Amerikan aspoista asiakaspalvelutyöhön palanneena mietin suomalaisten käytöstä..
Amerikassa oli oikeastaan aika kiva tehdä aspahommia, koska ihmiset olivat pääasiassa ystävällisiä tai sitten sai mokata todella pahasti, että sait haukut niskaasi. Siellä työ oli siis paljon palkitsevampaa kuin Suomessa vastaavanlainen työ esim. supermarketissa. Toki työn fyysisyys ym. on vähintäänkin samalla tasolla kuin Suomessakin, joten ei se sielläkään ruusuilla tanssimista ole.
Suomessa ihmisten käytös vaan on pääasiassa aivan erilaista kuin Amerikassa, mikä tekee työstä raskaampaa. Eihän se sikäli meidän suomalaisten vika ole, että olemme aina olleet sellaisia kuin olemme. Kyse lienee yhteiskuntarakenteesta ja sitä myötä kasvatuksesta ihan perheen kuin kerhojen ja koulujenkin tasolla. Suomalaisille siis on yleensä tyypillistä(tietysti teitä ihania poikkeuksiakin on! :)), etteivät he ala keskustelemaan rakentavasti kunnioittavaan sävyyn siitä, miten he toivoisivat mahdollinen ongelmatilanne ratkaistavan aspan taholta, vaan suomalainen asiakas usein käy jo ns. pikkuasiasta vaatimaan esimiestä paikalle, eikä luota lainkaan aspatyöntekjän omaan ammattitaitoon, vaan pitää aspaa suunnilleen tietämättömänä tyttösenä. Miksi kyseiseen työhön on valmennukset ja perehdytykset jos kerran ainoastaan esimiehet tietäisivät kuinka ongelmatilanteissa tulee toimia? Mielestäni pitäisi olla aspan vastuulla päättää siitä, milloin hänen oma ammattitaitonta ei enää riitä, vaan tarvitaan esim. sitä esimiestä auttamaan ratkaisemaan tilanne.
Monesti olen myös kuullut suomalaisilta ikävää jupinaa selkäni takana, että miten tuo aspa nyt teki näin ja noin tai jätti tekemättä noin ja näin. Hyvät ihmiset, minä en voi tehdä työtäni paremmin, ellen tiedä, mitä minun pitäisi tehdä toisin! Me aspat olemme töissä siellä Teitä varten, joten pyydän, neuvokaa ja ohjeistakaa, miten toivoisitte itseänne palveltavan. Tietysti perusasiat me tiedämme ja kokemuksen myötä jokainen työntekijä oppii aina lisää. Mietin tätä, MIKSI suomalaisille on niin hirveän vaikeaa antaa oikea rakentavaa kritiikkiä. Yleensä suomalaiset joko huutavat naama punaisena aspaa solvaten syystä tai syyttä tai sitten ovat vaan hiljaa ja jupisevat selän takan. Pyydän, sanokaa suoraan, mutta voisitteko tehdä sen suht kunnioittavaan sävyyn normiäänellä keskustellen, niin meillä kaikilla olisi kivaa. :) T. Pitkään aspana ollut ulkomailla ja Suomessa nykyään
Kommentit (29)
Asiaan vaikuttaa varmasti myös provisio- ja tippikulttuuri. Kummakos tuo, että tekee mieli palvella asiakasta hyvin, kun hänen tekemänsä ostokset näkyvät suoraan palkassa.
Ps. Olen siis itse suomalainen ihan syntyjänikin, en ulkomaalainen. Minulla siis on ollut ihan sama koti- ja koulukasvatus kuin muillakin suomalaisilla. Tosin vanhempani ovat ehkä puheliaampia tapauksia kuin suomalaiset keskimäärin, liekö sillä sitten jotain vaikutusta. Tosi ujo tyttö minäkin olin ulkomaille muuttaessani, mutta kokemukset muokkasivat puheliaammaksi.
ap
On tullut vertailtua eri maalaisten aspakäyttäytymistä. Suomalaisella ei ole mitään rajoja. Ne oksentaa kaikki kotiongelmatkin viattoman aspan päälle. Miksi eivät varaa aikaa perheongelmiin erikoistuneelle psykiatrille?
Vierailija kirjoitti:
Kerran olet niin viitseliäs että viittit tälläsiä litanioita kirjotella av:lle niin käytäppä tästä lähtien sekin aika opiskeluun eikä tarvi enää työskennellä marketeissa.
Kuka siellä sitten tekee työt? Ne pandat, jotka tuotiin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Kerran olet niin viitseliäs että viittit tälläsiä litanioita kirjotella av:lle niin käytäppä tästä lähtien sekin aika opiskeluun eikä tarvi enää työskennellä marketeissa.
Ap taisi tarkoittaa juurikin tätä asennetta.
Että kaikki opiskelenaan pomoiksi, niin hyvin pyörii yhteiskunta ja silleen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asiakaspalvelijan kehuminen on viimeinen virhe, jonka asiakas voi tehdä. Jos haluaa hyvää palvelua niin kannattaa olla hieman kiukkuinen ja antaa ymmärtää ettei ollut tyytyväinen.
Valitettavasti huomannut itsekin, että jos on ystävällinen niin saa vain minimipalvelun, mutta jos on heti alusta kriittinen niin palvelu pelaa ihan toiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aspatyön ”fyysisyys”? Perseellään istumista ja näppäinten painelua?
No ilmeisestikin ap nyt kuvaili oman alansa aspa-työtä, eli kaupassa työskentelyä ja kyllähän se on muutakin kuin perseellään istumista ja koneen näpyttelyä. Koska siis kassalla olo on vain yksi kaupan työtehtävistä.
Ja mitä tulee tuohon jonkun toisen vastaukseen, ettei kannata kehua ja olla ystävällinen. No, omalla kohdallani se ei toimi, kohtelen kaikkia melko tasapuolisesti, riippumatta heidän käytöksestään. Siis toki mesoajat asia erikseen, he saavat lähteä rauhoittumaan ja palata asiaan kunhan äänenvoimakkuus laskee normaalipuheen tasolle, mutta siis en minä kriittistä kohtele mitenkään silkkihansikkain, asiallisen käytöksen toki hänkin saa, mutta ehkä kuitenkin vähän jää kakkoseksi sille, joka on häntä ystävällisempi.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan vaikuttaa varmasti myös provisio- ja tippikulttuuri. Kummakos tuo, että tekee mieli palvella asiakasta hyvin, kun hänen tekemänsä ostokset näkyvät suoraan palkassa.
Ei asiakaspalvelussaa saa tippeja, ihan kuukausipalkalla sita tyota tehdaan.
Kai se on kulttuuri. Jossain on pinnalla hyvät käytöstavat ja viha otetaan käyttöön vasta kun tavat ei riitä. Suomessa palvelutilanteessa lähtökohtaisesti molemmat osapuolet vihaavat ja halveksivat toisiaan.