Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa työmatkan liikelounaan?

Vierailija
28.01.2018 |

Jos ollaan firman puolesta liikematkalla ja mennään kollegoiden kanssa liikelounaalle niin kenelle lounaan maksu oikeaoppisesti/etiketin mukaan kuuluu?
Tähän en löytänyt netistä vastausta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa omansa, tietenkin.

Vierailija
2/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille kenellä on firman kortti tai joka on oikeutettu laittamaan kulunsa matkalaskuun. Yleensä esimies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omansa, tietenkin.

LIIKELOUNAS, uuvatti.

Vierailija
4/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton harjoittelija tietysti maksaa. Ei ole yrityksillä varaa kustantaa tuollaisia, kyllä siitä pitää olla valmis maksamaan kun yritys on hyvää hyvyyttään antanut mahdollisuuden olla toiminnassaan mukana.

Vierailija
5/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olette kaikki samassa firmassa töissä ja samassa asemassa...ei se mikään liikelounas ole ja jokainen maksaa omansa.

Lounas tarjotaan asiakkaalle, eli päinvastaseen suuntaan kuin mitä bisneksessä raha liikkuu. Siksi niitä ilmaisia lounaita ei ole...kyllä ne on leivottu loppulaskuun mukaan.

Vierailija
6/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen teistä maksaa oman lounaansa. Saat sitä varten päivärahan matkasta. Jos siis olette saman firman väkeä.

Jos kysessä on esim. myyntitilaisuus, niin usein joko sinun firmasi myyjänä tai se toinen firma myyjänä maksaa koko seurueen lounaan (ja muutakin, esim. päivällisen) koko seurueelle, kun mennään asiakkaan kanssa syömään. Vaikuttaisi todella tökeröltä ruveta jakamaan siinä tilanteessa laskua omien työntekijöiden ja vieraiden kanssa.

Tosin täällä kirjoitti tänään joku, joka ei edes miljoonakaupoissa "kestinnyt" asiakkaita hulppeasti  paperiin käärityllä wrapilla ja oluella tai hotelliaamiaisella, eli varmaan sitten nykyään suomalaista yrityskulttuuria on just ruveta jakamaan allekkain laskulla siinä asiakkiden edessä sitä laskua niin että oman firman väki maksaa omansa. Eipä suuri ihme ettei kauppa oikeen käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omansa, tietenkin.

LIIKELOUNAS, uuvatti.

Palikka. Kollegat maksavat omansa, asiakkaille tarjotaan.

Vierailija
8/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette kaikki samassa yrityksessä, ei ole liikelounas. Edustusta vaatii ulkopuolisia vieraita (asiakkaita, muita yhteistyötahoja), ja silloin merkitään tarkkaan ketkä olivat paikalla ja miksi tavattiin. Nämä ovat verottajan ohjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omansa, tietenkin.

LIIKELOUNAS, uuvatti.

Ennen oli noin. Nykyisin joudutaan yleensä maksamaan jokainen itse, ellei ole joku erityistilaisuus tai joukon ylin on saanut luvan esimieheltään maksaa liikelounaan. Usein lasku jaetaan tasan, joten on syytä varautua siihen, että joutuu maksamaan myös muiden syömistä ja juomista.

Vierailija
10/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan firman puolesta liikematkalla ja mennään kollegoiden kanssa liikelounaalle niin kenelle lounaan maksu oikeaoppisesti/etiketin mukaan kuuluu?

Tähän en löytänyt netistä vastausta.

Sulle maksetaan joko  osa-tai kokopäiväraha siitä reissusta, pölvästi. Eli saat rahasi  takaisin siitä lounaasta myöhemmin.

Maksat siis itse oman lounaasi ja teet sitten myöhemmin matkalaskun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalla meillä on yleensä kaikilla firman amex jolla maksetaan kukin omamme. Tai käteisellä, ja laskutetaan kulut jälkeenpäin kuittia vastaan. Tai yksi maksaa firman kortilla ja erittelee laskun niin että on selvää kuinka moni söi. 

Jos on firman ulkopuolisia vieraita, kohtuulliset lounaskulut tarjotaan vieraille, mutta ökypaikkoihin ei saa viedä ja tarjota ettei tule miettimistä lahjuspuolesta jne. Jos mennään yhteisellä päätöksellä kalliiseen paikkaan, kaikki maksavat omat kulunsa. 

Firman sisäiset vieraat kestitään kohtuuhintaisissa paikoissa, budjetti on silloin väljempi kuin firman ulkopuolisille tarjottaessa. Yleensä pomo maksaa firman kortilla. 

Vierailija
12/12 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omansa, tietenkin.

LIIKELOUNAS, uuvatti.

Palikka. Kollegat maksavat omansa, asiakkaille tarjotaan.

Ohis. Paitsi, yleensä kun mennään syömään asiakkaan kanssa samassa seurueessa, niin myös oma väki syö oman firman piikkiin. Ei siinä erotella omia ja vieraita silloin. Maksajalla täytyy tietysti olla lupa tarjota asiakkaille firman puolesta ja hänen tulee myöhemmin siten luottokorttilaskun yhteydessä liittää mukaan tiedot ketkä olivat paikalla tarjottaessa. Ei tietysti mitään erittelyä, kuka söi mitäkin tms. mutta nimet ja tilaisuuden nimi esim. juuri liikelounas, asiakastilaisuus, tms.

Ne ihmiset sitten joille maksetaan matkakorvauksia siltä päivältä, merkitsevät kukin tarjottujen lounaiden määrän matkalaskuun, koska tarjottujen määrä 1 - 2 vaikuttaa vähentävästi päivärahaan.

Sen verran, että eroja on firmojen käytännöissä. Joillakin on käytäntönä se, että usein tilaisuuksia vetävällä on firman luottokortti ja kortin käyttäjä sitten lähettää HR:n kuitit yllä mainittujen liitteiden kera. Joillakin sitten asia on niin päin, että firma maksaa jälkikäteen kuittien mukaan tarjoajan omalla kortillaan maksamat tarjoamiset, kun hän toimittaa kuitin, jonka yhteydessä yllä mainitut tiedot (tilaisuuden nimi ja ketkä paikalla). Sanomattakin lienee selvää, että edellinen on parempi järjestely kuin jälkimmäinen työntekijälle.

Minulla on ollut -80 luvun jälkeen käytössä molempia. Konsulttina ollessa kaikki pyöri omien korttien kautta ja sen jälkeen laskut selityksineen firmalle ja sieltä sitten maksettiin kulut ennen kuin luottokortin maksun eräpäivä koitti. Nykyisin ja ennen tuota konsulttivaihetta, minulla oli ja on siis edelleen firman Eurocard.

Aika harvoin joudun tai 'saan' tarjota, toimenkuvaani ei kuulu asiakkaiden juottaminen ja muu kestitseminen, pidä tilaisuuksia jossa näitä tarvitsisi tehdä. Firman kortti on minulla lähinnä matkustamiseen liittyvien maksujen hoitamiseen sekä tarpeeseen tehdä satunnaisesti muutamasta kympistä tonniin pariin verkko-ostoksia firmalle johonkin projektiin jenkki- ja brittifirmoista. Kortti on näissä kätevin maksutapa siksi korttia käytetään.

Omia kortteja minulla on ollut pitkään, jo -80 luvun lopusta, nykyisin niitä on kolme. Kaksi MC:tä ja yksi Visa, myös lähinnä henk.koht. verkko-ostoksiin, matkustamiseen jne.

ps. Yhtään itse aiheutettua korttimaksusählinkiä, hukattua kuittia tai unohdettua matkalaskua ei ole sattunut kohtapuoliin 30v korttien käytön aikana. Samoin ei yhtään maksuhäiriötä tai viivästyskkorkoa ole tarvinnut maksaa. Konsulttina ollessani minun korttien kautta kiersi joka kuukausi kymppitonnista kahteenkymmeneen tuhatta dollaria maksuja, suurin osa lentolipuista, hotelleista, autojen vuokrista jne. Tarkkana piti olla koko ajan ja missään nimessä yksi kortti ei olisi riittänyt. Aluksi niitä oli minulla kaksi, eri yhtiöitlä mutta nyt on tuo kolmaskin kun on myös S:n Visa, kun siitä ei peritä erikseen maksuja jäseneltä.