Espoolaiset! Ottakaa kantaa lähilukion puolesta!
Espoon kaupunki on siirtämässä Espoon yhteislyseon lukion Keraan. Uutta lukiota ei Kauklahteen haluta rakentaa. Tilaa tarvitaan lisää, jotta peruskoululaiset mahtuvat.
Kaupunkia kannattaisi kehittää tasapuolisesti. Kauklahdesta, Espoon äärimäisestä kylästä, jossa kaiken lisäksi on keskimääräistä enemmän lapsia ja nuoria, on pitkä matka esimerkiksi Tapiolaan, jolle seudulle jää peräti viisi (5!) lukiota.
Ota kantaa reilun Espoon ja Espoon Yhteislyseon puolesta, osallistu kuntalaisaloitteeseen!
https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/5013
Kommentit (17)
Kuink pitkä matka sieltä Kauklahdesta on Tapiolaan? Mun päivittäinen koulumatka lukioon on 70 km yhteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuink pitkä matka sieltä Kauklahdesta on Tapiolaan? Mun päivittäinen koulumatka lukioon on 70 km yhteen suuntaan.
Kuule, jos asuu kehä kolmosen sisäpuolella, on oletusarvo, ettei lukiomatka ole 70 kilsaa tai edes kolmea varttia. Sen takia asunnot täällä maksavat maltaita, jotain sitä odottaa vastineeksi. Tosin, ollaanko Espoon keskuksen lukiokin (melko uudet tilat) lopettamassa, koska se on kohtuullisen matkan päässä Kauklahdesta?
Juu, katsoin noita matkoja. Kauklahdesta on Tapiolaan parikymmentä kilometriä ja Espoon keskukseen noin 6 km. Kauklahdesta voi hyvin kulkea Espoon keskukseen. Ei lukio ole mikään alakoulu, jonka pitää sijaita kodin lähellä.
Ei Espoossa nuoret muutenkaan valitse lukiota sen mukaan, mikä on lähellä, vaan minkä kurssivalikoima ja taso sopii itselle parhaiten. Espoon yhteislyseön lukioon menevät ne, joiden keskiarvo ei riitä minnekään muuhun espoolaiseen lukioon. Kerassa lukio on selvästi keskeisemmällä paikalla kuin Kauklahdessa. Lisäksi Kauklahdesta pääsee junalla Keraan varttitunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan ajelet jotain isoja teitä pitkin tai kuljet junalla, niin että sulla menee siihen 70 kilometriin sama aika kuin mulla 12 kilometrin matkan kulkemiseen.
Espoon keskuksen lukio on Kauklahdesta näppärän junamatkan päässä lähellä, mutta sinne on pääsykeskiarvo jotan 9 päälle. Eli käytännössä aika monella ihan hyvällä oppilaalla ei ole vaihtoehto.
Kun puhutaan Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista, jossa lukiota on kuitenkin ...toistakymmentä? on puhtaasti hölmöä että keskitetään kaupungin (kylläkin raharikkaisiin) itäosiin. Tapiolan suuralueelle jää siis suomenkielisiä lukioita viisi kappaletta.
Espoo on kunnostautunut alueiden ja eriarvoistamisessa aika rajulla tavalla. Kauklahteen kyllä rakennetaan asuntoja, jatkuvasti ja paljon. No, Hölmölän kylä sijaitsikin Bembölessä.
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskuksen lukio on Kauklahdesta näppärän junamatkan päässä lähellä, mutta sinne on pääsykeskiarvo jotan 9 päälle. Eli käytännössä aika monella ihan hyvällä oppilaalla ei ole vaihtoehto.
Kun puhutaan Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista, jossa lukiota on kuitenkin ...toistakymmentä? on puhtaasti hölmöä että keskitetään kaupungin (kylläkin raharikkaisiin) itäosiin. Tapiolan suuralueelle jää siis suomenkielisiä lukioita viisi kappaletta.
Espoo on kunnostautunut alueiden ja eriarvoistamisessa aika rajulla tavalla. Kauklahteen kyllä rakennetaan asuntoja, jatkuvasti ja paljon. No, Hölmölän kylä sijaitsikin Bembölessä.
Ihanko todella Espoossa on joku lukio johon keskiarvon pitää olla yli 9? Uskomatonta. Ja vielä että sijaitsee tuollaisella alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan ajelet jotain isoja teitä pitkin tai kuljet junalla, niin että sulla menee siihen 70 kilometriin sama aika kuin mulla 12 kilometrin matkan kulkemiseen.
No en todellakaan. Pienestä kunnasta kuljen kaupunkiin lukioon bussilla. Matka-aika yhteen suuntaan lähes puolitoista tuntia, koska bussin reitti poikkeilee päätieltä. Junia täältä ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan. Pienestä kunnasta kuljen kaupunkiin lukioon bussilla. Matka-aika yhteen suuntaan lähes puolitoista tuntia, koska bussin reitti poikkeilee päätieltä. Junia täältä ei kulje.
No se kyllä kuulostaa rankalta. Toivottavasti pystyt edes tekemään läksysi matkan aikana.
Yksi lukiokaverini kulki vastaavaa matkaa kuin sinä, vaikka silläkään ei tainnut ihan noin kauaa kestää. Itse olin koko ajan ihan piipussa 50-minuuttisten matkojen kanssa, kun tulivat 8-10-tuntisten päivien päälle.
Niin, on totta että Kauklahdesta Keraan pääsee ihan yhtä nopeasti kuin Kerasta Kauklahteen. Ehkä sellaisille nuorille joilla ei ole harrastuksia, koulumatkat ei vaikuta ajankäyttöön. Ihan niinkuin aikuisillakaan työmatkojen pituus ei vaikuta ajankäyttöön eikä elämänlaatuun, vai...?Mediassa ollut aika paljon aikuisten jupinaa siitä että metro lisää työmatjoken pituutta vaikka kymmenen minuttia päivässä.
Veikkaanpa, että Espoon yhteislyseon lukion oppilaista korkeintaan 20 % tulee Kauklahdesta tai sen läheltä. Loput tulevat jostain muualta, kun eivät ole päässeet mihinkään toiseen espoolaiseen lukioon. Heille lukion siirto Keraan on selvä parannus.
Vierailija kirjoitti:
Niin, on totta että Kauklahdesta Keraan pääsee ihan yhtä nopeasti kuin Kerasta Kauklahteen. Ehkä sellaisille nuorille joilla ei ole harrastuksia, koulumatkat ei vaikuta ajankäyttöön. Ihan niinkuin aikuisillakaan työmatkojen pituus ei vaikuta ajankäyttöön eikä elämänlaatuun, vai...?Mediassa ollut aika paljon aikuisten jupinaa siitä että metro lisää työmatjoken pituutta vaikka kymmenen minuttia päivässä.
Eihän Kauklahdessa mitään harrastuksia ole, joten niitä varten on joka tapauksessa lähdettävä Kauklahdesta kauemmaksi. Todennäköisesti Kera tai vaihtoehtoisesti Espoonlahden lukio on harrastuspaikasta selvästi parempien yhteyksien päässä. Ja junamatkan voi helposti käyttää läksyjen lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kyllä kuulostaa rankalta. Toivottavasti pystyt edes tekemään läksysi matkan aikana.
Yksi lukiokaverini kulki vastaavaa matkaa kuin sinä, vaikka silläkään ei tainnut ihan noin kauaa kestää. Itse olin koko ajan ihan piipussa 50-minuuttisten matkojen kanssa, kun tulivat 8-10-tuntisten päivien päälle.
Jos saa yhden pitkän matkan samassa välineessä tehdä, niin voi nukkua ja tehdä läksyt. Pk seudulla on vaihtoja ja siinä ei ehdi muuta kuin kytätä, että milloin pois.
Vierailija kirjoitti:
Espoon kaupunki on siirtämässä Espoon yhteislyseon lukion Keraan. Uutta lukiota ei Kauklahteen haluta rakentaa. Tilaa tarvitaan lisää, jotta peruskoululaiset mahtuvat.
Kaupunkia kannattaisi kehittää tasapuolisesti. Kauklahdesta, Espoon äärimäisestä kylästä, jossa kaiken lisäksi on keskimääräistä enemmän lapsia ja nuoria, on pitkä matka esimerkiksi Tapiolaan, jolle seudulle jää peräti viisi (5!) lukiota.
Ota kantaa reilun Espoon ja Espoon Yhteislyseon puolesta, osallistu kuntalaisaloitteeseen!
https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/5013
Kauklahdessa ei todellakaan ole keskimääräistä enemmän lapsia ja nuoria.
Heitä on väestöstä marginaalisesti isompi osa, mutta silti vähän.
Kauklahti on "kaukio", lähiö kaukana ja syrjässä kaikesta.
Bussilla ja varsinkin junalla pääsee kuitenkin nopasti pois, lukioikäisen voi olettaa jo kykenemään käyttämään lähiliikennettäkin, ei tarvitse kyläkoulun olla kävelymatkan päässä.
Yhteislyseo on sitäpaitsi jo pitkään ollut jämäkoulu, jonne kukaan ei halua.
Kauklahdessakin kaikki joilla peruskoulun keskiarvo vaan antaa myöten, hakeutuvat ihan muualle.
Vastaavasti yhteislyseon oppilaista suuri osa tulee muualta, ovat hakeutuneet sinne kun eivät muualle pääse.
Lukioverkoston järkevöittäminen on oikein hyvä asia.
up