Työnantaja velvoittaa käyttämään omaa puhelinta työasioissa. Onko oikein?
Voiko työnantaja pakottaa työntekijän hoitavan työhön liittyviä puheluita omalla henkilökohtaisella puhelimellaan (oma liittymä)? Kyseessä siis työ jossa joutuu välillä soittamaan asiakkaalle ja varmistamaan juttuja. Puheluita voi tulla useampi päivässä.
Ja mitään korvaustahan ei näistä puheluista anneta. Puhelut menee omaan piikkiin. Työsopimusta allekirjoittaessa ei ollut mitään mainintaa tässä ja työhaastattelussakin annettiin ymmärtää, että yhteydenpidot hoidetaan sähköpostitse tai Skypen avulla.
Kommentit (32)
No ei tietenkään ole. Sähän maksat sun työnantajan puheluita tuossa.
Ei voi. Tuossahan käy vielä niin, että asiakkaat soittavat tarpeen vaatiessa sinun numeroon takaisin. Siinäpä sitten hoidat työasioita lomalla ja sairaana. Työnantajan täytyy hankkia sinulle puhelin ja liittymä ja se puhelin kannattaa jättää työpäivän päättyessä työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja velvoittaa käyttämään omaa puhelinta työasioissa. Onko oikein?
Voiko työnantaja pakottaa työntekijän hoitavan työhön liittyviä puheluita omalla henkilökohtaisella puhelimellaan (oma liittymä)? Kyseessä siis työ jossa joutuu välillä soittamaan asiakkaalle ja varmistamaan juttuja. Puheluita voi tulla useampi päivässä.
Ja mitään korvaustahan ei näistä puheluista anneta. Puhelut menee omaan piikkiin. Työsopimusta allekirjoittaessa ei ollut mitään mainintaa tässä ja työhaastattelussakin annettiin ymmärtää, että yhteydenpidot hoidetaan sähköpostitse tai Skypen avulla.
Koko sana "velvoittaa" tuntuu olevan tänä päivänä pelkkä pöhinä-sana jolla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä.
"Työnantaja velvoittaa" tarkoittaa jotakin sellaista, että "työnantajan tekisi mieli" sitä tai tätä. Mutta kun se ei voi ketään pakottaa, niin siksi tuollainen pöhinäsana.
Tuskinpa kestää missään lakituvassa jos tulisi riitaa sopimuksista, eihän työnantajan bisneksiin kuulu se että se alkaisi jo määräilemään työntekijänsäkin rahan käytöstä. Työnantaja pitäköön omat kätensä omalla puolellaan, ts. kantakoon omat riskinsä niinkuin kuuluu, ja riskejä ei työntekijän maksettavaksi siirretä.
PAITSI tietenkin jos itse menet hyväksymään moisen sopimuksen.
Edelleenkin voi vain todeta että "velvoittaa" on sama asia kuin "työnantaja mielisi kovasti sitä tai tätä", ja kaikenlaiset mieliteot on sellaisia joille voi ihan hyvin sanoa nöy tänks.
Tietenkin, sopivaa kompensaatiota vastaan, voihan asioista aina sopia.
Huonoista työnantajista kannattaa hankkiutua eroon, ei täällä mitään sopimuksia tehdä pakoilla eikä velvoitteilla, vaan sopimukset neuvotellaan ja sovitaan, se kannattaa jokaisen ymmärtää.
Siis, KAIKKEAHAN SAA AINA VAATIA, ei sitä kukaan kiellä.
Saa vaatia vaikka kuuta taivaalta ja vaateliaimmat haluaa naapurigalaksit ja tähdetkin kaupan päälle.
Mutta se on sitten toinen asia, mitä sopimuspöydässä sovitaan.
Ei todellakaan voi vaatia, äläkä edes harkitse suostuvasi. Oma puhelimesi on sinun henkilökohtaista omaisuuttasi, ei työnantajan. Vain sinä päätät, mihin sitä käytät.
Voitte sopia niin, että työnantaja maksaa liittymäsi (puhelut) ja käytö silti omaa puhelintasi.
Siis, ei sun tehtäväsi ole kantaa työnantajan riskejä. Vaatimalla mitä tahansa sinun omaisuuttasi yrityksen käyttöön, tehdään juuri niin.
Ei siinä sinällään ole välttämättä vikaa jos jotain omaa omaisuutta käyttää työnantajan tehtäviin, mutta kannattaa aina muistaa 1) kompensaatiot ja 2) tilanteet joissa työnantaja kokee sinun omaisuutesi omaksensa, esim. mitä tehdään tietokoneellasi kun siellä on työnantajan dataa, ja työnantaja alkaa kovasti vaatimaan sinulle kuuluvaa tietokonetta itsellensä.
Eli, miettikää asiat ja neuvotelkaa, joissain asioissa voi oikealla kompensaatiolla olla ihan hyödyllistäkin se että työntekijä käyttää jotakin omaa työvälinettään, usein esim. oman auton käyttökin on ihan hyödyllinen juttu niin ei tarvi vähäisten ajojen takia työnantajalle kasvattaa järjettömästi kuluja, ja sitten kuitenkin saat kilometrikorvauksia kompensaatioksi jne.
Kaikki kuitenkin perustuu sopimiseen, ei vaatimiseen eikä velvoittamisiin.
ei tuossa väitteessä ole mitään järkeä, työvälineet saa verovähennyksiin, tietysti joutuu sen vuoden odottamaan mutta kertoo heti kättelyssä teistä molemmista piirteitä jotka ei lupaa hyvää
lyhtypylväs voit olla mutta kusitolpaks elä rupee!
Sanot, ettei ole puhelin töissä mukana.
m85 kirjoitti:
ei tuossa väitteessä ole mitään järkeä, työvälineet saa verovähennyksiin, tietysti joutuu sen vuoden odottamaan mutta kertoo heti kättelyssä teistä molemmista piirteitä jotka ei lupaa hyvää
lyhtypylväs voit olla mutta kusitolpaks elä rupee!
Ei tartte odottaa vuotta, ihan voi arvioida kulut ja laskea veroprossan uusiksi.
m85 kirjoitti:
ei tuossa väitteessä ole mitään järkeä, työvälineet saa verovähennyksiin, tietysti joutuu sen vuoden odottamaan mutta kertoo heti kättelyssä teistä molemmista piirteitä jotka ei lupaa hyvää
lyhtypylväs voit olla mutta kusitolpaks elä rupee!
Ei vaan tulonhankkimisvähennys (620 eur) tuolla ylity, eli omaan piikkiin menee.
Meillä katsotaan oman puhelimen käyttö työasioissa turvallisuusriskiksi ja se on ehdottoman kiellettyä. Jokaisella on firman maksama kännykkä jolla hoidetaan työasiat ja vain työasiat. Minusta ainut oikea tapa hoitaa hommat. Juttelemaan esimiehen kanssa heti huomenna.
Tuolta voi katsoa emeritusprofessorin näkemyksen asiaan:
https://www.esimiesliitto.com/wp-content/uploads/2021/02/KEY-whatsapp3-…
Kuntapuolelta löytyy kanteluratkaisu tuolta:
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/5000/2020
Tietystikkin samat säännöt pätevät tässä tilanteessa myös yksityistä puolta.
Kuule, kaikissa pikkufirmoissa ei ymmärretä alkuunkaan tuommosia soppareita. Isäntä sanoo mihin puhelimeen sinä vastaat työaikana. Jos alat jankkaamaan saat lähteä. Helppohan se on jossain miljoonatalossa lukea lakia.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kaikissa pikkufirmoissa ei ymmärretä alkuunkaan tuommosia soppareita. Isäntä sanoo mihin puhelimeen sinä vastaat työaikana. Jos alat jankkaamaan saat lähteä. Helppohan se on jossain miljoonatalossa lukea lakia.
Kuule, se on kaikenmaailman pikkufirmojen aika oppia ihmisten tavoille ja siirtyä tälle vuosikymmenelle.
Olen joutunut ottamaan omaan puhelimeen siivoustyössä sovelluksen jolla kirjaudutaan ja joka paikantaa minut. Muutenkin oli outoa touhua.
Menen pian työhaadtatteluun omalle alalleni kuuluvaan työhön. Täytyykin olla esillä tämä puhelinasia. Omaani en halua mitään lisäsovelluksia. Työpuhelin pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kaikissa pikkufirmoissa ei ymmärretä alkuunkaan tuommosia soppareita. Isäntä sanoo mihin puhelimeen sinä vastaat työaikana. Jos alat jankkaamaan saat lähteä. Helppohan se on jossain miljoonatalossa lukea lakia.
Se vaan ei ole irtisanomisperuste, jos ei omaa puhelinta halua käyttää työasioiden hoidossa.
En alkaisi valittaa tuosta. Lähes kaikilla on rajaton liittymä, joten ei siinä muutama puhelu tunnu missään. Tuo on kyllä asia, josta pitäisi sopia. Jos niitä puheluja tulee silloin tällöin, työnantaja voisi hankkia yhden puhelimen työpaikalle, jolla ne muutamat puhelut hoidetaan. Jos puhelujen määrä on vähäistä, se ei edellytä puhelinetua
Ei voi vaatia tuollaista ilman korvausta. Sulle on annettava työpuhelin jonka voit jättää työpaikalle ja jonka kulut maksaa työnantaja tai sitten työsuhdepuhelin (verotusarvo 20 euroa/kk) jota voit käyttää myös omiin hlökohtaisiin asioihisi. Omaan piikkiin ei hoideta työpuheluita, kysy vaikka työsuojelusta.