Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?

Vierailija
31.01.2018 |

Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.

Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.

Onko tämä laillista?

Kommentit (279)

Vierailija
21/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?

Pyörää en omista.

Mielestäni 10km osa motarin vartta ei ole mikään lyhyt matka.

Vierailija
22/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on reilu työnantaja, kun suostuu mukisematta poissaoloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?

Pyörää en omista.

Tuollaisia sitten.. "Miksi menisin, kun ei jää voitolle". Kuulostat ihan työttömälle.

Vierailija
24/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa korvausvaatimuksen esim. JHL:lle, jonka mielestä sinun työssäkäyvän palkkasi ei ole yhtä tärkeä kuin työttömän oikeus olla hakematta töitä, kun nyt ei vaan huvita.

Vierailija
25/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh mitä kommentteja. Helppohan se on kotoa muille huudella, että kävele töihin.

Jokainen varmaan ymmärtää, ettei pääse töihin sellaisessa tilanteessa. Työnantaja ei kyllä kovin fiksu ole, jos ei ymmärrä.

Vierailija
26/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 10 kilometriähän käveleekin kahdessa tunnissa, ei varmaan menisi niinkään kauaa. Polkupyörällä (sellaisella tavallisella vaihteettomalla, ns. uusiomummopyörällä) menee ehkä kolmasosa tuosta ajasta ja eikä tarvitse edes polkea raivona. Tokihan se on monelle makaamiseen, istumiseen ja autossa istumiseen tottuneelle järkyttävää jos joutuu liikkumaan omin voimin.

Vierailija
27/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörää en omista.

Ihan vaikka siksi että osoitat arvostavasi työpaikkaa. Kyllä se varmasti tavalla tai toisella tulee palkituksi myöhemmin. Olen huomannut että kun itse olen joustava esim työvuorojen suhteen niin saan itsekin tarvittaessa muutoksia helposti. "Minkä taakseen jättää sen edestään löytää"

Vierailija
28/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnanatja maksaa kimppatakseja, jos muuta vaihtoehtoa ei löydy. 

Vierailija
29/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SimoT kirjoitti:

Et tietenkään saa palkkaa, sehän on täysin selvää. Työstä sitä maksetaan, eikä siitä, että ay-aktiivit haluavat lakkoilla jälkikäteen varsin järkevää politiikkaa vastaan. Eiköhän olisi kannattanut ay-väen lakkoilla silloin, kun hallitus ja eduskunta lakia valmisteli, eikä vasta sitten kun peet on jo housussa..

Mutta ei sinun vika (paitsi jos kuulut JOHONKIN liittoon), mutta ei työnantajankaan.

Meillä töissä nuorten työntekijöiden into tuohon mielenilmaisuun laantui koko lailla kun he kuulivat, ettei työnantaja ihan siis oikeesti maksa palkkaa niistä lakkopäiväksi merkitystä työtunneista, jos olet kerran lakossa etkä niitä tunteja tee... 😂 elämä opettaa...

Vierailija
30/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh mitä kommentteja. Helppohan se on kotoa muille huudella, että kävele töihin.

Jokainen varmaan ymmärtää, ettei pääse töihin sellaisessa tilanteessa. Työnantaja ei kyllä kovin fiksu ole, jos ei ymmärrä.

Varmasti työnantaja ymmärtää.

Mutta ei ole työntekijä kovin fiksu jos ei ymmärrä että ei ole oikeutettu palkkaan jos ei hilaa persettään sinne töihin.

Vierailija
31/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile liftata? Tai kysele naapureilta mihin suuntaan kulkevat aamulla, jos pääset osan matkaa kyydissä. Töissäkin autolliset, samalla suunnalla asuvat voisivat tehdä bensarahaa vastaan palveluksen ja kyyditä.

Vierailija
32/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida työehtosopimuksissa olla kohtaa, joka oikeuttaa työntekijän olemaan poissa lakon, luonnonmullistuksen, yleisen hälytystilan tai muun syyn sattuessa.

Ei olekaan kun lakko-oikeus on taattu jo laissa, joten sitä on turha mainita uudelleen työehtosopimuksessa.

Vierailija
33/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörää en omista.

Miten huono palkka sulla oikein on? Taksi tulee maksamaan jotain 40€. Kyllähän taksi lohkaiseen aika pahasti päivän palkasta, mutta voi matkat ottaa kertaluontoisen luksuksenakin, kun on kerta perjantaikin.

Vierailija
34/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida työehtosopimuksissa olla kohtaa, joka oikeuttaa työntekijän olemaan poissa lakon, luonnonmullistuksen, yleisen hälytystilan tai muun syyn sattuessa.

Ei olekaan kun lakko-oikeus on taattu jo laissa, joten sitä on turha mainita uudelleen työehtosopimuksessa.

Lakko-oikeus on tietenkin. Mutta siitä ajasta ei työnantajan tarvitse maksaa palkkaa (jotkut jopa maksaa, tiedän) .

Ja on aivan eri asia olla itse lakossa (jolloin saat sen lakkoavustuksen liitoltasi, et palkkaa) kuin jäädä pois töistä, koska joku muu on lakossa (ja kuvitella että työnantaja maksaantäyden palkan..)

Vierailija
35/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v lapsi polkee joka koulupäivä 3,5 km suuntaansa. Viime viikollakin vaikka satoi vettä.  Itsekin poljen kauppamatkat pyörällä ja kävelen välillä 3 km työkaverin kyytiin. 

Jos on tahtoa mennä, sinne pääse vaikka läpi tuulen ja tuiskun. Lapsen sanoin meitä ei ole tehty sokerista. 

Vierailija
36/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.

Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.

Onko tämä laillista?

10 kilsaa hölköttelee tuntiin ja kävelee alle 2 tuntiin. Oletko pyörätuolipotilas? 

Vierailija
37/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörää en omista.

Tuollaisia sitten.. "Miksi menisin, kun ei jää voitolle". Kuulostat ihan työttömälle.

Olen opiskelija ja käyn osa-aikaisesti töissä saadakseni työstä rahaa. Miksi maksaisin siitä?

Vierailija
38/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörää en omista.

Olen opiskelija ja käyn osa-aikaisesti töissä saadakseni työstä rahaa. Miksi maksaisin siitä?

Saa kokemusta.

Vierailija
39/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pesukone menee rikki, eikä ole puhtaita vaatteita, niin saako olla palkallisesti poissa töistä? Eihän se nyt minun vikani ole, että se kone on hajonnut.

Vierailija
40/279 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverilla työmatka on 4km, sen tuntuu olevan ihan ylivoimainen matka kun aina siitä narisee. Ei ole ajokorttia, bussilla vaihtoineen kestää niin kauan eikä mies voi aina kuskata. Olen monta kertaa ehdottanut kävelyä tai pyöräilyä, itse lenkkeilen helposti tuon 4km päivittäin ja kesällä tulen välillä pyörällä töihin 15km. Mutta ei käy. 

Nyt hän oletti automaattisesti, että saa perjantaina vapaapäivän, kun bussit ei kulje eikä siis pääse töihin =D

Ei todellakaan ole työnantajan ongelma, miten työntekijä kulkee töihin, mutta tässäkin tapauksessa työntekijän oma asenne on kyllä se ratkaisevin. Jos ei edes yhtä kertaa voi kävellä tuota matkaa, niin mikäs siinä sitten...Tämä asennevamma näkyy kyllä monessa muussakin asiassa, mutta se on sitten asia erikseen.