Miten te, joilla ei ole omaa autoa, pääsettekö lomamatkoille
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole autoa, mutta on joskus ollut. Miten te muut autottomat menette kesällä mattopyykille? Auttaako joku kaveri aina? Vai tilaatteko siihen jonkun hakupalvelun? Mun isot valkoiset matot on pesty viimeksi muutama vuosi sitten, pyörän tarakalle tai bussiin ovat liian isoja.
pesulaan.
Ja sehän maksaa, tottakai! 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ehkä kertoo juurikin, että ilman ajokorttia elävät aika suppeaa elämää.. Jos elämä pyörii vain junalla kuljettavien paikkojen ympärillä, niin tietylaista henkistä kapeutta kyllä täytyy ihmisessä olla. No, jokainen toki tavallaan.
Minä näen sen taas niin päin, että kaikkein hienoimpiin paikkoihin pääsee vain kävellen. Tai hevosella tai kajakilla. Tai suksilla. Jos tyytyy niihin paikkoihin mihin autolla pääsee, niin jää kyllä paljosta paitsi.
Tosin sinne rantaan missä kajakki on, on ensin päästävä. Mulla on ainakin melontaharrastus (inkkari) loppunut autottomuuteen. Samoin vuokramökkireissut.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kaupassakäynti. Jos kuljette julkisilla töissä, niin menettekö ensin kotiin ja sieltä kauppaan, vai miten se hoituu?
Älä viitsi trollata.
Moni ihminen pärjää ilman autoa arkipäivässä ihan hyvin.
Montako kertaa vuodessa aidosti ostat tavaraa, jota on pakko kuljettaa muuten kun bussilla/pyörällä/tai vaikka kävellen vanhoilla lastenvaunuilla?
Kyllä mä sen myönnän, että haluaisin olla taloudellisessa asemassa, jossa auton omistaminen olisi yleensäkin mahdollista, tosin en välttämättä sitä kuitenkaan ostaisi.
That being said, naureskelen selän takana naapurille, joka menee autolla töihin - tien toiselle puolelle. Jotkut, varsinkin miehet on aivan täysin kiinni autossaan eivätkä edes tiedä miten julkisissa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole autoa, mutta on joskus ollut. Miten te muut autottomat menette kesällä mattopyykille? Auttaako joku kaveri aina? Vai tilaatteko siihen jonkun hakupalvelun? Mun isot valkoiset matot on pesty viimeksi muutama vuosi sitten, pyörän tarakalle tai bussiin ovat liian isoja.
No mä en käy näillä yleisillä matonpesupaikoilla. Meillä on taloyhtiössä matonpesupaikka. Sen saa varata 3vrk kerrallaan.  Siinä nyt ei tule sitä meriveden efektiä, mutta ei voi mitään.
Pienet matot pesen kylppärissä.
Muutama vuosi sitten oli jossain ilmaisjakelulehdessä ilmoitus, että reippaat opiskelijapojat pesevät mattosi.  Soitin heille ja hienosti toimi.  Hakivat ja toivat kuivana ja puhtaana takaisin.
Siinä kesätyövinkkiä opiskelijoille :). 
86 jatkaa : Joskus on lainattu kaverilta autoa ja vastineeksi ollaan heille lapsen ja koiranvahtina.
Autoa on pyydetty lainaksi kun on viety kissaa eläinlääkärille, vuokrattu mökki, sukulaisten hautajaisiin kun sitä seppelettä ei mielellään junassa kuljeta jne.
Joskus vuokrataan auto jos heidän auto ei jouda.  
Mulle kävisi hienosti nuo mattopesu-opiskelijapojat! Toimiikohan sellaisia Turun seudulla?
Muuten olen pärjännyt hienosti ilman autoa. Moniin hääjuhliin ym. saa yleensä järjestettyä kimppakyytejä. Sitten maksaa auton omistajalle vähän enemmän bensarahaa, ettei kellään tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ehkä kertoo juurikin, että ilman ajokorttia elävät aika suppeaa elämää.. Jos elämä pyörii vain junalla kuljettavien paikkojen ympärillä, niin tietylaista henkistä kapeutta kyllä täytyy ihmisessä olla. No, jokainen toki tavallaan.
Minä näen sen taas niin päin, että kaikkein hienoimpiin paikkoihin pääsee vain kävellen. Tai hevosella tai kajakilla. Tai suksilla. Jos tyytyy niihin paikkoihin mihin autolla pääsee, niin jää kyllä paljosta paitsi.
Tosin sinne rantaan missä kajakki on, on ensin päästävä. Mulla on ainakin melontaharrastus (inkkari) loppunut autottomuuteen. Samoin vuokramökkireissut.
https://www.alpackaraft.com/rafting/
Nuo nykyiset packraftit on aika päteviä pelejä vaikkeivat kovalle kajakille/kanootille toki melontaominaisuuksiltaan pärjääkään. Mutta painon puolesta kulkevat vaikka rinkassa, joten niillä pääsee sellaisiinkin paikkoihin melomaan mihin kovaa kanoottia ei viitsi raahata, oli autoa tai ei.
Mä kannan pyykinkuivaustelineet ja vessapaperipaketit reteästi bussissa. Tuolinkin tai jonkun muun sen kokoluokan jutun voisin bussissa kuljettaa ruuhka-ajan ulkopuolella. Jos jotain kodinkoneita tai isompia huonekaluja ostaa niin eipä niitä henkilöautoonkaan ihan helposti saisi, joten niille tilaisin joka tapauksessa kotiinkuljetuksen, oli oma auto tai ei.
Jokainen elää omien varojensa mukaan. Jos on varaa laittaa monta sataa kuussa autoon niin onhan se ihan kiva lisämukavuus, mutta jotkut ei vaan pysty leikkaamaan kustannuksistaan niin paljoa. Tai eivät halua - auton kustannuksilla kun syö monta kertaa kuussa ulkona tai matkustaa ulkomaillekin useamman kerran vuodessa. Ja lisäbonuksena autottomat saavat usein enemmän liikuntaa ja raitista ilmaa kuin autolliset :)
Kyllä se rajoittaa. Ihan lähelläkin asuvien kavereiden luo on hankala piipahtaa, kun pitää ajoittaa bussien mukaan. Ja ajamalla matka tästä olisi noin 30min, mutta bussilla ei pääse suoraa eli 1,5 tuntia menee vähintään. Kotimaanmatkailu jää ja ulkomaat menee helpoudessaan edelle.
Auto tulee kalliiksi. Sen totesi eron myötä yh.ksi jäänyt tuttu. Hän yritti rahoittaa autolainaansa tarjoamalla autoaan kavereille vuokrattavaksi, esim. minulle.
Ei kyllä tulisi pieneen mieleenkään! Jos vuokraan auton, otan sen kyllä ihan vuokraamosta niin että on vakuutukset ja muut kunnossa. Tämän ihmisen tuntien voin kuvitella, että käräjille jopa olisi voitu päätyä jonkun "uuden naarmun" tai ties minkä takia.
Kavereille ei pidä koskaan lainata rahaa.
Mutta vielä vähemmän vuokraisin autoa kenellekään tai keneltäkään.