Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Ohi aiheesta. Minusta on hyvin erikoista, että sen isompi tuloisen tuloista laitetaan säästöön myös pienempi tuloisen omalle tilille, vaikka isompi tuloinen maksaa lähes kaiken ja pienempi tuloisen jää omistajien rahoista säästöön.
Onko tämä sitä korvausta parisuhteessa naiselle siitä että on jäänyt kotiin? Mutta jos nainen on isompi tuloinen niin mistä se mies saa korvausta? 🤔
Minä maksan talolainan ja molempien autojen lainan ja ostan vielä ruokaakin. Emäntä valittaa jostakin hemmetin sähkölaskusta jonka joutuu maksamaan(n150€/kk)
Mitä te eukot narisette? Hankkikaa sellainen koulutus ja työ, ettei tarvitse toisen rahapussia tonkia.
reiluako kirjoitti:
Minä maksan talolainan ja molempien autojen lainan ja ostan vielä ruokaakin. Emäntä valittaa jostakin hemmetin sähkölaskusta jonka joutuu maksamaan(n150€/kk)
Onko emäntä työtön tai hoitaako lapsia kotona vai muuten vaan valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheesta. Minusta on hyvin erikoista, että sen isompi tuloisen tuloista laitetaan säästöön myös pienempi tuloisen omalle tilille, vaikka isompi tuloinen maksaa lähes kaiken ja pienempi tuloisen jää omistajien rahoista säästöön.
Onko tämä sitä korvausta parisuhteessa naiselle siitä että on jäänyt kotiin? Mutta jos nainen on isompi tuloinen niin mistä se mies saa korvausta? 🤔
Meidän perheessä yhteiset kulut maksetaan puoliksi, lopuilla rahoillaan kumpikin saa tehdä mitä lystää. Myös minun aikani on yhteinen, mutta miehen aika on vain miehen aikaa. Minusta olisi reilua, että mies maksaisi isomman osan kuluista, koska minä käytän valtaosan ajastani yhteiseen hyvään. Kaikkein parasta olisi, jos mies tekisi mukisematta oman osuutensa kotitöistä, mutta sitä päivää saa odottaa.
Olemme molemmat akateemisesti koulutettuja, mutta miehellä on yli tuplasti minun palkkani. Hän tietenkin maksaa enemmän, koska muutoin elintasomme laskisi. Emme olisi voineet muuttaa omakotitaloon tai matkustella jos kaikki laitettaisiin puoleksi. Lisäksi lapset eivät olisi saaneet harrastaa kalliita harrastuksiaan. Meillä on yhteinen tili miehen ehdotuksesta ja elämä sujuu näin oikein ihanasti molempien mielestä.
Inisijät kirjoitti:
Mitä te eukot narisette? Hankkikaa sellainen koulutus ja työ, ettei tarvitse toisen rahapussia tonkia.
Niinpä ja ukot lakkaavat sitten kinuamasta kersoja jotka torpedoivat naisten urakehityksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole korvausta kotiin jäämisestä tai mistään muustakaan. Molemmat ovat liitossa tasavertaisia eikä tasavertaisuus riipu ansiotuloista. Meilläkin kumpikin saa saman määrän säästöön, vaikka naisen tulot ovat miehen tuloihin verrattuna moninkertaiset. Käyttötilit ovat yhteisessä käytössä.
Meille avioliitto on yhteinen ”firma”, jossa rahat ja tilit ovat yhteiset. Ihan sama, onko tuloeroa ja kuinka paljon, kumpikin on ihan yhtä varakas. Ens vuonna tulee 30 yhteistä vuotta täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Inisijät kirjoitti:
Niinpä ja ukot lakkaavat sitten kinuamasta kersoja jotka torpedoivat naisten urakehityksen.
Korjaus, miehet EIVÄT kinua kersoja. Akat niitä riippakivejä kinuavat.
Vierailija kirjoitti:
reiluako kirjoitti:
Ei, vaan tyypillinen Suomalainen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
reiluako kirjoitti:
Ei, vaan tyypillinen Suomalainen nainen.
No voi. Vaimoksi olisi pitänyt ottaa Ruotsalainen, Venäläinen, Suutari, Heikkilä tai Korhonen. Omasta suvusta ei kannata puolisoa ottaa, se pitäisi olla jokaisen tiedossa.
Ensin elettiin yhtä köyhästi, kun molemmat opiskeltiin.
Sitten mies maksoi suurimman osan kuluista, kun opiskelin, ei ollut silloin lapsia. Samoin kun olin lapsien kanssa kotona.
Minä maksoin sitten kun palasin töihin kuopuksen ollessa 9kk ja mies jäi lasten kanssa vuodeksi kotiin.
Nyt ollaan jo pari vuotta maksettu kaikki aikalailla puoliksi. Ei eurolleen tasata tilejä tai tarkisteta, mutta siuriinpiirtein. 
Me maksetaan asumisasiat puoliksi. Muuten kumpikin kustantaa omat menot ja ruoat omasta lompakosta. Olen meistä se isotuloisempi ja miehelläni on pienemmät tulot, mutta elämme molemmat yhteistä elämää omin varoin.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Menot maksetaan tulojen suhteessa.
Joo. Tosi reilua kun toinen on joku ikiopiskelija ja taidemaalari.
Kummankin palkkatuloista menee 60% yhteiselle käyttötilille, josta maksetaan kaikki juoksevat kulut (ruoka, vastike, sähkölaskut, puhelinlaskut, ravintolakäynnit, yhteiset matkat jne.). Kumpikin maksaa lisäksi puolet lainanlyhennyksistä, jotta kiinteistöomaisuus tulisi maksettua paperilla olevien omistusosuuksien suhteessa. Omat osinkotulot, sijoitustulot yms. ei-palkkatulot kumpikin pitää itse.
Minulla on hyvä palkka, mutta miehelläni on vielä selvästi parempi. Ehdotin itse aikanaan kaiken maksamista puoliksi, mutta mieheni tahtoi tällaisen järjestelyn, jotta saamme yhteisen elintasomme mutkattoman mukavaksi. Olen ilman muuta onnekas.
Miehellä selvästi suuremmat tulot ja maksaa kaikki kulut. Yhteisenä pidetään silti kaikkea.
Itse saan käteen 2 500€/kk, mies 3 500€/kk. Molempien palkat ja kaikki muut tulot tulevat yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki menot. Molemmat saamme käyttää rahaa vapaasti, mutta suuremmista hankinnoista keskustelemme etukäteen.
Tällä tavalla olemme tehneet alusta lähtien kun menimme naimisiin. Ensin minulla oli suuremmat tulot, kun mies vielä opiskeli, ja minä tein töitä opintojen ohessa. Valmistuttuamme mies sai heti töitä, muutimme töiden perässä muualle, ja itse olin työttömänä pari vuotta. Raha ei ole aiheuttanut meille suurempia riitoja, koska olemme molemmat järkeviä siinä asiassa, eikä kumpikaan tuhlaa turhuuksiin.
Nuorena elätin miestä, että hän sai tehtyä erään erikoistumisosion opinnoissa. Sen erikoistumisen ansiosta mies työllistyi. Minä jäin yhteisestä sopimuksesta hoitamaan lapsia kotiin, vielä vanhempainvapaan/kotihoidontuen jälkeenkin, joten mies pystyi keskittymään töihin, eikä tarvinut huolehtia lasten hoidosta hakemisista, lääkäreistä ym.
Kun mies pystyi panostamaan työhön, yleni ja eteni ja on nykyään oikein hyvätuloinen. Mä olen tehnyt oman alani pätkää välillä, vakityötä en ole onnistunut saamaan omalta enkä muilta aloilta. Olen sitten opiskellut lisää työllistymisen helpottamiseksi (yliopistotutkintoni lisäksi siis). Meillä mies tienaa siis aivan todella paljon enemmän kuin minä. Rahat ovat yhteiset, kaikki tulee samalle tilille ja sieltä maksetaan menot. Isoista ja osin pienistäkin ostoksista sovitaan yhdessä. Omaisuus on puoliksi molempien nimissä, paitsi auto.
Molemmilla on omat säästötilit, joihin säästetään sama summa(miehen tuloista siis tulee tuo raha). Kun summat tileillä alkoivat olla isot, ehdotin miehelle että hän voi säästää omalle tililleen enemmän ja toteuttaa sitten joskus erään hyvin kalliin harrastushaaveensa. Mies sitten ehdotti että hänelle säästetään enemmän mutta mullekin silti koko ajan, tämä ok.
Pidän todella tarkkaa kirjaa menoista ja käytän rahaa säästeliäästi, tajuan hyvin, että mun mies tekee hyvin vaativaa työtä, ja jokainen euro on tulos siitä, joten en tosiaan tuhlaile turhaan. Miehelle taas suon mielelläni ylellisyyksiä, hän sen raskaimman osan tekee. Omasta työstäni tykkään kovasti kuten mieskin pitää työstään vaikka tienaamme aivan eri tavalla.
Meille tämä sopii, jos toinen olisi tuhlaavainen ja toinen säästeliäs, ei tämä malli onnistuisi.