Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Mies tienaa noin 1200€ enemmän kuin minä kuussa. Tämän lisäksi työpaikka maksaa osan työmatkoista, lisäksi lounassetelit ja ilmaisia liikunta/kulttuuriseteleitä.
Mulla ei ole mitään ilmaisia lisäetuja työpaikan puolesta ja matkakulut korkeammat.
Maksetaan kummatkin sama summa yhteiselle tilille kuukausittain (minulle noin 1/3 tuloista, miehelle noin 1/4). Mies maksaa joskus esim. ravintolassa koko perheen ruuat tai ienet ruokaostokset.
Asiaa helpottaa se, että meillä on tosi edullinen vuokra verrattuna kokoona ja sijaintiin (niin että voisin asua tässä vaikka pelkillä omilla tuloillani) ja meillä ei ole esim. autoa, joten elämisen kulut ovat ehkä hieman keskimääräistä pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Menot maksetaan tulojen suhteessa.
Joo. Tosi reilua kun toinen on joku ikiopiskelija ja taidemaalari.
Kai se nyt on ollut tiedossa jo siinä vaiheessa, kun yhteen on menty?
Iteppä meni rakastumaan taidemaalariin.
Ei asuta yhdessä, joten asumiskulut maksaa kumpikin itse, minä vuokrakämppäni ja hän lainansa. Omien autojen kulut maksetaan itse. Ruuat maksellaan miten sattuu, ravintolakäynnit yms maksaa mies, koska tienaa moninkertaisesti minuun nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheesta. Minusta on hyvin erikoista, että sen isompi tuloisen tuloista laitetaan säästöön myös pienempi tuloisen omalle tilille, vaikka isompi tuloinen maksaa lähes kaiken ja pienempi tuloisen jää omistajien rahoista säästöön.
Onko tämä sitä korvausta parisuhteessa naiselle siitä että on jäänyt kotiin? Mutta jos nainen on isompi tuloinen niin mistä se mies saa korvausta? 🤔
Minusta ei ole suikaan erikoista, nimittäin kotonaolovuosilta ei kerry eläkettä. Siitähän kotiäidit jatkuvasti muistaa valittaa. Joten tulevaisuuden kannalta on JÄRKEVÄÄ säästää myös sille kotonaolevalle, koska ikinä ei tiedä mitä sattuu, jos vaikka puoliso kuolee, sairastuu tms.
Edelleenkin uskon, että perheessä tehdään nämä valinnat yhdessä perustuen siihen, mikä kyseisen pariskunnan mielestä on perheen edun mukaista. Jossain määrin ketuttaa tämä siivelläeläjäksi haukkuminen asiassa, joka ei muille oikeastaan mitenkään edes kuulu.
Kaikki menee tasan puoliksi, paitsi vuokra.
Saan opintotukea 250e/kk sekä palkkaa 220e/kk. Mies saa palkkaa n. 1000e/kk ja on perunut opintotukensa.
Minä siirrän yhteiselle S-tilillemme joka kuukausi saman summan, ja laskemme ostoskuiteista tarkasti, mitkä kaikki ovat miehen ruokia ja tarvikkeita ym ja mitkä omiani (olen kasvissyöjä ja mies haluaa tehdä omat liharuokansa), leivät ja margariinit jne puoliksi. Tästä saatavan oman osuutensa mies sitten maksaa takaisin S-tilille.
Vuokrasta 900e vähennetään 500e asumistukea, jonka määrä olisi suurempi jos mies ei kävisi opintojen ohella noin paljon töissä. Tämän takia jäljelle jäävästä mies joutuu maksamaan 2/3 ja minä vain kolmanneksen.
Mahdolliset lomamatkat, ravintolakäynnit (jollei jompikumpi halua tarjota) ym sentilleen puoliksi.
Meillä mies maksaa kaikki laskut.
Minä ostan ruokaa ja teineille vaatteet.
Ostan myös kotiin kaiken.
Se ostaa kellä rahaa on, säästöön ei jää.
Elätetään kahta pitkää poikas ja kolmea kissaa.
Puolet ja puolet totta kai. Kuka nyt lähtisi toisen lompsalle loisimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Menot maksetaan tulojen suhteessa.
Joo. Tosi reilua kun toinen on joku ikiopiskelija ja taidemaalari.
Kai se nyt on ollut tiedossa jo siinä vaiheessa, kun yhteen on menty?
Iteppä meni rakastumaan taidemaalariin.
Joo iteppä menin panemaan ikiopiskelijan paksuksi. Kyllähän sitä tarinaa aina riitti kuinka sitten mennään töihin ja sitten ja sitten.. eipä ole vaikea nähdä mihin tämä päättyy kun lapset saatu maailmalle.
Minä olen suurituloisempi kuin mies. Maksan asuntolainan lyhennyksen ja muut suuremmat asumiskulut. Maksan myös kaikki lapsen tavarat (vaunut, sitterit, vaatteet, ym). Mies maksaa ja tekee ruokaostokset suurimmaksi osaksi. Molemmat maksaa itse muut omat ostoksensa ja laskunsa. Jos rahaa on tarpeeksi, niin on helpompi vain maksaa kuin alkaa riitelemään joka pennistä. Siitäkin on kokemusta opiskeluajoilta saman miehen kanssa.
Jos molemmat tienaa eikä olla vielä naimisissa, musta tosi outoa jos mies maksaa kaiken, sille ei oo musta mitään perustelua. Jos toinen (kumpi tahansa) ei tienaa niin sit on musta kiva jos toinen jeesaa mut sillä periaatteella ettei oo loinen kuitenkaan ja molemmille asia sopii.
Jos ollaan naimisissa, sitten on se ”what is mine is yours” meininki sit ymmärrän. Sama jos on lapsia niin menee mun mielestä samaan kategoriaan et ollaan jo perhe ja kaikki yhteistä, jos se sopii kaikille osapuolille.
Tällähetkellä molemmat opiskelijoita, ei olla naimisissa ja asutaan yhessä, maksetaan yhteiselle tilille joka kuukausi sama summa, mistä menee kaikki yhteiset menot.
Meillä on yhteinen tili, sieltä menee kaikki. Oli miehen ehdotus ja hän on meistä se suurituloisempi. Olemme perhe.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon lapsia ja hoidan heitä kotona koska nuorin on vielä pieni. Mies maksaa kaiken. Hän haluaa että olen kotona koska se helpottaa hänen työntekoa. Tuloerot meillä tosiaan on suuret. Tämä toimii hyvin, tykkään olla kotona. Meillä on omat tilit, minulle tulee lapsilisät ym. Mulla on kuitenkin käyttöoikeudet mieheni tiliin jos tarvii tehdä isompia hankintoja. Lapsiperhearki on mun vastuulla tällä hetkellä ja mieheni hoitaa elatuksen. Jos tämä uusi perhevapaauudistus tulee loppuu tämäkin mahdollisuus meidän kaltaisilta perheiltä joilla tuloerot ovat suuret. Ei ole järkeä miehellä jäädä kotiin ja mulla lähteä töihin kun perheen tulot tippuvat jopa 2000 euroa kk
Tämä on taas tämä vanha kunnon idiotismi, jonka mukaan perhevapaauudistus pakottaa miehet töihin. Voit edelleen hoitaa lapsiasi kotona niin paljon kuin huvittaa ja lapsilisät saat yhä, mutta saisitte 4 kuukautta vähemmän rahaa perhevapaista. Olen niin kyllästynyt teihin mammoihin, jotka eivät kerta kaikkiaan osaa ottaa asioista selvää vaan heittelevät tämänkaltaista paskaa mutu-tuntumalla.
Vuokra puoliksi, kotivakuutuksen ja sähkölaskun maksaa se, joka sen laskun avaa tai se, kummalla rahaa on.
Jos yhdessä käydään kaupassa, toinen maksaa osan ja toinen osan. Jos ei läydä yhdessä, niin sitten se joka kaupassa käy, maksaa kaiken.
Mies hoitaa oman koiransa kulut ja minä omani. Kumpikin hoitaa omasta autostaan aiheutuvat kulut.
Tienaan enemmän kuin mieheni, mutta rahasta ei olla koskaan riidelty. Tiedän mieheni palkan ja hän minun, mutta en tiedä kuinka paljon hänellä on säästöjä. Kyseessä ovat hänen rahansa, joten en minä sillä tiedolla oikeastaan mitään tee.
Kyllä oma tili pitää kummallakin olla. Se kumpi tienaa enemmän maksaa enemmän.
Kun asutaan saman katon alla on molemmilla toisesta elatusvelvollisuus.
Eli mikä on minun on sinun ja mikä sinun on minun. Näin minä toimisin rikkaanpana osapuolena!
Molemmat maksaa omat menonsa. Mieheni tosin tienaa nettona n. 5 kertaa enemmän kuin minä eli elän hieman vaatimattomammin. Maksaa kyllä enemmän lapsen kuluja, mutta ei mitään minun menojani, eikä myöskään harrasta lahjojen tai kukkien ostamista.
Vaimoni on työttömänä (opiskelija) ja siksi pienituloinen. Joten minä maksan asumiskulut, laskut ja ruokamenot ja muut kulut. Minusta se on ihan OK, hyvin on pärjätty koska emme asu Etelä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suurituloisempi kuin mies. Maksan asuntolainan lyhennyksen ja muut suuremmat asumiskulut. Maksan myös kaikki lapsen tavarat (vaunut, sitterit, vaatteet, ym). Mies maksaa ja tekee ruokaostokset suurimmaksi osaksi. Molemmat maksaa itse muut omat ostoksensa ja laskunsa. Jos rahaa on tarpeeksi, niin on helpompi vain maksaa kuin alkaa riitelemään joka pennistä. Siitäkin on kokemusta opiskeluajoilta saman miehen kanssa.
onko autoa? kumpi maksaa?
Avioliitossa kaikki on Yhteistä, avoliitossa ei ole, puokkiin ja ellei pysty niin se on voi voi
Meillä on paljon lapsia ja hoidan heitä kotona koska nuorin on vielä pieni. Mies maksaa kaiken. Hän haluaa että olen kotona koska se helpottaa hänen työntekoa. Tuloerot meillä tosiaan on suuret. Tämä toimii hyvin, tykkään olla kotona. Meillä on omat tilit, minulle tulee lapsilisät ym. Mulla on kuitenkin käyttöoikeudet mieheni tiliin jos tarvii tehdä isompia hankintoja. Lapsiperhearki on mun vastuulla tällä hetkellä ja mieheni hoitaa elatuksen. Jos tämä uusi perhevapaauudistus tulee loppuu tämäkin mahdollisuus meidän kaltaisilta perheiltä joilla tuloerot ovat suuret. Ei ole järkeä miehellä jäädä kotiin ja mulla lähteä töihin kun perheen tulot tippuvat jopa 2000 euroa kk