Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
161/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on avoinna mm. bambaran, bengalin, hausan, joruban bahnidin, pashtun, punjabin, sinahalin ja tagalogin kieliä taitavalle töitä tulkkaajana. Miksi, ette vain opettele noita kieliä ja mene töihin?

Täysin järjetöntä ja turhaa verovarojen hukkaamista tuokin toiminta.

Vierailija
162/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on avoinna mm. bambaran, bengalin, hausan, joruban bahnidin, pashtun, punjabin, sinahalin ja tagalogin kieliä taitavalle töitä tulkkaajana. Miksi, ette vain opettele noita kieliä ja mene töihin?

Niin joo.

Olethan käynyt kurssin työnhakuun, jos tuo on se mihin pystyt?

Mäkin oon työttömänä koska netissä joku haki levyseppähitsaajaa ja mä oon tarjoilija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työtä mutta keksin heti kymmeniä hommia mitä voisi tehdä..

Lähtisin siivoojaksi, niitä haetaan aina. Vois soittaa firmoihin ja kysyä pääsenkö tekemään jotain. Vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä!

Päättäjillä tuntuu olevan sama naivistinen olettamus että mihin tahansa voi vain mennä ja ilmoittaa ovella että tulin nyt (töihin/opiskelemaan). Tosielämässä vaan näihin paikkoihin haetaan ja pyritään ja EHKÄ tullaan valituksi tuhansien muiden hakijoiden joukosta. Saitko nykyisen työpaikkasi vain kävelemällä ovesta sisään? Vai äitikö palkkasi?

Ei, ei irronnut kävelemällä mihinkään sisään.

Eikä soitettu kotiin.

Kuitenkin kommentoit että "lähtisit siivoojaksi" ja "vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä" eli oletat silti että voi vain mennä kunhan niin päättää. Luuletko että työttömät ei tekisi näin jos se olis mahdollista? Monikaan ei kotona itkisi ja rukoilisi että joku antaisi mahdollisuuden tehdä työtä/opiskella, jos tämä reaalielämässä olisi mahdollista.

No ihan itse sanoit että luulenko että työtä ja opiskelupaikka löytyy hakemalla... Ööö... Luulen.

Löytyy kyllä, mutta vain todella pienelle osalle työttömistä. Ajattelitko että jossain yhtäkkiä auki parisataatuhatta uutta paikkaa?

No jospa nyt täytetään ne ensin.

Vai eikö kannata kun ei kuitenkaan ole kaikille työkkärintäti osoittamassa työtä?

Avoimista työpaikoista vain osa on sellaisia, joilla pystyy elättämään itsensä. Suuri osa on lyhyitä määräaikaisuuksia, 0-sopimuksia, provikkapalkkaista ja osa-aikaisia. Lisäksi sama työ on listoilla useaan kertaan, kun yritys itse hakee työntekijää ja samaan paikkaan (puhelinmyyjäksi) hakee myös viisi eri rekryfirmaa.

Lähipiirissä olen viimeisen viikon aikana törmännyt myös kaksi kertaa siihen ilmiöön, ettei työnantaja huoli työhaluisia ja työkykyisiä ihmisiä töihin. Ikärasismi vai mikä lienee vialla, mutta näissä firmoissa, joihin yli nelikymppiset tuttuni hakivat töihin (toinen vakityöpaikassa ja toinen määräaikaisissa töissä), mutta eivät päässeet, oli samat paikat laitettu kohta uudestaan avoimiksi.

Vierailija
164/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin siivoojaksi, niitä haetaan aina. Vois soittaa firmoihin ja kysyä pääsenkö tekemään jotain. Vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä!

Päättäjillä tuntuu olevan sama naivistinen olettamus että mihin tahansa voi vain mennä ja ilmoittaa ovella että tulin nyt (töihin/opiskelemaan). Tosielämässä vaan näihin paikkoihin haetaan ja pyritään ja EHKÄ tullaan valituksi tuhansien muiden hakijoiden joukosta. Saitko nykyisen työpaikkasi vain kävelemällä ovesta sisään? Vai äitikö palkkasi?

Eikä soitettu kotiin.

Kuitenkin kommentoit että "lähtisit siivoojaksi" ja "vois lähteä opiskelemaan vaikka mitä" eli oletat silti että voi vain mennä kunhan niin päättää. Luuletko että työttömät ei tekisi näin jos se olis mahdollista? Monikaan ei kotona itkisi ja rukoilisi että joku antaisi mahdollisuuden tehdä työtä/opiskella, jos tämä reaalielämässä olisi mahdollista.

No ihan itse sanoit että luulenko että työtä ja opiskelupaikka löytyy hakemalla... Ööö... Luulen.

Löytyy kyllä, mutta vain todella pienelle osalle työttömistä. Ajattelitko että jossain yhtäkkiä auki parisataatuhatta uutta paikkaa?

Vai eikö kannata kun ei kuitenkaan ole kaikille työkkärintäti osoittamassa työtä?

Tervemenoa sitten vain provikkapalkatuksi lehtimyyjäksi. Olet onnekas, jos pystyt sillä elättämään itsesi ja perheesi. Eiköhän moni ole mielellään tulossa sinun työhösi, jolla pystyy elättämään itsensä.

Vierailija
165/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä soitettu kotiin.

Onko sulla jokin syy olettaa, että ne paikat eivät täyttyisi ilman aktiivimalliakin?

Vierailija
166/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin joo.

Olethan käynyt kurssin työnhakuun, jos tuo on se mihin pystyt?

Mäkin oon työttömänä koska netissä joku haki levyseppähitsaajaa ja mä oon tarjoilija.

Jos kevyttä ja hyväpalkkaista työtä halajaa. Varmasti onnistuu helposti myös tuo 18h.

Vierailija
167/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä näitä aktiivimallista kouhkaavia. Olen lukenut pelkästään sellaisia mielipiteitä, joissa pidetään työnhakemiseen velvoittamista kohtuuttomana tai ylipäätään sitä, että työttömyyskorvausta vastaan on pakko tehdä jotain, jota ei itse ehkä muuten tekisi. Ymmärrän, että kurssit eivät aina ole ihanteellisia ja osu kohdalleen mutta kaikesta valituksesta päätellen eivät ole osuneet kohdalleen ennenkään. Miten tilanne siis voi pahentua? Olisiko aika oikeasti antaa muutokselle mahdollisuus?

Rahaa vastaan on aina pakko tehdä jotain, usein sellaista, jota et välttämättä halua tehdä. Olen ollut elämässäni lukemattomissa erilaisissa töissä ja iso osa niistä on ollut sellaista, etten ole halunnut oikeasti sitä tehdä mutta rahan eteen sitä nyt vain on taivuttava. Olen myös opiskellut asioita, joita olen todella vihannut, mutta edelleen, rahaa vastaan on näihin asioihin nyt vain taivuttava. Missä vaiheessa tilanne on muuttunut sellaiseksi, että kuvitellaan, että kaikilla pitää olla kivaa? Kaikkien pitää saada samat asiat työmäärästä riippumatta?

Älkää tehkö työhakemuksia, älkää osallistuko idioottimaisille kursseille, jotka koette loukkaavina mutta älkää myöskään vaatiko ilmaista rahaa. Jos mieluummin hoidat naapurin vesirokkopotilasta kuin otat vastaan oikean työn, niin tee se omilla rahoillasi, älä yhteiskunnan eli meidän veronmaksajien rahoilla. Palataan mieluummin 30-luvulle, jolloin järjestettiin hätäaputöinä ojan kaivuuta. Voidaan laittaa kaikki työttömät kaivamaan metrotunnelia ja saamaan päivän työstä palkaksi aterian. Eipä ainakaan tarvitse valittaa karensseista, turhista koulutuksista ja työhakemusten vaivalloisesta rustaamisesta.

Et siis ymmärrä aktiivimallia ollenkaan. Kyse ei ole siitä, että työttömät eivät viitsisi tehdä hakemuksia töihin tai opintoihin, vaan siitä, että aktiivisesta hakemisesta huolimatta työ-, kurssi-, tai opiskelupaikkaa ei saa ja siitä rangaistaan tukea leikkaamalla. Ei töihin, kursseille tai opintoihin noin vain mennä, niihin valitaan, ja jos jäät valinnan ulkopuolelle, saat rangaistuksen. Ei niitä aktiivisuuden osoittamisiin vaadittuja pikkutöitäkään ole noin vain olemassa. Työtöntä siis rangaistaan sellaisesra, mihin hän ei voi itse vaikuttaa. Onko se oikein? Ei.

Vierailija
168/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä soitettu kotiin.

Tervemenoa sitten vain provikkapalkatuksi lehtimyyjäksi. Olet onnekas, jos pystyt sillä elättämään itsesi ja perheesi. Eiköhän moni ole mielellään tulossa sinun työhösi, jolla pystyy elättämään itsensä.

Olen osa-aikasopparilla ja maksan siitä kulkemisen ja lasteni hoidon.

Et kiva kuulla että työttömyyskorvauksella elelee mukavammin.

Lapsia ei viedä aina hoitoon vaan sovitaan työt miehen kanssa niin että toinen tulee ja toinen lähtee.. Että riittää rahaa ruokaan.

Että haistapa vit**.

Voi teitä raukkaparkoja!! Kyllä niin säälittää kun teitä kiusataan. Voi voi voi nääs nääs!!!

Vierailija
169/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt."

Ei kelpaa. Sen täytyy olla työllistymistä edistävää eikä saman kurssin käynti uudestaan ole sitä. Lain tarkoitus on vain leikata korvauksia, ei muuta. Sen takia siinä on ehdot joita on käytännössä mahdoton täyttää. 

Täh!?

Mää kun ihan luulin että tarkoitus on saada työttömiä töihin ja työnhakuun, ei niinkään saada leikattua tukia. Kummaa...

Sitähän tässä juuri kritisoidaan, kun aktiivimallilla ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Se toimii ainoastaan tukien leikkurina ja tilastojen siivoajana.

Vierailija
170/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on pihalla, niin se on se työtön. Kiitos tästä keskustelusta.. Tasan varma että toivon lisää toimia että teille ei makseta enää tuollaisia summia kotiin. On kyllä ihme oletukset.

Vierailija
171/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt."

Ei kelpaa. Sen täytyy olla työllistymistä edistävää eikä saman kurssin käynti uudestaan ole sitä. Lain tarkoitus on vain leikata korvauksia, ei muuta. Sen takia siinä on ehdot joita on käytännössä mahdoton täyttää. 

Täh!?

Mää kun ihan luulin että tarkoitus on saada työttömiä töihin ja työnhakuun, ei niinkään saada leikattua tukia. Kummaa...

Sitähän tässä juuri kritisoidaan, kun aktiivimallilla ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Se toimii ainoastaan tukien leikkurina ja tilastojen siivoajana.

Jos nyt vaan haet töitä ja otat vastaan sen osari siivoojan homman jolla moni elättää itsensä, etkä kitise sen 1400 euron työttömyys+muut tuet päälle elantosi kanssa.

Vierailija
172/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on pihalla, niin se on se työtön. Kiitos tästä keskustelusta.. Tasan varma että toivon lisää toimia että teille ei makseta enää tuollaisia summia kotiin. On kyllä ihme oletukset.

Höpöhöpö. Ketju osoittaa, etteivät aktiivimallin kannattajat edes tiedä, ymmärrä tai halua ymmärtää, mistä aktiivimallissa on kyse. Ja ei, en ole työtön.

Vierailija
173/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Siinä työttömille vähän uusia arvoja...

Vierailija
174/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ketju osoittaa, etteivät aktiivimallin kannattajat edes tiedä, ymmärrä tai halua ymmärtää, mistä aktiivimallissa on kyse. Ja ei, en ole työtön.

Joo.

Pitää hakea töitä, osallistua kursseille tai tehdä työtä, jotta saa rahansa ja se on kamalaa!!

Äkkiä joku tarjoaakin jotain kauheaa osa-aikatyötä tai jotain mitä ei yhtään tykkää tehdä.. Siis eihän kukaan tee mitään osa-aikaista tai jotain missä likaa kätensä vaikka. Siis ihan hirveetä kyykyttämistä pakottaa ihminen johonkin kun ihan hyvä on olla kun vuokra maksetaan ja ruokaa on ja siis mikä tässä on ongelma!!!

Niinku 35 000 työpaikkaa ja paljo työttömiä niin ei ollenkaan kannata.

Ja lapsikin pitäis viedä hoitoon ja kaikkee kauheeta jos niinku joutuu johti haastatteluun.

Vierailija
175/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee pitäiskö koko työkkäri lopettaa kun meinaavat pakottaa työttömiä töihin ja työnhakuun ja kursseille?

Vierailija
176/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Ei makseta, mutta ei myöskään pienennetä töitä tekevän palkkaa, jos käy kansalaisopiston kursseilla. Aktiivimallissahan mikään kansalaisopiston kurssi ei riitä "aktivoinniksi" vaan työttömyyspäivärahaasi pienennetään. Menisitkö itse kansalaisopiston kurssille, jos palkastasi leikattaisiin sen vuoksi lähes 5%?

Vierailija
177/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä siis rangaistaan sellaisesra, mihin hän ei voi itse vaikuttaa. Onko se oikein? Ei.

Koetko oikeasti että et voi edes vaikuttaa asiaan? Kuka hiton pässi sinut palkkaisi? Se on sinusta itsestäsi kiinni jos et työllisty.

Kurjaa on varmasti kun toisten rahat on loppumassa mutta se ei ole toisten vika. Kyllä me teitä lusmuja ollaan ihan reilusti ruokittu.

Vierailija
178/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei makseta, mutta ei myöskään pienennetä töitä tekevän palkkaa, jos käy kansalaisopiston kursseilla. Aktiivimallissahan mikään kansalaisopiston kurssi ei riitä "aktivoinniksi" vaan työttömyyspäivärahaasi pienennetään. Menisitkö itse kansalaisopiston kurssille, jos palkastasi leikattaisiin sen vuoksi lähes 5%?

Kyllä pienennetään jos työajalla käy! Itse käyn vapaa-ajallani kahdellakin kansalaisopiston kurssilla. Mistään en saa mitään kompensaatiota käytetystä ajastani. Rikastan omaa pääomaani ja sijoitan itseeni.

Oikeastiko meidän muiden pitäisi maksaa siitä että työttömät käy "töissä" kansalaisopiston kursseilla? Salli mun nauraa.

Vierailija
179/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis työttömän mielestä on väärin että hän joutuu hakemaan töitä? Sen kuvan tästä saa.

Muistan aikoinaan kuinka punikki, pitkäaikaistyötön äitini natisi siitä että työkkäristä soitettiin että nyt olis töitä..

"herrajumala täytyy lähteä ja bussilla kulkea ja vielä kävelläkin jonkin matkaa"

Kyllä mä tiiän millaisia olette..

On valitettavaa, että tuollaisen kuvan saat, mutta siitä voit syyttää vain itseäsi, koska et ole vaivautunut yhtään tarkemmin asiaan perehtymään. Kuvasi on virheellinen. Ota asioista selvää.

Vierailija
180/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä siis rangaistaan sellaisesra, mihin hän ei voi itse vaikuttaa. Onko se oikein? Ei.

Koetko oikeasti että et voi edes vaikuttaa asiaan? Kuka hiton pässi sinut palkkaisi? Se on sinusta itsestäsi kiinni jos et työllisty.

Kurjaa on varmasti kun toisten rahat on loppumassa mutta se ei ole toisten vika. Kyllä me teitä lusmuja ollaan ihan reilusti ruokittu.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ole työtön, joku pässi on minut siis palkannut, joten haukkumisesi meni pieleen.

Ei työnhakija voi itse sitä päättää siitä, kenet työnantaja palkkaa, kai sinä sen tajuat. Työnantaja sen päättää. Ja kun jää vaille työ- tai opiskelupaikka aktiivisesta hakemisesta huolimatta, työtöntä rangaistaan. Kyse on työttömyydestä. Se tarkoittaa sitä, että työpaikkoja ei ole riittävästi. Ei niitä synny töitä hakemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi