Yle: Kelassa uhkailu ja kiroilu on arkipäivää - "S a a t a n a n possu!" huusi asiakas vartijalle
Kampin Kelan palvelupisteessä Helsingissä tilanne on usein kaoottinen. Pitkät jonot, aukioloaikojen rajallisuus ja vuoronumeroautomaatin aikarajat aiheuttavat turhautumista. Asiakkaat purkavat pahaa oloaan vartijoihin, jotka joutuvat ottamaan vastaan solvausta, huutoa ja joskus uhkauksia. Taustalla näkyy yhteiskunnan kiristyneet tukiehdot ja ihmisten arjen vaikeudet. Vartijat yrittävät pitää tilanteen rauhallisena, mutta päivät ovat stressaavia. Kela ei aio pidentää aukioloaikoja, vaan painottaa verkkopalveluiden käyttöä - vaikka kaikilla ei ole siihen valmiuksia.
Tämä juttu kertoo karusti siitä, miten köyhyys ja turhautuminen purkautuvat julkisessa asiakaspalvelussa. Ja taas kerran ketkä ovat etulinjassa? Vartijat ja asiakaspalvelijat - ei yksikään päättäjä. Onko se reilua, että ihmiset jätetään ensin yksin toimeentulonsa kanssa ja sitten odotetaan heidän käyttäytyvän kiltisti kuin pankissa? Ei ole mikään ihme, että jonossa räjähdellään. Eikä ole mikään ihme, että koko systeemi on lähellä romahtamista. Miksi edes tarjotaan asiakaspalvelua, jos automaatti sulkeutuu nenän edestä ja ihmiset jäävät ilman palvelua? Kuka ottaa vastuuta siitä, mitä nämä ihmiset käyvät läpi?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa edes sivistyneesti käyttäytyä. Ja vielä pitäisi meidän muiden maksamaan rahaa saada. Röyhkeää.
T. Lukion ekalla luokalla
Ja Kelasta vielä vähennetään väkeä ja suljetaan virastoja. Nytkään ei homma toimi, täysi katastrofi.
Ylen jutun kuvasta sensuroitu kaikki tummempaan pigmenttiin viittavakin...
Kuulemma nykyään käsittelevät julkaistavia kuviaan tekoälyllä poliittisrsti korrekteiksi...
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta ovat kiukkuisia.
Saa olla vihainen, mutta eihän se vartija näitä sääntöjä ole keksinyt, joten ihan turha sille mennä päätään aukoon. Kyllä aikuisen ihmisen sen verran pitää osata hillitä tunteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta ovat kiukkuisia.
Saa olla vihainen, mutta eihän se vartija näitä sääntöjä ole keksinyt, joten ihan turha sille mennä päätään aukoon. Kyllä aikuisen ihmisen sen verran pitää osata hillitä tunteensa.
Kai se nyt vartija on siellä sitä tyytymätöntä asiakasta varten.
Parempi kai painia vartijan kanssa kuin vetää muijaa kotona käkättimeen...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Perskokkareet tämän on aiheuttanut. Miksi eivät tee mitään parannuksia, kun ovat nyt vallassa? Hiton trolli luulee, että joku uskoisi häntä.
Jo se on huolestuttavaa, että tuonne on pitänyt palkata vartija
Riippuu vartijasta. Työkaveri vie Luciferin possuttelijat kameroilta piiloon ja nostaa ilmaan hanhenkaulassa. Ja vaikka olen paikalla, se jää sana sanaa vastaan, minä en mitään huomaa.
Vierailija kirjoitti:
jos olisin ollut tuo vartija,olisin antanut pistoolista...yksi pummi vähemmän..
Eivät ole Vornasia, eivätkä saa kantaa mutkaa työssään mukana.
Vierailija kirjoitti:
jos olisin ollut tuo vartija,olisin antanut pistoolista...yksi pummi vähemmän..
Soita 112, jos on noin paha olla. Tämä ei ole mikään mielenvikaisten vihanhallintaongelmaisten spämmipalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta ovat kiukkuisia.
Ei olleet!
Harmi ettei vartija hakannut niiltä tajua pois!
Hakeudu hoitoon, sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Jäikö lääkkeet ottamatta, hullu? Etkö tiedä mikä hallitus on vallassa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Kyllä suurin osa asiakkaista on kantasuomalaisia, myös näissä räyhääjissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta ovat kiukkuisia.
Saa olla vihainen, mutta eihän se vartija näitä sääntöjä ole keksinyt, joten ihan turha sille mennä päätään aukoon. Kyllä aikuisen ihmisen sen verran pitää osata hillitä tunteensa.
Kai se nyt vartija on siellä sitä tyytymätöntä asiakasta varten.
Parempi kai painia vartijan kanssa kuin vetää muijaa kotona käkättimeen...
"Kampin Kelassa työskentelee kolme vartijaa.
Vartijoita on lisätty erityisesti pääkaupunkiseudun palvelupisteissä.
Se on vähentänyt selvästi muun muassa huumeneulalöytöjä asiakastiloista, kuten vessoista, kertoo Kelan turvallisuusjohtaja Sami Niinikorpi.
Häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt sekä verkossa, puhelimessa että fyysisissä palvelupisteissä."
Jännästi mömmöihin on rahaa vaikka ravataan Kelan luukulla.
Vierailija kirjoitti:
Jo se on huolestuttavaa, että tuonne on pitänyt palkata vartija
Ollut jo kauan. Samoin sosiaalitoimistoissa. Ja aiheesta. Pahimpia uhkailijoita ovat suomalaiset.
Yleensä siellä Kelassa asioi työttömiä tai muuten jouten olevia. Jos siellä nyt joutuu hieman jonottamaan ja odottelemaan niin onpa kamalaa. Ei siellä joka päivä tarvitse notkua ja venailla.
Eiköhän nykyään jokaisessa asiakaspalvelutyössä kohtaa haistattelijoita ja uhittelijoita. Hoitoala, puhelinpalvelut, kaupan myyjät yms.
https://yle.fi/a/74-20166140