Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kenelläkään on varaa syödä hyvin ja terveellisesti ellei tienaa 5000 euroa kuukaudessa?

Vierailija
03.02.2018 |

14 prosentin elintarvikevero! Mitä helvettiä? Ulkomaalainen mieheni oli aivan järkyttynyt ruoan hinnoista Suomessa käydessämme. Kyllä säälin teitä Suomeen jääneitä ja samalla olen kiitollinen, että meillä on hyvät tienestit ja voimme syödä hyvin täällä toisessa maassa. Ihan puistattaa hinnat vieläkin!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Keski-Euroopassa ja ajattelen, että monet terveelliset ruoat Suomessa on edullisempia kuin siellä. Kohtuuhintaisen kauran löytämiseen siellä meni 6kk, ruisleipää oli vain yhdenlaista, leivät oli muuten valkoista höttöä, kohtuuhintaista tummaa pastaa löytyi vain muutamasta kaupasta jne. Kasvikset ja hedelmät oli siellä kyllä usein halvempia kuin täällä. Mutta kyllä täältäkin löytää halvalla HEVIä kun vaan menee tarjousten perässä. Siellä matkustin pitkiä matkoja kauppaan ja torille saadakseni ne edulliset ja terveelliset jutut. Lähikaupat ei aina ollut niin edullisia ja valikoimat oli huonoja. Ja peruna, liha, kana ja kala oli muuten siellä paljon kalliimpia kuin täällä. Eli ehkä kasvissyöjä  joka rakastaa vehnätuotteita olisi kokenut pääsevänsä siellä halvemmalla. Meillä menee suunnilleen saman verran rahaa kummassakin maassa. Ruokavalio on vaan hintojen mukaan mukautettu eli Suomessa ei osteta kilokaupalla mansikoita torilta.

Vierailija
42/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä oli tyhmä aloitus. Terveellinen ruoka, eli kasvikset ovat edullisia.

Liha on terveellistä ruokaa ihmiselle ja prosessoimaton sellainen. Ei ihan halvalla löydy esim riistaa marketeista.

Kyllä kasvikset on terveellisempää ravintoa kuin liha...

Ei noita kyllä voi verrata keskenään. Molemmissa on ihmiselle tarpeellisia aineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihannekset ovat sikakalliita. Minulla menee yhtä paljon vihanneksiin kuin varsinaiseen ruokaan.

Ei mene ihan pieleen tämä laskelma.

Ostin eilen salaattitarpeita (pitkästä aikaa, talvella huonolaatuista ja kallista mutta mieli teki) - salaatteja, miniluumutomaatteja, kurkkua, sipulia, avokadoa, tuoretta basilikaa ja pakastemaissia. Lisäksi terttutomaatteja risottoon ja juureksia isoon kasvissosekeittoon lounaita varten (myskikurpitsa, porkkana, peruna, purjo). Noista tuli varovaisesti arvioiden 22€.

Samalla ostin paistipalan 2 päivän ruokaan 11€ ja pakkasesta otin vasikan picanchan joka maksoi 15€. Vain 4€ eroa ja liha pitää kyllä nälkää ihan eri tavoin!

Järkeäkin saa käyttää näissä vastauksissa. Jos ostaa noin kalliita tuotteita, niin maksaahan se. Ihan salaatti (tomaatti, kurkku, paprika)ei paljon maksa. Tai vaikka porkkanaraaste.

Vierailija
44/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöiden hinnat kyllä vaihtelee paljon, mutta ei niitä kuulukaan syödä kuin tyyliin 5 saksanpähkinää päivässä...

Muutenkin kun syö terveellisesti (ei lisättyä sokeria jne) niin maha tulee helpommin täyteen ja mieliteko = turha syöminen loppuu.

Minä syön enimmäkseen luomua, lihaa ja kananmunia myöden, hyvin pärjää yksinhuoltajanakin, kun teen kaiken itse. Joskus ostan pinaattikeittoa itselleni(kun lapsi ei tykkää), mutta se on halpaa myös....

Vierailija
45/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön lähinnä salaatteja ja mulla menee kauppaan 20€/viikko

Vierailija
46/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön lähinnä salaatteja ja mulla menee kauppaan 20€/viikko

Valehtelet

Vierailija
47/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt niin kallista on ihan oikeesti?

Vierailija
48/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja syön hyvin ja terveellisesti. Käyn usein jopa ulkona syömässä.

Vierailija
49/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut pavut ja kikherneet ovat myös ihan edullista ruokaa. Aikaa vaan menee liuottamiseen ja keittämiseen, mutta kannattaa tehdä iso satsi kerralla ja osan pakastaa. 

Vierailija
50/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää pois lihan.eläinrasvat.makaronimössön.valkoisrn riisin.limut.viinan.tupakan.keksit.sipsit.

51/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllähän toi ruuan kalleus löi eilen ällikällä. 

Ostokset olivat

rasvatonta maitoa 1l 

kurkkupikkelsiä

kirsikkatomaatteja

paprika

aurajuustoa

juustoraastetta. 

kabanossia

2x1,5l kokista

broilein fileesuikaleita

hiiva

Remix karkkipussi. 

Hintaa tuli 31€ Siis mitä vittua kassillinen tavaraa 31€ 

Vierailija
52/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa 31e ostoskorissa oli puolet turhaa mättöä jotka olisi voinut korvata edullisilla juureksilla ja hedelmillä.

Vierailija
53/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihannekset ovat sikakalliita. Minulla menee yhtä paljon vihanneksiin kuin varsinaiseen ruokaan.

Ei mene ihan pieleen tämä laskelma.

Ostin eilen salaattitarpeita (pitkästä aikaa, talvella huonolaatuista ja kallista mutta mieli teki) - salaatteja, miniluumutomaatteja, kurkkua, sipulia, avokadoa, tuoretta basilikaa ja pakastemaissia. Lisäksi terttutomaatteja risottoon ja juureksia isoon kasvissosekeittoon lounaita varten (myskikurpitsa, porkkana, peruna, purjo). Noista tuli varovaisesti arvioiden 22€.

Samalla ostin paistipalan 2 päivän ruokaan 11€ ja pakkasesta otin vasikan picanchan joka maksoi 15€. Vain 4€ eroa ja liha pitää kyllä nälkää ihan eri tavoin!

Järkeäkin saa käyttää näissä vastauksissa. Jos ostaa noin kalliita tuotteita, niin maksaahan se. Ihan salaatti (tomaatti, kurkku, paprika)ei paljon maksa. Tai vaikka porkkanaraaste.

Tomaatti ja kurkku halvimmillaan meidän kaupassa 2,49€/kg harvoin sitäkin. Ihan aina ei noita jaksa vetää vaan haluaa jotain maistuvampaa. Edes kerran pari talvessa. Eikä tuossa ollut kallista muu kuin luumutomaatit kilohinnaltaan, avokadot jotka on todella terveellisiä ja 2 terttutomaattia. Ja basilika joka oli päässyt loppumaan. Siis "kallista kallista". Silti kun noita osti 4 päivän tarpeeksi siitä tuli iso summa rahaa.

Porkkanaraastetta on aina salaatin seassa lisukkeena jotta itse salaattitarpeita menee vähemmän. Mitään lanttu ja porkkanaraasteita ei pelkästään kuukausitolkulla jaksa syödä. Kaalia meillä käytetään paljon mutta vatsa sanoo haisevan vastalauseensa aika pian. Oli sitten hapan-, tuore- tai kypsytettyä kaalia. "Salaatinkorvikkeena" en sitä juurikaan käytä em syystä.

Tämä nyt vain oli esimerkkinä siitä että jos käyttää paljon kasviksia ja juureksia nekin maksaa vrt tarjousliha. Yleensä vielä salaatit lounaana vaatii jonkin proteiinilisän - juustoa, kanaa, tonnikalaa tms jotta pitävät nälkää

Vierailija
54/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä, sairaseläkeläinen. Asun miehen kanssa, joka on työtön. Priorisoidaan elämässä niin, että satsataan ruokaan, ja muuhun vähemmän. Ei ryypätä, ei polteta, eipä juuri käydäkään missään, vaatteet on vanhoja. Ja kyllä riittää raha terveelliseen ruokaan! En siitä pihistäisi, koska mun ongelmat on juuri terveydellisiä ja mun mielestä terveellinen ruoka on asia johon kannattaa satsata. Se on liikkumisen kanssa ja unen kanssa hyvinvoinnin perusta. Samalla ruoka ja kokkailu tuo piristettä harmaaseen arkeen ja lievittää pahaa oloa, mitä mulla on tän sairauden takia henkisesti ollu.

Ei osteta lähes mitään ns valmisruokia vaan laitetaan ruoka itse alusta alkaen. Pakaste on täynnä itsepoimittuja marjoja koko talveksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi