Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te peruskoulun maksullisista jutuista valittäjat pärjäätte lukiolaisten kanssa? Taas meni 180€.

Vierailija
03.02.2018 |

Maksoin juuri lukiolaiseni neljännen kurssin kirjat. Maksoivat yhteensä 180 €. Niistä yksi onnistuttiin saamaan käytettynä. Eka vuosi vasta menossa ja valtavasti rahaa kulunut. Läppärikin ja siihen matematiikkaohjelma.

Ihmettelen, miten peruskoulun jostain ihan pikkurahoista valittavat millään pärjäävät lukiolaisen menojen kanssa. Ja ei ammattikoulu sen halvemmaksi tule.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui. Ei ikinä ole mennyt noin paljoa rahaa lukioon per kk. Lainasin kirjoja kirjastosta sekä kaverilta. Ja vastoin taas kaverini lainasi minulta niitä, joita hänellä ei ollut. Ostin vain ne aineet, jotka aioin kirjoittaa.

Toki nyt on tullut läppärit ym lisäksi, jotka nostavat lukion kustnnuksia.

Ammattikoulu ei maksanut kyllä itselleni mitään. Vain omat materiaalit tuli maksaa ja ne oli joko omasta takaa tai äidin varastoista. Olen siis tekstiilipuolen artesaani. Ja nuo materiaalit, jos olisi tarvinnut maksaa, niin olisi silti ollut halvempia kuin 180€/jakso.

Vierailija
102/104 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on nyt ammattikorkeassa eikä ole tarvinnut yhtään kirjaa ostaa, eikä mitään muutakaan. Opintolainalla osti kalliin läppärin mutta se menee varmasti käytössä useita vuosia valmistumisen jälkeenkin. Muutenkin on nostanut lähes kaikki opintolainat kun se on niin halpaakin, on suorittanut sekä lukion että merkonomin opinnot ammattilukiossa. Tytär on ollut työharjoittelussa ympäri maailmaa, välivuotena ennen ammattikorkeaa oli aupairina, ammattikorkeassa oli ulkomailla vuoden joten tulee tuplapaperit kun nyt valmistuu. Minä en ole pystynyt maksamaan yhtään mitään mistään, mutta hyvin on likka pärjännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin juuri lukiolaiseni neljännen kurssin kirjat. Maksoivat yhteensä 180 €. Niistä yksi onnistuttiin saamaan käytettynä. Eka vuosi vasta menossa ja valtavasti rahaa kulunut. Läppärikin ja siihen matematiikkaohjelma.

Ihmettelen, miten peruskoulun jostain ihan pikkurahoista valittavat millään pärjäävät lukiolaisen menojen kanssa. Ja ei ammattikoulu sen halvemmaksi tule.

Peruskoulu on laissa määritelty maksuttomaksi, se on ns. pakollinen. Siinä on vissi ero vapaaehtoiseen lukioon jonne hakeudutaan omasta vapaasta tahdosta. Kaksi lasta on käynyt ammattikoulun, kummatkin olivat lähes maksuttomia, ei tullut suuria hankintoja, selvittiin alle 200 eurolla. 

Vierailija
104/104 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär on nyt ammattikorkeassa eikä ole tarvinnut yhtään kirjaa ostaa, eikä mitään muutakaan. Opintolainalla osti kalliin läppärin mutta se menee varmasti käytössä useita vuosia valmistumisen jälkeenkin. Muutenkin on nostanut lähes kaikki opintolainat kun se on niin halpaakin, on suorittanut sekä lukion että merkonomin opinnot ammattilukiossa. Tytär on ollut työharjoittelussa ympäri maailmaa, välivuotena ennen ammattikorkeaa oli aupairina, ammattikorkeassa oli ulkomailla vuoden joten tulee tuplapaperit kun nyt valmistuu. Minä en ole pystynyt maksamaan yhtään mitään mistään, mutta hyvin on likka pärjännyt.

Ei sellaista edes ole olemassakaan kuin ammattilukio.

Ja jos on opiskeluaikana jossain ulkomailla, ei todellakaan tule mitään "tuplapapereita". Hyvä jos saa osan niistä ulkomaan opinnoista hyväksytettyä täällä.

Ja äiti joka erikseen kehuu miten lapsensa on joutunut nostamaan lainat tapissa on SÄÄLITTÄVÄ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi