Lauri haki kymmentä paikkaa, mutta yksikään firma ei suostunut vajaan 2 000 euron palkkatoiveeseen
TYÖNANTAJAN kiinnostus lopahti, kun hän kuuli kuopiolaisen Lauri Väisäsen palkkatoiveen: 13 euroa tunnilta ja lisät. Lapista töitä hakenut Väisänen oli kertonut työnantajalle sähköpostitse, ettei hän pidä alinta taulukkopalkkaa riittävänä eikä oikeudenmukaisena. Neljän kuukauden safarioppaan työstä olisi maksettu 9 euroa tunnilta, mikä on ohjelmapalvelualan minimitaso.
”Palkkatoivetta perustelin sillä, että minulla oli kokemusta asiakaspalvelutyöstä jo ennen kuin hain opiskelemaan. Olen valmistunut restonomiksi matkailualalta, ja tämän jälkeen olen työskennellyt ulkomaisten turistien kanssa sekä tehnyt töitä hiihtokeskuksessa”, Väisänen kertoo.
Lappilaiset yritykset sanovat kärsivänsä pahoin työvoimapulasta. HS uutisoi viime viikolla, että yritykset tarvitsevat vähintään satoja sesonkityöntekijöitä edellisvuosia enemmän. Jotkut sanovat työvoimapulan uhkaavan jo yritysten kasvua.
Väisänen otti jutun luettuaan yhteyttä HS:n toimitukseen. Hän halusi kertoa toisen puolen ilmiöstä ja arveli, että syy työvoiman liikkumattomuuteen on liian huonoissa palkoissa.
Hänelle muutto Kuopiosta Lappiin olisi myös aiheuttanut kuluja. Esimerkiksi asuntoonsa hän ei olisi välttämättä heti saanut vuokralaista.
”Tuokin toive olisi ollut vain alle 2 000 euroa kuukaudessa 37,5 tunnin työviikolla. Siihen päälle vielä lisät, mitkä eivät todellakaan päätä huimaa tällä alalla sunnuntailisää lukuun ottamatta.”
LAPISSA huutavin pula on kokeista, tarjoilijoista, myyjistä sekä ohjelmapalvelutyöntekijöistä kuten oppaista. Väisänen lähetti hakemuksen kymmeneen sesonkityöpaikkaan. Yksikään työnantaja ei tullut palkka-asiassa vastaan. Väisänen itse ei ollut valmis asiassa joustamaan.
Työpaikkailmoituksissa palkkauksen perustaksi ilmoitetaan tyypillisesti työehtosopimus. Tällöin hakijat tietävät, että palkkataso on heikko eikä Lappiin kannata lähteä etenkään osa-aikatöihin, sanoo Pohjois-Suomen aluepäällikkö Risto Kalliorinne palvelualojen ammattiliitto Pamista.
Taulukkopalkkojen mukaan esimerkiksi kokin tai tarjoilijan palkka on kokemuksesta ja työn vaativuudesta riippuen noin 1 600–1 900 euroa kuukaudessa. Tuntipalkka on siis 10–12 euroa.
JOS työntekijöitä ei tahdo löytyä, pitäisikö yritysten käyttää houkuttimena parempaa palkkaa?
Ainakin työpaikkailmoitusten perusteella osa työnantajista on valmiita neuvottelemaan palkasta. Näin ilmoittaa esimerkiksi Barona-konserniin kuuluva Opteam, joka hakee muun muassa osa-aikaisia sesonkityöntekijöitä kevätkaudeksi.
Mikä on työntekijän neuvotteluvara?
”Käytännössä työehtosopimuksen mukainen taso maksetaan pääosin työntekijöille, joilla on vähän työkokemusta. Kokeneempi porukka, jolla on näyttöjä, työskentelee tyypillisesti sopimuspalkalla”, Opteamin aluejohtaja Antti Rotko sanoo.
Hän antaa esimerkin:
”Ravintola-alan työehtosopimuksessa alle kahden vuoden kokemuksella tuntipalkka on 11 euron hujakoilla. Kokeneempi voi saada 12,5–15 euroa. Sitten on erikoistapauksia, joissa palkka voi olla mitä vaan. Suurimmalla osalla meidän työntekijöistämme on sopimuspalkat.”
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
ohho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rahaaa kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että jos vaadit TES - palkan päälle vaikka 3 euroa tunnilta lisää, työnantajan pitää kaivaa sitä varten jostain melkein tuhat euroa kuukaudessa. Sinulle 477 euroa lisää bruttopalkkaa, mutta maksaa tosiaan sen tonnin työnantajalle. Saatko siis työpanoksellasi kovennettua myyntiä niin paljon, että tuo tonni saadaan kasaan sinua varten? Jos kovempaa palkkaa vaativia on vaikka 10 samassa paikassa, pitää tehdä joka ikinen kuukausi 10000 euroa enemmän myyntiä palkankorotusta varten. Siitä summasta ei jää vielä senttiäkään työnantajalle. Ongelma onkin, että pyytää saa, mutta mistä se raha otetaan? Kyllä se työnantajan ainoa käytettävissä oleva raha on just se, mitä tuotteen/palvelun myynnistä tulee. Ei sitä mistään seinästä oteta.
Sitten työnantajan ei auta kuin tehdä työnsä itse. Eivät ihmiset pelkän huvin vuoksi töitä tee, pitää työstä saadulla palkalla kyetä elämäänkin.
Minä odotan innolla sitä päivää, kun valtio tekee konkurssin. Yks kaunis päivä ei olekaan sinne tilille ilmestynyt tuet ja korvaukset, rahat vaan on loppu. Tili tyhjä eikä täyty. Ei siihen edes kauaa mene enää. Kuvitteliko joku 26 v työnvieroksuja oikeasti, että taikaseinästä tulee ilmaista rahaa loppuelämän, vaikka vielä 60 vuotta? Haha, sitä shokkia ja valituksen määrää, kun stoppi tulee.
Kyllä siinä kohtaa hymy hyytyy paljon muiltakin kuin työttömiltä. Esim. eläkeläisiltä, julkisen sektorin työntekijöiltä ja maanviljelijöiltä.
Taitaa maanviljelijällä mennä kaikkein parhaiten, kun yhteiskunta romahtaa ja ruoasta tulee pula.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina haaveillut lomamatkasta Lappiin, mutta eipä ole varaa. Kaikki Euroopan pääkaupungit ja Välimeren lomakohteet olen sen sijaan jo kolunnut 30 vuoden aikana, siihen on sentään lomasäästöt riittäneet.
Tori.fistä bongasin just hienon "lomamökin", järven rantaan oli rahdattu ikkunaton kontti jossa oli kaksi kerrossänkyä ja mikro. Olisko ollut 600€ viikko.
No niitä mökkejä vuokraavat ulkomaalaiset, joille Lappi on eksoottinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Pirkko Salo Lapin yrittäjistä perustelee huonoa palkkaa sillä että osa yrityksistä kannattaa huonosti. Mitäpäs jos Pirkko selvittäisit itsellesi markkinatalouden perusteet? Osan yrityksistä kuuluukin kannattaa huonosti. Huonosti kannattavat yritykset lopettavat toimintansa ja tilalle tulee erilaisella konseptilla toimivat uudet yritykset.
Lisäksi tämä punikki-Pirkko vaatii verotuksessa syrjäseutuvähennystä. Perussosialisti vaatii taas valtiota maksamaan verot. Minullekin sopisi oikein maukkaasti sellainen syrjäseutuvähennys.
Ihmettelen näitä yrittäjiä, jotka vinkuu tukia ja helpotuksia, koska yrittäminen ei muuten kannata.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollekulle ollut joskus epäselvää, ettei tässä maassa ole pulaa tekemättömästä työstä eikä työttömistä vaan niistä jotka ovat valmiita maksamaan työstä asiallisen palkan jolla voi elää?
Hys, älä sano totuutta
Hesarin kommenteissa todettiin, että huskysafari Lapissa maksaa 500e/porukka. Majoitus Lapissa maksaa mansikoita, satoja euroja/yö karmeimmissakin murjuissa, lisäksi ruoka on kallista, pelkät kaakaotkin kommentoijan mukaan viideltä hengeltä 50e. Jos huskysafarin vetäjä saa palkkaa 9e/h, ja vetää useamman safarin päivässä, niin kuinka paljon valtiolta tukia saava yrittäjä pistää omaan taskuunsa puhdasta voittoa riistohinnoilla ja liki ilmaisilla työntekijöillään? Härskiä touhua. Suomalaisten yrittäjien ahneus ja tukipummiasenne paistaa artikkelista läpi, pitäisi saada muka maksattaa se turistien kuppaaminen ja työntekijöiden riisto veronmaksajien kustannuksella alentamalla kausityöntekijöiden veroprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rahaaa kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että jos vaadit TES - palkan päälle vaikka 3 euroa tunnilta lisää, työnantajan pitää kaivaa sitä varten jostain melkein tuhat euroa kuukaudessa. Sinulle 477 euroa lisää bruttopalkkaa, mutta maksaa tosiaan sen tonnin työnantajalle. Saatko siis työpanoksellasi kovennettua myyntiä niin paljon, että tuo tonni saadaan kasaan sinua varten? Jos kovempaa palkkaa vaativia on vaikka 10 samassa paikassa, pitää tehdä joka ikinen kuukausi 10000 euroa enemmän myyntiä palkankorotusta varten. Siitä summasta ei jää vielä senttiäkään työnantajalle. Ongelma onkin, että pyytää saa, mutta mistä se raha otetaan? Kyllä se työnantajan ainoa käytettävissä oleva raha on just se, mitä tuotteen/palvelun myynnistä tulee. Ei sitä mistään seinästä oteta.
Sitten työnantajan ei auta kuin tehdä työnsä itse. Eivät ihmiset pelkän huvin vuoksi töitä tee, pitää työstä saadulla palkalla kyetä elämäänkin.
Minä odotan innolla sitä päivää, kun valtio tekee konkurssin. Yks kaunis päivä ei olekaan sinne tilille ilmestynyt tuet ja korvaukset, rahat vaan on loppu. Tili tyhjä eikä täyty. Ei siihen edes kauaa mene enää. Kuvitteliko joku 26 v työnvieroksuja oikeasti, että taikaseinästä tulee ilmaista rahaa loppuelämän, vaikka vielä 60 vuotta? Haha, sitä shokkia ja valituksen määrää, kun stoppi tulee.
Kyllä siinä kohtaa hymy hyytyy paljon muiltakin kuin työttömiltä. Esim. eläkeläisiltä, julkisen sektorin työntekijöiltä ja maanviljelijöiltä.
Taitaa maanviljelijällä mennä kaikkein parhaiten, kun yhteiskunta romahtaa ja ruoasta tulee pula.
Taitaa toiminta loppua kuin seinään ilman tuontienergiaa ja maataloustukia. Ei heille toki ensimmäiseksi varmaan nälkä tule, sillä kyllähän sitä vielä jotenkuten omaan tarpeeseen viljelee.
Ikävää tässä nykymenossa on sekin, että vielä 1990-luvulla Lapissa maksettiin kausityöntekijöille hyvin, paremmin kun etelässä. Muistan tuolta ajalta muutaman kaverin, jotka painoivat talvet Lapissa pitkiä päiviä hyvällä palkalla ja olivat sitten useamman kuukauden esim. reissussa näillä tienesteillä. Silloin markkinatalpous toimi työn suhteen. Nyt maksetaan nälkäpalkkoja ja valitetaan, että nekin ovat liian suuria vaikka samaan aikaan tehdään miljoonatulosta.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä työttömänä sinkkuna lähteä sesonkityöntekijäksi Lappiin vaikka 10e tuntipalkalla, mutta siinä tapauksessa pitäisi myös olla mahdollisuus tehdä niin paljon työtä kuin haluaa, siis yli 40 tuntia viikossa ja ilman ylärajoituksia. Lisäksi pitäisi tietysti olla edullinen majoitus, koska nollatuloksella tuollaisessa kuviossa ei olisi mitään järkeä.
Tämä. Miksi sesonkitöissä Lapissa haluaisi omaa aikaa tai harrastusaikaa. Töitä sinne lähdetään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle sopisi tuo 9€:n tuntipalkka. En kyllä ole kouluttautunut tuolle alalle, mutta voisinkohan silti saada töitä? Kai jotain avustavaa työtä voisi tehdä ilman koulutustakin? Voisikohan oppaaksi pätevöityä oppisopimuksella?
Onhan tuo aika pieni palkka ammattilaiselle, mutta meitä työttömiä on paljon ja luulisi, että jostain löytyy aina henkilö, joka suostuu tekemään töitä pienemmälläkin palkalla.
Piirustus-/ maalausmallikin voi saada enemmän. Työ on kyllä fyysisesti aika raskasta, kun pitää olla paikoillaan 20min-10min tauko jne. Ei tarvii Lappiin asti lähteä. Kysäisepä paikkakuntasi työväenopistoista, taidekouluista (maksavat enemmän kuin 9e/h) tms. Eikä tarvii välttämättä olla alasti. Tsemppiä!
Ennen löytyi vuokra-asuntoja ja majoituspaikkoja kausityöntekijöille. Nyt asunnot on airbnb-käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian korkea työttömyysturva, jos sillä elää paremmin kuin 9 €:n tuntipalkalla. Jännästi palkalla ei elä, mutta tuilla eläminen ilmeisesti ei tuota mitään ongelmia.
Minulla on maksettu omistusasunto, ei velkaa ja lapsetkin ovat jo isoja. Minulle kelpaa 9 euron tuntipalkka hyvin, jos työpaikka sijaitsee kävelymatkan päässä. Tuolla palkalla en pärjäisi, jos lapsille pitäisi olla hoitopaikka tai työn vuoksi pitäisi hommata vuokra-asunto toiselta paikkakunnalta. Jonkun sesonkityön takia en muuta toiselle paikkakunnalle kokonaan, koska sesongin ulkopuolella minun pitäisi muuttaa taas jonnekin työn perässä. Eikö olekin jännää?
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen tavoitteiden mukainen yleinen ilmainen orjatyö on siis koko ajan vain entistä lähempänä, kun nykyään 2000 euron kuukausipalkka on palkkapyyntönä liian korkea.
Niin, mitäpä se kokoomuslainen Laura Räty sanoikaan yli kahdentonnin kuukausipalkoista? Ehkä hänet on ymmärretty väärin, hän taisi ihmetellä, miten ihmisillä on isot palkat. Lääkäreillä on vissiin vieläkin pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kommenteissa todettiin, että huskysafari Lapissa maksaa 500e/porukka. Majoitus Lapissa maksaa mansikoita, satoja euroja/yö karmeimmissakin murjuissa, lisäksi ruoka on kallista, pelkät kaakaotkin kommentoijan mukaan viideltä hengeltä 50e. Jos huskysafarin vetäjä saa palkkaa 9e/h, ja vetää useamman safarin päivässä, niin kuinka paljon valtiolta tukia saava yrittäjä pistää omaan taskuunsa puhdasta voittoa riistohinnoilla ja liki ilmaisilla työntekijöillään? Härskiä touhua. Suomalaisten yrittäjien ahneus ja tukipummiasenne paistaa artikkelista läpi, pitäisi saada muka maksattaa se turistien kuppaaminen ja työntekijöiden riisto veronmaksajien kustannuksella alentamalla kausityöntekijöiden veroprosenttia.
Näin on. Olen kotoisin erään pohjoisen hiihtokeskuksen kupeesta ja seurannut sen kasvua koko ikäni. Olen tosin muuttanut muualle mutta kotitalo on vielä jäljellä. Minulla ei olisi keskituloisena varaa käydä hiihtokeskuksessa turistina hiihtämässä mutta onneksi on ilmainen majoitus!! Matkat tietysti maksaa mutta ruuat tehdään itse kuin kotona.
Matkailukeskusten pomot on Sipilän ja Niinistön kavereita. Turismi muutetaan yhä enemmän eliitin huviksi. Ajatelkaa, että sotien jälkeen suomalaiset kävivät matkailemassa ympäri Suomea ja siihen oli varaa. Nyt se on harvojen hupia ja siihen on tahallaan pyrittykin korostamalla kiinalaisia, brittiläisiä ym. matkailijoita, jotka maksavat pakettimatkoistaan maltaita.
Itse olen aina saanut neuvoteltua itselleni hyvän palkan ja edut. Riippuu alasta ja työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi näillä saattaa olla poroja. Porothan kulkevat vapaana missä tahansa ja syövät muiden ihmisten istutuksia ja viljoja. Poroisännillä on velvollisuus aidata toisten maat, mutta aika pitkin hampain sen tekevät ja pitäähän sitä omaan kotiinsa päästä. Harva poroisäntä nykyään on enää aito lappilainen, jolle se poro on ainoa elinkeino.
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, että juuri valmistuneet ja joskus kehnostikkin kouluttautuneet vaativat heti isoja palkkoja. 2000e oikeasti palvelualalle heti koulun jälkeen? Ihan sama onko miten paljon kokemusta, mielestäni on aika törkeää.
Itse aina ymmärsin, että ensimmäiset vuodet on alempana, mutta sitten alkaa tulla bonukset ja palkannostot kun on näyttänyt, että on korvaamaton työntekijä yritykselle.
2000 e on paska palkka mistä tahansa kokopäivätyöstä, jos hakija on ammattiin kouluttautunut. Vähintäään 2500 pitäisi olla lähtötason.
Lappilaiset ihmiset ovat juoruilevia, vittumaisia juoppoja ja jo sen vuoksi pitäisi maksaa 1000 e palkanlisää, jotta siellä pystyisi asumaan!
2000 e on helvetin vähän palkkaa, kun siitä pitää maksaa ylikallis asuminen jossain kolhoosihuoneessa ja ruoka, netti ym.pakolliset menot! Menkää työtyömien syyllistäjät itse tuolla palkalla kasmoksen keskelle painamaan pitkää päivää! Vittumaiset pomot pompottamassa vieressä.
Pirkko Salo Lapin yrittäjistä perustelee huonoa palkkaa sillä että osa yrityksistä kannattaa huonosti. Mitäpäs jos Pirkko selvittäisit itsellesi markkinatalouden perusteet? Osan yrityksistä kuuluukin kannattaa huonosti. Huonosti kannattavat yritykset lopettavat toimintansa ja tilalle tulee erilaisella konseptilla toimivat uudet yritykset.
Lisäksi tämä punikki-Pirkko vaatii verotuksessa syrjäseutuvähennystä. Perussosialisti vaatii taas valtiota maksamaan verot. Minullekin sopisi oikein maukkaasti sellainen syrjäseutuvähennys.