Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?

Vierailija
28.01.2018 |

Siinäpä se kysymys otsikossa.

Kommentit (757)

Vierailija
21/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti tehdään yhdessä ja yhteiset menot maksetaan 50-50. Ei lasketa edes satasen tarkkuudella miten reissut ja huvit tulee maksetuksi. Talon remontti yms isoihin kuluihin on excel ja se on vuosien varrella mennyt aikalailla tasan ihan itsekseen.

Vierailija
22/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään mun tulojen (pienemmät tulot) mukaisesti. Kiinteät kulut + ruoka puoliksi. Mies tarjoaa ravintoloissa yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, jolla on rahaa. Mies maksaa asumisen kulut, minä vakuutusmaksut, lasten harrastukset jne. Mies käy useiten ruokakaupassa, minä taas tankkaan lähes aina.

Mieheni kuukausitulot ovat omiini verrattuina kaksinkertaiset.

Emme ole koskaan riidelleet rahasta. Perhe on meillä yksikkö, jota varten käydään töissä. Säästöt käytetään yhdessä sovitulla tavalla.

Näin ollaan toimittu yhteen muutosta lähtien, jo ennen lasten syntymää. Eli meillä ei ole perheensisäisiä elintasoeroja.

Vierailija
24/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn siksi, että huomasin juuri ettei homma toimi.

Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.

Ap

Miksi maksat? Jos jääkaappi on tyhjä, niin miehelle voi sanoa, että jos haluat syödä, täytä kaappi!

Juu, enpä muuten jatkossa maksakaan. Oon ehkä oppinut kotona sellaisen, että kun on ruokaa, sitä jaetaan sitten kaikille jotka sattuvat piipahtamaan. Tajusin justiinsa, että taidan seurustella kitupiikin kanssa. Mun opintolainalla kokatut ruoat kyllä maistuu, mutta toisinpäin ei homma toimi. Tai siis eihän tässä edes ollut kyse siitä että toisinpäin, vaan ettei mies raaski lähteä ravintolaan syömään kympillä, vaikka maksaisi vain oman ruokansa. No, miksipä lähtisi, kun mun luona on aina ilmaiset soppakattilat pöydässä. Ei oikein nyt lämmitä tämä sopankeittäjän rooli. Kunpa mut vietäisiin joskus oikein ulos syömään...

Ap

Vierailija
25/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn siksi, että huomasin juuri ettei homma toimi.

Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.

Ap

Miksi maksat? Jos jääkaappi on tyhjä, niin miehelle voi sanoa, että jos haluat syödä, täytä kaappi!

Juu, enpä muuten jatkossa maksakaan. Oon ehkä oppinut kotona sellaisen, että kun on ruokaa, sitä jaetaan sitten kaikille jotka sattuvat piipahtamaan. Tajusin justiinsa, että taidan seurustella kitupiikin kanssa. Mun opintolainalla kokatut ruoat kyllä maistuu, mutta toisinpäin ei homma toimi. Tai siis eihän tässä edes ollut kyse siitä että toisinpäin, vaan ettei mies raaski lähteä ravintolaan syömään kympillä, vaikka maksaisi vain oman ruokansa. No, miksipä lähtisi, kun mun luona on aina ilmaiset soppakattilat pöydässä. Ei oikein nyt lämmitä tämä sopankeittäjän rooli. Kunpa mut vietäisiin joskus oikein ulos syömään...

Ap

Ala kerätä siltä kolehtia aina kun meinaa tulla valmiiseen pöytään :)

Vierailija
26/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mies elää sinun tuloillasi. 

Ikävän tyypillistä miehille, kun rahat menevät kaljaan, peleihin ja autoon.

JSSAP.

No osin taitaa yrittää elellä mun tuloillani, mutta kaljaa, pelejä ja autoja ei harrasta. Ei ole muitakaan sellaisia paheita, mihin rahaa pahemmin kuluisi. Ap

Vierailija
27/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan molempien töisä ollessa nettona tuplasti ja nyt miehen hoitovapaa-aikana vielä enemmän. Kaikki rahat menevät yhteiselle tilille ja kaikki omaisuus on hankittu puoliksi. Meillä on lapsia ja koen että meidän kaikkien etu on toimia näin. Se lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja "samassa veneessä" olemista.

Vierailija
28/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama tuloerojankkaaja.

Mikä sua oikeasti vaivaa?

Vierailija
29/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Menot maksetaan tulojen suhteessa.

Juuri tämän takia naiset yleensä edellyttävät, että miehen on tienattava vähintään yhtä paljon kuin he itse. Aika raadollisia ja laskelmoivia olioita loppupeleissä. Mediassa naiset toki esitetään romattisina ja tunteellisina ihmisinä, vaikka tosielämästä ei näyttöä moiseen löydy.

Vierailija
30/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi ok suhteuttaa tiettyjä juttuja tulojen mukaan, jos kuitenkin yhdessä ollaan.

Vierailija
31/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Menot maksetaan tulojen suhteessa.

Juuri tämän takia naiset yleensä edellyttävät, että miehen on tienattava vähintään yhtä paljon kuin he itse. Aika raadollisia ja laskelmoivia olioita loppupeleissä. Mediassa naiset toki esitetään romattisina ja tunteellisina ihmisinä, vaikka tosielämästä ei näyttöä moiseen löydy.

