Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
101/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallin kannattajat voisivat nyt kertoa, mistä ja miten nämä muutama satatuhatta työtöntä alkaa saada tuon vaaditun 18 tuntia/ 3 kk palkallista työtä? Ymmärrättehän, että tällaisista mahdollisista keikkatöistä ei laiteta ilmoitusta Molin sivuille eikä minnekään muuallekaan? Niihin käytetään vuokratyövoimaa, jos yrityksellä ylipäätään on tarvetta lyhytaikaiselle työntekijälle. Ja ei, oikea ratkaisu ei ole, että sadattuhannet työttömät alkavat soitella yrityksiin tai pahimmassa tapauksessa lampsia paikan päälle kysymään, olisiko töitä. Ei ole. Me työnantajat kyllä rekrytoimme silloin, kun meillä on lisätyövoimalle tarvetta. Lisäksi aktiivimallissa työttömän on saatava tuollainen työ, pelkkä työn hakeminen ei edes riitä. 

Herranjumala!!! Työttömiä vaeltelee pitkin katuja kyselemässä töitä, sen sijaan että ovat hiljaa kotona ja heille maksetaan siitä. :D

Ymmärrätkö nyt ollenkaan, että me työnantajat emme halua soittoja emmekä käyntejä yrityksessämme? Sellainen häiritsee meidän työtämme. Me ilmoitamme ihan itse, jos tarvitsemme uutta työvoimaa. Jos emme ole missään ilmoittaneet, meillä ei myöskään ole tarjota tällaista työtä.

Täälläkin kyllä monet viisaat kehottavat lähettämään avoimia hakemuksia ja olemaan suoraan yhteydessa firmoihin joihin haluavat töihin, siis soittamaan tai jopa käymään. Esim. kaupan kassaksi voi kuulemma päästä niin, että kaupassa käydessään kysäisee olisiko töitä. Samoin ravintolaan tiskariksi.

Mutta jos oikeasti olet tuota mieltä mitä olet niin pliis kerro se hallituksellemmekin.

Olen kertonutkin allekirjoittamalla kansalaisadressin. Avoimia hakemuksia kannattaa laittaa harkiten. Vain sellaisiin yrityksiin, joihin ihan oikeasti voisi työllistyä. Ei jokaiseen alueella olevaan firmaan vaan yrityksiin, joista voisi mahdollisesti löytyä oman alan töitä. Ja nimenomaan pidempiaikaista työtä, ei mitään 18h/kk. Esimerkiksi yritykseen, jossa on ollut opiskeluaikana harjoittelijana. Tai yritykseen, joka on edellisen työnantajan kilpailija ja hakijalla on juuri sitä osaamista, mitä ko yrityksessä tarvitaan. 

Näitä työpaikkoja ei kuitenkaan ole kuin murto-osalle työttömistä. Suurin osa ei työllisty avoimilla hakemuksillakaan. Aktiivimalli kuitenkin edellyttää, että työttömien on saatava työpaikka, jota ei ole olemassakaan. Työpaikat eivät lisäänny aktiivimallilla ja tätä meidän päättäjämme eivät tunnu lainkaan tajuavan.

Vierailija
102/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työttömän mielestä on väärin että hän joutuu hakemaan töitä? Sen kuvan tästä saa.

Esitätkö noin tyhmää vai oletko oikeasti sitä? Jos olet oikeasti, miten voit selvitä yksinkertaisimmistakaan työtehtävistä?

Ei. Se ei ole väärin että joutuu hakemaan töitä. Se on väärin, että jos kaikesta hakemisestaan huolimatta ei työtä saa, pienennetään työttömyyspäivärahaa. 

(Okei, joskus voi olla väärin se hakemisen vaatimuskin, eli jos ole 62-vuotias työtön metsuri jossain syrjäseudulla, jossa vaimollasi kuitenkin on työ kunnalliskodin keittäjänä, ja paikkakunnalla tai lähimaillakaan ei ilmoitella paikoista joihin sinulla olisi edellytyksiä, niin ei tarvitse hakea sitä terveyskeskuslääkärin paikkaa, eikä edes tarjoilijan paikkaa Helsingistä, jonne joutuisit muuttamaan. Mutta esim. minun täytyy kyllä hakea yhtä jos toistakin duunia ja se on ihan oikein.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työtä mutta keksin heti kymmeniä hommia mitä voisi tehdä..

Lähtisin siivoojaksi, niitä haetaan aina. Vois soittaa firmoihin ja kysyä pääsenkö tekemään jotain. Vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä!

Vierailija
104/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työttömän mielestä on väärin että hän joutuu hakemaan töitä? Sen kuvan tästä saa.

Muistan aikoinaan kuinka punikki, pitkäaikaistyötön äitini natisi siitä että työkkäristä soitettiin että nyt olis töitä..

"herrajumala täytyy lähteä ja bussilla kulkea ja vielä kävelläkin jonkin matkaa"

Kyllä mä tiiän millaisia olette..

No niistä ajoista lienee jo aikaa ?

Olitkos sinä sitten niiden  'lahtarien' puolella, jos äitisi kerran oli 'punikki' ?

Älä kuule, sinä  huolehdi enää mistään työnteosta, melkoisen  ikäihminen taidat näet nyt kertomasi mukaan olla jo  itsekin ...

Vierailija
105/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.

Minä olen ollut 15 vuotta työssä, nyt 1,5 v työttömänä eli pitkäaikaistyötön

No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.

Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu. 

Jaa niin että kotoa tultaisiin hakemaan? :D

Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu? 

Joo, tiedän. Työtä vailla oleva ihminen hakee töitä.

Niin. Ja jos vietäisiin ajatus niin pitkälle, että vielä saataisiin työtä, se pelkkä haku ei vielä riitä, vaan jonkun pitää myös tämä ihminen palkata. Eli työtön on tekee jotain + työnantaja on tekee jotain = työpaikka. Tällä hetkellä yhtälö menee niin, että työtön tekee jotain + työnantaja ei tee mitään = ei työpaikkaa. Kun ymmärrät tämän yhtälön, sinun ei tarvitse kysyä, pitääkö työtöntä tulla kotoa hakemaan. 

No sitten haetaan toista työpaikkaa.

Sinulle kuuluisi Nobel-palkinto. Kukaan ei ole tätä vielä aiemmin keksinyt. Tämähän mullistaa koko yhteiskunnan. 

Joo, mä voin kuiskata salaisuuden..

*ei meitä joilla on työpaikka, ole tultu kotoa hakemaan*

Eli et ymmärtänyt kirjoittamaani yhtälöä. Lue se vielä muutaman kerran, niin jatketaan keskustelua sitten. 

Ja minäkin kuiskaan sinulle salaisuuden: *minullakin on työpaikka*

Olen ollut 1,5 vuotta työtön??

Kuule, jos nyt vaan soitat johonkin muualle jos et sitä työtä saanut mitä 1,5 vuotta sitten hait.

Vaikka siivoojaksi..?

Hei kuule, siivoojaksi ei oteta ketä tahansa. Esim. liikaa koulutusta ja pitkä ura sitä koulutusta vastaavissa tehtävissä torpedoi mahdollisuudet aika tehokkaasti.

Mutta saahan sitäkin toki yrittää. 

Vierailija
106/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ap. Sitä ei jotkut ymmärrä mitenkään.

Kyllä ne sen ymmärtää, sitten kun omalle kohdalle sattuu. Nyt on vaan kivempi massana muiden mukana arvostella työttömiä että voi itse tuntea itsensä paremmaksi ja menestyneemmäksi ihmiseksi. Helpompi heittäytyä ymmärtämättömäksi ja lyödä lyötyä, kuin ajatella asiaa tarkemmin. 

Vierailija
107/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.

Minä olen ollut 15 vuotta työssä, nyt 1,5 v työttömänä eli pitkäaikaistyötön

No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.

Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu. 

Jaa niin että kotoa tultaisiin hakemaan? :D

Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu? 

Joo, tiedän. Työtä vailla oleva ihminen hakee töitä.

Niin. Ja jos vietäisiin ajatus niin pitkälle, että vielä saataisiin työtä, se pelkkä haku ei vielä riitä, vaan jonkun pitää myös tämä ihminen palkata. Eli työtön on tekee jotain + työnantaja on tekee jotain = työpaikka. Tällä hetkellä yhtälö menee niin, että työtön tekee jotain + työnantaja ei tee mitään = ei työpaikkaa. Kun ymmärrät tämän yhtälön, sinun ei tarvitse kysyä, pitääkö työtöntä tulla kotoa hakemaan. 

No sitten haetaan toista työpaikkaa.

Sinulle kuuluisi Nobel-palkinto. Kukaan ei ole tätä vielä aiemmin keksinyt. Tämähän mullistaa koko yhteiskunnan. 

Joo, mä voin kuiskata salaisuuden..

*ei meitä joilla on työpaikka, ole tultu kotoa hakemaan*

Eli et ymmärtänyt kirjoittamaani yhtälöä. Lue se vielä muutaman kerran, niin jatketaan keskustelua sitten. 

Ja minäkin kuiskaan sinulle salaisuuden: *minullakin on työpaikka*

Olen ollut 1,5 vuotta työtön??

Kuule, jos nyt vaan soitat johonkin muualle jos et sitä työtä saanut mitä 1,5 vuotta sitten hait.

Vaikka siivoojaksi..?

Hei kuule, siivoojaksi ei oteta ketä tahansa. Esim. liikaa koulutusta ja pitkä ura sitä koulutusta vastaavissa tehtävissä torpedoi mahdollisuudet aika tehokkaasti.

Mutta saahan sitäkin toki yrittää. 

No eikös se yrittäminen ole ideana tässä uudessa mallissa? :D

Ei ole todellista...

Vierailija
108/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tää on meille tuki- ja liikuntaelinvammaisille hyvin epäreilua, koska ei yksinkertaisesti voi tehdä kaikkia töitä. Minä treenaan, olen hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen, mutta se ei muuta sitä, että mulla on selkäranka paskana ollut syntymästä asti ja sen korjaa vain leikkaus. Mun uravalintoja puitiin teininä ortopedin ja neurologin kanssa, että mille alalle voisin kouluttautua. Kelan mielestä olen terve ja jos en mene johonkin työhön mihin en pysty (esim. varastotyö) niin rangaistus tulee.

Vierailija
109/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallin kannattajat voisivat nyt kertoa, mistä ja miten nämä muutama satatuhatta työtöntä alkaa saada tuon vaaditun 18 tuntia/ 3 kk palkallista työtä? Ymmärrättehän, että tällaisista mahdollisista keikkatöistä ei laiteta ilmoitusta Molin sivuille eikä minnekään muuallekaan? Niihin käytetään vuokratyövoimaa, jos yrityksellä ylipäätään on tarvetta lyhytaikaiselle työntekijälle. Ja ei, oikea ratkaisu ei ole, että sadattuhannet työttömät alkavat soitella yrityksiin tai pahimmassa tapauksessa lampsia paikan päälle kysymään, olisiko töitä. Ei ole. Me työnantajat kyllä rekrytoimme silloin, kun meillä on lisätyövoimalle tarvetta. Lisäksi aktiivimallissa työttömän on saatava tuollainen työ, pelkkä työn hakeminen ei edes riitä. 

Herranjumala!!! Työttömiä vaeltelee pitkin katuja kyselemässä töitä, sen sijaan että ovat hiljaa kotona ja heille maksetaan siitä. :D

Ymmärrätkö nyt ollenkaan, että me työnantajat emme halua soittoja emmekä käyntejä yrityksessämme? Sellainen häiritsee meidän työtämme. Me ilmoitamme ihan itse, jos tarvitsemme uutta työvoimaa. Jos emme ole missään ilmoittaneet, meillä ei myöskään ole tarjota tällaista työtä.

Vai että oikein "me työnantajat"...

...ja vauvapalstalla ja vielä tähän aikaan aamusta! heh,heh,heeee...!!!

Vierailija
110/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan aikoinaan kuinka punikki, pitkäaikaistyötön äitini natisi siitä että työkkäristä soitettiin että nyt olis töitä..

"herrajumala täytyy lähteä ja bussilla kulkea ja vielä kävelläkin jonkin matkaa"

Olitkos sinä sitten niiden  'lahtarien' puolella, jos äitisi kerran oli 'punikki' ?

Älä kuule, sinä  huolehdi enää mistään työnteosta, melkoisen  ikäihminen taidat näet nyt kertomasi mukaan olla jo  itsekin ...

No hän on niin vasemmistokommari kuin olla ja voi. Kaikki on yhteistä ja jos töihin soitetaan, se on kiusaamista. Ihan saman laisia olette kaikki.

En ikinä haluaisi olla hänen kaltaisensa.

Vierailija
111/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se KIKY-sopimus, missä luvattiin että lisää leikkauksia ei tule.. Mietin vaan.

Vierailija
112/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se KIKY-sopimus, missä luvattiin että lisää leikkauksia ei tule.. Mietin vaan.

Ei mitään ole leikattu. Haet sinne töihin nyt vaan niin tuet pysyy ennallaan

Vierailija
113/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ole leikattu. Haet sinne töihin nyt vaan niin tuet pysyy ennallaan

Näin. Ei se nyt ihan niin vaikeaa voi olla. Kuitenkin täällä on porukkaa töissä niin voi olla että joku on joskus töitä saanutkin.

Niin ja äidistäni vielä.. Hän on hyvin ylpeä kokkikylmäkköplaaplaaplaa ja onhan se pirun loukkaavaa kun tarjotaan keittäjän virkaa päiväkodilta ja bussilla joutuisi pakkasella kulkemaan.

Elintapatyöttömät- voi VIT mitä porukkaa.

Vierailija
114/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen tilanne ollut jo kauan, että puolet vuodesta teen kokoaikatyötä + osa-aikatyötä, eli teen keskimäärin 6 päiväistä viikkoa tuon ajan. Loppuvuoden olen vain osa-aikatyössä.

Minulla siis täyttyy tuo aktiivimallissa vaaditut 18h/3kk helposti nytkin, kun teen osa-aikatyötä.

Minulle, joka olen lapseton, sopii tuo osa-aikatyön tekeminen. En kuitenkaan osaa kuvitella perheellistä ihmistä tuossa työssä. Tunnit vaihtelevat paljon kuukaudesta riippuen. Työtä voi olla aamulla tai illalla, tai vaikkapa viikonloppuna. Lyhkäisimmillään vuoro kestää 4tuntia. Viimekuussa työtä oli keskimäärin 16h/vk, tässä kuussa työtä on 30h/vk. Sopimus on 4h/ vk, muutaman kerran on ollut sellainen viikko, jonka aikana työtä on ollut vain tuo 4h+vk.

Pointti on siis se, että aika harvassa osa-aikaisessa työpaikassa työtä on se 18h/vk. Paljon tehdään näitä 4h/vk soppareita, mutta oletetaan että olet saatavilla tarvittaessa. Mites lasten hoito järjestetään tässä tapauksessa? Ilmoitetaan päiväkotiin että tarvitsee hoitoa tarvittaessa 40h/vk, mutta voi tulla kuukausia, jolloin hoitoa tarvitaan 2päivää kuussa? Eikös tästä tule enemmän vaivaa kuik hyötyä kaikille osapuolille.

Mielestäni oma työsopimukseni on ryöstösopimus. 4h/vk, mutta sopparissa kohta lisätyöstä, jonka varjolla laitetaan lista välillä täyteen. Onneni on, että lähiesimieheni huomioi vapaatoiveet hyvin ja nyt kun ei ole kokoaikatyötä, niin mielelläni tulen töihin kun soitetaan. Olen kuitenkin "röyhkeästi" välillä laittanut tekstarin hyvissä ajoin, esim että viikolla 5 en tule töihin, sopparin tunnit ovat jo täynnä.

Ei pidä antautua täysin työnantajan armoille, sillä saadaan niitä parempia sopimuksia kun ei nöyristellä.

Vierailija
115/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän on niin vasemmistokommari kuin olla ja voi. Kaikki on yhteistä ja jos töihin soitetaan, se on kiusaamista. Ihan saman laisia olette kaikki.

En ikinä haluaisi olla hänen kaltaisensa.

No kaikkihan me tietysti olemme sinun äitejäsi, just'joo...

Vierailija
116/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

On on ja niin he tekevätkin.

Mutta miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen?

Paitsi osoittamalla että olet yksi niistä joka ei ole ymmärtänyt mikä aktiivimalli on.

Vierailija
117/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri, mitä ap totesi. Lisää vaan turhaa byrokratiaa, kun KELAAN ja kuulemma TE-toimistoonkin rekrytoidaan taas uutta porukkaa. Lisää myös alueellista epätasa-arvoa ja turhaa kyykyttämistä. Ihmettelen esim. juuri tuota, että vapaaehtoistyö ei käy aktiivisuuden osoitukseksi?!

Ylhäältä päin ohjailua en halua tänne enä yhtään lisää, varsinkaan, kun en pidä näitä päättäjiä arvostelukykyisinä enkä oikeasti asioista perillä olevina, niinkuin tässäkin näkee.

NIin ja työssäkäyvä olen minäkin ja hyvin olen itse työllistynyt tähän mennessä, tuurin ja yrittämisen kautta. (reissattu on ristiin rastiin, on kouluttauduttu ja niin edespäin.) Mutta olen myös nähnyt, miten nopeasti voi pudota ns. pohjalle, eikä se aina ole kiinni vain niistä omista valinnoista. 

Kannatan valinnan vapautta ja heikomman aseman puolustamista, siksi sanon EI aktiivimallille!

Vierailija
118/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Vierailija
119/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella työttömällä on aikaa rustata muutama hakemus. Siitähän heille maksetaan.

On on ja niin he tekevätkin.

Mutta miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen?

Paitsi osoittamalla että olet yksi niistä joka ei ole ymmärtänyt mikä aktiivimalli on.

aktiivi=olla aktiivinen

Mikä tuossa on muka niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
120/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sellainen tilanne ollut jo kauan, että puolet vuodesta teen kokoaikatyötä + osa-aikatyötä, eli teen keskimäärin 6 päiväistä viikkoa tuon ajan. Loppuvuoden olen vain osa-aikatyössä.

Minulla siis täyttyy tuo aktiivimallissa vaaditut 18h/3kk helposti nytkin, kun teen osa-aikatyötä.

Minulle, joka olen lapseton, sopii tuo osa-aikatyön tekeminen. En kuitenkaan osaa kuvitella perheellistä ihmistä tuossa työssä. Tunnit vaihtelevat paljon kuukaudesta riippuen. Työtä voi olla aamulla tai illalla, tai vaikkapa viikonloppuna. Lyhkäisimmillään vuoro kestää 4tuntia. Viimekuussa työtä oli keskimäärin 16h/vk, tässä kuussa työtä on 30h/vk. Sopimus on 4h/ vk, muutaman kerran on ollut sellainen viikko, jonka aikana työtä on ollut vain tuo 4h+vk.

Pointti on siis se, että aika harvassa osa-aikaisessa työpaikassa työtä on se 18h/vk. Paljon tehdään näitä 4h/vk soppareita, mutta oletetaan että olet saatavilla tarvittaessa. Mites lasten hoito järjestetään tässä tapauksessa? Ilmoitetaan päiväkotiin että tarvitsee hoitoa tarvittaessa 40h/vk, mutta voi tulla kuukausia, jolloin hoitoa tarvitaan 2päivää kuussa? Eikös tästä tule enemmän vaivaa kuik hyötyä kaikille osapuolille.

Mielestäni oma työsopimukseni on ryöstösopimus. 4h/vk, mutta sopparissa kohta lisätyöstä, jonka varjolla laitetaan lista välillä täyteen. Onneni on, että lähiesimieheni huomioi vapaatoiveet hyvin ja nyt kun ei ole kokoaikatyötä, niin mielelläni tulen töihin kun soitetaan. Olen kuitenkin "röyhkeästi" välillä laittanut tekstarin hyvissä ajoin, esim että viikolla 5 en tule töihin, sopparin tunnit ovat jo täynnä.

Ei pidä antautua täysin työnantajan armoille, sillä saadaan niitä parempia sopimuksia kun ei nöyristellä.

Hah hah haa! Meitä on suomi pitkään, perheellisiä jotka tekee noita hommia.

Itsellä 21 h viikko soppari, en ole työkkäristä vaan koitan tehdä niin paljon kuin irtoaa. Lapset hoidossa kun olen töissä, tarhan kanssa sovittu. Olen käyttänyt myös ihan hoitajaa kotona, kun on ollut niin vaikeita työaikoja.

Miksi kuvittelette että työssä käyminen on ihan pala kakkua?

Voi kun me kaikki jäätäisiinkin työttömäksi kun on niin vaikeaa...