Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä akateeminen kapean alan aivotyöammatin osaaja voi saada sen 18 h aktiivimallipätkätyön?

Vierailija
03.02.2018 |

Minulla on takana 20 vuotta oman alan työkokemusta ja aukoton työhistoria. En ole koskaan ollut käytännön toissä enkä suorittavissa töissä, vaan pääsin yliopintoon 18-vuotiaana ja hakeudun heti alan tutkimusprojektiin assariksi, ja siitä saakka olen toiminut vain "ajattelutöissä". Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja. Mutta jos laitettaisiin kaupan kassaksi vaikka, niin sotkisi vain kaiken eikä tajuaisi mistään mitään, ei edes sen ns. maalaisjärjen verran. Minun alan töitä on käytännössä vain valtion virastoissa ja kunnan virastoissa.

On mahdollista, että erään rakenneuudistuksen vuoksi meillä moni menettää vakituiset työpaikkansa, minä mukaan lukien. Olen kauhulla ajatellut tuota aktiivimallia. Mistä ihmeestä tällainen kuin minä voisi saada jonkun 18 tunnin pätkätyöpaikan tai keikkatyön? En ole koskaan kuullut, että ns. ajattelutöissä olisi sellaisia tarjolla. Ja kuka taas palkkaisi vaikkapa kassaksi tai hoitamaan lapsia ihmisen, joka selvästi ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön käsillä tehtävää tai suorittavaa työtä? Työhaluton en ollenkaan ole, voisin mielelläni vaihtelun vuoksi tehdä vaikka jotain kassahommaa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en olisi siinä yhtään hyvä, pahimmillaan katastrofi, vaikka olisinkin erittäin motivoitunut siihen.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo ketju. Mistä ap kuvittelee, että ne kassalla työskentelevät ovat alun perin sen työn opetelleet? Kuvitteletko, että merkonomin tutkinto on kassajärjestelmän käyttön opettelua? Jos et sitä muka opi, miten osaat ajaa autoa, tiskata tiskit, imuroida, kun sinulla ei ole autonkuljettajan, ravintola-alan tai siivousalan koulutusta. Suurin osa käytännön toimista opetellaan siinä työssä ja se on kyllä ihan mahdollista oppia, vaikkei se sitä omaa ydinosaamista olekaan. Kyllähän parturit, personal-trainerit, hierojat, autonasentajat, kokit, tarjoilijat jne käyttävät kassaa työssään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, vaikkei se itse heidän työhönsä suoraan liitykään. 

Tiedän hyvin, että kassat ja hampurilaisen paistajat ja sellaiset opetetaan siinä työssä, keneltäkään ei vaadita ennakkoon sitä että osaa tehdä hampurilaisen. Mutta ei noihin töihin palkata ylikoulutettuja ja yli-ikäisiä. Se on nyt se pointti. Ap.

No se nyt on eri asia, keitä halutaan palkata, mutta aika selkeästi tuolla moneen kertaan sanoit, että se kassatyö olisi sinulle jopa mahdontonta oppia, koska et osaa mitään oman erityisosaamisesi ulkopuolelta. Sitä tässä nyt ihmettelen, miksi kuvittelet näin. 

Vierailija
102/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata aktiivimallia, mutta älykäs sinä et ole.

En koskaan väittänytkään olevani "yleisälykäs" vaan olen koko ketjun puhunut siitä, että olen hyvin kapean alan osaaja eli hyvin kapealla tavalla älykäs. Ap.

Jopa minä, pelkällä lukion oppimäärällä kyllä pystyisin hätätapauksessa pitämään pari tuntia ala/yläasteella perustietoon ja yleissivistykseen kuuluvilla tunneilla. Historia, matematiikka, äidinkieli, englanti jne.

Jopa amiksen perus matematiikan/englannin yms tunnit onnistuisi, mutta ei ne ammatti sanastot tai muu ammattiosaaminen.

