Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy bulimikolta,vastaan kaikkeen!!

Vierailija
30.01.2018 |

:)

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet ja kuinka kauan olet ollut bulimikko?

22v. 6vuotta. AP

Oletko kuitenkin voinut keskittyä kouluun ja opiskeluun vai onko bulimia vienyt keskittymisesi mennessään? Joko hampaissasi on näkyviä tai tuntuvia vaurioita? Kiille on tosi vahvaa, mutta niin on vatsahapotkin. Sitten kun kiilteen saa kulumaan, hampaat ovat todella kovilla. Vielä jos lisäksi yrität oksentamisen välissä raikastaa suutasi harjaamalla, vahinko senkun lisääntyy.

Millä rahoitat syömisen ja oksentamisen? Oksennatko normiruokailujen päätteeksi ainoastaan vai hankitko paljon ruokaa vain oksentamista varten? Asutko yksi? Jos et, onko asuinkumppaneillasi sanottavaa bulimiasta? Syötkö muiden ruuat jääkaapista, onko vessa varattuna liikaa? Haiseeko  teillä?

Vierailija
22/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on heille, joita kiinnostaa. Uskon ymmärryksesi riittävän tämän sisäistämiseen. AP

Ei riitä, siksi kysyin kun sai kysyä mitä vain.

Nykyään näkee hirveästi eri foorumeilla tällaisia vastaavia "kysykää xxxx:ltä mitä vaan" -lankoja?

Olettaako tylsät tavisihmiset, että he ovat jotenkin spesiaaleja lumihiutaleita ja ihmisiä kiinnostaisi kysyä heiltä jotain? Ymmärrän jos esimerkiksi olisi "Kysykää pääministeriltä mitä vaan" tai vaikka joltain muulta alansa ammattilaiselta. Mut ketä kiinnostaa toisen ihmisen elämä? Sama muuten pätee siihen kun jotkut filmaa omaa pärstäänsä tuntikaupalla youtubeen ja jauhaa jotain ihan nollainformaation pölinää vaan koko ajan. Parhaassa tapauksessa ei edes sano mitään vaan kuvaa jotain perus arjen juttua kuten syömistä tai meikkaamista. Pläh. 

Joten siis se kysymkseni pätee edelleen - miksi tällaisia lankoja tehdään? Mikä sai sut tekemään tämän langan ja miksi oletat netinkäyttäjien olevan siitä kiinnostunut?

Tein tylsyyttäni, herättääkseni keskustelua aiheesta. Ehkäpä täältä löytyy joku, jonka läheinen on syömishäiriöinen eikä tiedä kuinka reagoida tilanteeseen. Saattaisin voida olla avuksi. Kuka tietää. Sinun käytöstäsi ihmettelen. Miksi avata ketju, kommentoida siihen kahdesti (toisella kerralla pitkästi) ja väittää että ei kiinnosta. Osallistumisestasi päätellen sinua kiinnostaa kaikista eniten. Henk.koht rakastan meikkivideoita. Ehkä sinäkin innostusit? ;D

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tylsyyttäni, herättääkseni keskustelua aiheesta. Ehkäpä täältä löytyy joku, jonka läheinen on syömishäiriöinen eikä tiedä kuinka reagoida tilanteeseen. Saattaisin voida olla avuksi. Kuka tietää. Sinun käytöstäsi ihmettelen. Miksi avata ketju, kommentoida siihen kahdesti (toisella kerralla pitkästi) ja väittää että ei kiinnosta. Osallistumisestasi päätellen sinua kiinnostaa kaikista eniten. Henk.koht rakastan meikkivideoita. Ehkä sinäkin innostusit? ;D

AP

Kiitos vastauksesta, yritän vain ymmärtää tätä trendiä ja siksi kysyn. Pahoittelut jos olinkin vähän kärkäs. 

Onnea vaan AP:lle, toivottavasti paranet.

Vierailija
24/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 12 jatkaa...

Haluatko kysyä jotain yli 10 vuotta bulimiaa sairastaneelta, jolla sairaus oli todella kokonaisvaltainen ja pisti koko elämän pauselle?

Toki! :)

Miten onnistuit lopettamaan ahmimisen? Montako kertaa pvässä oksensit?

Mitä tarkoitat elämän pausella?

Mitä terveysongelmia jäi?

AP

Pahimmillaan oksensi kymmeniä kertoja päivässä. Yritin päästä itse eroon taudista, mutta koska  en olut terve, mun ratkaisu oli olla syömättä kokonaan. Ajatukset kiersi ruuassa enkä voinut keskittyä kouluun. Aloitin 14-15 vuotiaana. Yritin vältellä sosiaalisia ruokailutilanteita ja söin sellaista mikä tuli helposti ulos. Kannoin opintotukeni ja myöhemmin palkkani kauppaan. Tilipäivänä ostin jotain parempaa, muuten mahdollisimman halpaa, paitsi joitakin suosikkeja en osannut jättää. Mulla meni hampaat, ennen niin vahvat ja kauniit, tosi huonoon kuntoon. En voinut olla parisuhteessa, koska  bulimia vaati oman tilansa ja sen syy, mun olematon itsetunto, esti edes minua itseäni tietämästä kuka minä oikeasti olen.

Kun mulla oli opintolaina tapissa, opiskelut ihan kuralla, en voinut keskittyä mihinkään ja kikkea ajattelin bulimian mukaan laskien, tajusin, ettei elämässäni ole mitään järkeä, enkä yrityksistä huolimatta kykene sitä muuttamaan. Yritin tappaa itseni, mutta kas, en onnistunut. Pääsin jonkinlaisen avun piiriin ja yritin opetella elämäni raunioilla syömään normaalisti. Se oli kuitenkin kaikkea muuta kuin normaalia, kellon mukaan söin ja yritin vähän ulkoilla. Arkea ei ollut, koulusta olin heitetty ulos.

Ihmeellisten sattumusten kautta tapasin miehen ja reilu vuosi sen jälkeen tulin raskaaksi. Vasta raskaana ollessa tunsin ensimmäistä kertaa nälkää ja ruokailuni normalisoitui.

Hampaitani on korjattu, mutta ne on edelleen järkyssä kunnossa. Joka kerta hävettää avata suu. Ienraja noussut ja hampaiden kaulat paljaana. Hampaat syöpyneet  kaikkialta todella ohuiksi ja repaleisiksi.

Hanki itsellesi apua siihen oikeaan ongelmaan bulimian takana, ennen kuin tuhoat elämäsi. 

Vierailija
25/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nopeasti jatkuva oksentelu alkaa näkyä hampaissa?

En tiedä... Kävin tämän vuoden puolella hammastarkastuksessa ja hampaani olivat loistokunnossa... Pidän niistä tosin erityisen hyvää huolta. Harjaan 2-3krt päivässä ja purskuttelen ruokasoodaa oksentamisen jälkeen. AP

Vierailija
26/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet ja kuinka kauan olet ollut bulimikko?

22v. 6vuotta. AP

Oletko kuitenkin voinut keskittyä kouluun ja opiskeluun vai onko bulimia vienyt keskittymisesi mennessään? Joko hampaissasi on näkyviä tai tuntuvia vaurioita? Kiille on tosi vahvaa, mutta niin on vatsahapotkin. Sitten kun kiilteen saa kulumaan, hampaat ovat todella kovilla. Vielä jos lisäksi yrität oksentamisen välissä raikastaa suutasi harjaamalla, vahinko senkun lisääntyy.

Millä rahoitat syömisen ja oksentamisen? Oksennatko normiruokailujen päätteeksi ainoastaan vai hankitko paljon ruokaa vain oksentamista varten? Asutko yksi? Jos et, onko asuinkumppaneillasi sanottavaa bulimiasta? Syötkö muiden ruuat jääkaapista, onko vessa varattuna liikaa? Haiseeko  teillä?

En ole keskittynyt kouluun. Lukio meni lukematta läpi keskivertoisin kirjoitustuloksin. Lähinnä sen takia että kirjoitin enimmäkseen kieliä,joita tuli käytettyä vapaa-ajallakin. En vieläkään ymmärrä miten tuosta selviydyin... Haluaisin jatkaan yliopistoon mutta pääsykokeisiin lukeminen on jäänyt monena vuonna tämän sairauden takia.

En harjaa hampaitani suoraan oksentamisen jälkeen, tiedän sen hinkkaavan hapot hampaisiin.

Käyn töissä. Minulla ei ole normiruokailuja :D... Syön tiettyjä terveellisiä ruokia(falafel,hummus,maissi,täysjyvämurot,hedelmät) kun on nälkä, näitä en oksenna. Ostan ahmimisruokaa erikseen. Välillä leivon sitä, ei kaada budjettiani. Tilanne oli ennnen eri. En voinut lähteä kämpästäni ostamatta ahmimisruokaa,silloin en tosin pitänyt mitään sisälläni. Yritän parhaani mukaan parantua mutta tilanteeni on huono.

Asun siskoni kanssa. Ahmin välillä hänen ruokiaan hänen ollessa töissä. Korvaan ne tosin ennnen kuin hän palaa kotiin... Hän ei ole tietoinen tilastani. Siskoni ollesaa kotona oksennan julkisissa vessoissa. Kotona oksennan vain jos hän on töissä. Siivoan vessaa KOKO AJAN, ei siis haise!!! AP

Vierailija
27/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 12 jatkaa...

Haluatko kysyä jotain yli 10 vuotta bulimiaa sairastaneelta, jolla sairaus oli todella kokonaisvaltainen ja pisti koko elämän pauselle?

Toki! :)

Miten onnistuit lopettamaan ahmimisen? Montako kertaa pvässä oksensit?

Mitä tarkoitat elämän pausella?

Mitä terveysongelmia jäi?

AP

Pahimmillaan oksensi kymmeniä kertoja päivässä. Yritin päästä itse eroon taudista, mutta koska  en olut terve, mun ratkaisu oli olla syömättä kokonaan. Ajatukset kiersi ruuassa enkä voinut keskittyä kouluun. Aloitin 14-15 vuotiaana. Yritin vältellä sosiaalisia ruokailutilanteita ja söin sellaista mikä tuli helposti ulos. Kannoin opintotukeni ja myöhemmin palkkani kauppaan. Tilipäivänä ostin jotain parempaa, muuten mahdollisimman halpaa, paitsi joitakin suosikkeja en osannut jättää. Mulla meni hampaat, ennen niin vahvat ja kauniit, tosi huonoon kuntoon. En voinut olla parisuhteessa, koska  bulimia vaati oman tilansa ja sen syy, mun olematon itsetunto, esti edes minua itseäni tietämästä kuka minä oikeasti olen.

Kun mulla oli opintolaina tapissa, opiskelut ihan kuralla, en voinut keskittyä mihinkään ja kikkea ajattelin bulimian mukaan laskien, tajusin, ettei elämässäni ole mitään järkeä, enkä yrityksistä huolimatta kykene sitä muuttamaan. Yritin tappaa itseni, mutta kas, en onnistunut. Pääsin jonkinlaisen avun piiriin ja yritin opetella elämäni raunioilla syömään normaalisti. Se oli kuitenkin kaikkea muuta kuin normaalia, kellon mukaan söin ja yritin vähän ulkoilla. Arkea ei ollut, koulusta olin heitetty ulos.

Ihmeellisten sattumusten kautta tapasin miehen ja reilu vuosi sen jälkeen tulin raskaaksi. Vasta raskaana ollessa tunsin ensimmäistä kertaa nälkää ja ruokailuni normalisoitui.

Hampaitani on korjattu, mutta ne on edelleen järkyssä kunnossa. Joka kerta hävettää avata suu. Ienraja noussut ja hampaiden kaulat paljaana. Hampaat syöpyneet  kaikkialta todella ohuiksi ja repaleisiksi.

Hanki itsellesi apua siihen oikeaan ongelmaan bulimian takana, ennen kuin tuhoat elämäsi. 

Kymmeniä kertoja?? Itselläni oli viikon putki,jolloin ahmin ja oksensin viidesti joka päivä. Menetin kyvyn kävellä yhtenä aamuna kun lihakset eivät totelleet,sain rintakipua, silmäni oli punaiset verisuonien katkeamisen takia jnejne. Tunsin kuolevani! Miten ihmeessä olet oksentanut 10krt päivässä?? Hurjaa! Tilanteesi oli kyllä paha!

Tiedän tilani olevan pohjimmiltaan emootionaalinen ja ahmin lähinnä ollessani stressaantunut jne mutta en tiedä miten muuttaa tilanne... AP

Vierailija
28/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Sssss/Colette?

Vierailija
29/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sössö on kai delannu? Mä en oo nähnyt sitä täällä aikoihin!

Vierailija
30/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 165 cm, 66kg. Miten neuvoisit mua laihtumaan 15-20 kg? Herkut olen jättänyt jo pois. Silti paino ei putoa.

Vegaaninen ruokavalio, herkkuja ei tarvitse jättää pois. Niiden totaalikielto voi johtaa ahmimiseen ja lihomiseen. Kalorilaskuriappi puhelimeen. AP

En kyllä ottaisi bulimikolta vastaan minkäänlaisia dieettiohjeita. Ja mihin perustuu käsitys, että vegaaniruokavalio olisi jonkinlainen laihdutusruokavalio? 

T: vegaani

Vierailija
31/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö parantua, tai haluatko parantua?

Yritätkö laihtua entisestään?

Käytkö MPA-sivustolla?

Turvottaako oksentelu kasvojasi?

Onko ihosi ja hiuksesi kärsineet?

Pelkäätkö että esim. kaupassa joku ihmettelee ostoksiasi?

Terv. Ex-syömisäiriöinen

Vierailija
32/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 165 cm, 66kg. Miten neuvoisit mua laihtumaan 15-20 kg? Herkut olen jättänyt jo pois. Silti paino ei putoa.

Vegaaninen ruokavalio, herkkuja ei tarvitse jättää pois. Niiden totaalikielto voi johtaa ahmimiseen ja lihomiseen. Kalorilaskuriappi puhelimeen. AP

En kyllä ottaisi bulimikolta vastaan minkäänlaisia dieettiohjeita. Ja mihin perustuu käsitys, että vegaaniruokavalio olisi jonkinlainen laihdutusruokavalio? 

Vegaaniruokavaliosta laihduttajan on helpompaa koota vähäkalorisia,täyttäviä ja terveellisiä ateriakokonaisuuksia puhumattakaan eettisyydestä. Kannustan kaikkia suosimaan kasvispohjaista ruokavaliota motivaatioihin katsomatta. AP

Vierailija
33/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö parantua, tai haluatko parantua?

Yritätkö laihtua entisestään?

Käytkö MPA-sivustolla?

Turvottaako oksentelu kasvojasi?

Onko ihosi ja hiuksesi kärsineet?

Pelkäätkö että esim. kaupassa joku ihmettelee ostoksiasi?

Terv. Ex-syömisäiriöinen

Haluan lopettaa ahmimisen ja oksentamisen mutta jatkaa laihdutusta. Olisin tyytyväinen 44kilossa.

Joskus kävin MPAssa aktiivisesti. Nykyään harvakseltaan.

Ei turvota. Hiukseni ovat aina olleet ohuet. En ole huomannut merkittäviä muutoksia... Ihoni kutisee jaloissa ja käsissä ja saan mustelmia tyhjästä. En tiedä mistä johtuu.

En pelkää. Tiedän ettei ketään kiinnosta ostokseni. Aikoinaan häpesin irtokarkkien ostamista, nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa. Käytän itsepalvelukassoja, ehkä vaikuttaa asiaan. En tiedä... AP

Vierailija
34/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavaliosta laihduttajan on helpompaa koota vähäkalorisia,täyttäviä ja terveellisiä ateriakokonaisuuksia puhumattakaan eettisyydestä. Kannustan kaikkia suosimaan kasvispohjaista ruokavaliota motivaatioihin katsomatta. AP

Minäkin toki kannustan ihmisiä kasvipohjaiseen ruokavalioon. Kuitenkin pidän outona sitä, että suosittelet laihduttajalle vegaaniruokavaliota avaamatta asiaa sen kummemmin. Vegaaniruokavalion kun voi koostaa monellakin tavalla.

Sinä ahmit ja oksennat eli tuhlaat ruokaa, joten sinuna en puhuisi eettisyydestä mitään. Tiedän, että olet syömishäiriöinen etkä aina voi itsellesi mitään - kuitenkin sinusta tulee ylimielinen ja tekopyhä vaikutelma. Kuulostaa siltä, ettet edes halua parantua. 

- tuo, jolle vastasit

Vierailija
35/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sairastanut bulimiaa ja hampaani olen pilannut. Lopetin kun oksensin verta ja alkoi pumpussa jo tuntumaan. Sellaista olisin kysynyt, mitä hampaille olisi tehtävissä? Tai siis mitä sinun hampaille tehtiin?

Vierailija
36/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhempasi keksivät antaa etumimeksesi Mikko? Mistä sukunimenne on peräisin? Ruorsinvallanaikuinen käännös Suurosesta?

Vierailija
37/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin toki kannustan ihmisiä kasvipohjaiseen ruokavalioon. Kuitenkin pidän outona sitä, että suosittelet laihduttajalle vegaaniruokavaliota avaamatta asiaa sen kummemmin. Vegaaniruokavalion kun voi koostaa monellakin tavalla.

Sinä ahmit ja oksennat eli tuhlaat ruokaa, joten sinuna en puhuisi eettisyydestä mitään. Tiedän, että olet syömishäiriöinen etkä aina voi itsellesi mitään - kuitenkin sinusta tulee ylimielinen ja tekopyhä vaikutelma. Kuulostaa siltä, ettet edes halua parantua. 

- tuo, jolle vastasit

Mitä avaamista asiassa on??

En sentään tapa eläimiä tuhlaamallani ruoalla. Se tärkein pääasia,eikö niin?!

En ymmärrä miksi pidät minua tekopyhänä tai ylimielisenä. Totta on etten halua parantua 100%,mutta mitä helvetin väliö sillä on?! AP

Vierailija
38/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sairastanut bulimiaa ja hampaani olen pilannut. Lopetin kun oksensin verta ja alkoi pumpussa jo tuntumaan. Sellaista olisin kysynyt, mitä hampaille olisi tehtävissä? Tai siis mitä sinun hampaille tehtiin?

Ei mitään. Kävin hammastarkastuksessa ja sain kuulla hampaideni olevan hyvässä kunnossa kuten jo sanoin. Olin täysin valmistunut kuulemaan luennon bulimia vaaroista mutta näköjään ei vielä mtn vaikutusta hampaisiini. Miksi oksensit verta? Kuulostaa pelottavalya AP

Vierailija
39/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hamsterinposket? Eli onko sylkirauhaset turvonneet?

Vierailija
40/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet tehnyt parantuaksesi sairaudestasi? Käytkö terapiassa? Onko painotavoitteesi mielestäsi realistinen? Eikö sua huolestuta se, millaista vahinkoa kehollesi aiheutat? Ymmärräthän, että minäkuvasi ei ole terve?

Mä sairastin anoreksian ja bulimian sekamuotoa seitsemisen vuotta ja seurauksena kiillevaurioita etuhampaissa sekä kauimmaisissa poskihampaissa (reikiä ei kuitenkaan - vielä), temppuileva ruansulatus ja herkkä taipumus painonnousuun. Se, mitä muita tuhoja ja haittoja sairaus aiheutti, paljastunee tulevaisuudessa. Erityisesti hampaideni terveys on harmittanut valtavasti. Paranemisesta on kulunut jo reilu kymmenen vuotta, mutta voimakkaasti stressaantuneena häivähtää silloin tällöin vielä mielessä tuo haitallinen pakkomielteinen käyttäytyminen. Onneksi ajatukset eivät ole enää viime vuosina toteutuneet käytännössä.

Mieti mitä elämälläsi teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi