Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,

Vierailija
27.01.2018 |

itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...

Kommentit (1031)

Vierailija
981/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisena paluumuuttajana olen miettinyt asuinpaikaksi mm. Helsinkiä, jossa on kv. koulujakin lapsille, toki hyvä suomalainen koulukin kävisi, mutta - ja tämä on vähän poliittisesti latautunut kysymys, kun toiset ehkä haluavat liioitella turvallisuustilanteen heikentyneen ja toiset taas sulkevat silmänsä todellisilta ongelmilta - mietin, että onko Helsinki OIKEASTI turvattomampi esim. lapsille ja nuorille kuin vaikkapa 20 tai 30 v sitten? Tästä on vaikea saada luotettavaa kuvaa, kun niin monella on joku agenda, jota ajavat.

T. Ulkomailla asuva 

Vierailija
982/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu toki paikasta missä päin Helsinkiä haluaa asua, mutta kyllä 20-30 vuoden taakse verrattuna voi sanoa, että turvallisuus on heikentynyt ihan oleellisesti niin yleisesti, että jos ei rauhalliselle alueelle muumioidu, turvatonta on. Edelleen toki moneen muuhun maahan ja miljoonakaupunkiin verrattuna selvästi turvallisempaa, mutta se viime vuosituhannen "lintukoto" on poissa.

Muutettiin pois pk-seudulta kolme vuotta sitten. Syitä oli paljon, mutta sanotaan vaikka, että kymmenestä merkittävästä syystä yksi oli ympäristön turvallisuus. Ehkä konkreettisemmin se epämukavuus, mitä ne samat tyypit aiheuttaa. "Katuarkijärjellä" toimimalla todellista vaaraa on kuitenkin aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuorilla on kavereita Helsingissä, onko vielä pakko muuttaa?

Jos päädytte muuttoon, toivottavasti löytyis kiva kaupunki teille 😊 Mä oon asunut Oulussa lähes koko ikäni ja täällä on paljon hyvää. Nallikari ja Tuiran ranta on kivoja rantoja Oulussa 😊 Täällä on myös hyviä palveluita.

Vierailija
984/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on parempia kuin hki.

Jopa suurtyöttömyydestä kärsivät köyhät syrjäkylät. Niissäkin on rennompaa ja TURVALLISEMPAA ASUA.

Vierailija
985/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loviisa tai Kotka.

Ei Kotkaa, mieluummin Sipoo, Loviisa tai Porvoo.

Kotkassa on käsittääkseni paljon rikollisuutta ja köyhiä ihmisiä tyypillisine ongelmineen, eikä ihme, kun on perinteisesti Suomen punaisempia kaupunkeja. Jatkosodassakin kotkalaiset kommarit auttoivat Neuvostoliiton pommittajia signaaleillaan.

Mulla on kakkosasunto Porvoossa ja se on tosi ihana kaupunki. Nättiä ja hyviä ravintoloita, mutta ei siellä jaksa olla kuin korkeintaan kuukauden kerrallaan. Kaikki on nopeasti nähty ja tylsyys iskee. Varsinkin teineille tosi ankea paikka.

eri

Vierailija
986/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekenäs, jag kan sägä at det är en jättekiva stad.

Vierailija
987/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisena paluumuuttajana olen miettinyt asuinpaikaksi mm. Helsinkiä, jossa on kv. koulujakin lapsille, toki hyvä suomalainen koulukin kävisi, mutta - ja tämä on vähän poliittisesti latautunut kysymys, kun toiset ehkä haluavat liioitella turvallisuustilanteen heikentyneen ja toiset taas sulkevat silmänsä todellisilta ongelmilta - mietin, että onko Helsinki OIKEASTI turvattomampi esim. lapsille ja nuorille kuin vaikkapa 20 tai 30 v sitten? Tästä on vaikea saada luotettavaa kuvaa, kun niin monella on joku agenda, jota ajavat.

T. Ulkomailla asuva 

Ei ole turvaton. Tietysti ongelmia saa, jos niitä erikseen hakee, mutta ei Helsinki ole mitenkään turvaton kaupunki fiksua elämää viettävälle nuorelle tai aikuiselle.

Vierailija
988/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Turkuun asti halua lähteä, joka ei ole hassumpi vaihtoehto sekään, Lohja on lähellä Helsinkiä, joka voi auttaa nuorten sopeutumista ja järvenrantaa löytyy. Hanko on kaunis mutta hiljainen ja takuuvarma sosiaalisen elämän nollaus nuorisolle. Toki jos/kun nuoriso siitä pääsee yli, voipi olla kivemmat kaverit ja fiilikset kuin nykyisin.Riippuu paljon siitäkin että mikä on meininki Helsingin huudeillanne nykyisin, Kontulalla ja Kaivopuistolla kun on välimatkaa muutenkin kuin metropysäkeissä mitattuna. 

Vierailija
989/1031 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Turkuun asti halua lähteä, joka ei ole hassumpi vaihtoehto sekään, Lohja on lähellä Helsinkiä, joka voi auttaa nuorten sopeutumista ja järvenrantaa löytyy. Hanko on kaunis mutta hiljainen ja takuuvarma sosiaalisen elämän nollaus nuorisolle. Toki jos/kun nuoriso siitä pääsee yli, voipi olla kivemmat kaverit ja fiilikset kuin nykyisin.Riippuu paljon siitäkin että mikä on meininki Helsingin huudeillanne nykyisin, Kontulalla ja Kaivopuistolla kun on välimatkaa muutenkin kuin metropysäkeissä mitattuna. 

Lohja!🤣 Et ole ollut pohjalla, jos et ole ollut Lohjalla.

Vierailija
990/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa Tammisaareen. Junalla pääsee Helsinkiin puolessatoista tunnissa, merta on ja hyvät uimarannat, ja suomenkielinen koulukin.

Suomenkieliselle ei niin houkutteleva vaihtoehto.

Miksi ei, eikö saa palveluja suomeksi tms? En ole asunut tuollaisella paikkakunnalla, mutta sehän olisi sinänsä vain plussaa, jos suomeksikin pärjäisi, mutta saisi samalla myös kielikylpyä toisessa kielessä.

Hyi s*tana 🤮

Vierailija
991/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ulkomailla asuva 

Ei ole turvaton. Tietysti ongelmia saa, jos niitä erikseen hakee, mutta ei Helsinki ole mitenkään turvaton kaupunki fiksua elämää viettävälle nuorelle tai aikuiselle.

On turvaton, syynä roadmanit. Köykää ihmiset esim itäkeskuksessa niin näette mistä puhun. Roadman jengit pilanneet jo Helsingin.

Vierailija
992/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masku, Rusko, Nousiainen, Naantali, Mynämäki, Lieto, Kaarina.

Unohtuiko Raisio tahallaan vai vahingossa?

Vierailija
993/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ulkomailla asuva 

On turvaton, syynä roadmanit. Köykää ihmiset esim itäkeskuksessa niin näette mis

Mites esimerkiksi Karhusaari? Vai loppuuko rahat ja lainansaantikyky kesken? En vieläkään ymmärrä, miten ihmeessä ihmiset pelkäävät julkisella paikalla liikkumista. Ongelma tuntuu kyllä olevan "korvien välissä". Itse olen liikkunut n. 25 vuotta eri puolilla Helsinkiä eri vuorokauden aikoina ja ainoa "vaaratilanne" on ollut vuonna 2000 Kampissa, kun joku homo rantahurri alkoi lähennellä ja kysellä Eiraan juomaan olutta. Uskoi kyllä lopulta, kun sanoin, ettei kiinnosta. Pääasiassa (arki)öisin ydintä lukuunottamatta kaikkialla on todella hiljaista ja melkein kuin kuollutta. Jokunen töihin menijä tai töistä tulija saattaa liikkua.

Enemmän mua pelotti korvessa, jossa ei tiennyt milloin karhu tulee iltalenkillä vastaan.

Vierailija
994/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen todennut nyt saman, että Helsinkiin ei voida enää turvallisuussyistä jäädä. Lapsemme ovat akateemisesta suuntautuneita, lahjakkaita nuoria. Kauniita ja urheilullisia. Ykköskohde tietylle ryhmälle.. 17v tyttö, 14v poika ja 12v tyttö.

En voisi kuvitella, että lähtisin ulkomaille työreissuun ja jättäisin heidät keskenään pärjäämään täällä edes yliopistoikäisinä. Niinpä katseemme suuntautuu yliopistokaupunkeihin, joissa on lääkis, jonne kaksi vanhempaa haluaa tähdätä. Vanhemmat olemme alalla myös, joten töitä löytyy muualtakin. 

Jopa Suomen ulkopuolelta tarvittaessa.

Helsinki on pilattu. Muslimeilla."

Akateemisesti suuntautuneita teinejä?? Haaveita ja lahjakkuutta toki voi olla, mutta 12v. nyt on vielä ihan lapsi.

Siitä olen samaa mieltä, että musseja on liikaa. Miten te lääkäreinä ette pysty asumaan millään hyvällä alueella? Ei meillä näy värillisiä kuin vilaukselta julkisessa liikenteessä. Asuinalueella heitä ei ole.

Vierailija
995/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Itäkeskuksessa juurikaan ole ma muihin liittyviä levottomuuksia, sehän on enemmän Tikkurilan kauraa. Asun siis itse Marjaniemessä, ja vaikka vähän somput etenkin ärsyttävät, niistä ei juurikaan ole häiriötä. Enemmän on suomalaisista sekakäyttäjäporukoista, jotka joskus oleskelevat Hansasillalla.

Silti voisin kyllä muuttaa Espoon puolelle vaikka Westendiin, joka on puhtaanvalkoinen.

Vierailija
996/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ulkomailla asuva 

Minä asuin 2000-luvun alussa 10 vuotta poissa Helsingistä. Olen siis täältä alunperin kotoisin ja muutin omilleni sitten muualle. Kun 30-vuotiaana palasin Helsinkiin, niin olihan tämä muuttunut huonompaan suuntaan. Kansainvälistymistä oli tapahtunut väärällä tavalla (ymmärtänette mitä tarkoitan, palstalla kun ei voi kaikkea kirjoittaa suoraan) ja päihdeongelmaiset oli myös lisääntyneet.

Jos on mahdollista asua jollain ns. hyvällä alueella, niin ihan kiva kaupunki tämä on. Lapsiperheellisenä koen ongelmana sen, että kouluja ei ole tarpeeksi. Oma lapseni käy 500 oppilaalle mitoitettua koulua, jossa on nyt yli 800 oppilasta. Alueelle on rakennettu kahden viime vuoden aikana ainakin 12 kerrostaloa. Lapsia niissäkin asuu ja samaan kouluun pitää änkeä kaikki. Kansainvälisistä kouluista en osaa sanoa mitään. Jotain uutisointia on ollut mahdollisesti epäpätevistä opettajista, mutta sitä en muista mistä koulusta oli kyse ja onko tilanne nykyään millainen.

Vierailija
997/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanko

Vierailija
998/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinais-Suomi ja Satakunta saattaavat olla hieman totisia ja sisäänlämpiäviä seutuja, ulkopuoliseksi jääminen uhkaa muuttaneita. 

Mihin oikein vertaat?

Minä muutin kanta-Hämeestä Turkuun ja varsinais-Suomalaiset ovat suorastaan aurinkoisia! Sosiaalisia, iloisia, leppoisia ihmisiä, osa suorastaan puheliaita. Ei ole tavatonta että joku alkaa juttelemaan aivan ventovieraan kanssa. Kanta-Hämeessä oli tavattoman vaikea ystävystyä, asuin siellä yli 10 vuotta. Ainoat ystävät sain työpaikalta, ei esim harrastuksista tarttunut. Koskaan ei kukaan vieras alkanut juttusille kadulla, jonossa tms. Ikinä. 

En käsitä että miten täällä ollaan jonkun mielestä totisia tai sisäänlämpiäviä, oma kokemus on ihan toinen. Hämeessä jörötetään, täällä jutellaan. Varsinais-suomalainen puhetapa on hieman eri, täällä ei voi sanoa ihmisestä "se" vaan aina sanotaan "hän." Sekö saa kuulostamaan totiselta? Kyllä siihen tottuu. Murre-ero. 

Mä luulen että ihmisten positiivisuus lounais-Suomessa on osittain sään ansiota  :) talvet ovat meren äärellä leppeitä. Kesät pitkiä, etenkin syksy on pitkään lämmin ja lauha, koska meri pitää lämmön pitkään. 

Vierailija
999/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu

Ojasta allikkoon, yhtä afrikkalainen kuin Helsinki.

Vierailija
1000/1031 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vahvasti Kuopiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme