En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Kommentit (279)
Työkaverin kyydillä edes osa matkasta, kävelet jonnekin helppoon paikkaan mistä voi ottaa kyytiin. Maksat vähän vaivanpalkkaa, jos joutuu poikkeamaan reitiltä.
Voithan sä kysyä pystyykö jälkikäteen tekemään tunnit sisään. Esim teet reilun viikon tunnin pidempää vuoroa?
tietenkään ei tarvitse maksaa palkkaa.
Jos olisin työnantaja niin hakisin sinut autolla töihin. :)
Uskomatonta avuttomuutta. Moni pyöräilee tuon 10km joka päivä töihin, se ei oikeasti ole pitkä matka vaikka talvella toki vaatii hiukan sisukkuutta. Kertaluontoisena kävelynäkin ihan helppo juttu.
Työnantaja saattaa ymmärtää mutta palkkaa ei todellakaan kuulu maksaa. Mutta ihan hyvin voi olla ymmärtämättäkin. Vai mitä itse sanoisit jos menisit synnyttämään ja ilmoitettaisiin, että kätilöt eivät ole lakon vuoksi tulleet töihin. Tai veisit lasta aamulla päiväkotiin ja se ei olisikaan auki. Tai saisit sydänkohtauksen tai teillä olisi tulipalo, eikä hätäkeskuksessa olisi ketään töissä tai paloasemalla. Koska lakko.
Mahdollisia yt-neuvotteluja varten tuo on hyvä testi nähdä kuka on jyvä ja kuka alana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?
Pyörää en omista.
Mielestäni 10km osa motarin vartta ei ole mikään lyhyt matka.
10km ei todellakaan ole matka eikä mikään pyöräillen. Talvellakin menee helposti, kun varusteet on kohdallaan. Itselläni menee 8km:n työmatkaan pyörällä n.25min, jota poljen myös talvella muuten paitsi märkien kelien aikaan.
Meillä ei kelpaa perjantain poissaolon syyksi lakko. Työnantaja ei myöskään osallistu kuluihin. Sairaslomasta oltava todistus. Junathan nyt kulkevat eli se kyllä helpottaa.
Jos ei tule perjantaina töihin niin se on palkaton päivä, liekö luvaton poissaolokin.
Taksilla siis noin 20 euroa / suunta, koko päivä 40 euroa.
Jos tekee koko päivän 7,5h - ja tuo olisi enemmän kuin mitä tienaa, niin aloittajan tuntipalkka (netto) olisi alle 5,33 euroa - ei kai kukaan niin pienellä rahalla tee töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?
Pyörää en omista.
Tuollaisia sitten.. "Miksi menisin, kun ei jää voitolle". Kuulostat ihan työttömälle.
No jos taksi tai kimppakyyti tai kävely ei onnistu, niin ainahan voit pyytää palkattoman vapaapäivän tai tehdä tunnit sisään. Ei ole työnantajan velvollisuus järjestää työntekijän matkoja. Jos mulla hajoaa auto, niin se on mun ongelma miten töihin menen.
Meinasi itselläkin muodostua ongelmaksi tuo perjantainen töihin pääsy lakon takia, mutta ei käynyt edes mielessä sen takia pitää vapaata.
Matkaa töihin ei ole edes kuin 5km, mutta olen aika viimeisilläni raskaana ja tuon pituisen matkan kävely x2 päivässä ei enää onnistu, puhumattakaan siitä, että muutenkin teen fyysistä työtä. Ennen raskautta työmatkat tuli kuljettua kävellen tai pyörällä. Lievästi olisi kyllä veetuttanut tilata tuollaiselle matkalle taksi, mutta onneksi on niin reilu pomo, että hän tulee aamulla minut hakemaan töihin :D
Sinä saat olla poissa, mutta pomon ei tarvi maksaa siitä palkkaa. Tuo kun ei ole pätevä tai ylipääsemätön syy olla poissa. 10km ei ole taksilla liian kallis ja jos oot pihi niin tuon vaikka pyöräilee.
Yksi työkaveri jäi takavuosina jumiin Lontoon lentokentälle, kun oli tuhkapilvi eikä siis päässyt takaisin töihin seuraavaksi päiväksi. Pakko hänen oli ottaa se ylimääräiseksi vapaaksi ihan omaan piikkiin.
Nyt lainaamaan pyörää tai soittamaan sitä taksia ja oikeesti kitinä stop.
Uskomatonta porukkaa. Osa menettää päivän palkan täs paskan takia joka on ollut Norjassa toiminnassa jo vuosia, Mutta Suomessa itketään tästä. En vastusta aktiivimallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörää en omista.
Tuollaisia sitten.. "Miksi menisin, kun ei jää voitolle". Kuulostat ihan työttömälle.
No jos taksi tai kimppakyyti tai kävely ei onnistu, niin ainahan voit pyytää palkattoman vapaapäivän tai tehdä tunnit sisään. Ei ole työnantajan velvollisuus järjestää työntekijän matkoja. Jos mulla hajoaa auto, niin se on mun ongelma miten töihin menen.
Nimenomaan. Olen itse pomo ja mä en tajua sitä logiikkaa, että aamulla soitetaan että auto ei käynnisty ja jään kotiin ja hämmästytään kun sanon, että selvä jää vaan, mutta palkkaa ei makseta. Oikeasti, miks mun pitäis maksaa siitä, että toinen ei jaksa juosta bussille. Ja lähtökohtaisesti ne, jotka on ilmoittaneet, että on auto-ongelma tai joku muu ongelma on saaneet rauhassa tulla sillä bussilla jolla ehtii ja oon maksanut täyden palkan.
En oo mikään natsi joka rokottaa palkasta heti kun ei oo ajoissa, jos mulle ilmoittaa että on myöhässä syystä x, niin ei se mulle mikään ongelma oo kunhan tiedän, että on kuitenkin tulissa töihin. Meillä saa myös lähteä aiemmin, jos sen päivän hommat on tehty. Meillä on työt urakoita asiakkaille ja maksan palkan työstä, eli jos duunit on tehty ja uus urakka ei oo alkamassa samana päivänä niin voi poistua.
Huvittaa nuo ehdotukset että kävele... Kuinka moni teistä lenkkeilee 20 km vielä työpäivän päätteeksi? Minä en ainakaan!
Kävelisin 10km töihin, seisoisin töissä 8 tuntia ja kävelisin kotiin 10km. Ei kiitos! Pyörällä sen voisin ehkä ajaa. Todennäköisesti menisin kuitenkin taksilla jos ei omaa autoa olisi.
Meillä oman alueen FB ryhmässä ainakin kysellään ja tarjotaan tällä hetkellä kimppakyytejä.
Sellaiseen vaan kyselyä, voit päästä ainakin osan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida työehtosopimuksissa olla kohtaa, joka oikeuttaa työntekijän olemaan poissa lakon, luonnonmullistuksen, yleisen hälytystilan tai muun syyn sattuessa.
Liikekannallepano julistetaan,niin minä soitan kasarmille että ei pysty tulemaan kun pitää mennä töihin
Miksi työnantajan sitten ptäisi maksaa sinulle tekemättömästä työstä?