Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
141/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

On on ja niin he tekevätkin.

Mutta miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen?

Paitsi osoittamalla että olet yksi niistä joka ei ole ymmärtänyt mikä aktiivimalli on.

aktiivi=olla aktiivinen

Mikä tuossa on muka niin vaikea ymmärtää?

Tuntuu olevan kovin vaikea ymmärtää että vaikka työtön olisi kuinka aktiivinen, hakisi sataa työpaikkaa joka päivä mutta EI pääsisi töihin häntä rangaistaisiin. Niitä kursseja yms toimenpiteitä te-toimiston taholta ei riitä kaikille, läheskään.

Eikös se ollut että pitää hakea kolmeen työpaikkaan kuussa.. Onhan se, vaikeaa.

Ei se ihan noin ole... taitaa olla totta se tutkimus jonka mukaan aktiivimallia kannattavat eniten ne, jotka tietävät siitä vähiten.

Vierailija
142/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

Paitsi osoittamalla että olet yksi niistä joka ei ole ymmärtänyt mikä aktiivimalli on.

aktiivi=olla aktiivinen

Tuntuu olevan kovin vaikea ymmärtää että vaikka työtön olisi kuinka aktiivinen, hakisi sataa työpaikkaa joka päivä mutta EI pääsisi töihin häntä rangaistaisiin. Niitä kursseja yms toimenpiteitä te-toimiston taholta ei riitä kaikille, läheskään.

Siinä taas yksi joka kommentoi asiaa johon ei ole perehtynyt yhtään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo..

Ei mulle makseta kuukauden vesirokon hoitamisesta tai ilmaisesta siivoamisesta.

Eikä tarvi maksaa kellekään.

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

On olemas meitä duunareita, jotka kantaa itse vastuun itsestään, perheestään ja laittaa yhteiseen kassaankin ne pienet rovot, jotka saa kasaan haalituksi.

Ja sitten on ne, jotka naama nyrryllä tasaa meidän jakamia rahoja. Ja tokihan ilmaiseksi pitää saada kaikki. Ja kun kerran kuus pitää itse yrittää, niin voi sitä voihketta ja valitusta.

Ei itsellä ole ollut varaa jäädä kotiin vollottamaan, kun työttömänä olin. Kyllä se duuni löytyikin nopeasti.

Elämä on.

Vierailija
144/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aktiivi=olla aktiivinen

Ei se ihan noin ole... taitaa olla totta se tutkimus jonka mukaan aktiivimallia kannattavat eniten ne, jotka tietävät siitä vähiten.

olikohan se niin että 18 päivän aikana pitää hakea yhtä työpaikkaa

Vierailija
145/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aktiivi=olla aktiivinen

Aktiivimallin kannattajat on näitä jotka lukee klikkiotsikoita klikkaamatta :D

Vierailija
146/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työtä mutta keksin heti kymmeniä hommia mitä voisi tehdä..

Lähtisin siivoojaksi, niitä haetaan aina. Vois soittaa firmoihin ja kysyä pääsenkö tekemään jotain. Vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä!

Päättäjillä tuntuu olevan sama naivistinen olettamus että mihin tahansa voi vain mennä ja ilmoittaa ovella että tulin nyt (töihin/opiskelemaan). Tosielämässä vaan näihin paikkoihin haetaan ja pyritään ja EHKÄ tullaan valituksi tuhansien muiden hakijoiden joukosta. Saitko nykyisen työpaikkasi vain kävelemällä ovesta sisään? Vai äitikö palkkasi?

Ei, ei irronnut kävelemällä mihinkään sisään.

Eikä soitettu kotiin.

Kuitenkin kommentoit että "lähtisit siivoojaksi" ja "vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä" eli oletat silti että voi vain mennä kunhan niin päättää. Luuletko että työttömät ei tekisi näin jos se olis mahdollista? Monikaan ei kotona itkisi ja rukoilisi että joku antaisi mahdollisuuden tehdä työtä/opiskella, jos tämä reaalielämässä olisi mahdollista.

No ihan itse sanoit että luulenko että työtä ja opiskelupaikka löytyy hakemalla... Ööö... Luulen.

Vierailija
147/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aktiivi=olla aktiivinen

olikohan se niin että 18 päivän aikana pitää hakea yhtä työpaikkaa

Juu ei

Vierailija
148/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä tekevälle löytyy. Aktiivimalli on meidän kaikkien hyväksi.

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Olen itse töissä, kyllä minullakin töitä kotona piisaa. Niistä vaan ei kukaan maksa, joten käyn töissä.  Ja työttömiä on yli 200.000 henkilöä, avoimia työpaikkoja n. 35.000. Mieti sitä.

Vierailija
149/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aktiivi=olla aktiivinen

Aktiivimallin kannattajat on näitä jotka lukee klikkiotsikoita klikkaamatta :D

Joo. Sataa työpaikkaa pitää hakea ja sitten jos ei saa työtä niin joutuu sillan alle. Näinhän se menee..

Vierailija
150/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden on syytä pitää suu supussa jotka eivät ole työttömänä. Olen 50+, jos en laita työhakemukseeni ikääni pääsen haastatteluun ja heti ensimmäiseksi kysytään ikään, enkä työpaikkaa saa. Jos laitan hakemukseen ikäni en pääse edes haastatteluun. Joten ammattitaito minulla on mutta ikää liian paljon. Aktiivimalli vain rankaisee työntekijää. Kyse on on työttömyyskorvauksen leikkauksesta, jonka hallitus on naamioinut työllistymistä edistäväksi toimenpiteeksi, johon työtön ei voi vaikuttaa. Työnantajat valitsevat työntekijät eivät työnhakijat.

Vierailija
151/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä tekevälle löytyy. Aktiivimalli on meidän kaikkien hyväksi.

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Olen itse töissä, kyllä minullakin töitä kotona piisaa. Niistä vaan ei kukaan maksa, joten käyn töissä.  Ja työttömiä on yli 200.000 henkilöä, avoimia työpaikkoja n. 35.000. Mieti sitä.

Niin, mollin sivuilla ja perkele kun kukaan ei edes tule pyytämään.

Vierailija
152/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin siivoojaksi, niitä haetaan aina. Vois soittaa firmoihin ja kysyä pääsenkö tekemään jotain. Vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä!

Päättäjillä tuntuu olevan sama naivistinen olettamus että mihin tahansa voi vain mennä ja ilmoittaa ovella että tulin nyt (töihin/opiskelemaan). Tosielämässä vaan näihin paikkoihin haetaan ja pyritään ja EHKÄ tullaan valituksi tuhansien muiden hakijoiden joukosta. Saitko nykyisen työpaikkasi vain kävelemällä ovesta sisään? Vai äitikö palkkasi?

Eikä soitettu kotiin.

Kuitenkin kommentoit että "lähtisit siivoojaksi" ja "vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä" eli oletat silti että voi vain mennä kunhan niin päättää. Luuletko että työttömät ei tekisi näin jos se olis mahdollista? Monikaan ei kotona itkisi ja rukoilisi että joku antaisi mahdollisuuden tehdä työtä/opiskella, jos tämä reaalielämässä olisi mahdollista.

No ihan itse sanoit että luulenko että työtä ja opiskelupaikka löytyy hakemalla... Ööö... Luulen.

Löytyy kyllä, mutta vain todella pienelle osalle työttömistä. Ajattelitko että jossain yhtäkkiä auki parisataatuhatta uutta paikkaa?

Vierailija
153/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt."

Ei kelpaa. Sen täytyy olla työllistymistä edistävää eikä saman kurssin käynti uudestaan ole sitä. Lain tarkoitus on vain leikata korvauksia, ei muuta. Sen takia siinä on ehdot joita on käytännössä mahdoton täyttää. 

Täh!?

Mää kun ihan luulin että tarkoitus on saada työttömiä töihin ja työnhakuun, ei niinkään saada leikattua tukia. Kummaa...

Työnhaku ei osoita aktiivisuutta vaan vain kurssit, yrittäjyys tai pätkätyö. Pitempi työsuhde tietenkin tarkoittaa sitä ettei enää ole työtön. Kursseja on ehkä muutama, jos sitäkään. Niistä ei kuitenkaan ole iloa, ne kun on jo olleet käytännössä pakollisia. Pätkätöitä nyt ei löydy kovin monelta alalta eikä kukaan yrittäjäksi ala tämän takia. 

Vierailija
154/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo..

Ei mulle makseta kuukauden vesirokon hoitamisesta tai ilmaisesta siivoamisesta.

Eikä tarvi maksaa kellekään.

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

On olemas meitä duunareita, jotka kantaa itse vastuun itsestään, perheestään ja laittaa yhteiseen kassaankin ne pienet rovot, jotka saa kasaan haalituksi.

Ja sitten on ne, jotka naama nyrryllä tasaa meidän jakamia rahoja. Ja tokihan ilmaiseksi pitää saada kaikki. Ja kun kerran kuus pitää itse yrittää, niin voi sitä voihketta ja valitusta.

Ei itsellä ole ollut varaa jäädä kotiin vollottamaan, kun työttömänä olin. Kyllä se duuni löytyikin nopeasti.

Elämä on.

Näin.

Vierailija
155/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se työtön menisi neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, kun sitä valmennusta ei ole käynyt noin 400 000 työtöntä? Eli kyse on myös sitä, että saadaan työttömät käyttämään palveluja, ei pelkästään kieltäytymään niistä. Viime vuonna yli 70 % valmennukseen ohjatuista kieltäytyi niistä !!! ja perusteli kieltäytymistään sillä, että juuri silloin on työpätkä tai työhaastattelu tai joku muu lailliseksi katsottava peruste. Jostain syystä he eivät kuitenkaan työllistyneet. Nyt näille samoille kursseille on tunkua eli missä ihmeessä ovat ne noin viikon työsuhteet, jotka vielä viime vuonna olivat este osallistumiselle?

Jos sinulle palkaton siivoystyö viikonloppuisin on riittävä osallistuminen yhteiskunnan rakentamiseen, niin miksi ihmeessä haluat työttömyysetuutta? Palkaton työ riittää ja tuo hyvän mielen.

Palkatonta työtä ei pidä olla olemassakaan

No onhan tietysti ns. vapaaehtoistyötä (esim. jonkun yhdistyksen hyväksi toimimista kirpparilla), mutta se on kyllä eri asia kuin se jokaisen toimeentulon kannalta ihan välttämätön ansiotyö ennen sitä.

Näitä kahta  ei ole syytä rinnastaa.

Vapaaehtoistyön arvoa ja merkitystä lainkaan vähättelemättä, sen tarkoitus EI ole tuoda eikä taata tekijälleen ansiotuloja ja elantoa.

Tätä nuo 'hyvä mielen' toitottelijat eivät ilmeisesti kuitenkaan tajua.

Vierailija
156/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä soitettu kotiin.

Löytyy kyllä, mutta vain todella pienelle osalle työttömistä. Ajattelitko että jossain yhtäkkiä auki parisataatuhatta uutta paikkaa?

No jospa nyt täytetään ne ensin.

Vai eikö kannata kun ei kuitenkaan ole kaikille työkkärintäti osoittamassa työtä?

Vierailija
157/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan väärästä päästä on alettu hoitaa työllisyyttä. Työntekijän palkkaamista pitäisi helpottaa, eli työn sivukustannuksia tulisi karsia. Myös työtulon verotusta pitäisi laskea.

Nih.

Vierailija
158/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on avoinna mm. bambaran, bengalin, hausan, joruban bahnidin, pashtun, punjabin, sinahalin ja tagalogin kieliä taitavalle töitä tulkkaajana. Miksi, ette vain opettele noita kieliä ja mene töihin?

Vierailija
159/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan kovin vaikea ymmärtää että vaikka työtön olisi kuinka aktiivinen, hakisi sataa työpaikkaa joka päivä mutta EI pääsisi töihin häntä rangaistaisiin.

Ensinnäkään ketään ei rankaista. Suomessa ei ole mitään sakkoja tai tuomioita työttömyydestä. Me veronmaksajat maksamme tukea työttömille ja se on hyvä asia. Mitään korvausvaatimusta ei työttömälle työnhakijalle ole.

Sitten työpaikan hakemisesta. Se valitettavasti tuo arvoa yhteiskuntaan. Työn tekeminen taas tuo. Työtön ihminen taas on yhteiskunnalle suunnaton kuluerä. Ei siis ole meidän kenenkään etu että työttömiä on paljon.

Työttömiä on turha syyllistää. Myöskään ruokkivaa kättä ei kannata syyllistää. Toki älähdystä odotettiin kun muroannosta pienennettiin. Tämä oli kuitenkin vasta tunnustelevaa alkua. Katsokaa Tanskan mallia.

Pitää myös muistaa että me olemme kaikki osia tässä koneistossa. Jokaisella on sama tärkeä ihmisarvo. Turha arvottaa yhtään yksilöä sen mukaan minkä sorvin ääressä seisoo.

Vierailija
160/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se työtön menisi neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, kun sitä valmennusta ei ole käynyt noin 400 000 työtöntä? Eli kyse on myös sitä, että saadaan työttömät käyttämään palveluja, ei pelkästään kieltäytymään niistä. Viime vuonna yli 70 % valmennukseen ohjatuista kieltäytyi niistä !!! ja perusteli kieltäytymistään sillä, että juuri silloin on työpätkä tai työhaastattelu tai joku muu lailliseksi katsottava peruste. Jostain syystä he eivät kuitenkaan työllistyneet. Nyt näille samoille kursseille on tunkua eli missä ihmeessä ovat ne noin viikon työsuhteet, jotka vielä viime vuonna olivat este osallistumiselle?

Jos sinulle palkaton siivoystyö viikonloppuisin on riittävä osallistuminen yhteiskunnan rakentamiseen, niin miksi ihmeessä haluat työttömyysetuutta? Palkaton työ riittää ja tuo hyvän mielen.

Riittääkö sinulle elämiseen palkaton työ viikonloppuisin? Minulle ei riitä. Töissä ei käydä yleensä hyvän mielen saamiseksi, vaan olan elannon takia. 

Olen menossa jo neljännen kerran cv-kurssille, jotta työttömyysetuuttani ei leikata, valitettavasti kurssit ovat jo täynnä, eikä niille mahdu, joten leikkuri iskee. Jäin työttömäksi vuoden alusta. Toivottavasti sinäkin jäät työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme