Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?

Vierailija
31.01.2018 |

Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.

Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.

Onko tämä laillista?

Kommentit (279)

Vierailija
61/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?

Pyörää en omista.

Mielestäni 10km osa motarin vartta ei ole mikään lyhyt matka.

Miten paska liksa voi olla ettei kata 40-50€ taksikustannusta? Kannattais varmaan miettiä muita hommia

Vierailija
62/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis nuori ihminen, ja kävely ei onnistu?

Varaa vaikka kolme tuntia ja köpöttelet rauhassa, ei pitäisi olla ongelma. Mutta katso, ettet moottoritiellä kävele!

Ota hyötyliikuntana! Ota juomista mukaan ja nauti ulkoilusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa vaikka kolme tuntia ja köpöttelet rauhassa, ei pitäisi olla ongelma. Mutta katso, ettet moottoritiellä kävele!

Vielä:

Kyllä työnantajana tai työkaverina arvostaisin kympillä sitä, joka tuon narisematta tekisi!

Vierailija
64/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja taksillä vain menomatka, tullessa kävele kaikessa rauhassa.

Vierailija
65/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppinen vaimoni menee kävellen tai fillarilla kymmenen kilometriä, rippuen siitä minkä verran lunta on tulossa. Eli jos on hirveä lumimäärä, niin kävelee. Pitäisi onnistua sinultakin.

Vierailija
66/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä:

Kyllä työnantajana tai työkaverina arvostaisin kympillä sitä, joka tuon narisematta tekisi!

Ihailisin, mutta pitäisin samalla idioottina. 8 tuntia töissä ja kuusi tuntia kävelyä pakkasessa ja tuiskussa.

Vierailija
67/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo vähän väsyttää nämä aloitukset. Mene taksilla tai kävellen. Lakko ei ole mitenkään eri asia siinä mielessä että työnantajaa ei kiinnosta miten kukakin kulkee töihin, se on ihan itse omin pikku aivosin mietittävä miten kulkee.

Vierailija
68/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh oon kävelly päivittäin tommosen matkan noin vuoden ajan. Sitten oli rahaa autoon

Vierailija
69/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, itse et halua maksaa taksia, mutta silti ihmettelet miksi työnantaja ei maksa sinulle palkkaa kun jäät kotiin?? Oikeesti?

Olen itse kävellyt töihin lähes 13 km yhteen suuntaan kun auto hajosi ja rahat oli tiukilla. Julkisia ei kulje ja talvella pyöräily tien kunnon takia hankalaa. Ei tosiaankaan työnantajan ongelma.

Tyttäreni polkee kesät/talvet lukioon 7,5 km suuntaansa. On tyytyväinen kun kunto pysyy hyvänä ja tulee päivittäin ulkoiltua. Läksyiltä sitä ei muuten niin paljon ehtisi. On koulussakin virkeämpi.

Asenne ratkaisee!

Vierailija
70/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huomaa, että lakkoilun määrä on vähentynyt tällä vuosituhannella. Aiemmin  oli aivan tavallista, että noin joka toinen vuosi lakkoiltiin. Ja lakkoiltiin useita päiviä tai jopa viikkoja eikä vain yhtä päivää. AKT tuli oikein tunnetuksi solidaarisuuslakoistaan eli lakkoilipa mikä tahansa ala, AKT oli aina valmis tukilakkoon. Tottakai se tavallista kansalaista kiukutti, mutta ei töistä jääty pois sen vuoksi, että jollain toisella alalla oli lakko.

Vierailija
71/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on tilata täksi?

Ei taida takseja riittää kaikille.

Vierailija
72/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on tilata täksi?

Ei taida takseja riittää kaikille.

Siksi kannattaakin tilata taksi ajoissa. Voi tilata jo edellisenä päivänä. Aika moni julkisilla liikkuvista menee perjantaina omalla autolla, joten jokainen tänään bussissa istuva ei tarvitse perjantaina taksia. 

Vierailija
73/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut saa asiasta nyt niin vaikean? Tajusin vasta tänään että bussit ei kulje täällä Jyväskylässäkään. No, sit kävelen. On joku 8km suuntaansa. Napit korville ja musiikin tahdissa, mars.

Vierailija
74/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kymppiä taksiin yhtenä päivänä on sinusta liikaa? Mulla on alle kympin tuntipalkka ja silti kuljen toisinaan töihin taksilla.

Vierailija
75/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksit voi olla aika varattuja, ainakin sitten ennakkovaraus kannattaa tehdä.

Vierailija
76/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menisin aamulla taksilla ja kotiin tulisin kävellen. Tilaa taksi jo tänään perjantaiaamuksi! Ei

taloutta kaada tuon vertainen taksimatka ja saat liikuntaa ihan ilmaiseksi.

Vierailija
77/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kommentteja kun lukee ettei ihminen voi kävellä 10 km suuntaansa (tämä ei koske liinuntarajoitteisia), niin ei voi kuin ihmettellä että miten joistakin on tullut tuollaisia kermaperseitä joilla ei ole minkäänlaisia selviytymistaitoja.

Tämän laatuinen aines katoaa aika äkkiä siinä vaiheessa jos tulee jokin katastrofi ja kaikki ei tulekaan kuin manulle illallinen.

Eivät pärjäisi luonnonantimilla päivääkään vaikka olisi riista, marjat ja sienet vieressä. Saatika jos ei olisi.

Työnantajana antaisin välittömästi kenkää tämän sortin vetelyksille.

Vierailija
78/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.

Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.

Onko tämä laillista?

Ei ole palkallinen päivä. Toisaalta jos olet pelkkä työsuhteinen, niin ei siitä mitään sanktioitakaan voi tulla, eli kyseessä ei ole työsopimuslain mukainen luvaton poissaolo. Menetät ainoastaan päivän palkan. Luvattomalla ja palkattomalla poissaololla kun on tarkka ero.

Vierailija
79/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laillista. Kävele, pyöräile tai ota taksi.

Vierailija
80/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihan normaali palkaton vapaapäivä tulossa.

Ei kait sillä ole merkitystä pidätkö sen omasta halusta vai jostain muusta syystä.

Palkattomia vapaapäiviä voi tulla muutenkin vaikka itse ei niitä toivoisi. Töihin meneminen saattaa estyä vaikka liikenneonnettomuuden takia vaikka et itse loukkaantuisi.

Tai saatat joutua viemään lapsen ennalta sovittuna päivänä sairaalaan etkä voi häntä yksin sinne jättää.

Itse jouduin ottamaan viikon palkatonta vapaata kun lapsi joutui leikkaukseen, eikä häntä komplikaatioriskin takia saanut jättää hetkeksikään yksin leikkauksen jälkeisinä päivinä. Viikon jälkeen lapselle tuli se pelätty komplikaatio ja hän joutui uuteen leikkaukseen. Silloin sain paikallisen vapaan lapsen hoitamista varten sillä komplikaatio tuli yllättäen eikä ennalta sovittuna ajankohtana.

Joo, meni OT. Halusin vain selventää sitä ettei palkatonta vapaata oteta aina omasta halusta.