Ohis, mutta pääseekö todellakin ihmiset joilla ei ole mitään opettajan koulutusta tällaisiin opettajan pätkäduuneihin? Minä olen ollut siinä käsityksessä että opettajista on liikatarjontaa ja työttömiä opettajia on pilvin pimein, joten luulisi olevan ns. oikeitakin osaajia noihin hommiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo ketju. Mistä ap kuvittelee, että ne kassalla työskentelevät ovat alun perin sen työn opetelleet? Kuvitteletko, että merkonomin tutkinto on kassajärjestelmän käyttön opettelua? Jos et sitä muka opi, miten osaat ajaa autoa, tiskata tiskit, imuroida, kun sinulla ei ole autonkuljettajan, ravintola-alan tai siivousalan koulutusta. Suurin osa käytännön toimista opetellaan siinä työssä ja se on kyllä ihan mahdollista oppia, vaikkei se sitä omaa ydinosaamista olekaan. Kyllähän parturit, personal-trainerit, hierojat, autonasentajat, kokit, tarjoilijat jne käyttävät kassaa työssään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, vaikkei se itse heidän työhönsä suoraan liitykään. 

Tiedän hyvin, että kassat ja hampurilaisen paistajat ja sellaiset opetetaan siinä työssä, keneltäkään ei vaadita ennakkoon sitä että osaa tehdä hampurilaisen. Mutta ei noihin töihin palkata ylikoulutettuja ja yli-ikäisiä. Se on nyt se pointti. Ap.

No se nyt on eri asia, keitä halutaan palkata, mutta aika selkeästi tuolla moneen kertaan sanoit, että se kassatyö olisi sinulle jopa mahdontonta oppia, koska et osaa mitään oman erityisosaamisesi ulkopuolelta. Sitä tässä nyt ihmettelen, miksi kuvittelet näin. 

En mielestäni ole sanonut, että se olisi minulle mahdotonta oppia, sanoin vain että on monta ihmistä, jotka oppisivat sen nopeammin ja helpommin kuin minä ja olisivat siinä työssä parempia kuin minä. Pointtini oli se, että työnantajan on mahdollista saada minua parempia työntekijöitä tuollaisiin töihin. Koko pointti oli se, että miten akateeminen "yhden asian" ihminen voisi tulla palkatuksi tuollaiseen? Ap.

Vierailija
104/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai tiedä ketä noihin hampparipaikkoihin töihin palkataan, kun et ole kokeillut! Jos tilanne tulee eteen, eikä mitään muuta osaamiseesi sopivaa hommaa ole tarjolla, niin kokeilet sitten, jos vaikka sinuakin onnistaisi! En usko, että hampparipaikoissa ikäsyrjintää tapahtuu työnhaussa, luulisin että enemmänkin on kyse siitä, että hakijat (ja tätä myötä valitut) ovat useimmiten nuoria.

Vierailija
105/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Kyllä voisinkin mennä siivoamaa tai raksa-apulaiseksi, se olisi ihan kivaa vaihtelua ja tekisin sitä ihan mielelläni. En yhtään väheksy tai halveksu tuollaisia töitä. Mutta pointti olikin, että kuka palkkaisi minut sellaiseen? Kun minusta henkilönä näkee välittömästi, että olen hidas syvällinen ajattelija, jolla ei ole käytännön järkeä juuri ollenkaan. Ap.

Etkö olekaan "Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja."?

Vierailija
106/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, mikä on ap:n ongelma. Erittäin harva yliopistosta valmistunut voi pysyä koko uraa jollain kapealla erikoisalalla vaan pitkin työuraa pitää opetella tekemään uusia asioita.

Jos sinun erikoisalueesi ei enää työllistää, se se ei ole aktiivimallin vika eikä aktiivimallin poistaminen poistaisi ongelmaasi. Sen sijaan että syytät aktiivimallia, mieti nyt miten voisit parhaiten työllistyä.

En syytä aktiivimallia enkä ole vielä edes työtön.

Mutta olen tässä vain ihmetellyt, että mitä akateemiselle pitkän oman alan uran tehneelle käy tuossa aktiivimallissa.

Ap.

Kuule, suurin osa kommentoijista täällä eikä edes TE-toimisto saati yksityisen sektorin työnantajat eivät ymmärrä mitään akateemisista töistä ja työmarkkinoista.

Ja sinä jankkaat vaan aktiivimallista. Aktiivimalli ei sovellut mitenkään meidän pidemmälle edenneiden akateemisten tekemiin töihin tai opintoihin, mm. väitöskirjan teko ei ole aktiivimallissa huomioon otettavaa aktiivisuutta (sen sijaan maisterin opinnot olisivat). Myös akteemiset työt vaikkapa yliopistolla eivät sovellu aktiivimallin kaavaan. (Tämäkin osoittaa, kuinka typerä ja huonosti suunniteltu koko laki on.)

Sun ei kannata keskittyä aktiivimallin ehtojen täyttämiseen, vaan jos siihen miten kehität omaa uraasi fiksusti ja edistät työllistymistäsi oikeasti alallesi kokopäivätyöhön.

Sulla on vaihtoehtoina omalle alalle työllistymisessä se, että 1) käytät verkostojasi löytääksesi työpaikan jostain projektista, 2) aloitat opinnot jossain opintokokonaisuudessa, joka helpottaisi työllistymistä muualle (vaikka ne pedagogiset), 3) rupeat itsenäiseksi tutkijaksi ja haet apurahoja, tai 4) kehität joidenkin kollegojen kanssa yhteisen projektin, jolle haette rahoitusta tai 5) perustat yrityksen, jonka kautta tarjoat konsultointipalveluja.

Jos opinnot joita aloittaisit ovat ns. lain tarkoittamia omaehtoisia opintoja, ja sovit niiden aloittamisesta TE-toimiston kanssa, silloin ne täyttävät aktiivimallin ehdot. Jos eivät ole, sitten aloita opinnot ehdottomasti jo työssöoloaikana, koska silloin ne lasketaan sivutoimisiksi, eli voit jatkaa niitä työttömänä --- silloin ne eivät kuitenkaan ole aktiivimallin mukaisia.

Lopputulema on se, että hyvin todennäköisesti kaikki järkevä toiminta, joka edistää työllistymistäsi alallasi, EI ole aktiivimallin mukaista, joten joudut vaan ottamaan vastaan sen leikkauksen.  Koska olet varmasti liiton jäsen niin pääset aluksi ansiopäivärahalle, joten leikkaus ei vaikuta toimeentuloosi suuresti. Jouduthan jo työttömäksi joutuneena muutenkin vähentämään kulujasi. Ottaen huomioon akateemisten heikon palkkatason yliopistolla, ei sulla varmaan ole vaikeuksia.

Vierailija
107/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan väittänytkään olevani "yleisälykäs" vaan olen koko ketjun puhunut siitä, että olen hyvin kapean alan osaaja eli hyvin kapealla tavalla älykäs. Ap.

Jopa minä, pelkällä lukion oppimäärällä kyllä pystyisin hätätapauksessa pitämään pari tuntia ala/yläasteella perustietoon ja yleissivistykseen kuuluvilla tunneilla. Historia, matematiikka, äidinkieli, englanti jne.

Jopa amiksen perus matematiikan/englannin yms tunnit onnistuisi, mutta ei ne ammatti sanastot tai muu ammattiosaaminen.

Ohis, mutta pääseekö todellakin ihmiset joilla ei ole mitään opettajan koulutusta tällaisiin opettajan pätkäduuneihin? Minä olen ollut siinä käsityksessä että opettajista on liikatarjontaa ja työttömiä opettajia on pilvin pimein, joten luulisi olevan ns. oikeitakin osaajia noihin hommiin?

Ei sijaispätkää halua oikein kukaan tehdä, tukien menettämisen pelossa. Eläköön suomalainen systermi.

Vierailija
108/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi täyttää sen ensimmäisen aktiivisuusvaatimuksen työkkärin cv-kurssilla.

Vierailija
109/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole sanonut, että se olisi minulle mahdotonta oppia, sanoin vain että on monta ihmistä, jotka oppisivat sen nopeammin ja helpommin kuin minä ja olisivat siinä työssä parempia kuin minä. Pointtini oli se, että työnantajan on mahdollista saada minua parempia työntekijöitä tuollaisiin töihin. Koko pointti oli se, että miten akateeminen "yhden asian" ihminen voisi tulla palkatuksi tuollaiseen? Ap.

No tämähän monilla onkin ongelmana. Näistä sinun kommenteista kuitenkin jotenkin paistaa läpi, että vaikka sinut palkattaisiinkin, sinä et omasta mielestäsi näissä töissä voi pärjätä ja monet ihan tavalliset työelämään liittyvät asiat ovat sinulle erityisen vaikeita, koska osaamisesi on niin erityislaatuista. Ihan kuin ei kukaan akateeminen olisi koskaan joutunut opettelemaan niitä ihan samoja asioita kuin ne kassatyöntekijätkin osaavat. Vetosit ajattelutyöhön ja sanoit olevasi hajamielinen professori ja sanoit, että sinulla ei ole maalaisjärkeä. Miten ihmeessä osaat käyttää tietokonetta, sähköpostia, julkisia liikennevälineitä, karttoja jne, jos sinulla ei olisi sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. 

Vierailija
110/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja latelee kaikkia tekosyitä uskotellakseen itelle, ettei paskaduuniin tarvitsisi mennä. Niele tappiosi ja ota vastaan se paskaduuni. Kyllä niitä kaikki osaa tehdä. Ei ole veronmaksajien hommaa kustantaa sun tutkiskelua jossain virastossa, jos sille ei ole tarvetta.

Montako kertaa pitää sanoa, että ihan mielelläni menisin "paskaduuniin", jotta se menee sinulle jakeluun?

Ongelma on se, että kuka hullu minut palkkaisi paskaduuniin.

Ap.

No käypä kysymässä niiltä, jotka palkkauksesta päättävät. Jos et ole yrittänyt vielä edes hakea noita töitä ei ole oikeutettua sanoa että kukaan ei palkkaisi sinua.

Vierailija
111/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sijaispätkää halua oikein kukaan tehdä, tukien menettämisen pelossa. Eläköön suomalainen systermi.

Häh, opettajankoulutuksen omaava ei halua tehdä sijaispätkää koska tuet voi mennä, mutta jos ei ole alan koulutusta niin silloin tekijöitä tuohon hommaan löytyy vai? Eikö heitä uhkaa tukien menetys yhtälailla?

Vierailija
112/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Meillä töissä esim olisi aina silloin tällöin parin päivän kiire. Joku tilaus pitää saada lähtemään nyt eikä ensi viikolla ja siihen tarvitsee esim pakata (ensin tehdä se pahviloota ja sitten pakata tuote ’muovimuotissa’ sisään ja laittaa tarrat päälle ja muovipussiin) vaikkapa 10000 tuotetta. Normi miehitys meillä hoitaa hyvin normitilanteet, joteneme voi tällä hetkellä palkata ketään varmoille tunneille, mutta tällaisessa ylläritilanteessa palkkaisimme mielellään APn. (Nyt yrittäjä puolisoineen tekee vaikka koko yön sitä hommaa jos työntekijöistä ei saada ylitöihin).

Ongelma on se, ettei ole mitään systeemiä, missä firmat voisivat ilmoittaa, että meillä olisi nyt tällainen työ tarjolla, nopein saa paikan, ja joku saisi siinä aktiivisuustunnit täyteen vaikka olisi vähän introvertimpikin eikä kehtaisi kulkea ympäri kyliä kaikilta niitä työtunteja kinuamassa.

Vuokratyöfirmat ovat olemassa tällaisia henkilöstötarpeita varten.

Juu varmaan, mutta ilmeisesti meidän pomo on vähän ’vanhan liiton mies’ eikä kannata vuokratyöfirmoja (+siinä täytyisi olla ennakoinut ja tehnyt sopimuksen vt-firman kanssa, ei kai sinnekään kukaan uusi voi vaan soittaa että nyt tarvitaan joku. Kai niilläkin on joku selvitys siitä, että firmalta kanssa saamme palkkasaatavat?). Mutta tämä oli tavallaan ohi mun pointin -’mun pointti oli, että Suomi on täynnä ihmisiä, joilla ei ole laajaa ystäväpiiriä ja valtaisaa verkostoa, keneltä kysellä niitä aktiivisuustunteja, ja moni on vielä kovin arka ja introvertti - minusta pitäisi olla joku Appi mihin työnantajat voisivat ilmoittaa mahdollisia aktiivisuustunteja ja sieltä kuka vaan voisi napata itselleen ne tarvittavat tunnit (ja kun olisi napannut sen 18 menisi Appi siltä ihmiseltä loppujakoksi jumiin niin että jokainen oikeasti voisi hyödyntää vain sen 18h + jos työnantaja löytäisi ’helmen’ joutuisi hän palkkaamaan sen ihmisen tunneiksi ihan oikeesti. Minusta tämä olisi reilua, ja niitten tuntien nappaaminen sieltä olisi myös aitoa aktiivisuutta.

Vierailija
113/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Meillä töissä esim olisi aina silloin tällöin parin päivän kiire. Joku tilaus pitää saada lähtemään nyt eikä ensi viikolla ja siihen tarvitsee esim pakata (ensin tehdä se pahviloota ja sitten pakata tuote ’muovimuotissa’ sisään ja laittaa tarrat päälle ja muovipussiin) vaikkapa 10000 tuotetta. Normi miehitys meillä hoitaa hyvin normitilanteet, joteneme voi tällä hetkellä palkata ketään varmoille tunneille, mutta tällaisessa ylläritilanteessa palkkaisimme mielellään APn. (Nyt yrittäjä puolisoineen tekee vaikka koko yön sitä hommaa jos työntekijöistä ei saada ylitöihin).

Ongelma on se, ettei ole mitään systeemiä, missä firmat voisivat ilmoittaa, että meillä olisi nyt tällainen työ tarjolla, nopein saa paikan, ja joku saisi siinä aktiivisuustunnit täyteen vaikka olisi vähän introvertimpikin eikä kehtaisi kulkea ympäri kyliä kaikilta niitä työtunteja kinuamassa.

Vuokratyöfirmat ovat olemassa tällaisia henkilöstötarpeita varten.

Juu varmaan, mutta ilmeisesti meidän pomo on vähän ’vanhan liiton mies’ eikä kannata vuokratyöfirmoja (+siinä täytyisi olla ennakoinut ja tehnyt sopimuksen vt-firman kanssa, ei kai sinnekään kukaan uusi voi vaan soittaa että nyt tarvitaan joku. Kai niilläkin on joku selvitys siitä, että firmalta kanssa saamme palkkasaatavat?). Mutta tämä oli tavallaan ohi mun pointin -’mun pointti oli, että Suomi on täynnä ihmisiä, joilla ei ole laajaa ystäväpiiriä ja valtaisaa verkostoa, keneltä kysellä niitä aktiivisuustunteja, ja moni on vielä kovin arka ja introvertti - minusta pitäisi olla joku Appi mihin työnantajat voisivat ilmoittaa mahdollisia aktiivisuustunteja ja sieltä kuka vaan voisi napata itselleen ne tarvittavat tunnit (ja kun olisi napannut sen 18 menisi Appi siltä ihmiseltä loppujakoksi jumiin niin että jokainen oikeasti voisi hyödyntää vain sen 18h + jos työnantaja löytäisi ’helmen’ joutuisi hän palkkaamaan sen ihmisen tunneiksi ihan oikeesti. Minusta tämä olisi reilua, ja niitten tuntien nappaaminen sieltä olisi myös aitoa aktiivisuutta.

Enpä usko että kovinkaan monta työnantajaa kiinnostaa yhtään satsata siihen että kehittävät aktiivimallin vaatimia 18h/65 päivää olevia työjaksoja TES:n mukaisella palkalla, saati että lähtisivät sillä tavoin hankkimaan ja perhedyttämään työhön ihmisiä kaikilta mahdollisilta muilta aloilta.

Eikö koko suunnittelmassa ole työnhakijoidenkaan kannalta järkeä, ellei pääse juuri omalle alalleen töihin.

Koko aktiivimalli on typerä ankka.

Vierailija
114/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja latelee kaikkia tekosyitä uskotellakseen itelle, ettei paskaduuniin tarvitsisi mennä. Niele tappiosi ja ota vastaan se paskaduuni. Kyllä niitä kaikki osaa tehdä. Ei ole veronmaksajien hommaa kustantaa sun tutkiskelua jossain virastossa, jos sille ei ole tarvetta.

Montako kertaa pitää sanoa, että ihan mielelläni menisin "paskaduuniin", jotta se menee sinulle jakeluun?

Ongelma on se, että kuka hullu minut palkkaisi paskaduuniin.

Ap.

No käypä kysymässä niiltä, jotka palkkauksesta päättävät. Jos et ole yrittänyt vielä edes hakea noita töitä ei ole oikeutettua sanoa että kukaan ei palkkaisi sinua.

Mutta en minä halua hampurilaisbaariin tai kassaksi yhtään enemmäksi aikaa kuin se 18h/3kk, jonka teen kyllä ihan mielelläni. Aion työllistyä oman alan työhön tai muuhun akateemiseen parempipalkkaiseen työhön, jossa nytkin olen. Jos jään työttömäksi, niin elän ansiosidonnaisella, ja uskon, että saan jonkun akateemisen työn ennen kuin ansiosidonnainen kokonaan loppuu. Mutta aktiivimallin takia minun pitäisi tehdä jotain työtä (mitä tahansa työtä) se 18 h. Mutta ei enempää, että en menettäisi ansiosidonnaistani ja joutuisi matalapalkka-alalle vakityöhön. Ap.

Vierailija
115/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse, enkä ole edes yrittänyt, työttömiä opettajakin on niihin hommiin, mutta pointti oli että PYSTYISIN yhden tunnin sijaistamaan jotain opettajaa. Matematiikkaa, historiaa tms.

Miksi ei siis ap jolla huomattavasti enemmän koulutusta?

Vierailija
116/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei, kun minä menin ensimmäistä kertaa varastoon töihin... En osannut ajaa trukkia, en käyttää järjestelmää, en edes leimaamispäätettä, hyvä kun edes tietokoneen osasin käynnistää!

Mutta arvaa mitä? Uudet työntekijät perehdytetään työhön. Ja nyt 4 vuotta myöhemmin, minä olen kyseisessä firmassa se joka perehdyttää. Älä huoli, ihmisiä on monenlaisia. Toiset oppii kahdessa viikossa uuden työtehtävän, toiset ei edes kahdessa kuukaudessa. Perehdyttäjän kärsivällisyyttä siinä vain koetellaan. Olen perehdyttänyt useita kymmeniä henkilöitä, eli tiedän mistä puhun. Eli rohkeasti hakemuksia vain joka paikkaan!

Vierailija
117/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi täyttää sen ensimmäisen aktiivisuusvaatimuksen työkkärin cv-kurssilla.

Se sopii kyllä. Mutta olen saanut nyt lehdistä lukea, että niille kursseille ei halukkaatkaan pääse täyttämään sitä aktiivivelvoitettaan. Ap.

Vierailija
118/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hei, kun minä menin ensimmäistä kertaa varastoon töihin... En osannut ajaa trukkia, en käyttää järjestelmää, en edes leimaamispäätettä, hyvä kun edes tietokoneen osasin käynnistää!

Mutta arvaa mitä? Uudet työntekijät perehdytetään työhön. Ja nyt 4 vuotta myöhemmin, minä olen kyseisessä firmassa se joka perehdyttää. Älä huoli, ihmisiä on monenlaisia. Toiset oppii kahdessa viikossa uuden työtehtävän, toiset ei edes kahdessa kuukaudessa. Perehdyttäjän kärsivällisyyttä siinä vain koetellaan. Olen perehdyttänyt useita kymmeniä henkilöitä, eli tiedän mistä puhun. Eli rohkeasti hakemuksia vain joka paikkaan!

Mutta otettaisiinko minut teille tekemään vain se 1 vuoro / kk tai 3 vuoroa / 3 kk? Kun nimenomaan haluaisin tehdä vain vähän, jotta en menetä ansiosidonnaistani, joka on korkeampi kuin se teillä maksettava kuukausipalkka teidän vakityöstä. Ap.

Vierailija
119/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kommentoinut, mutta luin koko ketjun ja tämä on kyllä harvinaisen hyvä, monta asiallista ehdotusta, eikä kovin paljoa veetuilua. Tavallaan ymmärrän aloittajan ongelmaa, sillä omat vanhemmat ovat tehneet pitkät akateemiset urat justiinsa sitä hommaa, mihin ovat aikanaan valmistuneet, eikä kukaan ole ollut näyttämässä mallia, miten ollaan sekatyöläisiä ja verkostoidutaan. Kukaan ei tosin heidän jalanjäljissään voi samaa temppua tehdä, ko. alan vastavalmistuneiden työtilanne on pitkään ollut kamala.

Itselläni on jo yksi ammatti (joka nykyään työllistää kehnosti) ja melkein valmis tutkinto, joka ei suoraan valmista ammattiin eikä takaa töitä (ei egyptologiaa, mutta vois olla). Tämän ketjun luettuani mulla on monta ideaa, mihin voisin yrittää tarjota itseäni töihin, jos kohta tutkinto on paketissa ja jos työtilanteeni on silloin huono. Siis vaikka olen monessa käytännön asiassa käsi ja en voi ajaa. Pistän tämän talteen. Kiitos kirjoittajille!

Vierailija
120/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Karkeasti menee niin, että pidempään sijaisuuteen valitaan pätevä opettaja ja lyhyempään pedagogiset suorittanut gradua tekevä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi