Miksi alaluokkaiset ihmiset käyttäytyvät niin huonosti?
Ei kai huono koulutus (tai sen puute) tai köyhyys automaattisesti tarkoita myös rumia käytöstapoja sekä kohteliaisuuden puutetta?
Kuitenkin yleensä niin on. Ihmettelen miksi.
Kommentit (137)
Köyhyys ja katkeruus. Siitä tulee se kiukku.
Ullanlinna leikkisykiatri ei osannut mitään eikä moraalia.
Naapurissa asui vanhempi varakas rouva joka ei koskaan tervehtinyt rapussa, hänen poika ei myöskään tervehtinyt tai vaivautunut kiittämään jos pidin hänelle ovea auki. Tämä varakas naapuri ei suostunut yhtiökokouksissa puhumaan toisen naapurin kanssa koska tämä naapuri ei ollut bättre folkia kuten hän. Kyllä näillä bättre folkeillä oli pahoja puutteita peruskäytöstavoissa kun olisi pitänyt alempiarvoisten naapurien kanssa olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muissa maissa mitenkä tämä kulttuuri? Onko baltiassa niin, että lapselle opetetaan tietyt käytöstavat? Niin ois ikäänkuin se puoli kunnossa, kun toivovat lapselleen elintason nousua. Suomessahan joku ei edes tuon vertaa ymmärrä.
Kyllä meillä alaluokassa ymmärretään tuo armollisuus että voi yletä yläluokkaan, jos ja jos tottelee ja tekee temppuja keskiluokalle, mutta meitä ei kiinnosta tommonen pelleily. Me ei haluta "yletä" mihinkään. Lähiöissä on kaikki mitä tarvitaan. Me ei haluta kultalusikoita hanuriimme.
Tämä. Voin todeta että luokkanousu ei ole kyllä niin siistiä kuin sitä mainostetaan. Eikä se sivistyskään kummoisesti sivistä. On opeteltu vain joidenkin vanhoja oppeja ulkoa ja niitä voidaan sitten lainailla sopivissa tilanteissa ikään kuin omina. Sinällään hyvin joutavaa ja vieläpä joutavampaa on jauhaa näistä ns. sivistyneesti jonkun muun kanssa. Ikään kuin battlata että kumpi osaa paremmin linkitellä ulkoa opetettuja juttuja toisiinsa. Sellaista täysin kuollutta filosofiaa.
Sama pätee akateemiseen huumoriin. Ei ole kovinkaan rentouttavaa mielestäni.
Itse nautin hengailua alaluokan parissa. Yläluokka ja luokkanousu on huiputusta.
Käyt heidän kouluja ja opettelet heidän temppunsa ja siltikään et pääse osalliseksi. Olen jopa epäillyt että todellista yläluokkaa ei olekaan ja kaikki on feikkiä teatteria. Sitähän se taitaakin olla.
Ehkä ne eivät jaksa ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa yläluokkaa, kun mies on saanut paremman työpaikan ja palkankorotuksen.
Meidän perheessäkään ei käytetä haarukkaa ja veistä!
Tullaan idästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeruus
Mutta mistä? Suomessa on kuitenkin harvinaisen tasaveroiset lähtökohdat kaikilla.
Pitää muistaa että vaikka pakollinen oppivelvollisuus oli hyvä asia, niin se tuhosi paljon erilaisia perinteisiä suomalaisia heimotapoja ja painosti lapsia harjoittelemaan haarukalla ja veitsellä syöntiä lusikan sijaan.
Ihan pienet asiat aiheuttaa syvää katkeruutta. Kun viedään tapoja ja tuodaan parempia tapoja.
Nykyään perinteistä suomalaista ruokailutapaa ei voi harrastaa edes ravintolassa. Siellähän katsotaan kieroon kun syö lusikalla pihviä esimerkiksi. Tai ottaa oman lusikan joka on sivusta teroitettu.
Tätä pidetään junttina ja arvostellaan ihmistä perinteisen lusikan käytön vuoksi.
Lusikka sananakin on slaaviperimää ja tunnetaan monissa maissa.
Minua alisti opettaja ja pilkkasi. Minun pojalle vinoillaan kun ei käytä haarukkaa ja veistä. Eikä halua opetella. Olen sanonut että ei kuulu meidän tapoihin syödä veitsellä ja haarukalla, mutta jos haluaa opetella niin siitä vain.
Ei halua. Ikävää kuulla miten koulussa tätä yläluokan tapoja tuputetaan lapsille ja siten että lapsi tuntee olonsa huonommaksi muihin nähden.
Lusikan käytöstä pitäisi tuntea itsensä ylpeäksi!
Eiköhän ne käytöstavat itse kukin opi kotona. Aikuisenakin voi toki petrata, jos kokee siihen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Muinoinen työtoverini totesi "Ei sun tartte aina kiittää" kun kiitin hänen ojentaessaan työkalun. Minun mielestäni kuuluu ihan normaaleihin alkeellisiin käytöstapoihin.
Kuulostaa niin tutulta. Itse työskentelen teollisuudessa ja kieltämättä duunariluokalta puuttuu sanojen 'kiitos' ja 'anteeksi' taitaminen. Myös tervehtiminen on vaikeaa. Sellaista arjen kohteliaisuutta pidetään turhamaisuutena, koska jotkut näkevät sen yrityksenä olla muka jotain parempaa. Mutta toki poikkeuksiakin on. Porukkaan mahtuu myös erittäin fiksuja ja käytöstavat hallitsevia. Olen siis itse myös duunari juntista työläisperheestä, mutta oma "pelastukseni" oli teini-iässä tapaamani uudet koulukaverit, jotka olivat keskiluokkaisista perheistä. Heidän perheiltä opin sosiaalisia nyansseja, rahankäyttöä, kohteliasta ja sosiaalista kanssakäymistä. Muistan olleeni yllättynyt, kun näin kuinka heidän perheissä keskusteltiin ns. normaalisti lasten kanssa. Itse olin oppinut siihen, että lapsille rääytään ja kiroillaan. Niin ja yksi asia mikä monesti erottaa luokat toisistaan on pöytätavat. Omat vanhempani ovat sitä mieltä, että esimerkiksi röyhtäily ruokapöydässä on ihan ok, koska täytyyhän ilmat päästää ulos. Työläisperheissä ei pöytätapoja pidetä niin tärkeinä, eikä niitä edes edellytetä. Lapsille ei niitä opeteta.
Minun suvussani on pitkä akateemisen koulutuksen perinne, 1700-luvulta asti kuulemma. Miten se ilmenee? Minulle on opetettu, että kaikkiin ihmisiin pitää suhtautua samalla tavoin ja samanarvoisina riippumatta luokasta, tulotasosta tms. Koskaan ei ole meillä kotona puhuttu mistään yhteiskuntaluokista. Se olisi ollut sitä huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muinoinen työtoverini totesi "Ei sun tartte aina kiittää" kun kiitin hänen ojentaessaan työkalun. Minun mielestäni kuuluu ihan normaaleihin alkeellisiin käytöstapoihin.
Kuulostaa niin tutulta. Itse työskentelen teollisuudessa ja kieltämättä duunariluokalta puuttuu sanojen 'kiitos' ja 'anteeksi' taitaminen. Myös tervehtiminen on vaikeaa. Sellaista arjen kohteliaisuutta pidetään turhamaisuutena, koska jotkut näkevät sen yrityksenä olla muka jotain parempaa. Mutta toki poikkeuksiakin on. Porukkaan mahtuu myös erittäin fiksuja ja käytöstavat hallitsevia. Olen siis itse myös duunari juntista työläisperheestä, mutta oma "pelastukseni" oli teini-iässä tapaamani uudet koulukaverit, jotka olivat keskiluokkaisista perheistä. Heidän perheiltä opin sosiaalisia nyansseja, rahankäyttöä, kohteliasta ja sosiaalista kanssakäymistä. Muistan olleeni yllättynyt, kun näin kuinka heidän per
Miksi ihmeessä alistuit tuohon?
Olisit ylpeä omista sukujuuren tavoistasi joihin ei kuulu tervehtiminen. Se on vanhaa kallista suomalaista perinnettä. Nyt opettelit kuin koira näiden keskiluokkaisten temppuja. Niin minä sen näen. Ajattele järjellä. Ei tarvitse kiittää turhista tai yleensäkään. Tai pyydellä anteeksi jos menee ohi. Ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita.
Kyllä minä pidän sinua vähän tollona, kun otat itsellesi uusia tapoja oman perheesi perinteiden tilalle. Ja nyt ikään tunnet itsesi paremmaksi temppujen vuoksi. Hohhoijaa.
Olisit rehellisesti ollut ylpeä rillumareistäsi.
Mun sukua voi tutkia näläkävuosiin asti. Olemme todella alhaista rotua ja tasoa. Ihan aitoja metsäläisiä toiseen maailman sotaan asti. Maalattioissa on asuttu ja mitään tapoja ei ole opittu ulkopuolelta.
Mitään luokkanousua ei ole haaveissakaan. Aina ollaan halveksittu koulutettua väkeä ja duunareilla rikastunutta porukkaa. Pidetään heitä meidän kielessä verenimijöinä.
Heidän sotiin pakotettiin ja paljon meni sukua heidän sodissa.
Ei pidetä meidän sotina vaan herrojen sotina. Ei hyvällä katsella nykyistä menoa ja natoakaan.
Varmaan koska heillä on omat tapansa. Tänne Suomeen on muuttanut myös muista kultuureista väkeä ja heilläkin on omat tavat, eikä niitä ole koheliasta kutsua huonotapaisiksi, kun ovat erilaisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukua voi tutkia näläkävuosiin asti. Olemme todella alhaista rotua ja tasoa. Ihan aitoja metsäläisiä toiseen maailman sotaan asti. Maalattioissa on asuttu ja mitään tapoja ei ole opittu ulkopuolelta.
Mitään luokkanousua ei ole haaveissakaan. Aina ollaan halveksittu koulutettua väkeä ja duunareilla rikastunutta porukkaa. Pidetään heitä meidän kielessä verenimijöinä.
Ei pidetä meidän sotina vaan herrojen sotina. Ei hyvällä katsella nykyistä menoa ja natoakaan.
Kannattaiskohan pikkuhiljaa jalkautua sieltä 1800-luvulta. Ei ole sortoa että sanoo toiselle päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeruus
Mutta mistä? Suomessa on kuitenkin harvinaisen tasaveroiset lähtökohdat kaikilla.
Pitää muistaa että vaikka pakollinen oppivelvollisuus oli hyvä asia, niin se tuhosi paljon erilaisia perinteisiä suomalaisia heimotapoja ja painosti lapsia harjoittelemaan haarukalla ja veitsellä syöntiä lusikan sijaan.
Ihan pienet asiat aiheuttaa syvää katkeruutta. Kun viedään tapoja ja tuodaan parempia tapoja.
Nykyään perinteistä suomalaista ruokailutapaa ei voi harrastaa edes ravintolassa. Siellähän katsotaan kieroon kun syö lusikalla pihviä esimerkiksi. Tai ottaa oman lusikan joka on sivusta teroitettu.
Tätä pidetään junttina ja arvostellaan ihmistä perinteisen lusikan käytön vuoksi.
Lusikka sananakin on slaaviperimää ja tunneta
Mitä luolamiesporukkaa oikein olette?
Onneksi olet sentään päästänyt poikaparkasi kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaiskohan pikkuhiljaa jalkautua sieltä 1800-luvulta. Ei ole sortoa että sanoo toiselle päivää.
Tää on just tätä. Veriteot muistetaan ja sinä tai te ette sanele meille mistä pikkuhiljaa jalkaudutaan ja mistä. Sinä et tule sanelemaan mitään. Ymmärrätkö?
Nenille tulee jos tulet käskyttelemään minua tai minun perhettä tai kerrot mitä on tapahtunut ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luolamiesporukkaa oikein olette?
Onneksi olet sentään päästänyt poikaparkasi kouluun.
Venäläiset kutsuu heikäläisiä tšuhniksi. Joko keisarillista perua olet tai ruotsin kruunun perua, mutta asenne on heihin sama.
Et arvosta ihmisinä heitä. Kun tsuhna lähetettään kouluun, niin hänet lähetetään sinne pilkattavaksi. Kun ei osaa tervehtiä herraskansan tavoin muita ja syödä haarukalla ja veitsellä ruokaa. Tarjotaan ruoka lapselle ja pilkataan tätä.
Tiedätkö miltä lapselta tuntuu tämmöinen? Ensin annetaan hänelle lahja ja sitten ilkutaan hänen tapoja ja hänen perheensä tapoja. Loukataan isää ja äitiä ja asetetaan lapsi luolaihmisen tasolle.
Se on hyvin loukkaavaa.
Vain sen syystä että ei kuulu heidän tapoihin tervehtiä (se ei ole heidän tavoissa loukkaus tai halveksunta) ja ettei syö haarukalla ja veitsellä, vaan vanhojen tapojen mukaan lusikalla.
Tietenkin lusikka puuttuu ja se pitää pyytää erikseen opettajalta tai kantaa omaa perheen lusikkaa mukanaan.
Systemaattista kiusaamista ja alistamista.
En tiedä, mutta miksi yläluokkaiset ihmiset käyttäytyvät vielä huonommin? Pyörittävät ihmiskauppaa (Epstein ja Maxwell), käyttävät orjia (kaikki halpisvaatemerkit ja muut isot korporaatiot, jotka käyttävät köyhiä maita hyväkseen) ja käyttävät valtavasti huumeita (tämä ei tarvitse edes esimerkkejä). Tutkimukset kertovat tietysti, että korkeissa asemissa on epätavallisen paljon psykopaatteja muihin yhteiskunnan osa-alueisiin verrattuna, eli se varmaan selittää ison osan :) Rahaahan siis tarvitaan vain muiden alistamiseen, muu onnistuu yhteistyöllä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta miksi yläluokkaiset ihmiset käyttäytyvät vielä huonommin? Pyörittävät ihmiskauppaa (Epstein ja Maxwell), käyttävät orjia (kaikki halpisvaatemerkit ja muut isot korporaatiot, jotka käyttävät köyhiä maita hyväkseen) ja käyttävät valtavasti huumeita (tämä ei tarvitse edes esimerkkejä). Tutkimukset kertovat tietysti, että korkeissa asemissa on epätavallisen paljon psykopaatteja muihin yhteiskunnan osa-alueisiin verrattuna, eli se varmaan selittää ison osan :) Rahaahan siis tarvitaan vain muiden alistamiseen, muu onnistuu yhteistyöllä.
Alaluokkahan on juuri siksi että heiltä otetaan rahat ja olisi vähemmistö yläluokka joka tuhoaa planeettaa ja roskaa yltäkylläisyydessään.
Alaluokka on kuin tyhjäksi puristettu sinaappituupi ja yläluokka on sitten sen takia täynnä sinaappia ja sitä tursuaa vähän lähipiirillekin, mutte ei takaisin sinne mistä se on varastettu.
Tyhmyydestähän se johtuu kun nähdään itsensä valistavana pappisluokkana ja ei ymmärretä sitä että Suomen sisällä on paljon erilaisia tapoja, jotka pohjautuu useita satoja vuosia taaksepäin. Nämä porvarit jotka nyt ihmettelee käytöskoodien puuttumista eivät ymmärrä maan sisällä olevia eri tapoja ja täysinäisiä kultuureja. Aamulla sanottu huomenta ei ole mikään yleinen kaikissa osissa Suomea.
Enemmistö näistä ihmettelyistä on pakko istutettua tavaraa 1900-luvun koululaitoksen käsialaa. Kaikki klaanit ja suvut ei näitä hyväksyneet omikseen. On uskonnollisia liikkeitä ja punaisia ja erittäin köyhällistöä, jotka oikeasti vierasti näitä porvareiden oppeja.
Näissä käytöstavoissa piilee myös alistuksen maku. Opetetaan "eläimille" tapoja ja tehdään hyvää kun opetetaan (pakotetaan) heidät käyttämään haarukkaa ja veistä. Pakotetaan näiden ihmisten lapsia sanomaan pakolla huomenta mestarilleen.
Näissä on vähän ikäviä piirteitä. Kun niitä lähtee tarkemmin miettimään niin suorastaa oksettavia piirteitä ovat.
Ei ihan kaikkialla näitä osteta. Pohjoisessa ollaan aika varovaisia näiden tapojen suhteen ja itä-Suomessa varsinkin.
Asenne on kuin että koiralle opetetaan vähän tapoja että se on siedettävämpi.
Yläluokka ei ole koskaan pitänyt alaluokkaa ihmisen arvoisena ja se tulee tässäkin keskustelussa monesti ilmi.
Mustaa valkoisella näkyy.