Miten te peruskoulun maksullisista jutuista valittäjat pärjäätte lukiolaisten kanssa? Taas meni 180€.
Maksoin juuri lukiolaiseni neljännen kurssin kirjat. Maksoivat yhteensä 180 €. Niistä yksi onnistuttiin saamaan käytettynä. Eka vuosi vasta menossa ja valtavasti rahaa kulunut. Läppärikin ja siihen matematiikkaohjelma.
Ihmettelen, miten peruskoulun jostain ihan pikkurahoista valittavat millään pärjäävät lukiolaisen menojen kanssa. Ja ei ammattikoulu sen halvemmaksi tule.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä kirjoja kannattaa peräänkuuluttaa myös esim. Tornissa ja hakea esim. Booky.fi.
Ja ne kirjat, joiden ainetta ei aio kirjoittaa, kannattaa heti kurssin päätyttyä myydä eteenpäin, tällöin niillä on vielä jälleenmyyntiarvoa.
Siis Torissa.
Käytkö itse nyt lukiota tai olet nykylukiolaisen vanhempi?
Kyllä vaan, olen kahden lukiolaisen vanhempi.
Jos köyhät vanhemmat tekee lapsia, sitten lapsi ottaa opintolainaa tai käy töissä, jotta saa maksettua koulunsa. Suomessa on nyt jo ilmainen peruskoulu, joku tolkku tähän, mitä kaikkea yhteiskunnan pitäisi kustantaa.
Höh, meillä on ilmainen peruskoulu JA lukio. Kaikki kirjat saa koululta ilmaiseksi.
Toisessa Euroopan maassa asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä luulisi löytyvän enemmänkin, väärä foorumi
Ai lukion kirjojako? Mistä muka?
En osaa enää auttaa. Kun olin lukiossa, oli kyllä monta palvelua joista niitä kirjoja sai ostaa käytettynä. Luulisin että edelleen löytyy joitain joita tämä bisnes kiinnostaa. Yhtä kirjaa kun tarvitsee yleensä sen yhden kurssin ajan, on aika OK myydä se eteenpäin heti sen jälkeen.
"Kun olin lukiossa" kertoo paljon.
Kun vanhemmat lapsemme olivat lukiossa (2012-2015 ja 2014-2017) käytettyjä kirjoja löytyi.
Hups, opetussuunnitelma muuttui 2016, kun kuopuksemme aloitti lukion. Melkein kaikki kirjat ovat sähköisenä ja niitä ei saa käytettynä. Vanhat käytetyt paperikirjat eivät kelpaa, koska ne ovat vanhan opetussuunnitelman mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro heti, mistä saa digikirjoja käytettynä
Miksi pitäisi olla digikirja. Lapseni luokalla ei taida kellään olla digikirjoja. On ekaa vuotta lukiossa ja ekalle kurssille Ostin hänelle kaikesta sekä digi- että painetun kirjan. Hän ei käyttänyt niitä digitaalisia ollenkaan.
No vaikka siksi, että koulun opinto-oppaassa lukee "vain digikirja kelpaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla digikirja. Lapseni luokalla ei taida kellään olla digikirjoja. On ekaa vuotta lukiossa ja ekalle kurssille Ostin hänelle kaikesta sekä digi- että painetun kirjan. Hän ei käyttänyt niitä digitaalisia ollenkaan.
Tai koska opettaja vaatii sen.
En jaksa tätä lukion kalleudesta valittamista. Minä maksoin suurimman osan kuluista itse opintotuella. Esim. laskimen sain lahjaksi. Vai onko ongelma kenties tässä, että laskin ei nykyään voi olla lahja, vaan lahjojen pitää olla kallista hömpötystä?
Miksei lapsi vaikka lainaile ja vaihda kaverien kanssa, lainaa kirjastosta jne.? Onko yritetty tarpeeksi, jos yksi kirja vain löytyy käytettynä? Luulisi lukiokirjoja olevan koko ajan myynnissä, kun Suomessa lukiotakin varmaan 200.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tätä lukion kalleudesta valittamista. Minä maksoin suurimman osan kuluista itse opintotuella. Esim. laskimen sain lahjaksi. Vai onko ongelma kenties tässä, että laskin ei nykyään voi olla lahja, vaan lahjojen pitää olla kallista hömpötystä?
Miksei lapsi vaikka lainaile ja vaihda kaverien kanssa, lainaa kirjastosta jne.? Onko yritetty tarpeeksi, jos yksi kirja vain löytyy käytettynä? Luulisi lukiokirjoja olevan koko ajan myynnissä, kun Suomessa lukiotakin varmaan 200.
Kun ne materiaalit on nykyään digitaalisia.
Ja hinnat on moninkertaiset siihen sinun lukioaikaasi verrattuna.
Lue hyvä ihminen ennen kuin munaat itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Kotona asuvan lukiolaisen opintotuki on 0 euroa, elleivät vanhemmat ole todella pienituloisia tai työttömiä (vanhempien yhteenlasketut bruttotulot saivat olla jotain 2500€, siis 1250€/nuppi, jos jaetaan tasan)
Ilmeisesti et ole vaivautunut lukemaan ketjua läpi?
Uusi OPS astui voimaan 2016 ja vanhan OPS:n mukaiset kirjat eivät enää kelpaa. Lisäksi kirjat ovat pääosin digikirjoja, joita ei voi ostaa käytettynä. Monet vanhan OPS:n kirjojen omistajat ovat pettyneet, kun ne ovat muuttuneet arvottomaksi eivät kelpaa enää mihinkään.
Lukio on rahastusta.
Eikä kaikilla ole lähipiirissä laskimen lahjoittajaakaan. Sitä paitsi nykyisin ei ole enää laskimia vaan nekin ovat sähköisiä laskinalustoja.
Päivitä tietosi ennen kuin tulet pätemään.
Meillä on tasan me ja meidän lapset. Ei meillä ole ketään keijua, joka lahjoittelisi tuosta noin vaan laskimia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala lukio. Onneksi lapseni lukiossa on melkein kaikilla paperiset kirjat. Bilsan opettaja huokaisi helpotuksesta, kun kaikilla oli paperiset kirjat. Opettajalle kuulemma helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on lukiossa ekaa vuotta. Hänellä on ollut digitaalinen aineisto ainoastaan opossa. Muissa on ollut paperikirjat. Onko Tämä lukiokohtaista?
Tai siis monessa aineessa sai valita joko paperinen tai digi ja lapseni valitsi paperisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä peruskouluun joutuu ostamaan kirjoja, läppärin, liikuntavälineet, leirikoulut...
Mitä kirjoja olet joutunut ostamaan.
Englannin ja matematiikan kirjat useampana vuonna.
Missä päin Suomea pitää peruskoulussa ostaa kirjoja?
Ei missään, paitsi jos kakara tuhoaa tai hävittää koulusta saamansa kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä monessa aineessa noin. Aika kummallista. Miksi pakotetaan digiin.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin juuri lukiolaiseni neljännen kurssin kirjat. Maksoivat yhteensä 180 €. Niistä yksi onnistuttiin saamaan käytettynä. Eka vuosi vasta menossa ja valtavasti rahaa kulunut. Läppärikin ja siihen matematiikkaohjelma.
Ihmettelen, miten peruskoulun jostain ihan pikkurahoista valittavat millään pärjäävät lukiolaisen menojen kanssa. Ja ei ammattikoulu sen halvemmaksi tule.
Ostamillasi kirjoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo, kun myy ajoissa. Ne jotka joutuvat ostamaan lähes kaikki kirjat uutena saavat yli 50 % takaisin kun myyvät kirjat pian eteenpäin, aineissa joita ei kirjoita.
On tapauksia, joissa kirjojen osto taloudellisesti kova pala. Mutta on myös tapauksia, joissa priorisointia voisi miettiä. Opiskelijalla on irtoripset (huolto 50 euroa/ 3vko) tupakoi, autolla ralllataan illat, muotikuteet, käydään festareilla.
- Mut ei mulla köyhällä opiskelijalla oo varaa ostaa niitä kirjoja.
Kyllä lukio on kallis. Uuden opsin kirjoja ei löydy käytettynä juurikaan.
Meidän lukiolaisen koulussa suositeltiin digikirjoja ja mekin ostimme ensimmäiaeen jaksoon digi-että paperiversiot kirjoista. Teini siis itse halusi paperiset kirjat. Nyt vaan paperisia kirjoja käytössä ja näin muillakin kiukukavereilla. Hki:ssä sijaitseva hyvätasoinen lukio kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on lukiossa ekaa vuotta. Hänellä on ollut digitaalinen aineisto ainoastaan opossa. Muissa on ollut paperikirjat. Onko Tämä lukiokohtaista?
Tai siis monessa aineessa sai valita joko paperinen tai digi ja lapseni valitsi paperisen.
Lukioissa on heittoja. Näissä huippulukioissa ei juuri vanhoja paperiversioita tavailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamillasi kirjoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo, kun myy ajoissa. Ne jotka joutuvat ostamaan lähes kaikki kirjat uutena saavat yli 50 % takaisin kun myyvät kirjat pian eteenpäin, aineissa joita ei kirjoita.
Miten digitaaliset kirjat myydään eteenpäin?
Käytkö itse nyt lukiota tai olet nykylukiolaisen vanhempi?