Miten te, joilla ei ole omaa autoa, pääsettekö lomamatkoille
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Kommentit (91)
Me autottomat lomailemme kotona. Siinä säästää paljon rahaa. Käydään lasten kanssa ainakin pulkkamäessä ja leikitään pihan isossa lumikasassa. 8v ja 13v lapset.
Me käydään 600 kilometrin päässä isovanhempien luona junalla tai lentokoneella. Bussilla juna-asemalle tai bussi+junayhdistelmällä lentokentälle. Perillä sitten isovanhempien autolla loppumatka.
Talven laskettelulomat ovat vähän säätämistä. Pitää vaan katsoa, että majoitus on sellainen että sieltä pääsee rinteeseen ja ruokakauppaan jollakin. Jos ei muuten niin taksi vie.
Ainoa ongelma on mökkimatkat. Julkisilla ei pääse helposti, vuokra-autoa ei viitsi ottaa seisomaan mökille. Matkaa mökille on 600 km, joten en tiedä tulisiko siellä käytyä sen useammin vaikka oma suto olisikin.
Kaupassa käydään julkisilla, kaksi aikuista, reput selkään, kauppakassit käteen niin saa hyvin tuotua vaikka mitä. Käytetään myös citymarketin kotiinkuljetusta ja tilataan silloin isoja, painavia, kestäviä juttuja ja kuivatuotteita.
Mutta siis kyllä mun täytyy myöntää, että joka viikko ketuttaa, ettei autoa ole. Kyllähän se helpottais.
Vierailija kirjoitti:
Taksikyyti on niin kallista. Jos minä lähtisin ilman autoa lomalle, niin ensin pitää tilata taksi ja ajaa 2 km linja-autoasemalle. Aamuvarhaisella menee sieltä yksi linja-auto kaupunkiin, jossa on rautatieasema. Sieltä sitten junalla kai Helsinkiin, josta lähtee kone. Siitä voi oikaista pari mutkaa, kun on se oma auto.
Tuon on pakko olla joku vitsi. Taksilla nimittäin saa ajaa paljon enemmän kuin tuon kaksi kilsaa, ennen kuin se tulee kalliimmaksi kuin oman auton pitäminen. Jostakin vain jäänyt monen ihmisen takaraivoon kuvitelma, että se olisi jotain ultimaattista ylellisyyttä se taksikyyti...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se "kauempana asuva sukulainen" jonka luokse autottomat tulevat. Heidän on kuulemma niin kätevää tulla junalla (asema kodin lähellä) meille. Toki tuo vaatii sen, että me haemme heidät asemalta, mihin menee n. 1 t suuntaansa + pysäköintimaksu.
Minä olen taas se, joka haetaan sieltä asemalta tunnin ajomatkan päästä. Tosin sitä ennen olen matkustanut jo 10 tuntia. Nyt olen alkanut miettiä, että miksi se olen aina minä, joka matkustaa kylään. Loukkaannutaan, jos en käy kylässä. Nyt olen sanonut, että lentää ne lentokoneet molempiin suuntiin, että tervetuloa vaan tännekinpäin kylään.
Mä laskin huvikseen auton kulut päivässä vs. taksi. Kun laskin auton hinnan, verot, vakuutukset, huollot ja bensat yläkanttiin, niin sain auton keskimääräisiksi kuluksi n. 10 e / päivä. Jos vielä enemmän yläkanttiin haluaisi laskea, niin sanotaan keskimäärin 15 e / päivä. Taksi kotoa työpaikalle maksaa n. 20 e / suunta eli 40 e / päivä. Kyllä se vaan oma auto tulee edullisemmaksi ainakin omassa tapauksessani, jolloin kuljen autolla töihin, kauppaan, harrastuksiin ja kyläilemään toisille paikkakunnille.
Vierailija kirjoitti:
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Lähden kotoa niin että avaan oven ja siirrän pakaasin eteiseen. Siis mikäli kaikki matkatavarat eivät mahdu reppuun, joka on selässäni ja poistuu kotoa samalla kuin minäkin. Sitten joko kävelen lähimmälle bussipysäkille tai pihalle odottamaan tilaamaani taksia. En viitsi ottaa matkalle kovin monta pakaasia mukaan; en koe sitä lomaksi että kuljettelen pakaaseja paikasta toiseen.
Kauppakassinakin toimii yleensä reppu, jota kuljetan selässäni ostosmatkan kävelyosuudet. Jos ostan paljon tavaraa, pakkaan osan kangaskassiin, joka kulki repussa sisällä. Jos kuljen osan matkasta bussissa, saatan myös pitää kasseja sylissäni. Isot ostokset roudautan taksilla, mutta sitä tapahtuu aika harvoin, ehkä kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Taksikyyti on niin kallista. Jos minä lähtisin ilman autoa lomalle, niin ensin pitää tilata taksi ja ajaa 2 km linja-autoasemalle. Aamuvarhaisella menee sieltä yksi linja-auto kaupunkiin, jossa on rautatieasema. Sieltä sitten junalla kai Helsinkiin, josta lähtee kone. Siitä voi oikaista pari mutkaa, kun on se oma auto.
2 km ei ole matka eikä mikään kävellä junalle tai bussille. Itselle ei tulisi mieleenkään ajaa autolla ja jättää sitä jonnekin maksulliseen parkkiin matkan ajaksi kun voin jättää sen omaan talliin ja mennä junalla tai bussilla, lippuja saa edullisesti nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin huvikseen auton kulut päivässä vs. taksi. Kun laskin auton hinnan, verot, vakuutukset, huollot ja bensat yläkanttiin, niin sain auton keskimääräisiksi kuluksi n. 10 e / päivä. Jos vielä enemmän yläkanttiin haluaisi laskea, niin sanotaan keskimäärin 15 e / päivä. Taksi kotoa työpaikalle maksaa n. 20 e / suunta eli 40 e / päivä. Kyllä se vaan oma auto tulee edullisemmaksi ainakin omassa tapauksessani, jolloin kuljen autolla töihin, kauppaan, harrastuksiin ja kyläilemään toisille paikkakunnille.
Syrjänperällä, missä julkista liikennettä ei ole, on toki fiksumpaa omistaa auto. Kaupungissa bussi/raitiovaunu/lähijuna yhdistettynä satunnaisiin (1-3krt/vko) taksikyyteihin on edullisin ja ekologisin vaihtoehto. Mutta mikä on luonnollista yhdelle voi olla sula mahdottomuus toiselle, joten kukin tilanteensa mukaan.
Ulkomaanmatkailuun en autoa tarvitse lainkaan, koska lentoparkki tulee kalliimmaksi kuin junakyyti suoraan kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Me mennään lomalle aina lentokoneella. Ei reissata suomessa ollenkaan.
Asutte kävelymatkan päässä lentokentältä ,josta lähtee ulkomaan lentoja?Kaikki eivät asu.Ja vaikka olisi autokin niin ei mitenkään halpaa pysäköidä pariksi viikoksi.
Olen yh. Säästän vuodessa n.2500 euroa bensa-, vakuutus ym. kuluja ilman autoa. Bussikortti kustantaa 60eur/kk. Ilman näitä rahoja emme ikinä lomailisi lasten kanssa missään. Alle 3km matkat kävellään/pyöräillään. Mielestäni tämä on normi.
Kaikki paikat, joihin olen menossa on junanradan varrella. Vanhempani asuvat pienemmällä paikkakunnalla, joten sieltä voidaan joutua lähteä johonkin, johon pääsee vain autolla. Heillä on kuitenkin kaksi autoa, joten minä en tarvitse omaa. Ei tarvitse myöskään itse ajaa, koska he ajavat.
Töihin kuljen pyörällä ja kauppa on matkan varrella. Reppuun ostokset ja tarvittaessa tarakalla olevaan koriin loput.
Asun lähellä ydinkeskustaa, joten sinne voi ihan hyvin kävelläkin. Bussi kulkee myös ikkunan alta jos sitä joskus tarvitsee.
Ulkomaille menen tietenkin junalla ja lentokoneella tai laivalla, eikä tähän ainakaan tulisi mitään muutosta, vaikka minulla olisikin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oma auto, mutta ulkomaille lähtiessä otetaan bussi juna-asemalle ja mennään junalla lentokentälle.
Kauhean hankalaa. Miksette mene bussilla suoraan lentokentälle?[/quote
Oletko oikeasti noin idiootti?
No, jos olet niin ihan vaan tiedoksi että Suomessa on paljonkin paikkoja joista ei niin vaan hypätä suoraan buussiin, mikä menee lentokentälle.
No ei tietenkään maalla pärjääkään ilman autoa. Kuka sellaista on väittänyt?
Itse asun kaupungin keskustassa, ja auto olisi kyllä kallis riesa. Pysäköintipaikkoja ei ole ja kiinteät kulut ovat suuret. Linja-auto lentokentälle ja rautatieasemalle ja raitiovaunu jokaiseen satamaan kulkee oven edestä, menen niillä. Pakaaseja ei voi ottaa enempää kun jaksaa kantaa.
Sukulaisten luona kahvilla käyn kävellen tai sporalla.
Muutaman kerran vuodessa vuokraan tai lainaan auton, kun lähden käymään landella tai täytyy roudata isoja määriä tavaraa esim. veneelle.
Taksilla kotoa lentokentälle, lentokoneella kohdemaahan. Siellä joko taksilla tai jollain bussilla lentokentältä hotellille. Sen jälkeen ihan jalkaisin liikutaan tai jos on tarpeen mennä jonnekin pidemmälle, käytetään julkisia tai taksia ihan kuten kotimaassakin. Kauppa taas on ihan tuossa 100 metrin päässä. Tuntuisi hassulta mennä sinne autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutte kävelymatkan päässä lentokentältä ,josta lähtee ulkomaan lentoja?Kaikki eivät asu.Ja vaikka olisi autokin niin ei mitenkään halpaa pysäköidä pariksi viikoksi.
En ole edellinen kirjoittaja, mutta asun Vantaalla. Meiltä pääsee ihan kätevästi bussilla lentokentälle. Myös aikaisin aamulla. Jos mulla on käsimatkatavaroiden lisäksi matkalaukku, menen lentokentälle taksilla. En matkusta ulkomaille joka kuukausi, joten mulla on ihan hyvin varaa mennä taksillakin kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkupaikkaukkunnalla. Kauppakassit kulkevat pyörän sivulaukussa. Matkalle lähdemme läheiseltä seutuliikenteen bussipysäkiltä, vaihdon kautta junalle ja satamaan, tai lentokenttäbussiin.
Matkatavaroiden määrä rajoitetaan sen mukaan minkä saa kuljetettua pysäkille. Taksinkin voi tilata.
Asunnon sijainti valitaan alun perinkin huomioiden läheiset pysäkit ja asemat.
Oletan, että et itse ole tottunut kulkemaan julkisilla, joten asenne on itseään toteuttava. Valitset myös aduinpaikkasi niin että et huomioi julkisia. Vaikka niitä olisi, et ota niistä selvää. Tunnen paljon tällaisia pikkukaupunkilaisia, jotka pelkäävät julkisia eivätkä osaa käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisiin kuljetaan linja-autolla tai junalla. Samoilla konsteilla mennään mökille lomailemaan. Kun lapset olivat pieniä kantamuksia oli paljon (eikä lapsista ollut kantoapua), mutta fiksulla pakkaamisella siitäkin selvittiin. Ja onhan mökillä kaikkea jo valmiina, ei sinne tarvitse kattiloista alkaen kaikkea joka vuosi viedä.
Kaupungissa ja mökillä kuljetaan kauppareissut (kaupungissa n. 300 m, maalla pari kilsaa) jalan tai fillareilla, työmatkat fillareilla tai julkisilla. Maalla mennään kauppaan myös veneellä.
Lentokentälle mennään bussilla tai taksilla riippuen pääluvusta ja matkatavaroiden määrästä.
Sekä kaupungissa että mökillä saadaan myös autoilevilta naapureilta kyyti, jos tarvitaan.
Ihminen voi vapaasti valita mistä on riippuvainen. Jos se on auto hiilijalanjälkineen, niin OK. Oma valinta ja vastuu.
Lomamatkat:
Taksi tai bussi kentälle,lentäminen
Juna,bussi
Ruokaostokset:
Lähikauppa 300 m
Ruokaostokset tilattuna kotiin kauppakassilla
Pk-seudulla auto on riesa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena: mm Hki -Tre pikavuorolla pääsee lentokentälle ihan kehä kolmosen ulkopuoleltakin.
Kävelen kolme minuuttia juna-asemalle, josta suora junayhteys lentokentälle, Aika hankalaa olisi, jos joku pakottaisi omaa autoa käyttämään.