sen hotellissakin. Vaikka hotellissa ei edes peritä erillistä siivoumaksua.

Voisiko joillekin jankkaajille mennä perille, että ne eivät ole kaikki ihmisten koteja. Osa toki näitä on, niissä pätevät eri säännöt, varsinkin jos erillistä maksua ei peritä.

Ja niille alemmuudentuntoisille ihmisille, jotka tekevät sen suursiivouksen, vaikka ovat maksaneet erikseen, että sinne tulee joku sen tekemään: miettikää nyt oikeasti hetki.

Ap ei ollut maksanut erillistä siivousmaksua ja majoittui Suomessa. 

Vierailija
69/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan airbnbssä koskaan käytä noita selvästi bisnestä tekevien paikoissa. Mitä järkeä siinä on? Huoneistoja vuokraavia yrityksiä on pilvin pimein. 

Itse nautin siitä että voin tavata uusia ihmisiä, kuulla kaupungista lisää jne. Majoitun siis mieluiten juuri johonkin huoneeseen, kotipiirissä olevaan mökkiin tai kämpässä olevaan lisäsiipeen. 

Vierailija
70/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CouchSurfing, BeWelcome, jne on niitä palveluita missä tehdään kaikki se mitä kyetään helpottamaan isännän taakkaa.

airbnb:ssä yms maksullisessa majoituksesta maksetaan korvaus siksi, ettei näin tarvitse tehdä.

Tietenkään tahallaan sotkeminen jne sikailu on eri juttu ja siitä maksetaan erikseen.

Vierailija
71/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HupsistaKeikkaa kirjoitti:

Kiitos kovasti kommenteista.

Kyllä, minun olisi pitänyt olla tarkempi sääntöjen lukemisen kanssa. Kun kulkee kaupungista toiseen, majapaikkaa (asuntoa/hotellia) on vuokrattu sieltä sun täältä, voi joskus jäädä jokin yksityiskohta huomaamatta. Ihmiset eivät useinkaan ilkeyttään tai piittaamattomuuttaan riko sääntöjä, en minäkään.

Kukaan ei ole kuitenkaan vastannut kysymykseeni:

Suostuuko kukaan vuokraamaan asuntoa, kun minulla on tällainen arvostelu?

Huh, kai nyt minunkin pitää alkaa ostella Fazerin sinistä, jos joskus enää suostuu vuokraamaan Airbnb:stä.

Minä en vuokraisi ihmiselle, joka on tupakoinut kiellosta huolimatta (tai joka ei ole osannut ottaa vuokraajaan yhteyttä ja kysyä asiaa, joka on epäselvä koska parvekkeella on ollut tuhkis ja siinä tumppeja). 

Jos parvekkeella on tuhkis jossa vielä tumppeja niin onhan se täysin selvää ettei saa polttaa!?,täh

Siellä voi olla jotain rajoituksia tupakoinnin suhteen. Ehkä sopinut naapurin kanssa että ei polta kun naapurilla on ikkuna auki tms. Helpompi kieltää tupakointi, kuin alkaa selostamaan sopimiaan tai muuten muodostuneita käytöntöjä.

Ei tuo röökiasia ole mikään itsestäänselvyys, vaikka partsilla olisi tuhkis, jossa fimppejä. Edellinen asukas on saattanut polttaa ja emäntä ei ole huomannut asiaa ja se on jäänyt korjaamatta pois. Pitää kysyä!

Vierailija
72/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HupsistaKeikkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airbnb paras ryyppykämppä isolle seurueelle.

Olen kerran vuokrannut ja sen jälkeen taitaa olla mahdotonta :D

Juuri tämänkaltaisista kokemuksista kaipaisin lisävalaistusta,

Oletko sen jälkeen yrittänyt vuokrata asuntoa airbnb:stä?

En ole.

Kyseinen reissu tapahtui Viroon ja menihän se täysin överiksi. Poliisitkin kävivät jossain vaiheessa Airbnb kämpässä, yksi mies kusi verhoihin jne. :) Siivous? no ei todellakaan tehty sen eteen mitään.... Näissä on hyvä se, että et joudu mihinkään edesvastuuseen mistään.

Vuokrauksissa tosiaan kannattaa käyttää sellaista henkilöä, joka ei tule toiste käyttämään Airbnb:tä.

Vierailija
73/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottavat siivousmaksun, niin silloin ei kai tarvitse siivota?

Voit poistaa profiilisi ja luoda uuden.

Itse en ole koskaan saanut huonoa arvostelua, mutta poistin profiilini ensimmäisen kokemukseni jälkeen, koska oli niin huono paikka hinta/laadultaan, vaikka oli täynnä hyviä arvosteluita.

Loin sitten myöhemmin uuden tilin ja annoin sille uuden mahdollisuuden.

Vierailija
74/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia, jos kämpässä on tahallaan käyttäydytty piittaamattomasti, kuten vaikka rikottu tavaraa ja kustu nurkkiin. Joku kahvikuppi unohtuneena pöydälle ei ole minusta mainitsemisen arvoinen asia. Ihmiset ovat erilaisia, esim. kiireessä saattaa unohdella asioita. Itse en vuokraisi asuntoa sellaiselta, joka julkisesti antaa palautetta jostain väärinpäin olleesta kahvikupista.

Sitkeässä on tuo käsitys, että airbnb-vieraat olisivat jotain ääliöitä, jotka eivät piittaa mistään. Itselläni on esim ehto, että kämpässä ei biletetä yöaikaan, ei polteta eikä myöskään talon yhteisissä tiloissa saa käydä (esim fillarikellarit). Kaikki ovat suhtautuneet ihan ok näihin.

Tuo kummallinen käsitys edelleenkin tulee tuossa viime vuoden loppupuolella töllöstä tulleesta hirviöjutusta, jotka olisvat tapahtuneet muistaakseni Lontoossa, jossa yksi oli varannut kämpän ja siellä pantiin haisemaan isomman joukon kanssa. En ole kuullut Suomessa yhdestäkään tällaisesta tapauksesta ja minulla on ollut airbnb-asunto melkein pari vuotta. 

JOs suhtautuu lämpimästi vieraaseen (haluan aina itse vastaanottaa vieraan) ja esittelee asunnon ja mainitsee esim kielloista, niin suhtautuminen on hyvää. Yksikään ei ole näistä suuttunut. Minä varaan aina esim jääkaappiin aamiaistarpeet pariksikin aamuksi, josta vieraat ilahtuvat (se tulee yllärinä) ja on selvää että maksavat ystävällisyyden ystävällisyydellä. Myös kuivakaapeista saa ottaa jauhoja, spagettia ym.

Vierailija
75/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sattui kurja kokemus, kun varasin airbnb:n Tallinnasta. Se, että piti käyttää neljää lukkoa päästäkseen asuntoon, oli minusta turvatonta vaikka turvallisuuteenhan siinä pyrittiin.

Ekana iltana menin nukkumaan joskus 23-24 ja nukuin jonnekin 2.30 asti, jolloin viereisen kämpän väki tuli kotiin kapakasta ja bileet jatkuivat 6.30 asti aamulla. Ilmoitin tietysti emännälle, joka heti alkoi selvittää. Viereinen asunto ei ollut airbnb-kämppä. Syntymäpäiväjuhlat olivat syynä ja emännän isä oli käynyt ilmoittamassa naapureille, jotka pahoittelivat tietysti. En kylläkään saanut mitään hyvitystä, en tosin pyytänytkään. Loput kaksi yötä olivat rauhallisia.

Vierailija
76/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöissä se lukee, millä ehdoin vuokraus tapahtuu.

Itse vien aina roskani ulos ja tiskaan, vaikkei tarvitsisi. Pyyhin pöydän ja tiskipöydän ja jätän keittiön siistiksi. Samoin pyöräytän wc-pöntön ja lavuaarin siisteiksi. Otan myös lakanat pois valmiiksi.

Majoittajalle jätän jotain pientä, esimerkiksi Fazerin suklaata ja kiitoskortin.

Olen aina saanut ylistävät arvostelut.

En ole tämän kirjoittaja, mutta ihmettelen alapeukkua. Miksi tätä kukaan peukuttaa alas? Siksikö, että on ihmisiä joiden mielestä on jotenkin tyhmää ja/tai turhaa siivota jonkun toisen omistamassa kohteessa? Että on jotenkin niin kaiken yläpuolella, ettei sellainen kuin siivoaminen kuulu tapoihin? 

Jos on niin hieno ihminen, eikö silloin voisi asua viiden tähden hotellissa jossa kaikki tehdään puolesta eikä todellakaan tarvitse siivota :)

Kuulostaa kyllä naurettavalta, että ollaan yksi yö ja sitten tehdään suursiivous asunnossa. Kas kun ei parkettia vahaa.

On myös tosi tekopyhää nillittää vieraan tupakoinnista, jos itsekin tupakoi ja roskapussi voi vain unohtua.

Onko sinusta _omien_ sotkujen siivoaminen toisen asunnossa sama kuin suursiivous? Teetkö kotonasikin suursiivouksen, kun tiskaat, pyyhit pöydän ja pikaisesti pesaiset wc-pöntön ja lavuaarin?

Itse airbnb-vieraana ulkomailla koen asunnon jättämisen siistiksi ihan kunnia-asiakseni ja haluan jättää hyvän kuvan suomalaisista. Suosittelen samaa kaikille.

Airbnb on loistava systeemi, jota ei haluaisi törppöjen sotkuiitojen pilaavan.

Jollei lavuaarissa ole esim. verta ja pöntössä ulostetta, niin menee ehdottomasti liioitteluksi. Kai samalla vaivalla sitten pyyhitään pölyt, imuroidaan ja pestään mikro?

Kuten sanoin, omat jäljet siivotaan. Harvoin pönttö ja lavuaari aivan koskemattomina ja raikkaina pysyy. Mikroa en välttämättä käytä lainkaan tai jos käytän, osaan käyttää kupua, jonka myös osaan pestä. Lattioita en siivoa, paitsi jos olen murustellut tai muuten niitä sotkenut. 

Vierailija
77/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa oikeasti niille majoitusalan yrittäjille. Löytyy hyviä hotelleja ja hostelleja yms kohteita ja jättäkää asunnot vuokralaisille. Jos taas haluaa jotain paikalliselämyksiä on BeWelcome ja CouchSurfing. AirBnB tekee aikalailla huonoa ja rahat menee suursijoittajille.

Annapa jokaisen valita itse. Ja ikäänkuin hotelleissa rahat ei menisi suursijoittajille?

En viihdy hotelleissa, enkä viihdy hostelleissa. Sohvasurffaus ei kiinnosta. Haluan asua matkalla oikeassa asunnossa tavallisten ihmisten asuinalueella, ja haluan itse ostaa kaupasta aamupalatarpeet.

Viime kesänä vuokrasin mm. pienen vanhan maatalon keskeltä ei-mitään. Rahat meni sille omistajalle, joka oli vanha köyhä nainen, ei suursijoittaja. Siivosin jälkeni ja jätin kiitoslahjan. Paikka oli ihana.

Tässä on vain yksi ongelma. Se mikä ennen oli normaali asuinalue voikin nykyään olla täynnä pelkkää AirBnB:tä. Monia paikkoja on jo, joissa ei ihmisten kannata vuokrata asuntojaan kuukausivuokralla vaan AirBnB:n kautta. Ei silloin puhuta mistään normaali asuinalueesta todellakaan. Täällä Kreikassa on jopa asunnottomuutta niillä alueilla jotka on otettu AirBnB käyttöön. Jäljelle jäävissässä kohteissa vuokrat nousee. Opiskelijat on monesti melko ihmeissään. jne. Barcelonassa on myös isoja ongelmia. Totta kai valinta on sinun. Itsehän valitset mihin rahasi laitat vaikuttamaan. Kehotan kumminkin katselemaan asiaa useammalta kantilta.

Kaikki ei matkaile tuollaisissa ongelmakohteissa. Jatkan edelleen Airbnb:n käyttöä, koska tuollaisiin asioihin en ole omissa kohteissa törmännyt lainkaan. Useimmiten kyse on jonkun asunnosta, jonka kuluihin se pari-kolme kymppiä yöltä tulee todelliseen tarpeeseen. 

Vierailija
78/95 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin käytän yksityistä Airbnb majoittajaa kuin jotakin yritystä tai hotellia, elleivät ole nekin yksityisiä eivätkä ketjuja.

Vierailija
79/95 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässäkin taas neuvoja.

Vierailija kirjoitti:

Et voi avata samalla nimellä toista tiliä saati nollata arvosteluja, lukisit niitä sääntöjä ja ehtoja edes joskus. 

Kannattaisiko ensin lukea toisen kysymys, ennen kuin alkaa neuvomaan - ja päälle vit*uilemaan?

En ole missään vaiheessa kysynyt, voinko avata rinnakkaistilin nimelläni.

Olen kysynyt, mitä tapahtuu, jos poistan tilin ja luon tilin uudelleen. Tuleeko uudelleen avattavaan tiliini tiedot entisestä tilistäni mukaan lukien arvostelut.

Minä, meistä kahdesta, on se joka on ilmeisesti lukenut säännöt:

Airbnb: "Kun peruutat tilisi, kaikki vahvistetut varauksesi - majoittajana tai vieraana - peruutetaan automaattisesti. Jos haluat avata peruutetun tilin uudelleen, ota meihin yhteyttä."

Tämän enempää Airbnb ei kerro tilin sulkemisesta ja uudelleen avaamisesta.

Vierailija
80/95 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen tutkinut lisää nettiä, niin paljonhan siellä on keskustelua huonoista airbnb-arvosteluista. Mutta - se näkökulma on aina majoittajan.

Ehkä tämä tosiaankin tarkoittaa sitä, että huonoista arvosteluista pääsee eroon lopettamalla tilinsä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä