Miksi ihmiset tilaa Kiinasta roinaa
Koko maailma hukkuu kohta muoviin ja muuhun paskaan mutta silti pitää tilata tarpeetonta rihkamaa toiselta puolelta maapalloa.
Posti on lisäksi ihan helisemässä noiden nyssäköiden kanssa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais kalahtaa nilkkaan kun tuli noin vihaisesti miinuksia.
Ne miinukset on sen takia, että valtaosa modernin maailman tavaroista tuotetaan nykyään Kiinassa joka tapauksessa, joten minkä ihmeen takia sieltä ei voisi niitä suoraan tilata, vaan pitäisi käydä ostamassa sama tuote kivijalkaliikkeestä kymmenen kertaa kalliimmalla?
Koko aloituksesi on täysin turha.
Mitä enemmän kysyntää, sitä enemmän tarjontaa. Eli kyllä tuotantomäärät valitettavasti pohjautuvat kysyntään. Ihmeellinen tapa sulkea silmät ongelmalta.
Jännä, ettei ihmisiä huoleta ne kuuluisat kemikaalit pätkääkään, kun puhutaan kiinalaisista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta roinaa, ostan tavaroita joita tarvitsen ja joita ei valmisteta suomessa.. Hinta-laatuvertailun jälkeen päädyn usein tilaamaan aliexpressistä.
Se että posti itkee julkisesti että ei halua jakaa paketteja, on jotenkin omituista....mikös se postin toimiala olikaan, ruohonleikkuu ja hoivapalvelut?Postin itkuun on syynä rahan puute. Posti ei saa asiallista korvausta Kiinan paketeista, lisäksi paketit pitää lajitella käsin. Ottaisi itseäkin päähän tehdä työtä ilman korvausta.
Ei ole minun ongelmani jos Posti on tehnyt kannattamattomia sopimuksia ulkomaanpostin kuljetuksesta.
Ei, mutta Posti voi ihan hyvin periä sinulta maksun kiinapakettisi jakelusta. Se on voittoon pyrkivä yritys, ei hyväntekeväisyyslaitos.
Saahan Posti siitä maksun. Postipaketti maksetaan aina lähetysmaan postilaitokselle. Nämä eri maiden postilaitokset sitten keskenään sopii hyvitysjärjestelmästä kun paketteja kulkee ristiin ja rastiin maailmalla. Muuten pitäisi maksaa erillinen postimaksu jokaisesta maasta minkä läpi joku kirje kulkee.
Ihan ovat postilaitokset itse keksineet sääntönsä ja hintansa. Minä kuluttajana päätän vain lompakkoni kanssa haluanko maksaa siitä sen mitä pyydetään vain käytänkö jotain muuta keinoa pakettini kuljetukseen.
Kuten sanottua, Posti ei ole hyväntekeväisyyslaitos. Sen ei tarvitse kuljettaa sun pakaasejasi tappiolla. Jos lisämaksu ei miellytä, pyydä joku muu kuljettamaan krääsäsi.
Mitä krääsää? Miksi itse ostat kaupasta mitään muuta kuin elintarvikkeita? Minä olen vain siirtänyt useat kauppaostokseni muualle. Säästän rahaa ja valikoima on parempi. Suomessa muutenkaan myydä juuri mitään. Tai vähintään tulevat myyntiin monta vuotta jälkijunassa.
Tilasin Nintendo Switchiin suojakotelon eBaystä. Maksoi 4,17€ ja Suomessa samantapainen 24,95€. Kiinan oli todella laadukas ja tuli vielä kotiovelle asti.
On aika luontevaa tilata kiinasta, kun kaikki valmistetaan kiinassa.
Itse tosin en sieltä mitään tillaa, johtuen siitä että nykyään valmistetaan aika vähän esineitä joihin voisi suhtautua muuna kuin jätteenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt wishistä tavaroita joita olen etsinyt kaikista kaupoista vuosia, esim. kunnollisen jäätelökauhan ja greippilusikoita. Siksi.
Siis nuohan nyt on turhaa roinaa. Jäätelöä voi ottaa isolla lusikalla. Greippien syömiseen käy ihan tavallinen teelusikka. Pitääkö joka ikiselle käyttötarkoitukselle olla joku oma esine? Sehän juuri tuottaa sitä roskaa ja rihkamaa. Ylipäätään ihminen syö greippejä ja jäätelöä niin harvoin että kestää kyllä lusikoida niitä ihan perusvälineillä. Tosi mukavaa ajatella että ilmastonmuutos tuhoaa maapallomme, koska yksi urpo HALUAA greippilusikan.
En kyllä pistäis suuhuni tai iholle mitään Wishistä tilattua, jotkut tilaa MEIKKEJÄ joissa on vaikka mitä liimoja. Ne tavarat tulee ihan mistä tehtailta vaan myrkyillä kyllästettyinä, ja ihan turha ruveta inisemään että niinhän ne kaikki tehdään Kiinassa. Tehtaita on erilaisia ja osaa valvotaan, osaa ei. Ihan kaikkea ei päästetä täällä myyntiin ja jos ongelmia tulee niin heti vedetään pois myynnistä ja saa korvauksia. Onhan se nyt ihan eri asia ostaa jostain Wishistä kuin kaupasta, vastuu on sulla itelläs sitte. Toisekseen vaikka sulla ei olis tullu välittömästi mitään reaktioita niin kyllä niitä sitten voipi tulla ajan kuluessa. Sitte mietitään että mistä tämäkin tauti nyt tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt wishistä tavaroita joita olen etsinyt kaikista kaupoista vuosia, esim. kunnollisen jäätelökauhan ja greippilusikoita. Siksi.
Siis nuohan nyt on turhaa roinaa. Jäätelöä voi ottaa isolla lusikalla. Greippien syömiseen käy ihan tavallinen teelusikka. Pitääkö joka ikiselle käyttötarkoitukselle olla joku oma esine? Sehän juuri tuottaa sitä roskaa ja rihkamaa. Ylipäätään ihminen syö greippejä ja jäätelöä niin harvoin että kestää kyllä lusikoida niitä ihan perusvälineillä. Tosi mukavaa ajatella että ilmastonmuutos tuhoaa maapallomme, koska yksi urpo HALUAA greippilusikan.
Niitä syödään harvoin koska tavallisella lusikalla se roiskuu pitkin rinnuksia. Terällisellä lusikalla syön niitä paljon useammin. Ja lusikalla ei saa lapsille tötteröön sopivia palloja. Mä kompensoin aiheuttamani tuhon istuttamalla puita.
Vierailija kirjoitti:
Koko maailma hukkuu kohta muoviin ja muuhun paskaan mutta silti pitää tilata tarpeetonta rihkamaa toiselta puolelta maapalloa.
Posti on lisäksi ihan helisemässä noiden nyssäköiden kanssa.
En käsitä!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pistäis suuhuni tai iholle mitään Wishistä tilattua, jotkut tilaa MEIKKEJÄ joissa on vaikka mitä liimoja. Ne tavarat tulee ihan mistä tehtailta vaan myrkyillä kyllästettyinä, ja ihan turha ruveta inisemään että niinhän ne kaikki tehdään Kiinassa. Tehtaita on erilaisia ja osaa valvotaan, osaa ei. Ihan kaikkea ei päästetä täällä myyntiin ja jos ongelmia tulee niin heti vedetään pois myynnistä ja saa korvauksia. Onhan se nyt ihan eri asia ostaa jostain Wishistä kuin kaupasta, vastuu on sulla itelläs sitte. Toisekseen vaikka sulla ei olis tullu välittömästi mitään reaktioita niin kyllä niitä sitten voipi tulla ajan kuluessa. Sitte mietitään että mistä tämäkin tauti nyt tullut
Wishissä myydään muuten myös merkkikosmetiikkaa, vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wishissä myydään muuten myös merkkikosmetiikkaa, vink vink.
voi anteeksi, sehän muuttaa kaiken!
Mä oon tilannu sieltä kuminauhaa, nappeja, neppareita, ompelukoneeseeni sopivia puolia joita ei suomesta saa, mittatilausmekkoja koska kaikki on tehty suomessa lyhyille läskeille, sisustustauluja ym. joiden hinnat on suomessa lähemmäs 100€ tuolta saan kympillä, hiuspantoja ym.
Kaikki käsityö- ja askartelujutut on täällä julmetun hintaisia. Ja kaikki vaatteet jotka olen alista tilannut ovat olleet juuri sitä mitä olen halunnutkin. Siellä on hyvä palautejärjestelmä ja näkee ostajien todellisia tuotekuvia ja -mittoja. Wishiä en käytä. Epäilyttävät jätän tilaamatta.
Mistä kuvittelet, että se kaupoissa myytävä tavara on suureksi osaksi peräisin? Jostain wonderlandista? Roina ei ole iso ongelma, vaan kemikaalit! Ongelma ei ole se, että tilataan tai ostetaan jotain, vaan ongelma on se, että kaikki pakataan johonkin muoviin ja tuotteissa on myrkkykemikaaleja. Nämä kaikki leviävät ympäristöön peruuttamattomasti, koko ekosysteemiin, kasveihin, maaperään, vesistöön, eläimiin, ihmisiin. Ja tämä ongelma ei todellakaan poistu Kiina-rajoitteilla, koska merkittävä osa roinasta tulee ihan muista maista ja on peräisin ruoka- ja muista päivittäistavarapakkauksista. Kemikaalikyllästystä taas on ihan kaikkialla, mitä erilaisimmissa tuotteissa. Ongelmaa pitäisi edes yrittää ratkaista tiukalla kemikaali- ja pakkauslainsäädännöllä.