Jaa. No mä olen nainen ja  edellisessä suhteessani opiskeltiin miehen kanssa vuorotellen. Mä makselin aikalailla 50-50 asiat silloin kun olin itse köyhä, mutta kun mies alkoi opiskella ja minulla oli töitä, pidin huolen siitä ettei miehen tarttenut kärvistellä. Se on parisuhteelle ihan kauhean hyvä, että joskus se taloudellisesti tiukoilla oleva pääsee vaikka baariin tai syömään tai tekemään jotain kivaa, mihin ei olisi itsellä varaa. Lisäksi katsoin, että kaapissa on ruokaa. Näin siksi, että halusin tukea ja kannustaa miestä, ja koin että meidän yhteinen talous on kuitenkin meidän kummankin koti, ja siellä pitää olla kummallakin hyvä olla.

Ei ole mitään todisteita siitä, että naiset olisivat aina niitä hyväksikäyttäjiä. Siitä kyllä on todisteita, että naisilla on esteenä lasikatto ja palkkakuoppa.

Vierailija
32/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan aina yhtiövastikkeen ja veden.

Mies sähkön ja auton kulut. Lisäksi maksan aina esim.koiran vakuutuksen ja joitakin muita kerran vuodessa tulevia laskuja. Molemmilla omat rahat.

Vierailija
33/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kaiken, palkkani jää omaan käyttööni.

Näin meni mieheni ex-vaimon kanssa. Eron jälkeen vaimo tuskailee miten kykenee selvämään arjesta kun halveksimansa miehen palkka ei enää mahdollistakaan enää hänelle perustarpeita, mies taas on ihmetellyt kuinka helppoa elämä on minun kanssa kun rahaa jää säästöön ihan vahingossa vaikka elintasosta ei tingitä568 (oma palkkani lähes yhtä suuri kuin miehen).

Vierailija
34/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään tuloja, joten mies maksaa kaiken, myös yksityisen eläkkeeni.

Vierailija
35/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meni mieheni ex-vaimon kanssa. Eron jälkeen vaimo tuskailee miten kykenee selvämään arjesta kun halveksimansa miehen palkka ei enää mahdollistakaan enää hänelle perustarpeita, mies taas on ihmetellyt kuinka helppoa elämä on minun kanssa kun rahaa jää säästöön ihan vahingossa vaikka elintasosta ei tingitä568 (oma palkkani lähes yhtä suuri kuin miehen).

No, meillä ei ole avioehtoa ja mulla tosiaankin on ihan hyväpalkkainen työpaikka. En ole lainkaan huolissani tulevaisuudestani.

Vierailija
36/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjainen mies, jolle tuo on ihmetyksen aihe. Muutenkin normaalisti, jos rahat ovat yhteisiä, molempien rahat ovat. Mitä järkeä on toimia noin, että toinen maksaa kaiken, toinen pitää omansa?

Vierailija
37/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisempana toivoisin että toinen puoliso ainakin huomauttamatta pitäisi huolta että maksaa vähintäänkin omansa. Erityisen otettu olisin, jos hän joskus huomioisi minua jotenkin sellaisella tavalla, johon minulla ei ole varaa, mutta hänellä on. En koskaan silti suostuisi siihen, että toinen maksaisi kaikki yhteiset menot ja minä siipeilisin. Se ei ole oikein.

Vierailija
38/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien nettotuloista siirretään 50% taloustilille ja 20% säästötilille. Loput voi kumpikin käyttää miten haluaa.

Vierailija
39/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjainen mies, jolle tuo on ihmetyksen aihe. Muutenkin normaalisti, jos rahat ovat yhteisiä, molempien rahat ovat. Mitä järkeä on toimia noin, että toinen maksaa kaiken, toinen pitää omansa?

Tuota tuollaisen toiminnan järkevyyttä voi kysyä muutamilta naisilta jotka ovat tunnustaneet näin heillä systeemin toimivan. Kun palkka on suurehko ja työ vaativa ei arjen rahankäyttöä jaksa hirveän paljon miettiä, pakolliset maksetaan ilman nikotteluja. Minä en pidä tuollaisesta ajatuksesta, että mies, vaikka palkka sen mahdollistaisikin, vastaa arjesta, haluan osallistua arkeen, ostaa omasta palkastani jääkaappipakastinkokonaisuuden tai pesutornin. Ja tulevaisuudessa kaltaisiani on varmaan enemmänkin ja noita "siipeilijöitä" vähemmän, naisten koulutustaso nousee, kaipa sen myötä naisten palkat ja ne suuret tuloerot miesten ja naisten välillä ainakin keskiarvoisesti pienenevät.

Vierailija
40/757 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tuollaisen toiminnan järkevyyttä voi kysyä muutamilta naisilta jotka ovat tunnustaneet näin heillä systeemin toimivan. Kun palkka on suurehko ja työ vaativa ei arjen rahankäyttöä jaksa hirveän paljon miettiä, pakolliset maksetaan ilman nikotteluja. Minä en pidä tuollaisesta ajatuksesta, että mies, vaikka palkka sen mahdollistaisikin, vastaa arjesta, haluan osallistua arkeen, ostaa omasta palkastani jääkaappipakastinkokonaisuuden tai pesutornin. Ja tulevaisuudessa kaltaisiani on varmaan enemmänkin ja noita "siipeilijöitä" vähemmän, naisten koulutustaso nousee, kaipa sen myötä naisten palkat ja ne suuret tuloerot miesten ja naisten välillä ainakin keskiarvoisesti pienenevät.

Niaet ovat jo pitkään olleet Suomessa korkeammin koulutettuja kuin miehet. Se ei näy palkoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi