Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,

Vierailija
27.01.2018 |

itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...

Kommentit (1031)

Vierailija
181/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotka on todella kaunis ja täynnä historiaa. Talon löytää helposti jopa meren rannalta, jossei ihan Kotkansaarella halua asua. Aito merikaupunki, kiinnostavat saaristot. Vanhoja armeijan tukikohtasaaria availlaan yleisölle. Moottoritie Helsinkiin on hieman puuduttava, toivoisin että siihen välille rakennettaisiin muutama tehtaanmyymälä-leipomo-huoltsikka-tyyppinen paikka lisää.

Porvoo on kyllä ihana ja lapsilla ois helpompi pitää yhteyttä entisiin kavereihin ja harrastuksiin.

Porvoo ei ole ap:n etsimä paikka, sillä asuminen ja eläminen on sikakallista. Jos etsii halpaa paikkakuntaa, voi suoralta kädeltä unohtaa Porvoon, jos ei ole valmis asumaan jossain Hinthaarassa 15 km keskustasta. Porvoossa tuntuu olevan oikein reilusti porvoo-lisää asumisessa. Omakotitalot on aivan sikahintaisia. Siksi kaupunki varmaan vilisee näyttelijöitä, laulajia, professoreita ja tutkijoita sekä monen alan johtohenkilöitä. Taviksen pienet tulot ei oikein riitä. Paitsi ehkäkerrostalokämppään tyyliin 4 km keskustaan. Totesin viime keväänä, että esim. Loviisasta saa 2 omakotitaloa keskustan läheltä 300-400 t eurolla, kun Porvoosta saa yhden.

Vierailija
182/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Kokkolaan. :DD se nyt ei ole edes kaupunki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pori. Löytyy erihintaisia asuntoja hyvin eri puolilta kaupunkia ja maaseudultakin. Hinnat ovat melkoisesti pienemmät kuin pk-seudulla. Riittävän iso kaupunki, jotta lapset kasvaessaan viihtyvät, kun on tekemistä, paljon harrastusmahdollisuuksia ja kauppoja, mutta kuitenkin riittävän pieni kaupunki, jotta ei ala itseä ahdistaa.

Työmatka-ajat murto-osan siitä, mitä Helsingin kupeessa. Vartti-20 min on jo monesta pitkä matka ajaa. :D  10 minuutissa pääsee lähes mihin tahansa kohtaan eri puolelle kaupunkia, jos lasketaan lähiöalueet. Vartissa pääsee jo Ulvilasta keskustaan.

t. aiemmin Espoossa, Turussa ja Treella asunut

Kotkasta pääsee Helsinkiin töihin reilussa tunnissa. Moni itse asiassa käykin päivittäin Helsingissä töissä. Matka-aika on ajankohdasta riippuen sama, kuin Espoosta ruuhkissa istuen.

Kotkassa asuneena voin vaan todeta, että se matka Helsinkiin on ihan helvettiä. 115 km YHTEEN suuntaan. Jos menee töihin kahdeksaksi esim. Kallioon, saa varata työmatkaan 2 tuntia. Maksaa todella paljon, jos autolla ajelee 230 km joka päivä vain töiden takia. Se ei ole edes kokonaan verovähennyskelpoista, kun verovähennyskatto tulee täyteen.

Vierailija
184/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on nyt varmaan eksynyt ihan viran puolesta lobbaajia muutamastakin pikkukaupungista. Syntyperäiset asukkaat varmaan tykkäävät kotikaupungeistaan, mutta kyllä miettisin todella tarkkaan, ennen kuin muuttaisin Helsingistä kokonaan vaikkapa Kokkolaan tai Kotkaan. Kivat pienet kesäkaupungit ovat usein talvella ihan jotain muuta. Ainakin jättäisin jonkun takaportin auki, jos vaikka tekisikin mieli palata.

Vierailija
185/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla rannikko?

Vierailija
186/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotka. Kaunis kaupunki ja ne asumiskustannukset ovat edulliset. Lisäksi Helsinkiin ajaa nopsasti, jos siellä siis joskus vielä haluaa käydä. :) Jostain Oulusta ei niin vain lähdetäkään.

Oulusta pääsee tunnissa Helsinkiin, maksaa halvimmillaan 30 euroa.

Sinänsä hyvä huomioida tuo, että jos on tarve silloin tällöin käydä Helsingissä, Oulusta se onnistuu paremmin kuin "puolesta välistä" eli esim. Kuopio, Joensuu, Vaasa. Näistä on ehkä yksi Finnairin ylihintainen lento päivässä Helsinkiin, kun taas Oulusta menee jotain 15 lentoa päivässä suuntaansa ja hinnat on edullisia.

No ei me kaikki oululaiset täältä joka viikonloppu lennellä Hesaan. Edulliset lennot? Mistä niitä saa? Kerran ollaan miehen kanssa lennetty Helsinki-Vantaalle kahden vuoden sisällä, ja taisi maksaa yli satasen per suunta. Taksi keskustaan, yö hotellissa, lentobussi takaisin yht. 200€. Mikään hinku ei ole käydä Hesassa asti.

Vierailija
187/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä, Oulussa, Turussa, Vaasassa ja Porissa. Näistä yllättäen viihtynyt kaikkein parhaiten Porissa. Edullista, siistiä ja kaupunkialue puistomainen. Aurinko tuntuu paistavan useammin kuin muualla. Paljon nuoria mutta tietenkin pitää osata valita alue oikein koska alueet ovat nuorison kohdalla näemmä aika tärkeät. Onneksi me vahingossa muutimme oikeaan paikkaan eli keskustan liepeille. Kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Todella hyvät kahvittelumahdollisuudet ja ravintolat. Olin todella yllättynyt koska se mitä minulle Porista kerrottiin ennen sinne muuttoamme oli aika ronskia juttua siitä kuinka maalaisia ja syrjäytyneitä ihmiset siellä ovat. Oikeasti ihmiset ovat huumorintajuisia ja heihin ystävystyy helposti mutta on myös aika mustaa huumoria välillä. Ei mennyt kauan kun naapuri pyysi kahville ja muutenkin aika sosiaalisesti avointa porukkaa. Jos olet brassailevaa tyyppiä niin jäät yksin. Koulut ovat olleet yllättävän hyviä. Kamalin paikka jossa olen asunut on Oulu ja sitten Vaasa. Ihmiset ovat todella sisäänpäin kääntyneitä ja outoja. Nuorten vaikea saada kunnollisia ystäviä. Niitä epätoivottavia olis kyllä löytynyt. Turku oli ookoo mutta sisäänpäin lämpenevä ja palvelut hajautuneet pitkipoikin ja ihmisiin vaikea tutustua. Nuorilla vaikea ystävystyä. Helsinki ja Pori ovat parhaat nuorison suhteen. Itsellä teinejä ollut kahdessa eri paketissa eli siksi kokemusta useammasta paikasta ja töiden perässä on menty. Nyt asumme ulkomailla mutta Suomeen palatessa taidamme palata Helsingin sijaan Poriin. Sinne muotoutui tosi hyviä ystävyyssuhteita. 

Vierailija
188/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raumalle voisin muuttaa ja olen siellä joskus asunutkin. Sopivan kokoinen, eli palvelut ok, mutta joka paikkaan kuitenkin suht lyhyt matka. Meri on todellakin läsnä ja pienvenesatamia joka paikassa. Hieno ja elävä vanhan kaupungin alue.

Talous vahva ja sillä monta suurteollisuuden kivijalkaa. Sellu, paperi, telakka, Suomen suurimpia tavarasatamia, Oras oy, elintarviketeollisuus, Rolls royce, Seaside industry park, Forchem jne jne. Olkiluodon kolme reaktoriakin tuovat työtä ja vaurautta.

On myös opiskelukaupunki merenkulkuoppilaitoksesta OKL:ään.

Olisin mielelläni jäänyt sinne, mutta työt veivät sisämaahan. Porvoon ohella Suomen kaunein kaupunki. Turkukin on tunnelmaltaan jees, mutta siellä keskiaikaisesta tunnelmaata ei ole jäljellä mitään. On vain 70-luvun ruma rakennuskanta ja pirun paljon sosiaalisia ongelmia.

Vierailija
189/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkola on merellinen ja suht rauhallinen pikkukaupunki, Eikä sulje ketään ulkopuolelle, sillä siellä on paljon muualta muuttaneita jne.  Palvelutkin ovat hyvät, oma sairaala jne. Asuin muulata tulleena siellä useamman vuoden ja pidin paikasta.  Maren rantaakin pääsee ja luontopolkuja lötyy jne. Siellä on kiva uusi kirjasto, ja oma teatteri jne.

Vierailija
190/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut Helsingissä 20-vuotiaaksi asti ja mitään muuta en toivonut kuin päästä pois sieltä landemmalle, jossa olisi ollut enemmän sukulaisia ja harrastuskavereita. Eli ei se Helsinki kaikille ykköspaikka ole :) Siis sille kommentti, joka meinasi toisin :)

Tässä ei varsinaisesti oltu muuttamassa sukulaisten eikä harrastuskavereiden lähelle.

Vierailija
191/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!

Ihmiset ovat myös enemmän ”sisäänpäinkääntyneitä”, omissa porukoissaan viihtyviä ja itselleni ainakin täysin erilaista sosiaalista kanssakäymistä edustavia yksilöitä, jonka monet paikalliset ovat myös myöntäneet. Työn kautta olen toki saanut ystäviä ja löytänyt jopa parisuhteen, mutta lähinnä kaikki kaverit täällä, poikaystävä mukaanlukien, ovat muualta muuttaneita, liekö sitten yhteinen asia, eli sosiaaliset taidot, yhdistäneet..

Kulttuurielämä (keikat, konsertit, yms) on melko köyhää. Konsertteihin haalitaan esiintymään yhden hitin ihmeitä naapurimaasta, joilla ilmeisesti jonkinlainen suosio sitten on ruotsinkielisten keskuudessa. Vaasassa luullaan, että 60km matka Ruotsiin tarkoittaa edistyksellisyyden, muodin, tai minkä vaan uutuuden rantautumista tänne ensimmäisenä Suomen kaupungeista, mutta enempää ei voisi väärässä olla. Pikemminkin välillä tuntuu, että täällä eletään vähintään vuosikymmen ajasta jäljessä muuta maata.

Eli, kannattaa harkita vakavasti Vaasaan muuttamista, itse en suosittele. Jotenkin tuntuu, että Pohjanmaasta pitävät vain pohjanmaalaiset itse. Ja ennenkin kukaan ehtii sanomaan, niin olen aikeissa muuttaa pois, kunhan saan jatko-opintoni loppuun ja näin ollen paremmin työmahdollisuuksia muualta. Enkä halunnut ketään loukata, me emme vain sovi Vaasan kanssa yhteen.

Vierailija
192/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kanssa ei todellakaan kannata muuttaa minnekään Uuteenkaupunkiin, Raumalle tai Kokkolaan kun sieltä omakin nuoriso jota on todella vähän lähtee muualle pitämään hauskaa ja jossain Kokkolassa on lestadiolaiset voimissaan:) Nyt on kyse siis perheestä jossa teinejä, aikuistuvia nuoria niin Kotka, Rauma, Uusikaupunki, Vaasa ja Kokkola sekä Oulu ovat ehkä viimeisiä paikkoja jonne mennä. 

Vierailija
193/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Turussa halvat vuokrat on Helsinkiin nähden. Ja ihana kaupunki!

Vierailija
194/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pori on OK, olen työskennellyt ja asunut siellä. 

Vierailija
195/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kinaa kauneudesta kanssasi, mutta muualla käymisestä olen eri mieltä. Tosin itäiseen Helsinkiin eivät vaivaudu, kun Tukholma sopii turkulaiseen mielentilaan niin paljon paremmin.[/quote]

Ei oikeasti pidä paikkaansa. Tuntemani turkulaiset vierailevat usein nimenomaan Helsingissä, ja pitävät sitä kauniina kaupunkina. Ei se Tukholma enää mikään ihmeellinen paikka ole.

Vierailija
196/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasa, kaksikielinen ja kiva.

Mikä vitsi :D:D:D

Vierailija
197/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauma, Suomen vauraimpia kaupunkeja. Meri, lämmittää mukavasti talvella ja on kesällä ehdoton.

Vierailija
198/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beowulf kirjoitti:

Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!/quote]

Tuo on hyvä pointti. Harvalla olisi ruotsin kieltä vastaan sinänsä mitään, mutta juuri se, kun se on tuolle tietylle porukalle asia, joka menee aina kaiken muun edelle, niin se saa monet suhtautumaan negatiivisesti koko kieleen.

Ja hyvin tyypillistä on se, että vaikka ruotsinkielisiä olisi esim. noin puolet asukkaista, niin käytännössä kaupunkia pidetään täysin ruotsinkielisenä! Kun taas vaikkapa Helsingissä on vain jotain 5% ruotsinkielisiä, niin se onkin tosi tosi kaksikielinen kaupunki! :) Eli ruotsin kieli on tavallaan "painavampi" kieli on suomi.

Vierailija
199/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beowulf kirjoitti:

Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!

Tuo on hyvä pointti. Harvalla olisi ruotsin kieltä vastaan sinänsä mitään, mutta juuri se, kun se on tuolle tietylle porukalle asia, joka menee aina kaiken muun edelle, niin se saa monet suhtautumaan negatiivisesti koko kieleen.

Ja hyvin tyypillistä on se, että vaikka ruotsinkielisiä olisi esim. noin puolet asukkaista, niin käytännössä kaupunkia pidetään täysin ruotsinkielisenä! Kun taas vaikkapa Helsingissä on vain jotain 5% ruotsinkielisiä, niin se onkin tosi tosi kaksikielinen kaupunki! :) Eli ruotsin kieli on tavallaan "painavampi" kieli on suomi.

Vierailija
200/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä lestadiolaisia niin hurjasti ole, että pikkukaupunki niillä täyttyy:)))) Itse tiedän muutaman perheen ja ei heissäkään mitään vikaa ole. Olen minä vaarallisempiakin ihmisiä tavannut.

Jos ap on  Hesasta pois muuttamassa, niin ei varmaankaan ahdiosta ajatus pienempään kaupunkiin muuttamisesta. Kyllä niissäkin tuhansia nuoria  asuu, elä ja voi hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme