Pelkään saavani kehitysvammadiagnoosin
Olen 15-vuotias nuori, minulla on oppimisvaikeuksia ja juuri kävin psykologin testeissä. Eivät menneet kai kovin hyvin, mulla on hahmottamisvaikeuksia ja matemaattiset aineet ovat todella vaikeita. Voiko tässä iässä saada kehitysvammadiagnoosin?
Kommentit (47)
Kehitysvammadiagnoosin voi saada missä iässä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta silloin sinusta olisi otettu laboratoriossa näytteitä, joista olisi tehty geenitutkimuksia. Toisaalta on hyvä selvitää syy oppimisvaikeuksillesi.
Mistä lähtien kehitysvammadiagnoosiin on otettu laboratorionäytteitä tai geenitutkimuksia? Kehitysvamma on älyn vamma. Ei se näy missään laboratorioissa. Kehitysvammaisuus diagnosoidaan älykkyystesteillä.
Häpeän itseäni ihan valtavasti tämän takia. :'(
Toivon, etten saisi sitä diagnoosia. En yhtään tiedä, minne sitten voisi hakea peruskoulun jälkeen. Luoville tai varmaan? :/
Kehitysvammaisuus diagnosoidaan älykkyystesteillä, mutta joissakin tapauksissa syy kehitysvammaisuudelle selviää juuri geenitestien avulla. Testien määrä vain lisääntyy, kun tietämyksemme geeneistä kasvaa!
Kehitysvammaisuus ei ole este mihinkään jos vaan jaksaa työskennellä tavoitteidensa eteen. Eli älä huoli, että et voisi tulevaisuudessa tehdä sitä mitä haluat :) tietysti edes "älykkäät" eivät aina pääse sinne minne hakusanat, esim lääkikseen
Ei ole mitään syytä häpeillä :)
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisuus ei ole este mihinkään jos vaan jaksaa työskennellä tavoitteidensa eteen. Eli älä huoli, että et voisi tulevaisuudessa tehdä sitä mitä haluat :) tietysti edes "älykkäät" eivät aina pääse sinne minne hakusanat, esim lääkikseen
Hakusanat = haluavat. Autocorrect...
Vierailija kirjoitti:
Ei tämäkään asenne hirveän hyödyllinen ole. Kehistysvammainen sukulaiseni oli vetänyt ihan hirveät itkupotkuraivarit kun tälle vihdoin ja viimein selvisi että ei, tällä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä autokouluun, korkeakouluihin tai edes tavalliseen amikseen. Kehitysvamma on eri asia kuin oppimisvaikeudet. Miksi pitää valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammadiagnoosin voi saada missä iässä tahansa.
Ei oikeastaan
Kyllä voi saada diagnoosin vaikka vasta 60-vuotiaana. Sitä ennen vain ei ole diagnosositu, vaikka vamma olisikin ollut jo ihan syntymästä.
Et kyllä kuulosta kehitysvammaiselta kun kirjoitat noin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämäkään asenne hirveän hyödyllinen ole. Kehistysvammainen sukulaiseni oli vetänyt ihan hirveät itkupotkuraivarit kun tälle vihdoin ja viimein selvisi että ei, tällä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä autokouluun, korkeakouluihin tai edes tavalliseen amikseen. Kehitysvamma on eri asia kuin oppimisvaikeudet. Miksi pitää valehdella?
Autokouluun voi päästä. Ja kyllä ihan tavallisissa ammattikouluissa lievästi kehitysvammaisia on.
Tänä päivänä kaikkia mahdollisia vikoja ihmisistä etsitään ihan poliittisistakin syistä, ja tietenkin aina taloudellisista syistä.
Logiikka jokseenkin se, että sinusta pitää etsimällä etsiä ja kaivamalla kaivaa ihan mikä tahansa vika, jotta olisi sitten joku perustelu, miksi juuri sinua ei pitäisi palkata, tai miksi juuri sinulle ei pitäisi jotain maksaa tai miksi juuri sinulle olisi jokin asia kiellettyä tai miksi juuri sinulla ei ole jotain oikeuksia.
Kannattaa ne vikojen etsimiset jättää vähemmälle, jos olet pärjännyt aikuiseksi asti ilman vikalistoja niin kyllä ne syyt on sitten jossain ihan muualla jos esim. koko yhteiskunta ajaa itseään umpikujaan (esim. nykyinen oikeistopolitiikka jolla tuhotaan suomalaisen työn kysyntää ja kannattavuutta, lähinnä maanpetokseen rinnastettavaa toimintaa)
Oppimisvaikeuksia on aika monella eikä aina ole kyse kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaisuutta arvioitaessa seurataan myös muuta kehitystä ja pärjääkö elämän eri alueilla ikätasoisesti. Ole ihan rauhassa. Jos kuitenkin sellainen diagnoosi tulisi, niin se mahdollistaisi paremmin tarvitsemasi tuen saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 15-vuotias nuori, minulla on oppimisvaikeuksia ja juuri kävin psykologin testeissä. Eivät menneet kai kovin hyvin, mulla on hahmottamisvaikeuksia ja matemaattiset aineet ovat todella vaikeita. Voiko tässä iässä saada kehitysvammadiagnoosin?
Oletko kaunis mutta hieman hidas..saitko psygologisissa testeissä äo:ksi 109?
Älykkyysosamääräni on varmaan jotain 20. :'D
Kauniskaan en ole, näytän vanhalta, lihavalta ja elähtäneeltä mummolta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokouluun voi päästä. Ja kyllä ihan tavallisissa ammattikouluissa lievästi kehitysvammaisia on.
Nii-in, osa niistä joilla se vamma on todella lievä. Mutta miksi pitää yllä turhaa toivoa jos jollakin ei vain ihan oikeasti ole tarvittavia taitoja noihin?
Oletko päässyt NFID geenitutkimukseen? Se etsii syitä esim. kehitysvammalle ja oppimisvaikeudelle.Tutkimus tehtään joko sylki tai verinäytteen avulla.Tutkimustuloksiin voi mennä puoli vuotta tai 1-3-vuotta. Jos kehitysvammalleni löytyy syy minun pitää mennä Ouluun jatkotutkimuksiin. Jos ei löydy mitään syytä minun vammalleni niin minun ei tarvitse mennä Oyks:iin jatkotutkimuksiin.
Geenitutkimuksesta infoa : https://www.rinnekoti.fi/tutkimus-ja-kehitys/tutkimus/nfid-northern-fin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-in, osa niistä joilla se vamma on todella lievä. Mutta miksi pitää yllä turhaa toivoa jos jollakin ei vain ihan oikeasti ole tarvittavia taitoja noihin?
Mä luulen, että tälle(kin) palstalle kirjoittaa enempi luultavasti turhaan omasta mahd. kehitysvammastaan huolissaan olevia kuin heitä, joilla oikeasti on ni-in merkittävä kehitysvamma, että se estäisi (mm) alkortin saamisen. Toisekseen itse mieluummin ilahdun enempi niistä kirjoituksista, joissa kirjoittaja yrittää ylläpitää toivoa ja uskoa tulevaan, kuin tympeästi toteaa hyvin suoraviivaisesti, miksi pitää yllä turhaa toivoa... Olen varmasti sinisilmäinen ja kenties myös hieman hölmö ja ainakin naivi, mutta haluan uskoa, että toivoa on niin kauan kuin on elämää. - Ehkä myös "maallisen elämän" jälkeenkin.
Voi, mutta silloin sinusta olisi otettu laboratoriossa näytteitä, joista olisi tehty geenitutkimuksia. Toisaalta on hyvä selvitää syy oppimisvaikeuksillesi.