Miten te, joilla ei ole omaa autoa, pääsettekö lomamatkoille
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään maalla pärjääkään ilman autoa. Kuka sellaista on väittänyt?
Itse asun kaupungin keskustassa, ja auto olisi kyllä kallis riesa. Pysäköintipaikkoja ei ole ja kiinteät kulut ovat suuret. Linja-auto lentokentälle ja rautatieasemalle ja raitiovaunu jokaiseen satamaan kulkee oven edestä, menen niillä. Pakaaseja ei voi ottaa enempää kun jaksaa kantaa.
Sukulaisten luona kahvilla käyn kävellen tai sporalla.
Muutaman kerran vuodessa vuokraan tai lainaan auton, kun lähden käymään landella tai täytyy roudata isoja määriä tavaraa esim. veneelle.
Tottakai "maalla" pärjää ilman autoa, jos tarkoitat että "kaupungissa" on Helsinki.
Maalla on helppo asua lähellä keskustan kauppaa, työpaikkaa ja koulua. Sen kilometrin tai kaksi voi kulkea pyörillä tai kävellen. Isompaan kaupunkiin pääsee bussilla. Keskusta se on kirkonkylänkin keskusta.
Lomamatkat ulkomaille: Taksilla lentokentälle, lentokoneella perille ja perillä autonvuokraus. Sitä omaa autoa ei kuitenkaan saa mukaan lentokoneeseen, vaikka kuinka olisi autonomistaja.
Lomamatkat kotimaahan: Liian kallista, halvempi mennä ulkomaille.
Visiitti sukulaisten luo, vaihtoehto 1: Ei pakata koko omaisuutta mukaan. Otetaan vain tarvittava. Metrolla junalle, junalla perille, mistä sukulaiset käy hakemassa asemalta.
Visiitti sukulaisten luo, vaihtoehto 2: Vuokrataan auto viikonlopuksi ja mennään sillä.
Häät tai hautajaiset jossain siedettävän matkan päässä: Vuokra-auto.
Häät tai hautajaiset Oulussa: Lentokoneella perille, perillä vuokra-auto.
Häät tai hautajaiset lähiseudulla: Taksi.
Ruokaostokset: Käydään useammin lähikaupassa. Jos tehdään isommat viikonloppuostokset, käytetään kauppakärryä.
Huonekalukaupoissa kiertely kehä III:lla tai muu vastaava shopping spree: CityCarClubin auto tuntivuokralla.
Koska meillä ei ollut autosta jatkuvia menoja, tämä mahdollisi sen, että oli a) varaa matkustaa ulkomaille kerran vuodessa, b) taksin käytön silloin kun esim. keskustassa shoppailun jälkeen väsytti eikä jaksanut julkisilla kotiin.
Disclaimer: Vain yksi lapsi, jonka kanssa ei käytetty vaunuja tai rattaita, joten liikkuminen julkisilla oli meille aika helppoa vaikka olisi ollut matkalaukkukin mukana.
43 vielä tarkentelee: Jos ihmettelette muuttuvia aikamuotoja, niin elimme ensimmäiset 10 vuotta lapsiperheenä ilman autoa ja nuo vastaukset olivat siltä ajalta. Sitten hankimme auton ja niinhän se on, että sitä tulee käytettyä sitten vähän turhaankin.
Meillä tuli myöhemmin kuvioon myös veneily, joka on hieman haastava laji ilman autoa. Vielä myöhemmin vuokrattiin saarimökki vuosivuokralla ja siellä tulee kesällä käytyä usein. Tämä on aika tavallinen kuvio, että autottomana harrastukset muotoutuvat niin, että niitä voi ilman autoa harrastaa. Autoilijalla on taas enemmän vaihtoehtoja ja harrastukset sen mukaiset.
Nykyinen tulotaso mahdollistaa auton pitämisen ilman itkua ja hammasten kiristelyä. Halpaa lystiä se ei edelleenkään ole, jo pelkkä hallipaikka maksaa 90€/kk (ja se on tällä alueella halpa, asutaan lähellä Helsingin keskustaa), mutta auton pitäminen on mukavuusjuttu. Talvella sitä tulee käytettyä ehkä kerran tai pari viikossa, kesällä ajellaan enemmän (koska vene ja mökki). Auton myötä olemme myös jonkin verran matkailleet kotimaassa. Johan tuolla ulkomailla tuli rampattuakin, enää ei ole niin pakottavaa tarvetta päästä joka vuosi.
Meillä autottomuus mahdollisti ulkomaanmatkailun ja asumisen hyvällä alueella. Ja hankimme sen auton vasta sitten kun siihen kunnolla oli varaa. Jos olisimme hankkineet sen liian aikaisin, niin kyllä se olisi ihan merkittävällä tavalla hidastanut meidän vaurastumista.
Meillä on kyllä auto mutta harvoin sitä käytämme lomalla.
Asumme 4min kävelymatkan päässä juna- ja bussiasemasta. Bussia ei käytetä mutta menemme aina junalla Tampereelle tai Helsinkiin. Helsingistä liikumme julkisilla tai jatkamme Tallinnaan, Tukholmaan tai Gotlantiin.
Kotisatamaan pääsee taxilla 5 min...josta pääsee Uumajaan. Taxilla Kotilentokentälle 10 min. Syyslomalla olimme Teneriffalla.
Lomalla menen yleensä taksilla lentokentälle, 20 vuodessa ollut yksi kahta kuukautta lyhempi ulkomaanloma. Ei olisi ollut varaa näin pitkiin lomiin jos joutuisi pitämään autoa, pari kuukautta lentoparkkimaksuja ei myöskään houkuttele.
Asuntoa ostaessani tärkeimmät kriteerit olivat lähellä olevat palvelut ja kahden bussilinjaston leikkauksessa sijainti.
Taksia tarvitsen yleensä alle 10 kertaa vuodessa, Tämä ja seutulippu alle neljänneksellä siitä mitä auton käyttö työmatkoihin maksaisi. Olen alalla jossa saisin työmatkakulut omalla autolla vähennettyä verotuksessa, käytän silti mieluummin bussia. Vähän enemmän menee aikaa mutta ei haittaa, hesaria on yleensä vielä kotona luettavaksi vaikka matka-aika kuluu siihen, autoillessa menisi puolitoista tuntia sen lukemiseen kotona. Tietysti jotain muutakin luettavaa mukana, joskus on tauoilla aikaa lukea.
Verottaja huolehtii siitä, että autonomistajalla ei ole varaa lomailla.
Mulla on 10 minuutin kävelymatka töihin. Tulomatkalla poikkean ruokaostoksilla, kodin lähellä on monta kauppaa. Lauantaisin käydään perheen kanssa ensin brunssilla ja sitten hallissa ostoksilla.
Lomalla mennään joko mökille tai sitten ulkomaille. Meillä ei ole sukulaisia pitkän matkan päässä. Ja koska mökki on saaristossa, niin sinne mennään veneellä ja veneelle on puolen kilsan matka.
Lentokentälle otetaan yleensä taksi.
Vuokrataan kerran kesässä auto, koska sisaren mökki on Fiskarsissa ja siellä vietetään Johannan ja Hannan päiviä.
Taksilla voi ajaa tavallisen monta kilometriä siihen hintaan mikä menee auton omistamiseen.
Se on vielä ymmärrettävää, ettei autoa omista. Mutta jos ei ole edes korttia, niin luulisi elämän olevan aika hankalaa. Esim. ulkomailla ei voi vuokrata autoa, kotimaassa ei pääse mökille/juhliin tms. tai ylipäätään jonnekkin reissaaminen on aika mahdotonta. Samoin, jos täytyy jotain isompaa kuljettaa, niin aika haasteellista olisi aina käyttää taksia. Ylipäätään kortittomien elämä on kyllä aika suppeaa.
Mä oon kolmekymppinen eikä mulla ole ikinä ollut autoa. Julkiset kulkee enkä ole taksiakaan Suomessa juuri käyttänyt (paitsi joskus isommalla porukalla).
Kun lähden sukuloimaan on mulla selässä reppu, toisessa kädessä matkalaukku ja toisessa koira :D pahimmassa tapauksessa olalla roikkuu vielä olkalaukku. Kuljen sinne yhdellä bussilla ja kolmella junalla ja aikaa menee joku 7 tuntia. Silloin on välillä kieltämättä autoa ikävä!
Mutta noin muuten pärjään kyllä ihan hyvin. Kaupassa käyn joko kotimatkalla tai sit viikonloppuna kävellen/pyörällä.
oulusta helsinkiin pääsee taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Taksikyyti on niin kallista. Jos minä lähtisin ilman autoa lomalle, niin ensin pitää tilata taksi ja ajaa 2 km linja-autoasemalle. Aamuvarhaisella menee sieltä yksi linja-auto kaupunkiin, jossa on rautatieasema. Sieltä sitten junalla kai Helsinkiin, josta lähtee kone. Siitä voi oikaista pari mutkaa, kun on se oma auto.
2 kilsaa et jaksa kävellä? Jätä joskus se suto kotiin niin kunto kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se "kauempana asuva sukulainen" jonka luokse autottomat tulevat. Heidän on kuulemma niin kätevää tulla junalla (asema kodin lähellä) meille. Toki tuo vaatii sen, että me haemme heidät asemalta, mihin menee n. 1 t suuntaansa + pysäköintimaksu.
Asema lähellä, mutta kuitenkin tunnin päässä.
Trollaus on vaikea laji.
Vierailija kirjoitti:
Se on vielä ymmärrettävää, ettei autoa omista. Mutta jos ei ole edes korttia, niin luulisi elämän olevan aika hankalaa. Esim. ulkomailla ei voi vuokrata autoa, kotimaassa ei pääse mökille/juhliin tms. tai ylipäätään jonnekkin reissaaminen on aika mahdotonta. Samoin, jos täytyy jotain isompaa kuljettaa, niin aika haasteellista olisi aina käyttää taksia. Ylipäätään kortittomien elämä on kyllä aika suppeaa.
Et sitten ole kuullut verkkokauposta ja kotiinkuljetuksesta? Kun mä olen ostanut uuden pakastimen, pesukoneen, jääkaapin, sängyn tai jonkin muun ison esineen, olen tilatessani valinnut kotiinkuljetuksen JA myös vanhan esineen pois viemisen. Pesukoneille ja tiskikoneille olen lisäksi tilannut asennuksenkin.
Juhliin olen päässyt aina oikein hyvin. Lähialueelle taksilla, kauemmas junalla tai lentäen sekä loppumatka taksilla. Mökeillä en edes viihdy, joten kenenkään mökille en koskaan mene. Ulkomaillakaan en tarvitse autoa, koska voin sielläkin kulkea julkisilla ja/tai taksilla.
En vieraile sukulaisteni luona, ja lentokentälle vievät kiskot.
Ei ole edes korttia. Ei ole varaa matkustamiseen. Isä auttaa viikonlopun ruokien kantamisessa. Ei ole koskaan ollut tiedossa sukua. Molemmat vanhemmista on adoptoitu pienenä. Vanhempien kasvattivanhemmat ovat kuolleet 60-70-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin huvikseen auton kulut päivässä vs. taksi. Kun laskin auton hinnan, verot, vakuutukset, huollot ja bensat yläkanttiin, niin sain auton keskimääräisiksi kuluksi n. 10 e / päivä. Jos vielä enemmän yläkanttiin haluaisi laskea, niin sanotaan keskimäärin 15 e / päivä. Taksi kotoa työpaikalle maksaa n. 20 e / suunta eli 40 e / päivä. Kyllä se vaan oma auto tulee edullisemmaksi ainakin omassa tapauksessani, jolloin kuljen autolla töihin, kauppaan, harrastuksiin ja kyläilemään toisille paikkakunnille.
Tuon verran minullakin maksaa taksi töihin. 20e suunta. Kuukausikortti bussiin maksaa 44e, sillähän saa ajaa mielin määrin. Lentokentälle taksilla. Eipä ole ongelmaa. Ikinä ei ole autoa ollut, enkä kyllä kyytejäkään keltään kerjännyt. Tottumiskysymys.
Vuokraan auton (perinteiset vuokraamot tai DriveNow tarpeen mukaan) tai käytän taksia silloin kun on tarvis. Viime vuonna laskeskelin että kaikkineen noihin meni rahaa 2300e, eli keskimäärin karvan alle 200e/kk. Halvempaa vielä kuin oman auton pitäminen siis.