Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elokuvaohjaaja Lauri Törhönen ahdisteli jatkuvasti opiskelijoita ja näyttelijöitä

Vierailija
31.01.2018 |

Yksi elokuva-alan ahdistelijoista on paljastunut:

https://yle.fi/uutiset/3-10051511

Miten tällaista on siedetty näin pitkään?
Sai jopa jonkun valtionpalkinnon urastaan. Huh!

Kommentit (537)

Vierailija
81/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes elokuva-alalla, mutta  jo 80-luvulla, kun Törhönen oli saanut jonkin verran mainetta elokuvantekijänä, oli ns. yleisessä tiedossa hänen sovinistinen asenteensa ja toisaalta suuri viehtymys naisiin.

Vierailija
82/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkö takia sen elokuvissa on ylimääräisiä alastonkohtauksia?

Juuri tämän takia suomalaiset elokuvat on niin paskoja. Palstalla oli muutama kuukausi sitten ketju, jossa ruodittiin elokuva- ja teatterialan käytäntöjä. Ja pohdittiin myös sitä, miksi suomileffoissa on aina ne pakolliset inhorealistiset panemis- ja nakukohtaukset oli leffan aihe mikä tahansa. No sen takia tietty että ohjaaja, miespäänäyttelijä ja valaistustyyppi tai kuvaaja pääsee avustajien kanssa zoomailemaan sopivaa kuvakulmaa. Esim. takaapäin kohtauksia täytyy suunnitella niin että avustaja on kontillaan ilman paitaa. Siellä ketjussa ne nimet tuli puolipeitellysti esiin, joten ketjua seuranneelle ei tämä törhöskä ollut mikään yllätys. Ketju lienee poistettu.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ei se, että tekee hyviä elokuvia, mitenkään oikeuta ahdistelua ja hyväksikäyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi elokuva-alan ahdistelijoista on paljastunut:

https://yle.fi/uutiset/3-10051511

Miten tällaista on siedetty näin pitkään?

Sai jopa jonkun valtionpalkinnon urastaan. Huh!

Miten se on hänen uransa saavutuksista pois jos hän on tehnyt jotain typerää sen lisäksi? Ymmärrän jos hänestä ei henkilönä pidetä ja tuollaiselle toiminnalle halutaan laittaa loppu, mutta ei se mitenkään poista hänen saavutuksiaan. Yrittäkää edes jättää tunteet joskus sivuun ja ajatella järjellä. 

Vierailija
84/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle nostanut laten uhrilampaaksi. Kiva kun avaudutaan vuosikymmenten jälkeen mitä late on dusannut. Ei sitten naiset uskaltaneet muka aikaisemmin kun tämä meetoo. Jokin mättää kyllä. Uskon kyllä, että late ollut vonkaaja, mutta mutta.

Joku sun päässä mättää kyllä.

Vierailija
85/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhyy se kouri mua munista vuonna -84. Vieläkin olen katkera, enkä ole päässyt elämässäni eteenpäin. Jos joku mies aloittaisi moiset ulinat 2018, niin muut miehet nauraisivat tyypille paskaisesti. Naiset sen sijaan perustavat heti jonku SoMe-vertaistukiryhmän traumatisoituneelle pyllyläpsyn uhrille :D

Metoo-kampanjassa on sekin arvokas puoli, että se houkuttaa tietyt miestyypin-"valiojoukot", kertomaan ja kommentoimaan omasta ilmeisen muuttumattomasta asennemaailmastaan. On hyvä tietää minkälaisessa maailmassa sitä vieläkin taaperretaan - vaikka se välillä hivenen raskasta luettavaa onkin :) 

Tuo munista kouriminen on totinen tosi ja on tapahtunut parikin kertaa silloin kun olin yöelämässä töissä. Usko tai älä, mutta känniset naiset ovat aika pahoja miesten ahdistelijoita. Olisi naurettavaa vetää asia dramaattisesti tapetille näin pitkän ajan jälkeen. Olen kokenut pahempiakin asioita kuin muniin tarttuva kännikala. Ja ei, en ole naisten köyrijä, jos sitä yrität vihjata.

Uskon kaiken mitä sanot ja olen pahoillani kokemuksistasi, mutta miksi sanot, että "olisi naurettavaa vetää asia dramaattisesti tapetille näin pitkän ajan jälkeen"? Miksi? Tämähän rohkaisee muita uhreja ja tällä on pelotevaikutus nyky-ahdistelijoille. Ja miten niin "dramaattisesti"? Millä tavalla ahdistelun ja seksuaalisen väkivallan uhrien pitäisi tuoda asia esiin, että se olisi sinusta sopivaa?

Vierailija
86/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäitä hattuun kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen minua etoo nää sensaatiohakuiset some- ja lööppilynkkaukset. Vaikka osa "lynkkauskampanjoiden" uhreista varmaan on maineensa omalla käyttäytymisellään ansainnnut niin minusta sivistysvaltiossa tällaiset asiat läpikäydään oikeudessa, ei lehtien palstoilla tai somessa.

On erittäin hyvä, että nämä asiat tulevat julkisuuteen.

Lauri Törhönen on epäilemättä syyllistynyt rikoksiinkin, koska on useiden omalla nimellään jo julkisuuteen tulleiden naisten kertomusten mukaan loukannut uhriensa koskemattomuutta sekä käsiksi käymällä että verbaalisesti. Kyse on seksuaalisesta ahdistelusta, joka on kriminalisoitu.

Mutta on paljon myös sellaista yksipuolista ja epätoivottavaa toimintaa, joka ei aivan ylitä rikoskynnystä eli on pelkästään huonoa seksististä käytöstä, mutta yhtä kaikki pilaa työ-, opiskelu- ja harrastuspiireissä ilmapiiriä jopa niin paljon, että uhrit jättäytyvät pois ko. paikasta kokonaan. Se ei ole oikein. Kyllä niistä ympyröistä pitää sen ääliön ahdistelijan poistua eikä uhrin.

Nimenomaan tämän julkisen käsittelyn kautta sille tyhmimmällekin seksuaaliselle ahdistelijalle on pakko upota tajuntaan, että sellaista sikamaista käytöstä ei kertakaikkiaan enää hyväksytä. Ei ollenkaan. Tai jos jatkaa tästä eteenpäinkin, saa olla varma, että asia tulee ilmi ja julkisuuteen. Tapausten julkistaminen on uutta häirintää ennaltaehkäisevää toimintaa. 

Ongelma on vaan se, että nyt sitten hullut psykot alkavat leimata ihmisiä ja muut sitten ryhmässä savustavat "epämiellyttävän" tyypin pihalle joukkovoimalla. Minua on väitetty pienehkössä piirissä pahoinpitelijäksi, vaikka mitään en ollut tehnyt. Seurauksena jouduin koko jutun ulkopuolelle, koska en enää voinut yksinkertaisesti kuulua ryhmään. Ei tuntunut kivalle olla ulkopuolinen ja halveksittu. Eli pahimmassa tapauksessa tällaiset voivat toimia toiseenkin suuntaan ja väärin. Onneksi silloin ei ollut somea, joten ainakaan asiaa ei ruodittu missään Face-ryhmässä selän takana. Maailmassa vaan on niin hulluja ihmisiä, jotka haluavat pilata toisen elämän ilman mitään järkevää syytä. Muut sitten lähtevät näiden hullujen päähänpistoihin mukaan. Onneksi itselleni ei mitään suurempaa vahinkoa sinällään tullut, koska siirryin sellaisiin piireihin, jossa minut hyväksyttiin. Myöhemmin tuli anteeksipyyntöjä, mutta jätin ne huomiotta. Olisi kannattanut uskoa minun sanaani silloin aikoinaan.

"Maailmassa vaan on niin hulluja ihmisiä, jotka haluavat pilata toisen elämän ilman mitään järkevää syytä."

Kyllä, monenkohan nuoren naisen elämän tämä nyt puheena oleva Lauri Törhönen onkaan pilannut?

Kyllä ne ovat juuri nämä Lauri Törhösen kaltaiset "hullut psykot", jotka ovat savustaneet jopa nuoren naisen lopettamaan ohjaajaopintonsa. Uhrit eivät ole "hulluja psykoja", vaan niitä ovat seksuaaliset ahdistelijat. Nämä esiin tulleet tapaukset (miehet) ovat niin selkeitä tapauksia ja pitkään jatkuneesta asiattomasta käytöksestä on ollut kyseisissä piireissä pitkään tieto.

Kehtaatkin nimittää uhreja "hulluiksi", joiden "päähänpistoihin" muut uhrit "lähtevät mukaan". Häpeä" Häpeä syvästi, jos edes osaat!

Tällaisten asioiden esille tuominen on todella rohkeaa ja ison kynnyksen takana. Kukaan ei huvikseen ja ilman todellista kokemusta ryhdy moiseen.

Äläkä sekoita tähän selvään asiaan omaa epämääräistä menneisyyttäsi, josta et edes kertonut, mihin se liittyy. Mitä sitten oletkaan tehnyt tai jättänyt tekemättä. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Vierailija
87/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhyy se kouri mua munista vuonna -84. Vieläkin olen katkera, enkä ole päässyt elämässäni eteenpäin. Jos joku mies aloittaisi moiset ulinat 2018, niin muut miehet nauraisivat tyypille paskaisesti. Naiset sen sijaan perustavat heti jonku SoMe-vertaistukiryhmän traumatisoituneelle pyllyläpsyn uhrille :D

Metoo-kampanjassa on sekin arvokas puoli, että se houkuttaa tietyt miestyypin-"valiojoukot", kertomaan ja kommentoimaan omasta ilmeisen muuttumattomasta asennemaailmastaan. On hyvä tietää minkälaisessa maailmassa sitä vieläkin taaperretaan - vaikka se välillä hivenen raskasta luettavaa onkin :) 

Tuo munista kouriminen on totinen tosi ja on tapahtunut parikin kertaa silloin kun olin yöelämässä töissä. Usko tai älä, mutta känniset naiset ovat aika pahoja miesten ahdistelijoita. Olisi naurettavaa vetää asia dramaattisesti tapetille näin pitkän ajan jälkeen. Olen kokenut pahempiakin asioita kuin muniin tarttuva kännikala. Ja ei, en ole naisten köyrijä, jos sitä yrität vihjata.

Uskon kaiken mitä sanot ja olen pahoillani kokemuksistasi, mutta miksi sanot, että "olisi naurettavaa vetää asia dramaattisesti tapetille näin pitkän ajan jälkeen"? Miksi? Tämähän rohkaisee muita uhreja ja tällä on pelotevaikutus nyky-ahdistelijoille. Ja miten niin "dramaattisesti"? Millä tavalla ahdistelun ja seksuaalisen väkivallan uhrien pitäisi tuoda asia esiin, että se olisi sinusta sopivaa?

Miehelle tämä on mahdotonta. Jos alat näistä puhumaan KUKAAN ei usko ettet jotenkin myötävaikuttanut tilanteen syntyyn. Varsinkaan oma puoliso. Kantapään kautta opittu asia.

Vierailija
88/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle tämä on mahdotonta. Jos alat näistä puhumaan KUKAAN ei usko ettet jotenkin myötävaikuttanut tilanteen syntyyn. Varsinkaan oma puoliso. Kantapään kautta opittu asia.

Olen pahoillani, mutta miten sinua auttaisi se, että muut uhrit eivät puhuisi kokemuksistaan?

Vierailija
89/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törhönen on aikansa lapsi. Turha vikistä.

Parinkymmenen vuoden kuluttua somelynkkaajat joutuvat myös roviolle, siis Te.

Olette nykyisen someajan lapsia. Historia toistaa itseään.

Monet naiset ovat päässeet urallaan eteenpäin reittä pitkin, eikä se heitä haitannut tuolloin. Nyt, kun ikä on tehnyt tehtävänsä ja nuoremmat ajavat ohi samoin konstein, alkaa se kiukuttamaan. Ja onnenpeli pyörii.

Kukaan ei vikise, eikä tässä ole mitään turhaa.

Tulevaisuuden tuomiota me odotetaan kaikki, nyt pyritään siihen, että toimisimme tässä hetkessä paremmin kuin menneisyydessä.

Vierailija
90/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset ovat päässeet urallaan eteenpäin reittä pitkin, eikä se heitä haitannut tuolloin. Nyt, kun ikä on tehnyt tehtävänsä ja nuoremmat ajavat ohi samoin konstein, alkaa se kiukuttamaan. Ja onnenpeli pyörii.

Törhösen puolustaminen on sinulle oikea ristiretki. Ehkäpä pari vuotta terapiassa selvittää sinullekin syyn miksi näin on.

Vierailija
91/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle nostanut laten uhrilampaaksi. Kiva kun avaudutaan vuosikymmenten jälkeen mitä late on dusannut. Ei sitten naiset uskaltaneet muka aikaisemmin kun tämä meetoo. Jokin mättää kyllä. Uskon kyllä, että late ollut vonkaaja, mutta mutta.

Joku sun päässä mättää kyllä.

Sun päässä mättää vaan meetoo, meetoo, pikkulikka. Olet tyhmempi kuin vasen sappaasi.

Sinä olet tyhmempi kuin Lauri Törhösen runkkusukka.

Vierailija
92/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nyt hyvät mammat, että kaikki noissa vasemmistolaisissa kulttuuripiireissä tiesivät asiasta eikä kukaan sanonut mitään! 

https://twitter.com/TuomasEnbuske/status/558390923357609984 

Vierailija
93/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nyt hyvät mammat, että kaikki noissa vasemmistolaisissa kulttuuripiireissä tiesivät asiasta eikä kukaan sanonut mitään! 

Olet varmaan lukenut keski-ikäisten miesten kommentteja tästä jupakasta. Niin. Juuri tuon suhtautumisen takia kukaan ei ole uskaltanut puhua mitään. Asiaa ei oteta vakavasti ja avautuminen tietäisi oman uran loppua.

Vierailija
94/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tutkimukset laajennetaan Kari Riipisen toimintaan?

https://image.citycdn.fi/01/39/16/44/a1e80d24dfc6dcb0bf0144a51f63c094.j…;

Vierailija
95/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä asioita tuodaan esille nyt? Miksei ole tuotu esille silloin kun asia on tapahtunut? Ja olen nainen ja olen tarvittaessa vaikka lyönyt, jos joku on yrittänyt käpälöidä. En ole ikinä hyväksynyt suullista enkä fyysistä ahdistelua. Aina joku idiootti on yrittänyt, joten en yritä väittää, etteikö näitä asioita olisi muillekin tapahtunut. Mutta ihmettelen, miksi naiset eivät vaan pidä puoliaan vaan hautovat näitä asioita vuosikaudet. Huonoa käytöstä ei tarvitse koskaan sietää keneltäkään.

Vierailija
96/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törhösen puolustaminen on sinulle oikea ristiretki. Ehkäpä pari vuotta terapiassa selvittää sinullekin syyn miksi näin on.

Somelynkkaus = paranoia.

Vierailija
97/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikos on rikos, jos se on rikos tekohetkellä.

Eli jos joku on esim. raiskannut vaimoaan avioliitossa ennen kuin avioliitossa raiskaaminen oli rikos, ei ko. henkilö ole tehnyt mitään väärää? Eikä orjuudessa ollut mitään väärää, tai ke skitysleireissä, kun ne aikanaan olivat sallittuja?

No onhan ne tavallaan vääriä juttuja, mutta deal with it. Rapatessa roiskuu. Ja aika parantaa haavat. Jos ei paranna, niin oma ongelma. On mullekin tehty vääryyttä ja pahuutta nuorempana, mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään. Jos mä nyt lähden kostamaan, niin joudun itse linnaan.

Niinpä. Onhan ne tavallaan vääriä juttuja. Koska sinä olet päälle kustava typerys ei tarkoita sitä että kaikkien muiden tulisi olla samanlaisia.

Ei minun päälleni kukaan ole kussut. Saa tanan huo ra.

"Keskustelua" av-palstalla.

Vierailija
98/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää trolli rauhaa. Se saa nautintonsa kiusaamisesta. Sitä harmittaa kun naisia ei saa enää ahdistella.

Vierailija
99/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vikise, eikä tässä ole mitään turhaa.

Tulevaisuuden tuomiota me odotetaan kaikki, nyt pyritään siihen, että toimisimme tässä hetkessä paremmin kuin menneisyydessä.

Eli pyrimme olemaan lynkkaamatta, eikö niin?

Vierailija
100/537 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä asioita tuodaan esille nyt? Miksei ole tuotu esille silloin kun asia on tapahtunut? Ja olen nainen ja olen tarvittaessa vaikka lyönyt, jos joku on yrittänyt käpälöidä. En ole ikinä hyväksynyt suullista enkä fyysistä ahdistelua. Aina joku idiootti on yrittänyt, joten en yritä väittää, etteikö näitä asioita olisi muillekin tapahtunut. Mutta ihmettelen, miksi naiset eivät vaan pidä puoliaan vaan hautovat näitä asioita vuosikaudet. Huonoa käytöstä ei tarvitse koskaan sietää keneltäkään.

Sinullapa on kannustavia sanoja sanottavana. Historiantuntemuksesi kaipaisi varmaankin parin kirjan lukemista.