Miten kenelläkään on varaa syödä hyvin ja terveellisesti ellei tienaa 5000 euroa kuukaudessa?
14 prosentin elintarvikevero! Mitä helvettiä? Ulkomaalainen mieheni oli aivan järkyttynyt ruoan hinnoista Suomessa käydessämme. Kyllä säälin teitä Suomeen jääneitä ja samalla olen kiitollinen, että meillä on hyvät tienestit ja voimme syödä hyvin täällä toisessa maassa. Ihan puistattaa hinnat vieläkin!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä oli tyhmä aloitus. Terveellinen ruoka, eli kasvikset ovat edullisia.
Vihannekset ovat sikakalliita. Minulla menee yhtä paljon vihanneksiin kuin varsinaiseen ruokaan.
No eikä ole :D Mm. kaalikausi on alkanut, sai 0,99 €/kg. Mitä sinä varsinaisella ruualla tarkoitat...? Kasvikunnan tuotteistahan pitäisi koostua valtaosa koko ruokavaliosta.
Kaipa sillä oikealla ruoalla tarkoitetaan lihaa ja kalaa eri muodoissa kera pottujen, pastan tai riisin.
Kuha on kallista, 3x€/kg. Paistit ja fileet myös.
No kala tosiaan maksaa, ellei saa tarjoiksista bongattua. Punainen liha taas on kaukana terveellisestä ja riisi, pastat ja potut myöskin todella edullista.
Suomessa ruoka on puhtaampaa kuin monessa monessa muussa maassa (ongelmina joko saasteet, tuholaismykyt tai geenimuuntelu sekä pitkälle jalostaminen). Ei tarvitse sääliä ollenkaan, että saan syödä puhdasta ruokaa :)
Mun ruoka on edullista. Syön mm. juureksia, kananmunia, jonkin verran lihaa (alesta), juustoa (käy edulliset), täysrasvaista jogurttia ja rahkaa. Marjat kerään ja kasvatan itse, omenaa saa syksyllä ilmaiseksi.
En syö leikkeleitä, en eineksiä, en osta kaupasta sitä tätä ja tuota maisteluun, hätävaraksi tai lisukkeeksi. En hifistele ruuan kanssa enkä ole ruokavaliouskovainen.
Juuri tein ison padallisen ruokaa leivinuunissa. Siitä saa ainakin 4 isoa annosta. Hinnaksi tulee n. 1.5 euroa/ateria ja oli kalliinpuoleiset raaka-aineet.
Juurekset ja vihannekset sekä täysjyvävilja ovat halpoja ja terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihannekset ovat sikakalliita. Minulla menee yhtä paljon vihanneksiin kuin varsinaiseen ruokaan.
Riippuu mitä valitsee ostan usein luomua ja täytyy sanoa, että se on kyllä kallista. Valitsen kuitenkin ruokani sen mukaan haluan syödä en hinnan mukaan. Normi kasvikset on halpoja paprika porkkana sipuli tomsku jne, mutta niidenkin hinta on noussut verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Eivät ne silti ole sikakalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole :D Mm. kaalikausi on alkanut, sai 0,99 €/kg. Mitä sinä varsinaisella ruualla tarkoitat...? Kasvikunnan tuotteistahan pitäisi koostua valtaosa koko ruokavaliosta.
Kaalia saisi kyllä halvalla joo. Tomaatit, kurkut, paprikat, salaatti, nämä maksaa ihan hulluna, viimeksi taisin maksaa 5-6€/kg paprikoista. Oikea ruoka on se mistä saa proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 prosentin elintarvikevero! Mitä helvettiä? Ulkomaalainen mieheni oli aivan järkyttynyt ruoan hinnoista Suomessa käydessämme. Kyllä säälin teitä Suomeen jääneitä ja samalla olen kiitollinen, että meillä on hyvät tienestit ja voimme syödä hyvin täällä toisessa maassa. Ihan puistattaa hinnat vieläkin!
Mistä maasta ulkolaisesi on?
Kreikasta
Keskipalkka Kreikassa on 1638 € kun se Suomessa on 3132 €. Ruoka ei silti ole kaksinkertaista hinnaltaan täällä. Suhteessa Suomalaisilla menee pienempi osa tuloista ruokaan kuin Kreikkalaisialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalia saisi kyllä halvalla joo. Tomaatit, kurkut, paprikat, salaatti, nämä maksaa ihan hulluna, viimeksi taisin maksaa 5-6€/kg paprikoista. Oikea ruoka on se mistä saa proteiinia.
Kurkusta ja tomaatistako saa proteiinia? Porkkanat, banaanit ja omenat ovat edullisia.
Halpoja ja hyviä ruoka.aineita:
peruna, porkkana, palsternakka, selleri, sipuli, kaali, banaani, kananmuna, paistiliha, muikku.
Jauhot on halpoja, leivät voi leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkusta ja tomaatistako saa proteiinia? Porkkanat, banaanit ja omenat ovat edullisia.
Tuossahan eroteltiin nimenomaan kasvikset, ja oikea ruoka...kaksi eri asiaa.
Ja kaalihullu se puputtaa pelkkää kaalia aamusta iltaan, viikosta toiseen, ympäri vuoden ja se kaali se on niin terveellistä kun pelkkää kaalia syö ja vielä terveellisempää jos syö koko kaalin yksin!
No moro! Kyllä mä ainakin opiskelijana syön terveellisesti ja hyvin :) ja ne tulot tosiaan oo 5000kk
Vierailija kirjoitti:
Liha on terveellistä ruokaa ihmiselle ja prosessoimaton sellainen. Ei ihan halvalla löydy esim riistaa marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on terveellistä ruokaa ihmiselle ja prosessoimaton sellainen. Ei ihan halvalla löydy esim riistaa marketeista.
Kyllä kasvikset on terveellisempää ravintoa kuin liha...
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät ovat kalliita!
Alle kolme euroa kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene ihan pieleen tämä laskelma.
Ostin eilen salaattitarpeita (pitkästä aikaa, talvella huonolaatuista ja kallista mutta mieli teki) - salaatteja, miniluumutomaatteja, kurkkua, sipulia, avokadoa, tuoretta basilikaa ja pakastemaissia. Lisäksi terttutomaatteja risottoon ja juureksia isoon kasvissosekeittoon lounaita varten (myskikurpitsa, porkkana, peruna, purjo). Noista tuli varovaisesti arvioiden 22€.
Samalla ostin paistipalan 2 päivän ruokaan 11€ ja pakkasesta otin vasikan picanchan joka maksoi 15€. Vain 4€ eroa ja liha pitää kyllä nälkää ihan eri tavoin!
tintinpähkinät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät ovat kalliita!
Alle kolme euroa kilo.
Mistä niin halvalla saa?
Meillä para, pecan, saksanpähkinä, cashew jne maksaa n 15€/kilo.
Minä käytän ruokaan noin 150 €/kk ja syön terveellisesti.
Ikää on yli 60 v ja aina olen ollut terve.
Helposti. Pysy normaalipainossa ja syö monipuolisesti kausituotteiden mukaan. Jopa työttömyyskorvauksella onnistuu. Kaikki muu on uusavuttomuutta ja mässäilyä.
Syön terveellistä ruokaa: perunaa, kananmunia, kaalia, porkkanaa, sipulia, marjoja( mustikka, puolukka), ruisleipää, omenoita ja appelsiisia. Juon piimää ja lisäksi maustamatonta jogurttia päivittäin.Kesällä kasviksia enemmänkin.
Punaista lihaa en syö. Jonkin verran tulee kustannuksia kalasta ja kanasta.
Mitään erikoisjuttuja, kuten pähkinät, tofu, avokado, en kaipaa.
Olen terve, ja bmi on 21.